Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik heb enkele keren per dag kort het probleem dat mijn router geen verbinding met internet kan maken. Op dit soort momenten valt kort te internetverbinding weg van de router en de daarop aangesloten apparaten (zowel ethernet als wi-fi), wat ook te zien is aan het rode lampje op de router bij het ledje voor internetverbinding.

De router is aangesloten op het een gecombineerde modem/router welke ook gebruikt wordt, maar het gekke is dat deze dan nog wel internet heeft (tenminste, de LED daarvoor brandt nog als ik op dit soort momenten snel op het modem kijk).

Mijn vraag is nu: wat zou dit kunnen zijn? Ten eerste is het probleem lastig in kaart te brengen, het duurt vaak maar enkele tientallen seconden en er is geen router/modem-reset voor nodig om het probleem te verhelpen. Daardoor heb ik niet genoeg tijd om met het modem te verbinden en betrouwbaar te meten of de internetverbinding hiervan werkt.

Enkele dingen die ik geprobeerd heb:
  • het LEDje van de internetverbinding op het modem flikkert op dit soort momenten soms wel oranje/groen, maar soms flikkert het ook enkel groen. In de handleiding van het modem (https://www.ziggo.nl/pdf/...nternet-cisco-epc3928.pdf) kan ik echter niet vinden wat dit precies betekent. Hier staat enkel "groen is dat het werkt".
  • Een zoektocht op internet levert vooral dit soort topics op:
    https://community.ziggo.n...ifi-valt-steeds-weg-22872

Dus problemen met een wegvallende wifi-verbinding. Aangezien de verbinding modem->router bedraad verloopt is dit geen issue voor mij. Ook is mijn wifi signaal en bereik nog perfect op de momenten dat het probleem voorkomt.
De router is ook gloednieuw, en het probleem doet zich ook voor met apparaten die via de ethernet aan de router hangen dus ik ben een beetje ten einde raad. Ook in de logs van het modem vind ik eigenlijk niks.

Beste antwoord (via rens-br op 16-04-2018 10:07)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nino_070 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:13:
[...]

Dit toch maar even gedaan voor de zekerheid en het bevestigt mijn vermoeden dat het probleem niet bij mijn router zit. Dus of modem, of Ziggo. Nu kan ik dus het beste Ziggo contacten?
Eerst even kijken wat je zelf kunt zien. Log in op de modem (192.168.178.1) ga naar Geavanceerde Instellingen, Status en DOCSIS WAN. Daar zie je het signaal voorzover op de modem uit te lezen. Het meest interessant:
- Uptime. Zou meerdere dagen moeten zijn. Als je hier de datum van vandaag ziet met tijdstip van laatste uitval, weet je dat de modem gereboot is op moment dat jij een probleem had.
- Downstream Channels zijn meestal niet zo relevant, maar let op de power level. Die zou zo dicht mogelijk bij 0dBmV moeten zijn en sowieso tussen de -6 en +6dBmV. -3 is dus beter dan +10!. Teveel signaal is indicatie van een onnodige of niet goed afgestelde versterker.
- De Upstream Channels - hoeveel zie je, en wat is de power level erop? Dit zou onder de 52dBmV moeten zijn. Is dit hoger, dan heb je teveel demping. Dat kan bij Ziggo liggen maar ook bij jou in huis.

Kijk ook even naar de coaxkabels. Als het goed is komt ergen in jouw huis (bij oudere huizen in de woonkamer aan voorzijde huis, bij nieuwbouw na ~1980 in de meterkast) een groene kabel binnen waar een overnamepunt op gemonteerd zit. De modem zou daar vlak in de buurt moeten staan, met maximaal een enkele splitter of versterker ertussen, en een korte kabel met vaste connectoren. Controleer of dat zo is, en of alle connectoren goed vast zitten. Als kabels of connectoren los zitten danwel beschadigd zijn kan dat goed je problemen verklaren.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06
Om welke router gaat het hier? Je vermeld alleen dat je een modemcombo apparaat hebt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
shure-fan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:25:
Om welke router gaat het hier? Je vermeld alleen dat je een modemcombo apparaat hebt
Inderdaad nog niet vermeld, het is de TP-Link Archer C1200.

[ Voor 6% gewijzigd door nino_070 op 28-03-2018 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat de EPC3928 in router mode of in bridge mode?

Indien in router mode, sluit eens de bedrade apparaten daarop aan ipv op de C1200 en kijk of het probleem dan nog aanwezig is. Zo ja: probleem met de internetverbinding zelf. Troubleshoot verder op de modem. Zo nee: probleem met de Archer C1200.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08
Je kan sowieso Ziggo even bellen en vragen de lijn door te meten en het modem uit te lezen. Zij kunnen van afstand zien of het probleem optreedt op het modem. Als dat het geval is, kan het een slechte kabel of aansluiting zijn (maar dat is echt giswerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

arvidbeheerder schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:19:
Je kan sowieso Ziggo even bellen en vragen de lijn door te meten en het modem uit te lezen. Zij kunnen van afstand zien of het probleem optreedt op het modem. Als dat het geval is, kan het een slechte kabel of aansluiting zijn (maar dat is echt giswerk)
Je kunt ook zelf in de UI van de modem kijken en een deel van die signaalwaardes uitlezen, maar niet de meest kritieke (upstream SNR).

Dat gezegd, bedenk dat dat soort gegevens momentopnames zijn. Als je verbinding structureel brak is, kun je daar mogelijk oorzaken terug zien. Als het heel kort optreedt is de kans klein dat je daar het probleem gaat terug zien, ongeacht waar de oorzaak ligt.

Ik zou gewoon stap voor stap troubleshooten. Normaliter begin je vanuit je eigen PC, maar als duidelijk is dat alle verbonden apparaten aan de C1200 getroffen zijn is het zaak eerst de C1200 uit te sluiten. Als je eerst naar de modem gaat kijken riskeer je dat je gaat jagen op spoken als een van de signaalwaardes niet optimaal is, maar verder niet oorzaak van de problemen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
dion_b schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 07:56:
Staat de EPC3928 in router mode of in bridge mode?

Indien in router mode, sluit eens de bedrade apparaten daarop aan ipv op de C1200 en kijk of het probleem dan nog aanwezig is. Zo ja: probleem met de internetverbinding zelf. Troubleshoot verder op de modem. Zo nee: probleem met de Archer C1200.
Dit toch maar even gedaan voor de zekerheid en het bevestigt mijn vermoeden dat het probleem niet bij mijn router zit. Dus of modem, of Ziggo. Nu kan ik dus het beste Ziggo contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08
Zou ik doen idd. Hoe lang is de kabel naar je modem? Zitten alle kabels goed vast? Hoe oud is de wandcontactdoos? Ik heb dit gedrag een keer eerder gezien bij een Ziggo verbinding en toen werd de contactdoos vervangen door de monteur van ziggo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nino_070 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:13:
[...]

Eerst even kijken wat je zelf kunt zien. Log in op de modem (192.168.178.1) ga naar Geavanceerde Instellingen, Status en DOCSIS WAN. Daar zie je het signaal voorzover op de modem uit te lezen. Het meest interessant:
- Uptime. Zou meerdere dagen moeten zijn. Als je hier de datum van vandaag ziet met tijdstip van laatste uitval, weet je dat de modem gereboot is op moment dat jij een probleem had.
- Downstream Channels zijn meestal niet zo relevant, maar let op de power level. Die zou zo dicht mogelijk bij 0dBmV moeten zijn en sowieso tussen de -6 en +6dBmV. -3 is dus beter dan +10!. Teveel signaal is indicatie van een onnodige of niet goed afgestelde versterker.
- De Upstream Channels - hoeveel zie je, en wat is de power level erop? Dit zou onder de 52dBmV moeten zijn. Is dit hoger, dan heb je teveel demping. Dat kan bij Ziggo liggen maar ook bij jou in huis.

Kijk ook even naar de coaxkabels. Als het goed is komt ergen in jouw huis (bij oudere huizen in de woonkamer aan voorzijde huis, bij nieuwbouw na ~1980 in de meterkast) een groene kabel binnen waar een overnamepunt op gemonteerd zit. De modem zou daar vlak in de buurt moeten staan, met maximaal een enkele splitter of versterker ertussen, en een korte kabel met vaste connectoren. Controleer of dat zo is, en of alle connectoren goed vast zitten. Als kabels of connectoren los zitten danwel beschadigd zijn kan dat goed je problemen verklaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
@dion_b Bedankt voor je reactie!
  • Uptime 0 days 15h:56m:24s. Dit komt aardig overeen, maar ik zal het eens in de gaten houden of het varieert met de "uitval".
  • Downstream channels:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9

Power Level:    Signal to Noise Ratio:
    Channel 1:  -3.2 dBmV   40.1 dB
    Channel 2:  -2.9 dBmV   40.3 dB
    Channel 3:  -2.6 dBmV   40.3 dB
    Channel 4:  -2.5 dBmV   40.4 dB
    Channel 5:  -2.3 dBmV   40.4 dB
    Channel 6:  -2.0 dBmV   40.6 dB
    Channel 7:  -1.5 dBmV   40.8 dB
    Channel 8:  -1.2 dBmV   40.4 dB

Dit lijkt me dus ook in orde.
  • Upstream channels:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5

Power Level:
    Channel 1:  39.3 dBmV
    Channel 2:  39.8 dBmV
    Channel 3:  39.5 dBmV
    Channel 4:  39.5 dBmV
    Lijken me ook prima.
  • De coax kabels worden volgens mij wel verdeeld vlak naast het modem, deze zijn volgens mij strak aangedraaid. Als dit een probleem zou geven zou dit ook in de noise-meting te zien moeten zijn, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nino_070 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:38:
  • Downstream channels:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9

Power Level:    Signal to Noise Ratio:
    Channel 1:  -3.2 dBmV   40.1 dB
    Channel 2:  -2.9 dBmV   40.3 dB
    Channel 3:  -2.6 dBmV   40.3 dB
    Channel 4:  -2.5 dBmV   40.4 dB
    Channel 5:  -2.3 dBmV   40.4 dB
    Channel 6:  -2.0 dBmV   40.6 dB
    Channel 7:  -1.5 dBmV   40.8 dB
    Channel 8:  -1.2 dBmV   40.4 dB

Dit lijkt me dus ook in orde.
  • Upstream channels:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5

Power Level:
    Channel 1:  39.3 dBmV
    Channel 2:  39.8 dBmV
    Channel 3:  39.5 dBmV
    Channel 4:  39.5 dBmV
    Lijken me ook prima.
  • De coax kabels worden volgens mij wel verdeeld vlak naast het modem, deze zijn volgens mij strak aangedraaid. Als dit een probleem zou geven zou dit ook in de noise-meting te zien moeten zijn, of niet?
Dit ziet er allemaal prima uit. Let wel op wat je niet kunt zien: hoe het signaal dat door de modem verstuurd wordt goed aankomt op de CMTS (centrale waar het mee communiceert). Aangezien zenden en ontvangen op totaal andere frequenties gebeurt kan het zijn dat er wel degelijk storing is in de upstream ondanks perfecte SNR in de downstream. Bovendien is dit een momentopname op moment dat het goed gaat. Het kan interessant zijn om op moment dat je problemen hebt nog een keer te kijken, de waarden kunnen dan verschillen. Maar hier is iig geen aanleiding tot zorgen.
  • Uptime 0 days 15h:56m:24s. Dit komt aardig overeen, maar ik zal het eens in de gaten houden of het varieert met de "uitval".
Dat is wel een opvallende dan om in de gaten te houden. Ook interessant om bij te houden: of de verbinding er abrupt mee ophoudt (modem reboot spontaan) of dat het eerst een tijdje trager/slechter gaat (modem verliest verbinding en geeft het uiteindelijk op). In het eerste geval is het kastje zelf de verdachte, in het tweede eerder het signaal op de verbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
dion_b schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:57:
[...]

Dit ziet er allemaal prima uit. Let wel op wat je niet kunt zien: hoe het signaal dat door de modem verstuurd wordt goed aankomt op de CMTS (centrale waar het mee communiceert). Aangezien zenden en ontvangen op totaal andere frequenties gebeurt kan het zijn dat er wel degelijk storing is in de upstream ondanks perfecte SNR in de downstream. Bovendien is dit een momentopname op moment dat het goed gaat. Het kan interessant zijn om op moment dat je problemen hebt nog een keer te kijken, de waarden kunnen dan verschillen. Maar hier is iig geen aanleiding tot zorgen.

[...]

Dat is wel een opvallende dan om in de gaten te houden. Ook interessant om bij te houden: of de verbinding er abrupt mee ophoudt (modem reboot spontaan) of dat het eerst een tijdje trager/slechter gaat (modem verliest verbinding en geeft het uiteindelijk op). In het eerste geval is het kastje zelf de verdachte, in het tweede eerder het signaal op de verbinding.
En hoe kom ik erachter welke van de 2 het is? Een gedetailleerde log kon ik zo snel niet vinden, waarin de evenementen ook beschreven worden.

Trager internet heb ik in ieder geval geen last van vlak voordat het gebeurt. Niet merkbaar in ieder geval, misschien vanwege de 100Mbps verbinding. Misschien is dit toch het moment om het probleem maar bij Ziggo neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nino_070 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:48:
[...]

En hoe kom ik erachter welke van de 2 het is? Een gedetailleerde log kon ik zo snel niet vinden, waarin de evenementen ook beschreven worden.
Hoe? Zoals je hieronder doet: gewoon bewust zijn van hoe de verbinding werkt.
Trager internet heb ik in ieder geval geen last van vlak voordat het gebeurt. Niet merkbaar in ieder geval, misschien vanwege de 100Mbps verbinding. Misschien is dit toch het moment om het probleem maar bij Ziggo neer te leggen?
Dan zou het wel eens de modem zelf, of z'n voeding, kunnen zijn. Telefoontje naar Ziggo vanavond kan allicht geen kwaad nee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nino_070 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:38:
Een upime van minder dan een dag is wel verdacht. Althans mijn ziggo modem haallt een uptime van meerdere maanden en meestal wordt dat veroorzaakt door het wegvallen van de power

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Waar je naar kan kijken is de DS/US ledjes (of vergelijkbaar in de webif). Dat is zo'n beetje het eerste wat de helpdesk vraagt als je ze zover hebt dat ze het modem serieus bekijken.

Mijn ervaring met ziggo was dat ze (de eigenaar van de gedeelde verbinding) nogal graag het riet instuurden met "het is de wifi", maar duidelijk kunnen vertellen dat nee, mijn gigabit ethernet werkt prima en het is echt de DOCSIS-kant die problemen oplevert resulteerde uiteindelijk in een monteur die constateerde dat de SNR te laag was en het probleem bleek een gare connector in de straatkast.

De upstream power levels hier zijn, van wat ik me herinner dat de monteur vertelde en nu even erbijgezocht heb, wat aan de lage kant dus het is wel tijd ziggo te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 718429 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:20:
Waar je naar kan kijken is de DS/US ledjes (of vergelijkbaar in de webif). Dat is zo'n beetje het eerste wat de helpdesk vraagt als je ze zover hebt dat ze het modem serieus bekijken.

Mijn ervaring met ziggo was dat ze (de eigenaar van de gedeelde verbinding) nogal graag het riet instuurden met "het is de wifi", maar duidelijk kunnen vertellen dat nee, mijn gigabit ethernet werkt prima en het is echt de DOCSIS-kant die problemen oplevert resulteerde uiteindelijk in een monteur die constateerde dat de SNR te laag was en het probleem bleek een gare connector in de straatkast.
Idd.
De upstream power levels hier zijn, van wat ik me herinner dat de monteur vertelde en nu even erbijgezocht heb, wat aan de lage kant dus het is wel tijd ziggo te bellen.
Eh, US power is hoe hard de modem moet zenden. In beginsel is juist lager altijd beter. Een ED3.0 modem kan met een enkel kanaal max 58.3dBmV zenden, maar met 4 kanalen zakt dat naar 51.3dBmV en met 6 kanalen zelfs naar 49.3dBmV. Je wilt de US power juist zo laag mogelijk houden. Onder de 40dBmV kun je SNR-problemen krijgen, maar daar is hier geen sprake van. Dit is juist perfect, dus allerminst reden om Ziggo te bellen. Dat zijn die reboots wel...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
dion_b schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:41:
[...]

Idd.

[...]

Eh, US power is hoe hard de modem moet zenden. In beginsel is juist lager altijd beter. Een ED3.0 modem kan met een enkel kanaal max 58.3dBmV zenden, maar met 4 kanalen zakt dat naar 51.3dBmV en met 6 kanalen zelfs naar 49.3dBmV. Je wilt de US power juist zo laag mogelijk houden. Onder de 40dBmV kun je SNR-problemen krijgen, maar daar is hier geen sprake van. Dit is juist perfect, dus allerminst reden om Ziggo te bellen. Dat zijn die reboots wel...
Ik ben een leek op dit gebied hoor, maar een reboot doet mij vermoeden dat het hele apparaat aan- en uitgaat. Echter, soms als de internetverbinding wegviel waren alle lampjes op het modem nog groen (aan het flikkeren).

Ik schreef dit topic trouwens omdat het in een week tijd misschien wel een keer of 8 gebeurd was, maar nu is het alweer sinds de TS niet voorgekomen. Dus ik wacht het toch nog maar even af, misschien is het een tijdelijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nino_070 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:55:
[...]

Ik ben een leek op dit gebied hoor, maar een reboot doet mij vermoeden dat het hele apparaat aan- en uitgaat. Echter, soms als de internetverbinding wegviel waren alle lampjes op het modem nog groen (aan het flikkeren).
Was je op exact hetmoment dat het uitviel aan het kijken naar de LEDs? Wat je beschrijft kan prima een modem zijn die na reboot weer online aan het komen is.

Exact welke LEDs constant branden en welke in welke volgorde knipperen kan ook veel zeggen, allemaal zullen ze niet geknipperd hebben (Power sowieso niet).
Ik schreef dit topic trouwens omdat het in een week tijd misschien wel een keer of 8 gebeurd was, maar nu is het alweer sinds de TS niet voorgekomen. Dus ik wacht het toch nog maar even af, misschien is het een tijdelijk iets.
OK.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb sit lange tijd gehad. Na het aanschaffen van een edgerouter lite en het in bridgemodus laten zetten was het opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
dion_b schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Was je op exact hetmoment dat het uitviel aan het kijken naar de LEDs? Wat je beschrijft kan prima een modem zijn die na reboot weer online aan het komen is.
Exact op het moment dat de internetverbinding weg was, liep ik naar het modem en toen flikkerde in ieder geval de interverbinding-LED van het modem groen
Exact welke LEDs constant branden en welke in welke volgorde knipperen kan ook veel zeggen, allemaal zullen ze niet geknipperd hebben (Power sowieso niet).

[...]
OK.
Ja maar het is een beetje lastig oordelen voor jullie natuurlijk daarover, en lastig meten voor mij - want ik moet dan in de kast van het modem hangen en aan mijn vriendin vragen of internet nog werkt. Als het probleem net zo plotseling verdwijnt als dat het gekomen is, dan laat ik het erbij, maar anders contact ik ziggo nog wel.

Misschien is het probleem wel opgelost, omdat ik door jou de Coax kabels nog eens allemaal heb aangeduwd... :)

edit:

Oke te vroeg gejuicht, het was net weer raak. Ik bel Ziggo na de paasdagen en hou jullie op de hoogte.

[ Voor 5% gewijzigd door nino_070 op 01-04-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Update, Ziggo monteur is geweest en het lag inderdaad aan het modem of de aansluiting. Allebei vervangen en het werkt weer stabiel nu. :)
Dank voor de hulp allen (en @dion_b in het bijzonder). Ik had echt niet verwacht dat een defecte aansluiting zo’n time-out kon veroorzaken op de meest willekeurige momenten
Pagina: 1