UAC niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
Ik heb een NUC met Windows 10. Alles werkte tot vanochtend prima en heb daarna geen extra programma's meer geïnstalleerd. UAC staat aan en ik heb een systeemherstel punt aangemaakt.
Vanuit het niets is UAC in eens niet meer toegankelijk. Windows loopt vast bij iedere melding afkomstig van UAC. Het scherm "of ik wil toestaan dat er veranderingen aan het systeem worden aangebracht" verschijnt in beeld bij het openen van vrijwel ieder Portable programma en ook bijvoorbeeld diensten als OneDrive. Vervolgens kan ik niet op Ja/Nee klikken, afsluiten van het scherm lukt ook niet. Het enige dat ik dan kan doen is via de aan/uitknop op de NUC het systeem opnieuw opstarten.

Ik heb geprobeerd Winaero Tweaker te gebruiken om de verborgen Administrator account aan/uit te zetten en UAC ervoor in te schakelen of even uit te zetten, maar ook hierbij krijg ik de melding van UAC en heb ik dus verder geen opties meer. Systeemherstel heb ik eveneens geprobeerd maar krijg de melding dat het niet is gelukt omdat de toegang is geweigerd.

Ben een beetje ten einde raad wat ik hiermee aan moet en hoop niet weer een backup van mijn bestanden en instellingen te moeten maken en opnieuw Windows te moeten installeren. Heeft iemand nog een tip welke ik kan proberen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En toen je terugging naar je herstelpunt?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Jester-NL schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:13:
En toen je terugging naar je herstelpunt?
Dat werkte ook niet: herstellen is mislukt omdat toegang is geweigerd.

Inmiddels heb ik in veilige modus Winaero Tweaker aan kunnen zetten en daarmee UAC uitgezet. Dit heeft niet mijn voorkeur, maar nu start alles tenminste weer op.

Voor alle duidelijkheid: De slider in UAC helemaal naar beneden schuiven betekent niet dat ik het uitschakel toch? Alleen de meldingen niet meer krijg. of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Kun je UAC niet, al dan niet tijdelijk, uitzetten via het register?
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\EnableLUA op 0

Edit:
Sorry, ik lees nu pas je tweede bericht goed.
michelono schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:21:
[...]
Voor alle duidelijkheid: De slider in UAC helemaal naar beneden schuiven betekent niet dat ik het uitschakel toch? Alleen de meldingen niet meer krijg. of vergis ik me?
Geen meldingen is in het geval van UAC hetzelfde als uitzetten. Het enige dat UAC doet is waarschuwen dat 'iets' op je systeem wordt gedaan en of je dat wel of niet wilt (as far as I know)

[ Voor 66% gewijzigd door Nilltris op 29-03-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Nilltris schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:30:
Kun je UAC niet, al dan niet tijdelijk, uitzetten via het register?
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\EnableLUA op 0
Nee, dit lukte ook niet, want als ik het register wilde editten kreeg ik eveneens de melding, met als gevolg de vastloper.

Het is me nu gelukt door Windows in veilige modus op te starten (wat dan weer alleen lukte via msconfig) en toen via Winaero tweaker de UAC build in Administrator aan te zetten. Dit had waarschijnlijk ook gewoon kunnen werken via regedit in veilige modus.

Ben in ieder geval heel blij dat alles weer toegankelijk is. _/-\o_