Advies bij installatie ziggo / coax netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuci
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07-2019
Wij zijn verhuisd en ik zou graag mijn ziggo / coax netwerk op een goede manier aansluiten. Ik heb wel wat kennis van dit soort aansluitingen, maar door verschillend aantal (coax)meters en aansluitingen (7) merk ik dat mijn kennis aardig te kort schiet op het vlak van signaal versterking en demping (multi tap). Ik hoop dat iemand hier in kan en wil meedenken.

Ik ga bij onderstaande uit van 2dB signaal verlies per 10 meter 1,5 dB voor een WCD.

Setup in de meterkast (met 'verlies'/demping berekening):
- AOP: opdraai met drie aansluitingen (internet, TV/Radio, Radio)
- 1 x modem - verlies: geen/nvt
- 1 x TV - verlies: minimaal (1,5 mtr kabel, zonder WCD)
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schatting 15 mtr kabel, zonder WCD)
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schatting 20 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schattting 7,5 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 25 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schattting 23 mtr coax, WCD) - hier zal niet direct een TV op komen
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 26 mtr coax, WCD)

Momenteel hangt er een Astra multi-tap 6 voudig (HFT 618). Deze biedt mogelijkheden voor 12,5/13,5/14,5/15,5/16,5/17 dB demping (aangenomen dat ik begrijp wat hij doet :) )

Vragen die denk ik de juiste zijn:
- klopt bovenstaande 'verlies'/dempings berekening?
- hoe vanaf daar verder (is zo'n multi-tap wel het antwoord hier want ik zou dus een grotere nodig hebben, of zou je misschien alleen een versterker met veel uitgangen moeten hebben)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Versterkers met zoveel uitgangen zijn wat lastig te vinden.

In jouw geval zou een hoofdversterker met 8 weg multitap een redelijk passende oplossing moeten zijn.
Qua versterker denk ik dan aan een hirschman 930.
De demping van de multitap moet je optellen bij je kabel demping.
Langere kabels op laag demping uitgang, korte kabels op hoge demping.
Zo kom je gemiddeld overal even sterk.

Voor de berekening van demping zit je redelijk goed op een gemiddelde.
Afhankelijk of het eigenlijk c9 of c12 is, kan het 0,9 of 1,2 dB per 10m zijn op 230 MHz. Hogere frequenties hebben meer demping. Op 860 MHz is de demping verdubbeld.

Heb je dunnere kabels, dan moet je toch overwegen om te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuci
Kabels zijn wel dik.

Ik zie dat zo'n 930 regelbaar versterkt 20-30 dB. Betekent dit dat je dit zelf kunt instellen op de versterker en is dit dan per poort instelbaar of voor alle poorten dezelfde versterking?

De demping bij een MFC 2081 is 12,5, 13,5 14,5, 15, 16, 17, 18 of 19 dB. Zou ik dan zo moeten rekenen (uitgaande van 20dB fixed over alle poorten)?
- 1 x TV - verlies: minimaal (1,5 mtr kabel, zonder WCD) - aansluiten op 12,5 dB demping - heb ik dan niet 7,5 dB teveel versterking/geeft dit issues?
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schatting 15 mtr kabel, zonder WCD) - aansluiten op 13,5 dB demping - heb ik dan niet 3,5 dB teveel versterking?
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schatting 20 mtr coax, WCD) - aansluiten op 14,5 dB demping - dit zou precies goed moeten zijn
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schattting 7,5 mtr coax, WCD) - aansluiten op 15 dB demping - dit zal goed zijn
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 25 mtr coax, WCD) - aansluiten op 16 dB demping - heb ik dan niet 2,5 te weinig versterking?
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schattting 23 mtr coax, WCD) - hier zal niet direct een TV op komen - aansluiten op 17 dB demping - heb ik dan niet 2,5 te weinig versterking?
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 26 mtr coax, WCD) - aansluiten op 18 dB demping - heb ik dan niet 4,5 te weinig versterking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
De GHV-930 heeft maar 1 uitgang. De andere poorten zijn ingang en 2 meetpunten.

Je kunt de versterker instellen, echter adviseer ik wel om dit met een meter erbij te doen. Zonder meter kun je door verkeerd in te stellen enorm veel ruis veroorzaken waardoor de gehele installatie er achter in storing valt. Iets wat ik aan den lijven heb mogen ervaren met inregelen.

Je sluit het als volgt aan:

Demping uitgang + demping kabel - versterking = aantal dB's bij apparaat.

Een kabel met 6,5 dB demping sluit je aan op de 13,5 dB uitgang = 20dB demping + 20dB versterking = 0dB op uitgang WCD
5,5 dB + 14,5 dB = 20 dB - 20dB = 0 dB.
Etc...

Een versterker plaats je niet om het signaal sterker te maken maar om het verlies te compenseren. Je krijgt immers al voldoende signaal en meer is niet beter. Vergelijkbaar met een persoon die niet beter verstaanbaar wordt als deze hard gaat schreeuwen op korte afstand.

En dikke kabels... Yeah... Mijn auto heeft ook 4 wielen... Nu weet nog steeds niemand welke auto het is. Er zijn ook legio "dikke" kabels van kwaliteit dropveter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuci
MediaZoo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:44:

En dikke kabels... Yeah... Mijn auto heeft ook 4 wielen... Nu weet nog steeds niemand welke auto het is. Er zijn ook legio "dikke" kabels van kwaliteit dropveter...
Fair enough :D

Zelf heb ik 1 kabel getrokken, kema keur certified Coax III IH. De andere kabels lagen er al en deze zijn wit met alleen aanduiding vh aantal meter om de meter 8)7
Kan ik hier op een andere manier achter komen (diameters bijv)?

Is er qua meter nog een merk/type aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Kema Keur zegt alleen iets over dat een elektrisch product veilig te gebruiken is. Niet over de kwaliteit en al helemaal niets bij coaxkabels. Kabel Keur misschien?

Diameter zegt vrij weinig. Een coaxkabel van 3mm kan beter zijn dan een coaxkabel van 7mm.. Dit hangt van de afscherming af. Hoe kom je hier achter? Product type en specificaties erbij zoeken.

Hirschmann KOKA 9TS is op dit moment het beste aan te bevelen, omdat deze met 120dB afscherming de beste heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuci
Kabel Keur idd, excuses. Verdere specs kan ik helaas niet vinden dus ik denk dat het inderdaad dan goed is om te meten.

Zijn er op dat vlak aanbevelingen? Ik zie nl meters met lampjes en hele simpele die op een kabel lijken, maar het lijkt me dat je enerzijds aantallen dB’s wil meten maar anderszijds ook de verschillende frequenties. Wat is een goede meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Een DS2400Q beginnend bij € 800,-.

Je zou ook een Hirschmann DCA 1000 kunnen kopen van rond de € 700,-

Wil je helemaal tot in detail meten kom je op meters uit van + € 4000,-

Owja dan nog iets van een cursus om de meting te kunnen interpreteren. Iets waarvoor ze bij Ziggo monteurs al een paar dagen voor nodig hebben.

Kortom een flinke investering om dit even eenmalig zelf te doen. Daarom adviseer ik altijd bij de verkoop van deze apparatuur een afspraak te maken om hem in te regelen. Kost een uurtje werk, maar dan werkt het wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
7 x tv in een huis ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebaszjuh
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03-2024
Vergeet niet dat Ziggo spoedig het analoge signaal afschakelt, dus mochten alle Coax kabels uiteindelijk werkend zijn heb je ook tv's met DVB-C tuners nodig hebben of Digitale ontvangers

https://tweakers.net/nieuws/133025/ziggo-stopt-binnen-drie-jaar-met-analoge-tv-en-radio.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Sebaszjuh schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:01:
Vergeet niet dat Ziggo spoedig het analoge signaal afschakelt, dus mochten alle Coax kabels uiteindelijk werkend zijn heb je ook tv's met DVB-C tuners nodig hebben of Digitale ontvangers

https://tweakers.net/nieuws/133025/ziggo-stopt-binnen-drie-jaar-met-analoge-tv-en-radio.html
900 reeks blijft werkend. Kun je gratis ontvangen zonder kastje, mits je tv wat recenter is en digitaal signaal begrijpt. Geen kaart voor nodig

Is alleen ter info, want je beschrijft het goed namelijk. Had verkeerd gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door sugarlee89 op 30-03-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuci
MediaZoo schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:31:
Kortom een flinke investering om dit even eenmalig zelf te doen. Daarom adviseer ik altijd bij de verkoop van deze apparatuur een afspraak te maken om hem in te regelen. Kost een uurtje werk, maar dan werkt het wel naar behoren.
Dat klinkt inderdaad logisch op basis hiervan. Waar zouden wij deze apparatuur en het inregelen daarvan (bijvoorbeeld) kunnen kopen/aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:31
sugarlee89 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:55:
[...]

900 reeks blijft werkend. Kun je gratis ontvangen zonder kastje, mits je tv wat recenter is en digitaal signaal begrijpt. Geen kaart voor nodig

Is alleen ter info, want je beschrijft het goed namelijk. Had verkeerd gelezen.
Wanneer je network ID 4444 ipv 5555 gebruikt heb je die 900 reeks ook niet meer nodig als het goed is ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1