Nieuwe fiets steeds defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:15
Eind januari heb ik een nieuwe fiets van een bekend NederlandsFries merk gekocht. Een simpel transportfiets model met 3 versnellingen en geen vering of andere speeltjes. Maar ik heb er nu vanaf het begin niets anders dan problemen mee. Of eigenlijk, hetzelfde probleem dat aanblijft.

Begin februari (zo'n 3 weken na aankoop) trek ik op bij het stoplicht en sta ineens rond te trappen alsof de ketting er af vloog. Maar als ik deze er weer op wil leggen kom ik erachter dat de ketting nog keurig op zijn plek zat, maar het achtertandwiel vrolijk ronddraait terwijl het wiel blijft staan. Dus terug naar de winkel ermee onder het mom van garantie.

Een week later belt de fietsenmaker op dat ik hem weer kan komen ophalen (gebeurde op vrijdag, kon op donderdag hem weer ophalen), het probleem was een soort borgmoertje die als een veertje in het achtertandwiel haakt (blijkbaar zijn de as en het tandwiel gewoon rond en is dat palletje alles wat de boel aan elkaar koppelt). Die was losgeraakt, iets wat hij niet eerder gezien heeft bij fietsen. Na het weer vastklikken was de aandrijving terug.
1 minuut later, ik ben de parkeerplaats nog niet af en het palletje ligt er weer af waardoor ik weer geen aandrijving had. De fietsenmaker ging een nieuw achterwiel bij de fabriek bestellen, want dit had hij nog nooit meegemaakt en moest wel een productiefout zijn.

3 weken later, kan hem eindelijk weer ophalen, met een nieuw wiel.
1 minuut later, ben de parkeerplaats weer niet af en het palletje ligt er opnieuw af.. Ik vraag hem hoe dit kan met een gloednieuw wiel, alles is nieuw. Blijkt dat hij alles, behalve het tandwiel vervangen had. (het tandwiel waar het palletje steeds uit schiet..). Hij vervangt ter plekke het tandwiel en ik kan met poging 3 weer de zaak verlaten.

Nu weer een week of 4 later, ik trek weer op bij een stoplicht en hij schiet er opnieuw af, ik klik hem zelf weer vast (met het idee om al steppende wat momentum op te bouwen en daarna met zo min mogelijk kracht verder te fietsen) en weer schiet hij los. Opnieuw een defect tandwiel lijkt het dus.

Nu zal ik zaterdag dat ding opnieuw terug naar die zaak brengen, maar ik begin het zo wel een beetje zat te worden. 4 keer hetzelfde probleem bij een (nieuwe) fiets van amper 2 maanden oud lijkt me niet normaal. Heb ik een poot om op te staan als ik de koop ongedaan zou willen maken of een vervangende fiets wil? Of zit er niks anders op dan hem de boel weer proberen te laten repareren met de kans dat ik over 3 weken voor poging 5 aan zijn deur sta en dit zo doorgaat tot ik uit de initiële garantieperiode ben? ;(

TL;DR
Nieuwe fiets is binnen 2 maanden al 3 keer gerepareerd met hetzelfde probleem aan het achtertandwiel en is nu voor de 4e keer defect. Kan ik iets anders doen dan hem hetzelfde probleem (niet goed) laten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:49

Bob Popcorn

Plop!

In principe mag je na 3 reparaties de koop ontbinden omdat het product ondeugdelijk is.

Echter, rijd je niet weg in een zware versnelling, waardoor je dus enorm veel kracht op het mechaniek zet? Toen ik mijn vorige fiets kocht vertelde de fietsenwinkel dat ik met een Nexus (Shimano) naaf niet in een te zwaar verzet weg mocht fietsen. Dus vóórdat je stilstaat even terugschakelen :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Je fiets heeft naafversnellingen?
Als je hier het merk+ model van de naaf noteert kunnen we wat verder komen.

Misschien zit de kabel of de versnellingsstift te slap of te straks op de naaf. Als je het slecht afstelt, dan trap je weleens door.
Je hoort geen krak als je kracht verliest?

[ Voor 27% gewijzigd door MedionAkoya op 29-03-2018 21:25 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Hier een Sparta, rampenfiets van mijn zoon, alles gaat eraan kapot en roest weg. Dochter een Cortina, top ding. Mocht het een Sparta zijn....weg ermee en snel omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:07

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, ook Nederlandse en Friese merken leveren tegenwoordig voor een deel Chinese meuk... :)

En dat hij doortrapt bij te veel kracht is een feature. Juist om de boel heel te houden, maar dat is alleen op dat moment, daar heb je geen fietsenmaker voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 29-03-2018 21:29 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Bob Popcorn schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:22:
Echter, rijd je niet weg in een zware versnelling, waardoor je dus enorm veel kracht op het mechaniek zet?
Dit vroeg ik na de 1e keer al aan die monteur. Die zei hij niet voor kon stellen dat het door te veel kracht kwam. Vooral ook omdat de problemen bij het achterwiel zitten bij de verbinding tussen het tandwiel en de as en hij ze dan eerder bij de ketting of trapas zou verwachten.

Ik begin trouwens altijd in de 1e versnelling. Al ben ik sinds de laatste reparatie extra voorzichtig met wegrijden, eerst goed met de voet afzetten van de weg en zo rustig mogelijk beginnen met trappen.
Ja. Een naaf met 3 versnellingen. Zal vast een Shimano inzitten maar voor het exacte model zal ik morgen in het licht even goed moeten kijken, maar hij zit op een Batavus X-posure transportfiets. Het is niet de kabel, als ik bij het achtertandwiel kijk zit er een soort ringetje met een pal erin die dan uitsteekt naar buiten, een klein tikje met mijn duim of schroevendraaier en hij klikt weer naar binnen en vast in het tandwiel. (alsof het een soort veertje is) Maar als ik dan 1 keer weer kracht op de trappers zet, schiet hij direct weer los. En het is niet alsof ik dan op de trappers sta te springen, laagste versnelling en rustig wegrollen (het tempo dat iedereen achter me begin te schelden) is al voldoende. Dan kan ik weer naar huis lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 29-03-2018 22:16 . Reden: het was een X-posure, geen CNCTD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:51
Vastlijmen, solderen of lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Fiber schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:28:
En dat hij doortrapt bij te veel kracht is een feature. Juist om de boel heel te houden, maar dat is alleen op dat moment, daar heb je geen fietsenmaker voor nodig.
Maak je een grap? Te veel kracht zetten moet altijd kunnen op een fiets. Je zal maar net even snel moeten invoegen. Ik zou nooit in Amsterdam durven fietsen op een fiets waarbij de acceleratie gewoon compleet wegvalt. Heb je meteen een taxi in je kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:07

Fiber

Beaches are for storming.

Trommelrem schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Maak je een grap? Te veel kracht zetten moet altijd kunnen op een fiets. Je zal maar net even snel moeten invoegen. Ik zou nooit in Amsterdam durven fietsen op een fiets waarbij de acceleratie gewoon compleet wegvalt. Heb je meteen een taxi in je kont.
Vertelde mijn fietsenmaker me ooit...

Hebben we het over zoiets...?

Afbeeldingslocatie: https://i.otto.nl/i/otto/18009635/prophete-citybike-dames-geniesser-730-26-28-inch-3-versnellingen-terugtraprem-zwart.jpg?$ovnl_seo_index$

Afbeeldingslocatie: https://i.otto.nl/i/otto/18009634/prophete-citybike-dames-geniesser-730-26-28-inch-3-versnellingen-terugtraprem-zwart.jpg?$ovnl_seo_index$

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 29-03-2018 21:47 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

In principe mag je na 3 reparaties de koop ontbinden omdat het product ondeugdelijk is.
En wat is je bron hiervan? Zoals @Anoniem: 27535 ook vermeld in Anoniem: 27535 in "Laptop 2x gerepareerd, koop ontbinden?", is er geen wettelijk voorschrift voor.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 16:56
Het kan zijn dat de buitenkabel van je versnelling te kort is, waardoor die te weinig speling heeft bij het op en neer bewegen bij het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Trommelrem schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:37:
op een fiets waarbij de acceleratie gewoon compleet wegvalt.
Niet alleen wegvalt, maar ook wegblijft. 't is niet alsof hij "een keertje doorslaat" oid. Maar hij trapt gewoon helemaal niet meer, totdat ik de kettingkast openmaak en dat palletje weer in het tandwiel druk. (die er nadat het 1 keer gebeurd, iedere 5 omwentelingen uit blijft vliegen tot er weer een nieuw tandwiel in zit).

De ketting draait, het tandwiel draait. Het wiel niet. Als ik hem op zijn kop zet en dan met de hand de trappers draag, beweegt het wiel wel door de wrijving, maar ik kan hem dan rustig met 2 vingers tegenhouden terwijl het tandwiel door draait.

Versnelling maakt geen verschil, ook als hij in zijn 1 staat met de 2 streepjes op de naaf keurig op 1 lijn heeft hij het. En het is echt dat palletje/veertje die dan fysiek van zijn plek is, lijkt me niet dat die los schiet door een verkeerd afgestelde versnellingskabel?

[ Voor 14% gewijzigd door CrashOverDrive op 29-03-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Yorinn schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:48:
[...]

En wat is je bron hiervan? Zoals @Anoniem: 27535 ook vermeld in Anoniem: 27535 in "Laptop 2x gerepareerd, koop ontbinden?", is er geen wettelijk voorschrift voor.
Klopt, er is geen wettelijk voorschrift voor. Echter houdt de rechtsbijstand wel 3x aan. Waarom? Omdat je juridisch gezien dan pas genoeg kansen hebt gegeven om tot een oplossing te komen. Ofwel, er staat geen hoeveelheid in de wet maar over het algemeen wordt 3 als redelijk gezien, tenzij je natuurlijk 2 maanden op een reparatie moet wachten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

Echter, rijd je niet weg in een zware versnelling, waardoor je dus enorm veel kracht op het mechaniek zet? Toen ik mijn vorige fiets kocht vertelde de fietsenwinkel dat ik met een Nexus (Shimano) naaf niet in een te zwaar verzet weg mocht fietsen. Dus vóórdat je stilstaat even terugschakelen :)
Een fiets die daar niet tegen kan is waardeloos.
Ben tig jaar kranten, tijdschrift en folderbezorger geweest, fietsen mishandeld als een malle, maar het heeft toch nog vrij lang (6 jaar) geduurd voor ik hetzelfde voorelkaar had als TS. Daarna een andere fiets gekocht, niet de moeite genomen om het na te laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
CrashOverDrive schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:34:
[...]

Niet alleen wegvalt, maar ook wegblijft. 't is niet alsof hij "een keertje doorslaat" oid. Maar hij trapt gewoon helemaal niet meer, totdat ik de kettingkast openmaak en dat palletje weer in het tandwiel druk.
Je koopt een fiets. Niet een gevaar op de weg. Het product is dus niet conform. Koop ontbinden dus. En ik zou het zo snel mogelijk doen, voordat je een keer wordt aangereden. Ik zou geen meter meer fietsen op deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 22:41

VW-Arjan

★★★★★

Ik had persoonlijk al wat eerder een zwaardere toon gezet bij de fietsenmaker.
Zeker als je na een reparatie op de parkeerplaats al weer merkt dat het weer stuk is.
Dan heeft de fietsenmaker jou dus niet serieus genomen. Hij heeft niet eens een rondje gefietst
om het te testen.

Nu na de zoveelste reparatie zou ik een andere fiets (ander merk) eisen.

Ik heb zelf ook niet zo'n beste ervaring met mijn huidige (Batavus) fiets.
Mijn vorige fiets (Cortina) beviel mij veel beter. Daar heb ik jaren mee gefietst zonder ook maar 1 probleem.
Heeft niet eens een beurtje gehad ofzo, deed het altijd. Mijn huidige heeft nog geen 1 dag normaal geschakeld. Moet telkens bij stellen met de stelschroef.
Maar goed dit is mijn persoonlijke mening, ik heb ook verhalen gehoord over roestende Cortina's.

Ik zou iig eens flink met de fietsenmaker gaan praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:48
Kijk even rijdende rechter afgelopen week. Ging ook over een reparatie die niet goed liep. Was van auto, maar dat boeit niet.
Schriftelijk fietsenmaker in gebreken stellen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Volgens mij is Batavus/Gazelle tegenwoordig van PON. Goedkope troep uit china en waardeloze service dus.

Je kan tegenwoordig beter een ander merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Rev! schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:24:
Volgens mij is Batavus/Gazelle tegenwoordig van PON. Goedkope troep uit china en waardeloze service dus.

Je kan tegenwoordig beter een ander merk kopen.
Alleen maar omdat er een slechte Shimano-versnelling erop zit. :')
Trouwens fietsonderdelen komen van verschillende fabrikanten vandaan
Ook bij mijn Gazelle van 16 jaar oud. Er zit een naaf van SRAM-Sachs.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 18:06
Het klinkt mij meer alsof de fietsenmaker niet helemaal weet wat hij aan het doen is. Wellicht eens proberen met de chef werkplaats of de eigenaar van de fietsenzaak? Je beschrijft namelijk veel problemen die ze zelf hadden kunnen voorkomen (zoals onderdelen niet vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 22:41

VW-Arjan

★★★★★

MedionAkoya schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:19:
[...]

Alleen maar omdat er een slechte Shimano-versnelling erop zit. :')
Trouwens fietsonderdelen komen van verschillende fabrikanten vandaan
Ook bij mijn Gazelle van 16 jaar oud. Er zit een naaf van SRAM-Sachs.
Shimano rommel ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn Cortina fiets had ook Shimano 7 speed naafversnelling, die werkt perfect.
Met dat gegeven mijn Batavus gekocht die dus ook de 7 speed naaf versnelling van Shimano heeft.
En die is gewoon ruk. Het schakelmechanisme aan het stuur is al duidelijk minder dan die op mijn Cortina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je kunt beter een 2ehands kopen uit het jaar nul. Ik fiets zelf op een fiets die de gemeente uit het kanaal heeft gevist en ik snel uit de afval berg heb getrokken. Hoe lang die er al in lag, zeker al een paar jaar aan de roest te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
VW-Arjan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Met dat gegeven mijn Batavus gekocht die dus ook de 7 speed naaf versnelling van Shimano heeft.
En die is gewoon ruk. Het schakelmechanisme aan het stuur is al duidelijk minder dan die op mijn Cortina.
Dat is dus het punt nu, er faalt blijkbaar een Shimano onderdeel. Shimano is gewoon de grootste fabrikant van fietsversnellingen, en ook zo ongeveer het hele profpeleton rijdt er mee. Dus om het dan nou Chinese rommel te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 21:34
Gewoon teruggaan, en aan die man vragen om de fiets terug te nemen op basis van garantie en de onmogelijkheid om die te herstellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

VW-Arjan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Het zou kunnen dat het slecht afgesteld is (te hard of te zacht aangedraaid). We zullen het nooit weten.

Ik ben ook fietsen tegengekomen waarvan de versnellingsnaaf vervangen door een naaf met terugtraprem.
En dan zie je dat de frame niet bij de onderdelen hoort. Te grote opening bij de kettingkast. :D
Een versnellingsnaaf is groter dan een naaf met terugtraprem.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 725495

Zelf ook vrij veel problemen gehad met een nieuwe Batavus, banden met een bobbel erin, tik in de kettingkast die alleen maar was op te lossen door wat om te buigen, versnellingsprobleem waardoor schakelen niet goed ging, jasbeschermers die continue loslaten en nog wat kleine problemen. Om nu te zeggen dat de fietsen slechter zijn geworden, geen idee eigenlijk, ook met fietsen hiervoor best wel problemen gehad met verschillende merken.

Wel lijkt er geen enkele controle te zijn in de fabriek en de verkoper mag alle shit oplossen op eigen kosten. Uiteindelijk is bij mij de hele versnellingsnaaf vervangen, wat het versnellingsprobleem verhielp.
Het is voor mij lastig te beoordelen wat nu de exacte oorzaak van je probleem is, maar kan het ook iets met de versnellingsnaaf zijn? Bij mij ging het ook om een Shimano 3 versnellingen. Misschien dat die bij jou ook in z'n geheel vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:23:
[...]

Dat is dus het punt nu, er faalt blijkbaar een Shimano onderdeel. Shimano is gewoon de grootste fabrikant van fietsversnellingen, en ook zo ongeveer het hele profpeleton rijdt er mee. Dus om het dan nou Chinese rommel te noemen.
Pon kennende schroeven ze er afgekeurd of B-Grade Shimano spul op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Anoniem: 725495 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:23:
Bij mij ging het ook om een Shimano 3 versnellingen. Misschien dat die bij jou ook in z'n geheel vervangen moet worden.
Die was al vervangen. De 1e keer klikte hij alleen die pal weer vast. Na de 2e keer is er een compleet nieuw wiel (band+velg+spaken+naaf) ingezet, met het oude tandwiel. Toen de 3e keer heeft hij het tandwiel vervangen en hiermee heeft hij het een paar weken goed gedaan, tot het probleem nu dus weer terug is gekomen.

*2 weken na aankoop zakte ik trouwens ook haast door het achterwiel heen, zo los zaten alle spaken al. Ben wel gewend dat je na een paar 100km oid de boel weer een beetje bij moet spannen, maar dit was met ~100km erop en dusdanig los dat ik ze gewoon met de vingers, meerdere slagen kon aandraaien :X Heb toen maar een avond zelf de boel (erg) lopen bijspannen.

[ Voor 24% gewijzigd door CrashOverDrive op 30-03-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 725495

CrashOverDrive schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:34:
[...]

Die was al vervangen. De 1e keer klikte hij alleen die pal weer vast. Na de 2e keer is er een compleet nieuw wiel (band+velg+spaken+naaf) ingezet, met het oude tandwiel. Toen de 3e keer heeft hij het tandwiel vervangen en hiermee heeft hij het een paar weken goed gedaan, tot het probleem nu dus weer terug is gekomen.

*2 weken na aankoop zakte ik trouwens ook haast door het achterwiel heen, zo los zaten alle spaken al. Ben wel gewend dat je na een paar 100km oid de boel weer een beetje bij moet spannen, maar dit was met ~100km erop en dusdanig los dat ik ze gewoon met de vingers, meerdere slagen kon aandraaien :X Heb toen maar een avond zelf de boel (erg) lopen bijspannen.
Geloof dat er dan maar 1 optie overblijft, en dat is de gehele fiets vervangen en zou daar dan ook op aansturen, want dit is niet normaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1007689

CrashOverDrive schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:34:

Spaken zijn over het algemeen berekend op een bepaald gewicht. Als jij boven dit gewicht zit dan kan het snel misgaan. Mi zou de FM dit wel moeten weten.

Ik denk dat de FM wel zijn best heeft gedaan om de fiets te repareren. Hij heeft er iig niet met de pet naar gegooid. Het lijkt mij het beste om een gehele nieuwe fiets te vragen (vergelijkbare prijsklasse) of jij geeft de fiets terug, en de FM geeft het koopbedrag terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan een maandagochtend model zijn, maar na een jaar of tien aan fietsen gesleuteld te hebben; de kwaliteit van een fiets staat en valt bij de kwaliteit van de fietsenmaker. Dit natuurlijk los van componenten die er echt mee stoppen.

Dit klinkt niet als een toppertje, ik zou een andere fietsenmaker een second opinion laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:18

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

MikeyMan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:29:
Kan een maandagochtend model zijn, maar na een jaar of tien aan fietsen gesleuteld te hebben; de kwaliteit van een fiets staat en valt bij de kwaliteit van de fietsenmaker. Dit natuurlijk los van componenten die er echt mee stoppen.

Dit klinkt niet als een toppertje, ik zou een andere fietsenmaker een second opinion laten doen.
Dit dus. Ik loop nieuwe fietsen thuis ook altijd nog een keer helemaal na en stel vrijwel alles nog een keer af. Moet wel zeggen dat ik vele malen liever een tweedehands koop, voor het prijsverschil kan ik vrijwel alle essentiele onderdelen wel een keer vervangen :+

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
Ik vraag me eigenlijk af of dat wiel wel vervangen is... De fietsenmaker zegt dat hij je wiel heeft vervangen, maar laat het (problematische) tandwiel zitten? Vreemd verhaal.

Zoals @MikeyMan al zei, en goede fietsenmaker is erg belangrijk.
Elke fiets die uit de fabriek komt heeft wat werk nodig, en moet even nagekeken worden. Klinkt alsof dat helemaal niet gebeurd is.
Als die fiets goed gecontroleerd is, kunnen je spaken niet na 2 weken al zo ontzettend los zitten. Daar heeft de fietsenmaker gewoon niet naar gekeken voordat de fiets de deur uit ging.
Ook het verhaal dat het "gerepareerd" is, en 100M later gebeurt het weer, lijkt er op alsof hij zijn werk helemaal niet controleert.

Probeer te ontbinden. Gewoon je geld terug, en koop een fiets ergens anders.
Anders blijf je ook met dit bedrijf zitten, ik zou er niet veel vertrouwen meer in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@WEBGAMING sterker nog... Zelfs een 'slechte' fiets kan een hele tijd mee met een goede behandeling. En ook die heb ik geregeld in handen gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:23:
[...]

Het probleem is dat ze meerdere productielijnen hebben, niet dat het betere niet uit China komt, maar er is kwaliteitsverschil.

Zelfde dat Brembo remschijven voor de normale man in China wordt gemaakt, maar voor de racerij de produktie nog steeds in Italie is. Net dat kwaliteitsverschil/ontwerp verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sugarlee89 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:45:
Je kunt beter een 2ehands kopen uit het jaar nul.
Bijzondere claims vereisen bijzonder grondig bewijs.

TS: Voor de context: Ik heb in 2009 3200 euro in een nieuwe fiets gestoken. Een Santos TravelMaster 2.8 met wat aanpassingen. Ik ben lang, 2.05 meter, en Santos is een van de weinige fietsen die een 70 centimeter frame standaard aanbied. In het begin kraakte de fiets als ik kracht zette. Dat heeft de fietsenwinkel een paar keer aan het puzzelen gezet, maar ze hebben dat (kostenloos) netjes opgelost.

Sindsdien fiets ik. Meestal van huis naar het centrum en vv, maar ook ieder jaar 1000-1500 kilometer in het buitenland. Ik heb wat onderdelen vervangen omdat ze niet bevielen maar alles werkte.

Mijn fietsenmaker begrijpt wat een vakantiefietser doet met z'n fiets, dus ik ga ieder jaar op vakantie met 4 reserve-spaken. 2 voor, 2 achter. 2 reserve remblokjes voor mijn Magura HS-33 hydraulische remmen. Een zakje met diverse schroeven, bouten, moertjes, ringen en een bezemsteeltje. Twee blikjes met vet, een flesje olie en een miniatuur spuitbusje WD40. En een multitool wat overal op past.

Vorig jaar brak ik voor het eerst een spaak. Maar: met een passende reservespaak is dat hooguit vervelend omdat je je band leeg moet laten lopen om 'm te vervangen en daarna weer op moet pompen en met zo'n klein pompje is dat best even werk.

En dit jaar had ik speling in m'n trapas. Versleten lagers. Na 20,000 kilometer. :(

Ik wilde dat zelf oplossen, maar de stagiair werkte toevallig die zaterdag, dus dat werd een leuke les. Het begon ermee dat 'ie een rolmaat (!) in z'n handen gedrukt kreeg met de vraag 'meet jij eens op welke trapas meneer nodig heeft?'. Het eindigde ermee dat hij mijn trapas verving, gecoacht door de chef werkplaats en mijzelf.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:33:
Ik vraag me eigenlijk af of dat wiel wel vervangen is... De fietsenmaker zegt dat hij je wiel heeft vervangen, maar laat het (problematische) tandwiel zitten? Vreemd verhaal.

Zoals @MikeyMan al zei, en goede fietsenmaker is erg belangrijk.
Elke fiets die uit de fabriek komt heeft wat werk nodig, en moet even nagekeken worden. Klinkt alsof dat helemaal niet gebeurd is.
Als die fiets goed gecontroleerd is, kunnen je spaken niet na 2 weken al zo ontzettend los zitten. Daar heeft de fietsenmaker gewoon niet naar gekeken voordat de fiets de deur uit ging.
Ook het verhaal dat het "gerepareerd" is, en 100M later gebeurt het weer, lijkt er op alsof hij zijn werk helemaal niet controleert.

Probeer te ontbinden. Gewoon je geld terug, en koop een fiets ergens anders.
Anders blijf je ook met dit bedrijf zitten, ik zou er niet veel vertrouwen meer in hebben.
^ dit. Een fietsenmaker moet je vertrouwen in hebben en zonder gedoe je fiets kunnen laten checken of repareren. Zou inderdaad proberen te ontbinden.

Ik heb een BSP stadsfiets gekocht bij een fietsenmaker. Even later opgehaald en na het terug naar huis fietsen ~ 5 min in de schuur gezet. Volgende dag fiets gepakt, heeft ie een platte band. Kan gebeuren maar heel vervelend. Terug gegaan want had ook nog wat vragen maar werd erg onvriendelijk te woord gestaan. Dat ik niet had uitgekeken enzo. Met veel morren hebben ze toen wel gratis nieuwe band erop gezet maar ik werd scheef aangekeken. Geen fijne ervaring dus daar ga ik ook niet meer heen. Volgende check beurt ga ik naar een ander.
Pagina: 1