Wij zijn verhuisd en ik zou graag mijn ziggo / coax netwerk op een goede manier aansluiten. Ik heb wel wat kennis van dit soort aansluitingen, maar door verschillend aantal (coax)meters en aansluitingen (7) merk ik dat mijn kennis aardig te kort schiet op het vlak van signaal versterking en demping (multi tap). Ik hoop dat iemand hier in kan en wil meedenken.
Ik ga bij onderstaande uit van 2dB signaal verlies per 10 meter 1,5 dB voor een WCD.
Setup in de meterkast (met 'verlies'/demping berekening):
- AOP: opdraai met drie aansluitingen (internet, TV/Radio, Radio)
- 1 x modem - verlies: geen/nvt
- 1 x TV - verlies: minimaal (1,5 mtr kabel, zonder WCD)
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schatting 15 mtr kabel, zonder WCD)
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schatting 20 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schattting 7,5 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 25 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schattting 23 mtr coax, WCD) - hier zal niet direct een TV op komen
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 26 mtr coax, WCD)
Momenteel hangt er een Astra multi-tap 6 voudig (HFT 618). Deze biedt mogelijkheden voor 12,5/13,5/14,5/15,5/16,5/17 dB demping (aangenomen dat ik begrijp wat hij doet
)
Vragen die denk ik de juiste zijn:
- klopt bovenstaande 'verlies'/dempings berekening?
- hoe vanaf daar verder (is zo'n multi-tap wel het antwoord hier want ik zou dus een grotere nodig hebben, of zou je misschien alleen een versterker met veel uitgangen moeten hebben)
Ik ga bij onderstaande uit van 2dB signaal verlies per 10 meter 1,5 dB voor een WCD.
Setup in de meterkast (met 'verlies'/demping berekening):
- AOP: opdraai met drie aansluitingen (internet, TV/Radio, Radio)
- 1 x modem - verlies: geen/nvt
- 1 x TV - verlies: minimaal (1,5 mtr kabel, zonder WCD)
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schatting 15 mtr kabel, zonder WCD)
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schatting 20 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 3,0 dB (schattting 7,5 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 25 mtr coax, WCD)
- 1 x TV - verlies: 5,5 dB (schattting 23 mtr coax, WCD) - hier zal niet direct een TV op komen
- 1 x TV - verlies: 6,5 dB (schattting 26 mtr coax, WCD)
Momenteel hangt er een Astra multi-tap 6 voudig (HFT 618). Deze biedt mogelijkheden voor 12,5/13,5/14,5/15,5/16,5/17 dB demping (aangenomen dat ik begrijp wat hij doet
Vragen die denk ik de juiste zijn:
- klopt bovenstaande 'verlies'/dempings berekening?
- hoe vanaf daar verder (is zo'n multi-tap wel het antwoord hier want ik zou dus een grotere nodig hebben, of zou je misschien alleen een versterker met veel uitgangen moeten hebben)