Nefit Economy HR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:31
Ik heb hier een Nefit Economy HRC uit 2005 die sinds een paar dagen geen verwarming meer geeft.

Thermostaat slaat gewoon aan, en vervolgens zie ik op de cv ketel ook het symbool verschijnen dat die in verwarmingstand gaat. Alleen duurt dit maar even en dan springt die weer op de standby mode.
Hierdoor verwacht ik niet dat het de thermostaat is.

Echter zie ik wel dat op de motor voor de driewegklep de witte schuif niet verplaatst.
Vervolgens cv van de spanning gehaald, netjes volgens het storingsformulier 5 minuten later ingeplugd. Geen verandering.

Nu las ik ook dat als je de cv ketel een reset geeft dat de driewegklepmotor ook de schuif heen en weer moet gooien. Ook dat doet die niet. Met de hand is die trouwens ook niet te verplaatsen, kon me herinneren dat ik dat wel eens eerder gedaan heb uit test. Het aanzetten van de servicemode waarbij de ketel in vol cv-mode moet gaan draaien doet ook niks. (omdat de motor niks doet?)

Afgelopen winter is die weer in onderhoud geweest, monteur heeft er wel naar gekeken aangezien toen af en toe de verwarming ook wel eens aansloeg bij warmwater vraag en vice versa. Maar de driewegklep ging gewoon soepel en uiteraard deed de motor het ook gewoon goed.

Nu verwacht ik dat de motor toch echt vast zit en waarschijnlijk vervangen moet worden, maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22

_Ernst_

Mark It Zero!

Je beschrijving klinkt inderdaad als een defecte 3-wegklep. Wellicht blijft ie vast hangen op tapwaterbedrijf en schakelt de ketel snel weer uit doordat hij over zijn maximaal (temperatuur) beveiliging heen gaat.

Mijn ervaring met een Nefit economy VR ketel van inmiddels 23 jaar oud: als er iets mee aan de hand is, is het tot nu toe -altijd- de drieweg klep geweest. Inmiddels is hij aan zijn 4e of 5e bezig :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
_Ernst_ schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 00:24:
Je beschrijving klinkt inderdaad als een defecte 3-wegklep. Wellicht blijft ie vast hangen op tapwaterbedrijf en schakelt de ketel snel weer uit doordat hij over zijn maximaal (temperatuur) beveiliging heen gaat.

Mijn ervaring met een Nefit economy VR ketel van inmiddels 23 jaar oud: als er iets mee aan de hand is, is het tot nu toe -altijd- de drieweg klep geweest. Inmiddels is hij aan zijn 4e of 5e bezig :)
Zou het dan de driewegklep zelf zijn die kapot zit of de motor aangezien ik met de hand die schuif ook niet kan verplaatsen.

Gelukkig zitten we in een appartement waar het normaal al zo'n 19 graden is s avonds..

Ik had vannacht de hele nacht de ketel van de spanning af gewoon maar voor de zekerheid.
Vanochtend aangezet en de motor bleef maar heen en weer lopen. Zodra ik de warmwaterkraan aanzette werd ook de verwarming warm. Toch maar de installateur even gebeld die het onderhoud gedaan heeft en die zegt motor kapot.

Motor eraf gehaald en de driewegklep werkt nog heel soepel dus zal het niet zijn.

Dus de motor zal van het weekend eerst maar eens vervangen worden.

[ Voor 28% gewijzigd door S-te-fan op 29-03-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 21:46

RvL

In dat geval zal het alleen de motor zijn. Kijk inderdaad wel of de klep echt goed loopt, anders is de nieuwe motor binnen de kortste keren ook kapot omdat hij te zwaar loopt.

Altijd een zwak punt die 3 wegkleppen van Honeywell. Vervangen van de motor is zeer eenvoudig. Binnenwerk is wat meer werk maar nog steeds goed zelf te doen. Wel een (speciaal) sleuteltje erbij kopen, mocht je het binnenwerk moeten vervangen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Als ik de pin van de klep induw gaat 't soepel maar zwaar en hij schiet direct weer uit. Op basis van een YouTube video ziet dat er hetzelfde uit als een nieuwe. Ik ga er dan maar vanuit dat die nog goed is.

Nieuwe motor hadden ze nog op voorraad. Lijkt weer goed te werken. Maar weer es even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Het klopt dat ie zwaar gaat, er zit een flinke veer onder. Als hij soepel en zonder horten en stoten weer omhoog komt kun je er redelijk vanuit gaan dat hij inderdaad nog goed is.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:02:
In dat geval zal het alleen de motor zijn. Kijk inderdaad wel of de klep echt goed loopt, anders is de nieuwe motor binnen de kortste keren ook kapot omdat hij te zwaar loopt.

Altijd een zwak punt die 3 wegkleppen van Honeywell. Vervangen van de motor is zeer eenvoudig. Binnenwerk is wat meer werk maar nog steeds goed zelf te doen. Wel een (speciaal) sleuteltje erbij kopen, mocht je het binnenwerk moeten vervangen.
Alleen zijn de driewegkleppen in een Nefit van Bosch (Nefit = Bosch). Bosch gaat geen Honeywell spullen monteren als ze het zelf ook produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Toch zit er volgens mijn bron (onderdeellijst Economy HRC) een Honeywell VC8010 motor in. Nefit artikelnummer 73317 leidt naar deze motor

In latere Nefit ketels zitten mogelijk/waarschijnlijk wel (meer) Bosch onderdelen. In mijn Bosch 30HRC zit inderdaad geen Honeywell klep/motor maar een oplossing van Bosch zelf.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 23:28:
Toch zit er volgens mijn bron (onderdeellijst Economy HRC) een Honeywell VC8010 motor in. Nefit artikelnummer 73317 leidt naar deze motor

In latere Nefit ketels zitten mogelijk/waarschijnlijk wel (meer) Bosch onderdelen. In mijn Bosch 30HRC zit inderdaad geen Honeywell klep/motor maar een oplossing van Bosch zelf.
Dat kan zijn, volgens mij is Nefit nog niet zo lang geleden overgenomen door Bosch. Al zit er in onze hrc24 smartline uit 2005 alleen Bosch. Kan t weten, laatst een hoop onderdelen moeten vervangen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
Heb dezelfde ketel uit hetzelfde bouwjaar en bij mij de driewegklep en motor al moeten vervangen (motor 2x en klep 1x). De klachten met de driewegklep gingen met een hard geklapper bij mij gepaard.
Als de verwarming het niet doet neem ik aan dat het tapwater nog wel warm is.

Mochten beide het niet meer doen dan zou het de ionisatiepen kunnen zijn die op is, die is bij mij ook recentelijk preventief vervangen en zorgt voor een ontsteking in de ketel. Verder is het een ketel die je door het alumium huis echt jaarlijks moet laten schoonmaken ivm de alumiumoxide resten die zich overal ophopen.
Pagina: 1