Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:00
Ik probeer mijn huis te verduurzamen, en daar passen zonnepanelen uiteraard ook tussen.
In mijn gemeente is er een collectieve actie en heb vanuit daar iemand langs laten komen om te komen kijken naar de opties.

Het betreft een rijtjeshuis (ong 5.2 meter breed) met twee dakkapellen. Waarvan de voorkant (ong 3 meter breed) kleiner is dan de achterkant (die is zo'n 4.8 meter breed)
Huidig jaarlijks verbruik zitten tussen de 3200 en 3600 kWh

De achterkant staat op zuid oost (tikkeltje meer richting oost dan zuid), en de voorkant op noordwest (iets meer west dan noord).

Het voorstel dat ik heb gekregen bevat 11 JA-Solar panelen ( 6 stuks zwart (290Wp) voor op de dakpannen, 5 stuks blauw (270Wp) voor op de dakkapellen), waarvan er vier op de grote dakkapel zouden moeten kunnen met een hoek van 10 graden, gericht op het zuiden en 1 op de kleine dakkapel gericht op het zuiden met een hoek van 10 graden.
Daarnaast nog 6 panelen aan de voorkant van het huis, drie naast de dakkapel en drie eronder in landscape.

Er komt een Solis 3K 4G omvormer bij.

Het geschatte vermogen dat zou moeten worden opgewekt is ongeveer zo'n 2400kWh.

Er zou geen schaduwval moeten zijn, enige object dat in de weg kan zitten is de schoorsteen van de buren, maar tegen de tijd dat die op de panelen kan vallen staat de zon al hoog genoeg. Dus daar verwacht ik geen problemen.
Enige probleem zou kunnen zijn in de toekomst als mijn buren ook aan de voorkant een dakkapel laten plaatsen, dan zal er geen tot weinig zon vallen op de 6 panelen aan de voorkant.
Ik verwacht dat niet binnen nu en een paar jaar. Ik kan dan altijd nog vier panelen op mijn schuur leggen, wat nu niet mogelijk is door een boom van de buren die, als het flink waait, voor schaduw zorgt.

Het totaal zou gelegd moeten worden voor ong. 4500 euro, en dan moet daar de btw teruggaaf nog af.

Wat ik graag zou willen weten is of deze installatie inderdaad oplevert wat wordt aangegeven, en of het een nuttige investering is, of er zaken zijn waar ik nog aan moet denken die mogelijk niet duidelijk zijn of wel nuttig.

Legplan voorstel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mt8dTHNlsFljGhepCaIDYX4D/full.png

[ Voor 2% gewijzigd door Meauses op 29-03-2018 14:50 . Reden: legplan ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beetje een standaard oplossing (collectief dus)

4,8 mtr dakkapel, daar passen 9 van deze, in landscape x2 op betonvoeten van 4,5 graden (zie hieronder)
http://www.winkelman-zonn...tail&merk=Panasonic%20HIT
1463 x 1053 En hebben een regengootje in het frame.

3 mtr dakkapel, lekker leeg laten. Handig om op te staan tijdens schoonmaak van de 9.
9 panelen 295 Wp, 2655 Wp, 2871 euro incl.

Schuindak, er komen nog zwarte Panasonic hit kuro 325 Wp uit, binnenkort.
6 panelen 325 Wp, 1950 Wp, 1950 euro incl (geschat)

Betonvoeten 4,5 graden:
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
Betonvoeten 10 graden (als je durft)
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/

4.5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CiNRXiFS3kHD3BICx0ALtDBM/thumb.jpg

10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uXIXhMt6QuR8O6DZuf8ZDgXB/thumb.jpg

6x 28 euro voor schuindak montagemateriaal
4605 Wp totaal.

2e hands SMA

Misschien kan je zelf plaatsen?
Meauses schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:22:
Het geschatte vermogen dat zou moeten worden opgewekt is ongeveer zo'n 2400kWh.
Warmtepomp nog installeren?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2018 19:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Meauses
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:09:
Beetje een standaard oplossing (collectief dus)

4,8 mtr dakkapel, daar passen 9 van deze, in landscape x2 op betonvoeten van 4,5 graden (zie hieronder)
http://www.winkelman-zonn...tail&merk=Panasonic%20HIT
1463 x 1053 En hebben een regengootje in het frame.

3 mtr dakkapel, lekker leeg laten. Handig om op te staan tijdens schoonmaak van de 9.
9 panelen 295 Wp, 2655 Wp, 2871 euro incl.

Schuindak, er komen nog zwarte Panasonic hit kuro 325 Wp uit, binnenkort.
6 panelen 325 Wp, 1950 Wp, 1950 euro incl (geschat)

Betonvoeten 4,5 graden:
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
Betonvoeten 10 graden (als je durft)
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/

4.5
[afbeelding]

10
[afbeelding]

6x 28 euro voor schuindak montagemateriaal
4605 Wp totaal.

2e hands SMA

Misschien kan je zelf plaatsen?

[...]

Warmtepomp nog installeren?
Bedankt voor je reactie.

Misschien was ik niet helemaal volledig, maar de grote dakkapel is ong 4.8 lang bij 3.2 meter diep. De persoon die langskwam gaf aan dat ze nog ruimte moeten houden langs de zijkanten en tussen de panelen zelf (ik gok ivm schaduwvorming) Misschien dat dat met 10 graden of 4.5 graden wel kleiner kan zijn.

Ik had zelf ook het idee dat er wel meer op kon, maar dat doen ze waarschijnlijk niet vanuit veiligheidsoverwegingen.

Zelf plaatsen zie ik niet zo zitten, al ziet het ernaar uit dat met jouw voorstel ik veel meer op zou kunnen wekken met andere panelen.
Het plaatsen van de panelen en trekken van kabels zou mij nog wel lukken (al ben ik niet heel erg thuis in de elektra), maar gaat mij (teveel) en meer tijd kosten dan het laten doen. Helaas komen daardoor de kosten hoger uit, maar heb ik wel weer garantie op de installatie.

En een warmtepomp is voor mij nu niet aantrekkelijk, CV ketel heeft recent een nieuw interieur gekregen, en met dit voorstel kan ik het extra verbruik niet compenseren. Plus, zo'n warmtepomp kost nog een hoop geld.

Heb je eventueel advies voor een partij die het wel neer zou kunnen leggen zoals jij voorstelt?

Ook wil ik eventueel later nog een viertal panelen later kwijt op mijn schuurtje om meer richting het compenseren van mijn totale verbruik te gaan.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je op mijn linkjes zou klikken, zou je zien dat, dat betonvoeten zijn, panelen 2 aan 2, dus geen onderlinge schaduw. (soort van schansje)
Als je kiest voor flatfix eco of fusion, dan heb je inderdaad wel onderlinge rijen en schaduw.

Ik weet niet waar je woont, maar:
-betonvoeten bij sun-solar te krijgen.
-Panasonic hit 295wp 1463 x 1053 bij winkelman hengelo

Ik heb geen ervaringen met een externe partij, omdat ik alles zelf doe/kan.

Dus alles tesamen halen bij 1 installateur/partij, zal je moeten zoeken.....of concessies doen aan het gebruikte materiaal.

Ik heb vorig jaar nog een Panasonic WP (uit frankrijk) geinstalleerd bij een vriend, die netto 428 euro gekost heeft voor de WP zelf.
Maar toen was de subsidie nog 2300 euro. Nu reeds 1700 voor de 5 kW.
Maar nog steeds betaalbaar...
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0013331.html
En ook een WP boiler voor weinig, met 1250 euro subsidie
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler

Maar we dwalen af... ;)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2018 14:48 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik begin bij het einde van je post: Indien je 6 jaar of langer in het huis blijft wonen (tenminste, als dat in de planning ligt) is het zeker een goede investering. Wat de opbrengst is, blijft altijd een beetje gissen, zeker ook omdat de richting van je huis niet precies weten.

De offerte lijkt redelijk te zijn. Ik zou sowieso wel zorgen dat je alles bij 1 leverancier regelt, omdat je daarme gedoe voorkomt als er later iets aan de hand is.
Je zou, indien je wel verwacht dat er schaduwval gaat zijn, kunnen kiezen voor aparte omvormers.

Mijn 3315Wp systeem heeft in 2016 3053 kWh opgewekt. In 2017 was dat 2937 kWh.
Dus de opbrengst in kWh van je systeem is dan ongeveer 90% van je Wp van het systeem.

Niet iedereen haalt die waarde. (Mijn volledige systeem ligt op een platdak richting het zuiden, onder de best mogelijke hoek.)

Jouw systeem zou 3090Wp worden. 2400 kWh moet dan wel gehaald kunnen worden.
Je kunt eenvoudig berekenen wat je daar voor betaalt.

• Meauses
Hann1BaL schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:54:
Ik begin bij het einde van je post: Indien je 6 jaar of langer in het huis blijft wonen (tenminste, als dat in de planning ligt) is het zeker een goede investering. Wat de opbrengst is, blijft altijd een beetje gissen, zeker ook omdat de richting van je huis niet precies weten.

De offerte lijkt redelijk te zijn. Ik zou sowieso wel zorgen dat je alles bij 1 leverancier regelt, omdat je daarme gedoe voorkomt als er later iets aan de hand is.
Je zou, indien je wel verwacht dat er schaduwval gaat zijn, kunnen kiezen voor aparte omvormers.

Mijn 3315Wp systeem heeft in 2016 3053 kWh opgewekt. In 2017 was dat 2937 kWh.
Dus de opbrengst in kWh van je systeem is dan ongeveer 90% van je Wp van het systeem.

Niet iedereen haalt die waarde. (Mijn volledige systeem ligt op een platdak richting het zuiden, onder de best mogelijke hoek.)

Jouw systeem zou 3090Wp worden. 2400 kWh moet dan wel gehaald kunnen worden.
Je kunt eenvoudig berekenen wat je daar voor betaalt.
Ik heb het even nagekeken. De voorkant van het huis ligt op 282 graden ongeveer, en achter op 102 ongeveer. Het dak is 30 graden.
Er is geen hoge bebouwing in de buurt die de zon zal blokkeren en ik heb van sochtends vroeg (nadat de zon achter de huizen vandaan komt dan) tot laat zonlicht op mijn dak. Er zou geen schaduwval moeten zijn van iets.

Als ik het zo bereken is het 1.58 per Wp als ik de belastingteruggaaf daarin meeneem, dan kom ik namelijk uit op ongeveer 3800 euro totaal. Het zijn niet de ideale hoeken of richtingen waardoor het dus meer euro per Wp zal zijn, maargoed ik vind het alsnog niet heel slecht :).

Het nette van deze leverancier is dat ze indien je meer dan 10% minder energie opwekt dan ze inschatten zij dat compenseren. Al schat ik in dat ze het voorstel wel goed hebben doorgerekend met de juiste tooling en de opwekking wel in de buurt zal komen van dat getal.

• Meauses
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:38:
Als je op mijn linkjes zou klikken, zou je zien dat, dat betonvoeten zijn, panelen 2 aan 2, dus geen onderlinge schaduw. (soort van schansje)
Als je kiest voor flatfix eco of fusion, dan heb je inderdaad wel onderlinge rijen en schaduw.

Ik weet niet waar je woont, maar:
-betonvoeten bij sun-solar te krijgen.
-Panasonic hit 295wp 1463 x 1053 bij winkelman hengelo

Ik heb geen ervaringen met een externe partij, omdat ik alles zelf doe/kan.

Dus alles tesamen halen bij 1 installateur/partij, zal je moeten zoeken.....of concessies doen aan het gebruikte materiaal.

Ik heb vorig jaar nog een Panasonic WP (uit frankrijk) geinstalleerd bij een vriend, die netto 428 euro gekost heeft voor de WP zelf.
Maar toen was de subsidie nog 2300 euro. Nu reeds 1700 voor de 5 kW.
Maar nog steeds betaalbaar...
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0013331.html
En ook een WP boiler voor weinig, met 1250 euro subsidie
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler

Maar we dwalen af... ;)
Heb ik zeker ook gedaan, alleen zou ik dan (idealiter) een schans moeten hebben van 6 panelen 2 bij 2, (anders kom je alsnog in een situatie dat je twee schansen hebt) dat zou denk ik wel passen. Maar dat biedt die partij helaas niet aan en bieden inderdaad flatfix aan. Meeste betonvoeten worden voor 2 bij 2 geleverd,

Ik woon overigens in Alkmaar. En dus in de kuststreek dus vraag mij ook af of die betonvoeten voldoende zijn.

Je ideeën hebben mij in ieder geval wel aan het denken gezet :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meauses schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Ik heb het even nagekeken. De voorkant van het huis ligt op 282 graden ongeveer, en achter op 102 ongeveer. Het dak is 30 graden.
Er is geen hoge bebouwing in de buurt die de zon zal blokkeren en ik heb van sochtends vroeg (nadat de zon achter de huizen vandaan komt dan) tot laat zonlicht op mijn dak. Er zou geen schaduwval moeten zijn van iets.

Als ik het zo bereken is het 1.58 per Wp als ik de belastingteruggaaf daarin meeneem, dan kom ik namelijk uit op ongeveer 3800 euro totaal. Het zijn niet de ideale hoeken of richtingen waardoor het dus meer euro per Wp zal zijn, maargoed ik vind het alsnog niet heel slecht :).

Het nette van deze leverancier is dat ze indien je meer dan 10% minder energie opwekt dan ze inschatten zij dat compenseren. Al schat ik in dat ze het voorstel wel goed hebben doorgerekend met de juiste tooling en de opwekking wel in de buurt zal komen van dat getal.
Hecht niet teveel waarde aan garanties en betaal er al helemaal niets extra voor. De fabrikanten van de omvormers zijn bij een gerenomeerd merk ook particulier te benaderen, de leveranciers zijn soms met 2-3 jaar weer gevlogen en doen wat anders of falliet.
Garantie van panelen is helemaal kul, toon jij maar aan dat hij slecht werkt, of was het slecht weer ?
De schatting van die leverancier is heel voorzichtig dus daar ga je altijd wel overheen, het is nog geen 80% wat ze opgeven.

En in noordholland zelfs ! Waar schaduwvrij 110-120% ! gehaald word.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Meauses
Is het nog aan te raden om van de panelen op het schuine en platte dak als twee aparte strings te laten aanleggen? De schuindak panelen komen namelijk pas rond twaalven in de zon. Het lijkt erop dat de omvormer van Solis twee DC ingangen heeft, zou het dan werken?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Omdat de panelen niet in dezelfde hoek liggen op beide dakvlakken en je verschillende samenstellingen hebt met een andere spanning, moet het inderdaad op een omvormer met 2x mppt ingang.

Ik verwacht dat de solis net als "de meeste" chinezen, weinig aan schaduwmanagement doet.
Dus kan je (lichtelijk overdreven in jouw geval) zulke grafiekjes verwachten:
enterz in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Daarom adviseer ik vaak, een SMA met optitrac en voldoende spanning (54 V panelen), om dat (een heel klein beetje) beter te laten werken.
(toch reikt die schaduw van de schoorsteen nog best ver op je google maps foto)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 17:41 ]

• Meauses
AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:33:
Omdat de panelen niet in dezelfde hoek liggen op beide dakvlakken en je verschillende samenstellingen hebt met een andere spanning, moet het inderdaad op een omvormer met 2x mppt ingang.

Ik verwacht dat de solis net als "de meeste" chinezen, weinig aan schaduwmanagement doet.
Dus kan je (lichtelijk overdreven in jouw geval) zulke grafiekjes verwachten:
enterz in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Daarom adviseer ik vaak, een SMA met optitrac en voldoende spanning (54 V panelen), om dat (een heel klein beetje) beter te laten werken.
(toch reikt die schaduw van de schoorsteen nog best ver op je google maps foto)
Eigenlijk een hele goede dat je de foto aanhaalt. Deze is erg vroeg op de ochtend genomen, ik gok rond een uur of 8/9 als de zon net achter mijn achterburen vandaan komt.
In de ochtend liggen de panelen, die naast de dakkapel liggen aan de voorkant nog aan de schaduwkant. Al lijkt het op die foto van niet. Ik vraag mij af of ze dan wel energie zullen opwekken of niet.

Ik voorzie mogelijk ook dat de twee voorste panelen (van de set van vier) eventueel aan het eind van de dag last krijgen van de schaduw van de schoorsteen als de zon laag staat in het westen.
Is het dan niet een beter (en goedkoper) idee die panelen te voorzien van optimizers i.p.v. een andere omvormer?

[ Voor 15% gewijzigd door Meauses op 02-04-2018 09:46 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Meauses
Als ik je goed begrijp...
Tegen de tijd dat de schoorsteen schaduw maakt op je platdak panelen, staat de zon ook erg schuin te schijnen op die panelen en zal de opbrengst toch al minimaal zijn...
Bij panelen in landscape op het platdak, zal de bypassdiode ook zijn werk doen.

Hier werkt een SMA prima met wat schaduw (voor jou dan wel 54 Vmpp panelen om voldoende spanning te creeeren)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2018 09:59 ]

• Meauses
AUijtdehaag schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:54:
@Meauses
Als ik je goed begrijp...
Tegen de tijd dat de schoorsteen schaduw maakt op je platdak panelen, staat de zon ook erg schuin te schijnen op die panelen en zal de opbrengst toch al minimaal zijn...
Bij panelen in landscape op het platdak, zal de bypassdiode ook zijn werk doen.
Klopt ja, dan zal de zon al meer uit het zuidwesten komen. Hoog zomer zal dat wel meevallen, maar lente en herfst zal de zon al lager staan en dan is er kans dat die schoorsteen schaduw creeert op de panelen.
Landscape zal niet gaan ivm de afmetingen van de panelen en de ruimte die er is helaas.
Hier werkt een SMA prima met wat schaduw (voor jou dan wel 54 Vmpp panelen om voldoende spanning te creeeren)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
En ipv de solis overstappen naar een Solaredge omvormer, is dat nog een optie / verbetering of is dat er lastig uit te halen? Betekent dat dan ook dat je er losse optimizers bij moet kopen? Dat wordt mij niet zo duidelijk.
Het aantal panelen dat schaduw vangt is beperkt, maar het kan wel de gehele string (gaan) beinvloeden.
Is mij ondertussen al helder. Wordt een stuk duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Meauses op 02-04-2018 18:05 . Reden: doorgehaalde tekst ]

Pagina: 1