Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-08 13:47
Al 7 jaar run ik een ontwerpstudio. 3 dagen per week werk ik voor diverse lokale weekbladen en de overige tijd vul ik met losse ontwerp- en webdesignklussen. Ik heb inmiddels een aardig klantenbestand opgebouwd en merk dat het merendeel van mijn klanten terugkeert na een eerst opdracht. Door de vaste opdrachtgevers heb ik ook een redelijk stabiel basis-inkomen. De eerste 5 jaar zat er een flinke stijgende lijn in mijn omzet en winst. In jaar 6 & 7 stagneerde dit enigszins.

Voor mijn gevoel heb ik mijn plafond bereikt van wat ik in mijn eentje aan kan. Dus misschien moet ik eens gaan kijken of het goed is om iemand aan te gaan nemen. Echter vind ik dit nog best wel een risico, en durf ik de stap nog niet goed te maken. Er komt ook nogal wat bij kijken. Ik zal moeten verhuizen naar een groter kantoor of pand. Een stukje verantwoordelijkheid. Kan ik in de rustige zomermaanden, wanneer er een flinke dip in opdrachten is, ook genoeg verdienen? Maar ook op persoonlijk vlak: Ben ik iemand die goed leiding kan geven? Ik kan soms nogal een softie zijn. Ik zal meer aan acquisitie moeten doen, wat eigenlijk mijn slechtste kant is.

Dus mijn vraag aan mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan, wanneer besloot jij dat het tijd werd om personeel aan te nemen? Ik ben wel benieuwd naar andermans verhalen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08 10:37
Heb je gedacht aan gewoon collega zzp-ers op te zoeken en opdrachten samen te doen? Dan heb je niet meteen het risico om iemand in de zomermaanden op de loonlijst te hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
idd, geen vast personeel. Dan ben je ook geen zzper meer maar een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-08 00:53
Weet niet hoe ZZP en stagiares zit. Maar wellicht dat een optie. Moet er wel goede kandidaten zijn.
Of zoals hierboven een co-zzp-er. Maar dan moet je wel hele goede afspraken maken.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit ook tegen deze optie aan te hikken omdat er genoeg vraag is, maar zet de stap bewust nog niet omdat ik mezelf nog niet zie als bedrijfsleider.
Ik werk nu vanuit huis en doe alles zelf, zodra je 1 iemand aanneemt komen er erg veel kosten bij.

Kantoor
Software
Verzekeringen
Administratie
Ziekte

Ik heb deze kosten in een excel op een rijtje gezet en kwam tot de conclusie dat 1 iemand aannemen helemaal niet zo veel extra geld gaat opleveren per jaar, omdat een werknemer ongeveer 50-55k per jaar kost.

Ik gebruik nu ook de optie om opdrachten door te schuiven naar andere ZZP-ers en zo een deel van het uurtarief op te strijken.

Verder zit ik nu te kijken of ik niet samen met 2-3 andere ZZP-ers ergens een kantoor kan gaan huren en zo het bedrijf verder door te bouwen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 30-03-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Franchise-formule zou je ook kunnen doen. ZZP-ers die onder jouw naam hun werk doen en een franchise-fee moeten betalen richting jou.

Eventueel zou je zelfs de kassiersfunctie op je kunnen nemen, zodat al het klantcontact over betalingen, administratie via jou verlopen. Maar dat moet je maar net willen en ligt ook aan de werkzaamheden die er worden gedaan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
Ik zou een partner zoeken, en dan mensen gaan aannemen. Als je met 2 partners bent heb je 2 mensen waarmee je het risico van leegloop en ziekte van je personeel kunt delen. Dan is het iets beter behapbaar. Bovendien geldt: "als je snel wilt, ga alleen. als je ver wilt, ga samen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

@Ernemmer 50-55k per jaar is wel veel, met wat voor salaris reken je dan? Dat moet ook wel goedkoper kunnen.

2500 salaris * 12 maanden + 8% vakantiegeld * 1,3 = inclusief werkgeverslasten = 42.120. En dan nog wat administratie + kantoor + benodigdheden.
Als je ze al 1000 uur facturabel kan krijgen (dat is minimaal) a €90 per uur heb je de kosten er al uit.

[ Voor 17% gewijzigd door André op 30-03-2018 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 19:24
André schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:52:
@Ernemmer 50-55k per jaar is wel veel, met wat voor salaris reken je dan? Dat moet ook wel goedkoper kunnen.

2500 salaris * 12 maanden + 8% vakantiegeld * 1,3 = inclusief werkgeverslasten = 42.120. En dan nog wat administratie + kantoor + benodigdheden.
Als je ze al 1000 uur facturabel kan krijgen (dat is minimaal) a €90 per uur heb je de kosten er al uit.
Kilometervergoeding? Laptop? Kantoor is ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-08 20:08
Geen idee in welke regio je zit, maar zou je niet een student kunnen zoeken die als bijbaantje iets wil? 0-uren contract, en alle saaie/makkelijke klusjes/werkzaamheden kan je door hem/haar laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 04-04-2018 09:40 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
T i M schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:13:
[...]

Kilometervergoeding? Laptop? Kantoor is ook niet goedkoop.
Lijkt me ook optimistisch, mensen die je zelf onder modaal betaald wegzetten voor €90 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

In mijn situatie zou ik er eerder op achteruit gaan dan vooruit. Alle bijkomende extra kosten.. je kunt natuurlijk net als een aannemer ook ZZP-ers voor je laten werken?:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@André Ik heb gerekend met een HBO werknemer die kost mij ongeveer;

Loon: 40000
Verzekering tegen langdurig zieke werknemer: 1500
Huisvesting per werkplek: 2000
IT hardware en software en telefoon: 6500
Diversen: 500

Totaal kosten: 50500
Opbrengst 1200 * 50 euro(normaal in mijn branche) 60000

Winst 9500 en daar moet dan nog de extra administratie van betaald worden en vaak wil je ook naar een BV vorm met werknemers wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

En eigenlijk kost de eerste werknemer nog meer aangezien je dan een kantoor moet gaan huren waar je zelf ook gaat zitten werken á 2000 per jaar minimaal. Nu werk ik lekker thuis en is dat een stuk goedkoper.

Mijn snelle rekensom leerde mij dat ik dan ongeveer 7500 euro per jaar bruto extra verdien.

Als ik zorg dat ik voor 750 uur extra opdrachten binnenhaal en deze door kan zetten voor 40 euro per uur, zodat ik nog 10 euro overhoud, verdien ik hetzelfde en loop dan 0,0 risico.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 30-03-2018 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 16:45
Ik zie nog niet voorbijkomen dat je een werknemer bij ziekte 2 jaar (!) moet doorbetalen, Dát is pas een groot risico ; immers zul je de zieke ook moeten vervangen. zodat je bijna met dubbele kosten zit waarop je niet kunt bezuiningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-08 16:34
Ernemmer schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:37:
@André Ik heb gerekend met een HBO werknemer die kost mij ongeveer;

Loon: 40000
Verzekering tegen langdurig zieke werknemer: 1500
Huisvesting per werkplek: 2000
IT hardware en software en telefoon: 6500
Diversen: 500

Totaal kosten: 50500
Opbrengst 1200 * 50 euro(normaal in mijn branche) 60000

Winst 9500 en daar moet dan nog de extra administratie van betaald worden en vaak wil je ook naar een BV vorm met werknemers wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

En eigenlijk kost de eerste werknemer nog meer aangezien je dan een kantoor moet gaan huren waar je zelf ook gaat zitten werken á 2000 per jaar minimaal. Nu werk ik lekker thuis en is dat een stuk goedkoper.

Mijn snelle rekensom leerde mij dat ik dan ongeveer 7500 euro per jaar bruto extra verdien.

Als ik zorg dat ik voor 750 uur extra opdrachten binnenhaal en deze door kan zetten voor 40 euro per uur, zodat ik nog 10 euro overhoud, verdien ik hetzelfde en loop dan 0,0 risico.
Lijkt er wel op dat je vergeet dat de 6500 voor apparatuur/licenties niet elk jaar terugkomt. Dus 1e jaar 7500 bruto extra maar jaar erop minimaal 12000 bruto extra.
Maar dan nog snap ik dat je twijfelt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:54:
[...]

Lijkt er wel op dat je vergeet dat de 6500 voor apparatuur/licenties niet elk jaar terugkomt. Dus 1e jaar 7500 bruto extra maar jaar erop minimaal 12000 bruto extra.
Maar dan nog snap ik dat je twijfelt :Y
De software die ik gebruik kost 4500 per jaar :(
Telefoon 500 per jaar
Dropbox en office 250 per jaar
1000 afschrijving per jaar op PC/Laptop monitoren en server ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-08 21:33
MEN-O schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:49:
Ik zie nog niet voorbijkomen dat je een werknemer bij ziekte 2 jaar (!) moet doorbetalen, Dát is pas een groot risico ; immers zul je de zieke ook moeten vervangen. zodat je bijna met dubbele kosten zit waarop je niet kunt bezuiningen.
Daarvoor moet je je natuurlijk verzekeren wat niet zo heel erg duur is (bij 2500 bruto zon 125 euro p/m).

Ik ben ooit gestart met twee vrienden, voor ons was de stap naar personeel dan ook minder groot. Na nu zo'n 6 of 7 jaar werkgeverschap kan ik je wel melden dat het niet altijd van een leien dakje gaat en ik er financieel weinig wijzer van geworden ben. Je moet t echt zien als een investering in de lange termijn. Het lastige is dat goed personeel gewoon heel moeilijk te vinden is en zeker bij starters zo'n solicitatie gesprek, studie en cv heel weinig zegt over wat ze gaan presteren. Maar als je wil groeien in een vakgebied waar je betaald wordt voor het werk dat je leverd, is dit gewoon een fase waar je doorheen moet. Voor ons was werkgever zijn eigenlijk een logische stap die wij namen toen we voldoende buffers hadden om wat tegenslagen aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 16:45
Weet je dat zeker van die € 125 ? Ik geloof dat ik al iets van € 45 p.m. kwijt ben voor alleen ondersteunende diensten zoals keuringsarts/reintegratie etc.(Arbodienst?) (€ 2500 bruto is ook niet erg veel lijkt mij ?)

Edit : Je hebt helemaal gelijk ; het kan zelfs goedkoper. (De prijs die ik noem is mogelijk indien aangesloten bij inkoopcombinatie bijv.)

[ Voor 27% gewijzigd door MEN-O op 30-03-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 06:57
Kun je nog winst halen door je werkzaamheden efficiënter te doen? Bijvoorbeeld niet facturabele werkzaamheden zoals adverteren, boekhouden, etc. (deels) te laten doen door derden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Wat ik nog mis zijn verhalen dat je na het aannemen van werknemers ca. 20% van je tijd kwijt bent aan de overhead van die werknemers. Enerzijds aan hun wensen en zorgen, anderzijds aan de eindeloze reeks fiscale en juridische regelingen.
Bijvoorbeeld, ooit meegemaakt dat een werknemer overwoog een huis te kopen en voor de hypotheek een werkgeversverklaring nodig heeft. Dan moet je ineens gaan uitzoeken wat daarin moet staan en welke verplichtingen je daarmee krijgt. Een paar weken daarna ging de telefoon, de verklaring werd niet in behandeling genomen omdat -jawel- een bedrijfsstempel ontbrak. Moest je gaan uitleggen dat je een internetbedrijf bent en daar niet aan doet. En je moet het regelen want het laatste wat je wil is je werknemer teleurstellen. Was overigens een kleine tien jaar terug.

Een ander punt is dat je ineens alles van te voren moet betalen. UWV wil bijvoorbeeld van te voren de belastingheffing, de werknemer moet voor het eind van de maand betaald worden enz. Zorg ervoor dat je grote buffers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet iemand inhuren via een uitzendbureau? Dan betaal je wel wat meer voor hulp, maar dek je ook het risico af. Aangezien je zelf ontwerper bent zou ik me daar op focussen en de ondersteuning in andere zaken zoeken, zoals acquisitie (laat zo iemand met jouw portfolio naar beurzen etc. gaan) of gewoon ondersteuning. je hebt dan ook niet per se een hoogopgeleid iemand nodig. Stel deze persoon bevalt na een langere periode via uitzendbureau kun je diegene nog altijd in dienst nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien specifiek voor een creatief beroep, maar ik neem aan dat je klanten terugkomen, omdat jij mooi werk maakt. Als je een werknemer aanneemt, ben jij zijn baas en bepaal jij wanneer het goed is. Dit zou met een andere ZZP'er misschien lastig kunnen zijn.

Aan de ander kant, kan je dan natuurlijk ook weer makkelijk afscheid van elkaar nemen. Een werknemer kan zeker duur zijn, maar als je alles eenmaal geregeld hebt, kan je er wel sneller meer bijnemen. Dat moet je dan wel willen... Ik overweeg het ook weleens, maar vraag me vooral af of ik de verantwoordelijkheid wel zie zitten. En het risico dat iemand zich na een maand ziek meldt, voor twee jaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-08 13:47
Dank voor de reacties.

Ook eens bij mijn accountant geïnformeerd. Zij kwam met een payroll constructie. Ik ben me daar nu een beetje op aan het inlezen. Volgens mij zijn werknemers daar momenteel niet zo happig op omdat er banen genoeg te krijgen zijn.

Wat ik lastig vind aan het inhuren van zzp'ers: Je hebt altijd de kans dat diegene rechtstreeks je klant gaat benaderen of juist andersom, dat klanten doorhebben dat iets uitbesteed wordt en dat ze diegene rechtstreeks gaan benaderen. Helaas uit ervaring al meegemaakt en een grote klant kwijtgeraakt. ZZP'er die ik inhuurde werkt nu in loondienst voor die klant.
Concurrentiebeding zit met ZZP'ers ook weer anders dan met werknemers.

* Edit

Ik mis in jullie berekeningen nog het aantal kopjes koffie die ze per dag wegtikken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rudolf op 06-04-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 15:13
Rudolf schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:28:
Dank voor de reacties.

Ook eens bij mijn accountant geïnformeerd. Zij kwam met een payroll constructie. Ik ben me daar nu een beetje op aan het inlezen. Volgens mij zijn werknemers daar momenteel niet zo happig op omdat er banen genoeg te krijgen zijn.

Wat ik lastig vind aan het inhuren van zzp'ers: Je hebt altijd de kans dat diegene rechtstreeks je klant gaat benaderen of juist andersom, dat klanten doorhebben dat iets uitbesteed wordt en dat ze diegene rechtstreeks gaan benaderen. Helaas uit ervaring al meegemaakt en een grote klant kwijtgeraakt. ZZP'er die ik inhuurde werkt nu in loondienst voor die klant.
Concurrentiebeding zit met ZZP'ers ook weer anders dan met werknemers.

* Edit

Ik mis in jullie berekeningen nog het aantal kopjes koffie die ze per dag wegtikken ;)
Dit kan je gewoon contractueel dichtzetten natuurlijk. Verder moet je de mensen onder je ook niet uitknijpen en als jij voor een stabiele stroom werk zorgt hebben ze ook geen reden om je te naaien.

Verder pak je 20% op het uurloon van een zzp'er, dat is erg veel voor wat je er voor moet doen. Kan je het uurtarief niet verhogen? Er zullen dan vast wat klanten afhaken maar het geeft je wel wat meer ruimte

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 06-04-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rudolf schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:28:

Tja, payroll.

Dan ben je werknemer, met de dure UWV premies (die de payroller uit je uurtarief betaalt) maar zonder veiligheid en fatsoenlijke sociale verzekeringen. Of zelfstandige zonder de voordelen daarvan.

Vlees noch vis. Voor zowel mensen die nu ondernemer zijn als mensen die nu werknemer zijn zal het als een achteruitgang aanvoelen.

De mensen die jij wilt hebben, zijn mensen wiens diensten je goed kunt verkopen. Die hebben inderdaad zat werk en zitten niet te wachten op zo'n aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rudolf schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:07:
Voor mijn gevoel heb ik mijn plafond bereikt van wat ik in mijn eentje aan kan. Dus misschien moet ik eens gaan kijken of het goed is om iemand aan te gaan nemen.
Waar wil je naar toe, wat wil je bereiken? Wil je een studie met 10 man personeel?
De overhead van 1 of 2 werknemers zal niet gering zijn. Ben je (niet) tevreden met wat je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De beste uitdrukking in Amsterdam is, ik wens je veel personeel toe. Dat is een reden geweest om nooit aan personeel te denken en ik verkoop liever nee dan personeel aan te nemen. Tussen 2 en 5 personen is het helemaal niet interessant vind ik want als er één uitvalt of je krijgt het rustig, je vangt het moeilijk of niet op. Dan nog de kosten, vakantie, zwangerschap etc etc en dat met een klein bedrijf. Ik weet wat de mentaliteit soms is van sommige mensen en ik pas ervoor. Dan maar liever een stap harder lopen dan achter je personeel aanlopen en opleiden en alles wat erbij komt. Ik heb ook op mijn tanden soms moeten bijten maar ben er nog steeds en ik werk al 17 jaar voor mezelf en nog steeds alleen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:37
Is het niet mogelijk om het kantoor weg te laten en iedereen remote te laten werken? Daarmee heb je ook gelijk de mogelijkheid betere mensen te vinden die verder weg wonen. Een kantoor is extreem duur en deze kosten kan je enorm reduceren hierdoor.

Wil je trouwens 1 iemand aannemen die 40 uur per week voor je werkt? Is het niet handiger gelijk 2 mensen aan te nemen (eventueel parttimers) voor de contineuiteit? Dat lijkt mij dat het risico wel kleiner maakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Emperor_ op 08-04-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-08 20:29

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Is de vraag niet eerder waar wil ik naartoe met mijn bedrijf? Wil ik zelf mijn klanten blijven bedienen of wil ik een bedrijf gaan opbouwen waarbij ik werknemers in dienst neem en hun ga opleiden die daarna de klanten bedienen?

Ik werk nu in een bedrijf van ongeveer 30 man. Het bedrijf is 3 jaar geleden opgericht door een aantal partners die toen zelf heel veel werk uitvoerden. Je ziet nu dat ze veel meer bezig zijn met het runnen van een bedrijf ipv het werken voor een klant. Heb je zelf ook dit voor ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat is de keuze. Wil je in toenemende matebezig met personeelszaken (recruitment, begeleiding, faciliteren in hun werk, beoordeling, administratie, legal) of wil je meer in de techniek blijven?
Pagina: 1