Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:01
Tegenwoordig wordt wifi belangrijker en belangrijker, meer en meer apparatuur wordt slim en de standaard model krijgt het gewoon niet meer geregeld.

Wij hebben een standaard bbox3 van Proximus en een devolo repeater met een kloon van de bbox3. het problemen waar ik tegenloop zijn:

- apparatuur switcht niet zo goed als ik zou hopen en het is ook onduidelijk op welk punt ik ben verbonden. ik zit op de Bbox terwijl het signaal van de devolo beter is...
- als bv mijn printer is verbonden met de devolo en mijn laptop met de Bbox dan kan ik niet printen omdat er een verschillend Accespoint is.

Ik zou graag een systeem hebben zodat ik echt 1 netwerk heb en het niet uit maakt op welk punt ik verbonden ben om te kunnen printen. Er zijn zoveel systemen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik wil ook zeker zijn dat het nu wel werkt vooral ik investeer. Ik zoek een goed systeem dat automatisch wisselt tussen 2.4 en 5 ghz, geen gezeik met dat ik niet op hetzelfde Accespoint zit en dat het nog even mee kan. Prijs maakt dan iets minder uit maar wat zijn de ervaringen hier?

[ Voor 3% gewijzigd door chundo op 29-03-2018 16:37 ]

Alle reacties

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb thuis geen mesh rommel gekocht. Ik heb beneden een fritzbox en boven een asus router die ingesteld is als access point.

Nooit problemen met WiFi, ik heb de 2,4 en 5 Ghz hetzelfde SSID zowel boven als beneden. Apparatuur switched netjes zelf en ik merk daar eigenlijk nooit wat van.

Ervaring met repeaters heb ik niet, ik vind een kabel altijd een betere optie. Ik zou dus kijken dat je je apparatuur zo instelt dat de SSID's hetzelfde zijn en dat je geen dubbele dhcp servers hebt ofzo. Gewoon 1 netwerk houden.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Verwijderd

Een Acces Point is een DOM (met nadruk op dom) ding. Die doet alleen maar elektrische (UTP) signalen omzetten naar radio (WiFi). Hij doet ook niets meer dan dat (ok, wachtwoord controleren etc....).

Maar hij doet niets met IP adressen, uitdelen etc....

Dus zorg ervoor dat de Devolo als AP staat ingesteld. Uiteraard moet hij wel een IP adres hebben (BUITEN de DHCP scope) om te kunnen instellen. Zorg dat de Devolo bedraad is aangesloten op de bbox3.
De bbox3 deelt dan IP adressen uit en dan zit alles in één netwerk, zodat jij ook kan printen van waar je ook bent in het huis.

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:01
Mijn devolo is bedraad aangesloten en ssid devolo en Bbox is hetzelfde, toch heb ik dat mijn printer en het is niet enkel mijn printer moeilijk doen bij verkeerd Accespoint.

Devolo is dom en gewoon een PLC die ik bedraad heb aangesloten ipv met een andere PLC.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
sommige oudere devices hebben wel is last met sticky clients , ook als ze niet ver genoeg uit elkaar staan..

qua printer , zou het kunnen dat je printer geen last heeft met het kiezen van een ssid ? ik heb persoonlijk een hp 6520 en die heeft daar erg veel last mee...

sommige accespoints zoals mijn cisco wap'jes hebben iets wat "fast roaming" (802.11R) noemt, vraag me niet hoe het werkt maar roamen gaat prima hier in huis.. dr zijn veel merken die iets vergelijkbaars hebben

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:30:
sommige oudere devices hebben wel is last met sticky clients , ook als ze niet ver genoeg uit elkaar staan..

qua printer , zou het kunnen dat je printer geen last heeft met het kiezen van een ssid ? ik heb persoonlijk een hp 6520 en die heeft daar erg veel last mee...

sommige accespoints zoals mijn cisco wap'jes hebben iets wat "fast roaming" (802.11R) noemt, vraag me niet hoe het werkt maar roamen gaat prima hier in huis.. dr zijn veel merken die iets vergelijkbaars hebben
802.11r is een techniek om het roamen sneller te maken (<100ms ipv >500ms) maar doet niets met de beslissing om te roamen.

Er wordt veel mystiek over roaming geuit, maar het is eigenlijk vrij simpel. In beginsel is het een taak van de client, maar die moet goed gevoed worden door identieke instellingen tussen alle AP's in huis. Kijk naar het succes van Ubiquiti's UniFi AP's. In het algemeen zijn gebruikers zeer tevreden ermee. Wat doen ze dan? Verreweg belangrijkste is niet enige techniek om te roamen (muv een proprietary 802.11r variant doen ze op dat vlak namelijk niets), maar het feit dat centraal beheer van instellingen garandeert dat alle AP's in een huis exact dezelfde instelingen hebben. Als dat op orde is, roamen clients uitstekend zelf.

Nu, het is in theorie mogelijk om met een wirwar aan verschillende apparaten alle instellingen identiek te krijgen, maar in praktijk valt dat tegen, zowel door user error, als door verschillende benamingen van dezelfde instelling, als door apparaten die simpelweg fouten maken in de uitvoering van die instellingen. Dus als je zorgeloos goedwerkende WiFi wilt moet je gaan voor apparaten van hetzelfde type (of in ieder geval merk+series) die een centrale plek hebben voor instellingen.

Verder moet je niet prutsen met repeaters. Zorg dat je op de relevante plekken in huis een netwerkkabel hebt en hang AP's bedraad op.

Ik heb Ubiquiti's UniFi al genoemd. Ze zijn helemaal niet zo bijzonder als men denkt, maar ze doen bovenstaande prima en doen dat voor een erg scherpe prijs. Ik kan niets goedkopers dan de UniFi UAP AC Lite bedenken die daaraan voldoet (± EUR 75 per stuk), en voordat je daadwerkelijke meerwaarde krijgt daar bovenop heb je het over bedragen > EUR 250. Dat zou voor zorgeloos goede WiFi dan ook mijn advies zijn. Vervang daarmee alle AP's in huis, dus de Bbox3, de gare repeater en die "kloon van de bbox3" wat dan ook dat moge zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Het probleem zit hem in de "handoff", Bij een router en een accespoint moet het apparaat dat met internet verbind zelf bepalen wanneer het overstapt. Sommige doen dat beter dan andere. Slimmere accespoints en mesh systemen bepalen dat voor het apparaat en laten het apparaat met het beste netwerk verbinden. De Unifi accespoints zijn prima, TP-Link heeft ook een aantal goede opties en die zijn ook nog iets goedkoper. De EAP245 is bijvoorbeeld een prima accespoint. Er zijn ook mesh systemen, die zijn wat beperkt in instelmogelijkheden omdat ze echt op de gemiddelde consument zijn gericht, maar die zijn dan ook extreem eenvoudig te installeren. De TP-Link Deco M5 komt goed uit de tests en voor een set van 3 nodes zit je rond de 250 euro. Daarmee is het ook gelijk een van de meest voordelige opties.
Pagina: 1