SSD wordt niet meer herkent na BIOS reset to default.

Pagina: 1
Acties:

• DrifterNL
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-05-2023
Systeem:
Motherboard -> ASUS Sabertooth X58.
SSD -> Samsung 850 EVO 500GB.

Na het vervangen van mijn oude SSD (OCZ Vertex 3) met een nieuwe SSD (Samsung 850 EVO) en opnieuw installeren van de OS (Windows 7 64bit) werkte alles weer.

De SSD is aangesloten op SATA 6Gb/s.

Na een BIOS reset te default wordt mijn nieuw SSD niet meer herkent.
Als ik de nieuw SSD op een SATA 3Gb/s poort aan sluit draait alles weer.

Als ik ipv de nieuw SSD de oude OCZ aan sluit op de SATA 6Gb/s draait alles ook gewoon weer.
Als ik beide SSDs op de 2 SATA 6Gb/s poorten aan sluit komt beide SSDs op het boot scherm maar wordt de oude SSD gebruikt.

Mijn verhaal lijkt heel veel op deze -> https://forums.bit-tech.n...-c300-ssd-problem.201632/

Ideeën hoe ik de nieuwe SSD weer werkend krijg op de sata 6gb/s?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
In de Bios van veel Asus moederborden moet je de "6 GB" controller apart aanzetten. Zo'n ding heet daar bv. "Marvell controller" of zo. Door de reset kan hij zijn uitgeschakeld. Een deel van de SATA-poorten is dan uitgeschakeld.

Maar wordt de SSD niet herkend of start het moederbord er niet van op?
In het laatste geval:
Het bootdevice (de SSD) hoort op SATA-poort 0 te zitten en dat is vrijwel altijd een ("3 GB") Intel poort.
OOk hoort in de bootvolgorde de "Harddisk" bovenaan te staan.
En vaak zit er in het bootmenu een optie om de "volgorde van de harddisks" aan te geven: de juiste SSD hoort daarin bovenaan te staan.

Kanttekening: in veel wat oudere moederborden is de "6 GB" controller langzamer dan de Intel "3 GB" controller. Vaak wordt zo'n Marvell controller zelfs een "fake" controller genoemd omdat het een rotding is.

• DrifterNL
De Marvell 91xx Contoller is ingeschakeld op modus AHCI

De SSD komt wel voor in de BIOS onder TOOLS -> DRIVE XPERT CONFIGURATION Port 0.
Superspeed staat aan (hoe dit kan weet ik niet) en als ik naar Normal Mode wil (modus voor 1 HD ipv 2)slaat de BIOS dit niet op.

Als ik de oude SSD gebruik staat het wel op Normal Mode.

Op Boot Device Priority staat hard disk boven aan.
Met de oude SSD kan ik deze boven aan zetten maar de nieuwe SSD komt niet in de lijst voor.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Doe eens een snelheidstest met de oude SSD in AS-SSD en daarna met de nieuwe op een Intelpoort ("3 GB/s"). Even tweemaal AS-SSD installeren en dan weet je waar je aan toe bent.
Ik denk dat dan de nieuwe SSD sneller is ...

• DrifterNL
Ik heb het weer werkend gekregen op de SATA III port :9

Het lijkt er op dat tijdens de BIOS reset naar default de SSD in raid was terecht gekomen. 8)7

Door tijdens het opstarten op Ctrl M te drukken kwam ik in de BIOS? van de controller en kon ik de SSD selecteren en de raid bestand deleten.
PC even uit en weer aan en daarna was het weer zichtbaar in de BIOS.
Even een Windows repair (wat 2 sec. duurde) en het systeem start weer op als of niets aan de hand is geweest.

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Toch geniet het aansluiten op een native SATA II poort de voorkeur voor zowel stabiliteit en performance.

Dat is eigenlijk wat @Renault je probeert duidelijk te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Jorruchie op 30-03-2018 17:13 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• DrifterNL
Ik heb even getest met AS SSD met de nieuwe SSD in sata II en III

In sata III was alleen de Seq Read sneller, alle andere was sneller in sata II.
Totaal score Sata III was 515 en Sata II was 653.

Edit:
Na het updaten van de JMicron Controller driver heb ik nog een kleine snelheids winst gezien op de Sata II poorten.

[ Voor 24% gewijzigd door DrifterNL op 30-03-2018 19:46 ]

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

DrifterNL schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:21:
In sata III was alleen de Seq Read sneller, alle andere was sneller in sata II.
Totaal score Sata III was 515 en Sata II was 653.
Seq. read is niet zo relevant; de snelheidsbeleving van een SSD zit 'm met name in de lage latencies.
Een in de chipset geintegreerde controller zal altijd sneller zijn dan een onboard chip.
Zie ook: https://archive.benchmark...d=38&limit=1&limitstart=7

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• DrifterNL
OK, I weet in ieder geval dat de SSD niet RMA moet en dat er verder niets kapot is.
Bedankt @Renault en @Jorruchie voor de info en tips!
Ik heb de SSD en back-up HDDs aangesloten op de native sata II en daar blijven ze.
Nogmaals Bedankt!
Pagina: 1