Google reviews weghalen, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Google heeft een review mogelijkheid op aantal websites. Zo kunnen anderen oordeel geven op een website, goed op slecht.

Mijn collega heeft een website dat grotendeels tevreden mensen kent. Echter, meeste mensen zijn van hogere leeftijd en dus wordt review functie van Google amper gebruikt. Hierdoor staan er maar 2 reviews, en beide zijn negatief. Je kan raden dat het zomaar smet op goede site kan gooien.

Het probleem door 2 reviews is dat er zo een vertekend, zeer negatief beeld ontstaat. Mijn collega wil graag de reviews weghalen omdat het allang opgelost is. Wat al opgelost is en geen probleem meer is tegenwoordig, zit je wel met "oude" reviews die vol boze woorden zitten en daar heeft mijn collega niks aan.

Ik heb begrepen dat men bezwaar kan sturen naar Google, zodat het gecheckt kan worden. Dit is echter niet gebeurd na vele maanden.
Weghalen blijkt dus niet simpel te zijn.

Ik wil graag mijn collega helpen en onderzoek hoeveel mogelijkheden er zijn om reviews te kunnen verwijderen die niet meer van toepassing zijn en uit oude situatie voorkomt. Dat wil zeggen, paar reviews kunnen dus zonder problemen weggehaald worden.

Ik heb wel geprobeerd aan te vullen met eigen positieve review, maar dan nog zijn er zo weinig nieuwe bijgekomen en zijn oude review nog steeds bijna direct zichtbaar. Dat kan dus andere klanten afschrikken en dat is niet leuk. Moet ook eigenlijk niet.

Daarom vraag ik aan jullie welke mogelijkheden er zijn om verouderde reviews weg te kunnen halen. Wat kan het, wat kan het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat niet kan is zelf je reviews weghalen, de reden lijkt mij volstrekt duidelijk en legitiem. Die ga ik daarom ook niet uitleggen.

Wat wel kan is je oude klanten benaderen en vragen of ze hun review aan willen/kunnen passen of dat ze een nieuwe willen plaatsen zodat de oude gecorrigeerd worden. Stuur de klanten een link waar ze de review kunnen wijzigen of plaatsen. Maak het ze zo makkelijk mogelijk om de kans hierop te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Aganim

I have a cunning plan..

Helaas is dit de negatieve kant van het achterlaten van reviews, men is sneller geneigd om onvrede te uiten, dan tevredenheid. Aan de andere kant staat daar tegenover dat het natuurlijk ook niet wenselijk is dat een bedrijf de kantjes er vanaf kan lopen om vervolgens alle negatieve recenties te laten verwijderen.

Als het probleem al opgelost is, is het dan niet mogelijk om contact op te nemen met de klanten achter de reviews en de vraag of ze deze anders willen verwoorden of in ieder geval willen toevoegen dat de zaak alsnog is opgelost? Dat is doorgaans de beste weg.

Je kan het ook over de andere kant gooien: door middel van je correspondentie (bestelbevestiging, e-mail met factuur, etc?) mensen vragen een recentie achter te laten. Een simpel stukje als "Tevreden over onze dienstverlening? Laat hier een recentie achter!" zal niet iedereen aansporen, maar vergroot je kansen dat mensen een gunstige recentie achterlaten wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Aganim op 28-03-2018 21:26 . Reden: Kleine aanvulling gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik ga kijken of klanten nog wel bereikbaar zijn, maar het is wel iets van 1 jaar oud.

Hoe kan ik bericht sturen naar deze mensen? Er is alleen globaal overzicht en geen contact mail te zien.

[ Voor 38% gewijzigd door MrDummy op 28-03-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
MrDummy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:26:
Ik ga kijken of klanten nog wel bereikbaar zijn, maar het is wel iets van 1 jaar oud.

Hoe kan ik bericht sturen naar deze mensen? Er is alleen globaal overzicht en geen contact mail te zien.
Ze zijn toch klanten? Dan heb je vast wel een factuur in je administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Deze zitten onder google naam en zijn zelden echte namen. Het kost veel werk om terug te vinden in duizenden klanten database. Dus ja, zoveel energie heeft mijn collega niet en hij maakt ook wel paar klanten mee die niet tevreden zijn.

Dus op deze manier kom ik niet uit, situaties van 1 jaar terug ben je meestal alweer vergeten omdat het al opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
Heel simpel, je hebt het over duizenden klanten, kan je er dan niet een paar toe bewegen ook reviews te schrijven zodat die 2 negatieve niet het enige zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Zo simpel is het niet. Niet iedereen maakt druk om Google reviews of hebben amper gebruikt (doen dus niks mee)

Het is ook vrij jammer dat er wat "afval" is achtergelaten. Goedmaken met aantal reviews is mogelijk, maar oude mensen (toeristen dus) maken niet druk om.

Het zou jammer zijn dat Google oude zaken niet laat opruimen. Er is wel antwoord op de reviews maar dat draait de oordeel niet om. En dat is waarom zo'n systeem niet helemaal eerlijk is, zeker als het zo lang geleden is dat reviewers al figuurlijk verdwenen zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door MrDummy op 28-03-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
MrDummy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:52:
Zo simpel is het niet. Niet iedereen maakt druk om Google reviews of hebben amper gebruikt (doen dus niks mee)

Het is ook vrij jammer dat er wat "afval" is achtergelaten. Goedmaken met aantal reviews is mogelijk, maar oude mensen (toeristen dus) maken niet druk om.

Het zou jammer zijn dat Google oude zaken niet laat opruimen. Er is wel antwoord op de reviews maar dat draait de oordeel niet om. En dat is waarom zo'n systeem niet helemaal eerlijk is, zeker als het zo lang geleden is dat reviewers al figuurlijk verdwenen zijn.
op duizenden klanten is er niemand tevreden genoeg om te een pleziertje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik ga even zeggen tegen collega.

Ik neem aan dat er geen optie bestaat om oude reviews te verwijderen. (je kan afvlaggen als ongewenste review, maar dit heeft geen resutaat gegeven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Als er een mogelijkheid zou zijn om negatieve reviews te weren als bedrijf, dan houdt elk bedrijf alleen maar de positieve reviews over en zou heel het systeem niks waard zijn...

Is er geen mogelijkheid om als bedrijf te reageren op de geplaatste reviews? Misschien dat dat enige soelaas kan bieden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

Metalfreak

Hoije woh!

MrDummy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:39:
Deze zitten onder google naam en zijn zelden echte namen. Het kost veel werk om terug te vinden in duizenden klanten database. Dus ja, zoveel energie heeft mijn collega niet en hij maakt ook wel paar klanten mee die niet tevreden zijn.

Dus op deze manier kom ik niet uit, situaties van 1 jaar terug ben je meestal alweer vergeten omdat het al opgelost is.
1 jaar vind ik nu niet zo'n lange periode. Als je het nu over 5+ jaar had, ok, maar reviews van een jaar oud vind ik meestal nog wel relevant.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MrDummy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:52:
Zo simpel is het wél. Wat die meneer moet doen is eigenlijk heel simpel:
* Reviews zijn belangrijk voor een dienstverlenende website of webwinkel.
* Wanneer via internet iets besteld wordt krijgt de klant in ieder geval 2 of meer (geautomatiseerde) e-mails per bestelling.
* In deze mails een link zetten naar een review-dienst of Google review-dingen is een paar minuten werk. Dit zet aan tot actie.
* Desgewenst een aantal dagen na verzending nogmaals een (geautomatiseerde) e-mail sturen met daarin de vraag of men tevreden is en of men een beoordeling achter wil laten op website XYZ. Desgewenst verloot je iedere maand een bepaald product uit de webwinkel.
* De link naar de review-dienst kun je ook prima kwijt op de digitale factuur die de klant krijgt.

Dus ja, zo simpel is het écht. Alleen gaan mensen niet zelf naar een review-dienst toe om een positieve reactie te schrijven, althans niet snel. Een negatieve beoordeling is veel sneller gemaakt, mensen moeten iets te zeuren hebben. Wanneer het terecht is dan heeft de webwinkel doorgaans een leerpunt te pakken, iets waar de focus kennelijk nog niet goed genoeg op ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
MrDummy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:16:
Mijn collega wil graag de reviews weghalen omdat het allang opgelost is.
Deze zitten onder google naam en zijn zelden echte namen. Het kost veel werk om terug te vinden in duizenden klanten database.
Hoe kun je nou zeker weten dat het probleem van die reviewers is opgelost, als je niet eens weet welke case / klant erbij hoort? 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Bedankt, ik ga even deze tips doorgeven. Het is geen webwinkel, maar verhuur bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sypie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:23:
Wat wel kan is je oude klanten benaderen en vragen of ze hun review aan willen/kunnen passen of dat ze een nieuwe willen plaatsen zodat de oude gecorrigeerd worden. Stuur de klanten een link waar ze de review kunnen wijzigen of plaatsen. Maak het ze zo makkelijk mogelijk om de kans hierop te vergroten.
Ik had ooit is voor een bedrijf (niet bij Google Reviews, maar andere service) een negatieve review gezet.

Die review was marked, wegens laster (aldus hunzelf) en weet ik het wat, terwijl mijn ervaring met hun gewoon super slecht was, die site had al wel veel reviews. Uiteindelijk ook de vraag gehad van de shop, of ik de review wilde aanpassen. prima; dan vermeld ik er wel bij dat de shop wilde dat ik de review aanpaste omdat zij anders van mening waren. ;)

Zoiets is dus echt super slecht om te doen. Een review is voor de betreffende gebruiker om (on)genoegen uit te spreken, gaan vragen of iemand een review wil herzien, zorgt er eerder voor dat de review alleen maar slechter wordt.

Ikzelf kijk wel wat verder dan mijn neus lang is, als een site nog maar 2 reviews heeft, vind ik dat nog niet echt objectief, wellicht is dat 1 iemand die meerdere reviews plaatst, bijvoorbeeld.
Xander schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:14:
Hoe kun je nou zeker weten dat het probleem van die reviewers is opgelost, als je niet eens weet welke case / klant erbij hoort? 8)7
Wellicht kunnen medewerkers aan de hand van info uit de review een en ander achterhalen? :?

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 28-03-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
CH4OS schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:28:
[...]
Wellicht kunnen medewerkers aan de hand van info uit de review een en ander achterhalen? :?
Maar dan weet je toch ook om welke klant het gaat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xander schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:43:
Maar dan weet je toch ook om welke klant het gaat? :?
Volgens mij wordt dat ook nergens beweerd? :?

Zelf zou ik niet de klanten contacteren om te vragen de reviews aan te passen, dat vind ik not done. Het mooiste is als je als bedrijf kan reageren erop, maar volgens mij kan dat bij Google Reviews niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
CH4OS schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:45:
[...]
Volgens mij wordt dat ook nergens beweerd? :?
MrDummy beweert dat het te lastig is om klantinformatie te vinden bij die reviews, aangezien bij die laatste alleen een google account staat. Zie de post die ik in mijn eerste reactie quote.

Ik vind het verwonderlijk dat hij dan wel kan weten dat het issue in de review naar tevredenheid van de klant verholpen is. Dan zal er toch op enig moment klantcontact geweest moeten zijn? :? Of neemt hij zomaar aan dat het opgelost is aangezien het lang geleden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xander schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:41:
MrDummy beweert dat het te lastig is om klantinformatie te vinden bij die reviews, aangezien bij die laatste alleen een google account staat. Zie de post die ik in mijn eerste reactie quote.

Ik vind het verwonderlijk dat hij dan wel kan weten dat het issue in de review naar tevredenheid van de klant verholpen is. Dan zal er toch op enig moment klantcontact geweest moeten zijn? :? Of neemt hij zomaar aan dat het opgelost is aangezien het lang geleden is?
Euh, als je ongenoegen hebt en die uit, zal je dat zowel naar het bedrijf uiten als in de review lijkt me? :? Dan kun je (als medewerker) dingen simpelweg relateren, toch? Zo moeilijk is het allemaal écht niet. Wij als consumenten hoeven dat ook niet te weten, zolang het bedrijf dat wel kan en vervolgens de zaak oplossen, zoals hier is gebeurd. Ik zie echt niet waarom dat zo moeilijk moet zijn, voor het bedrijf.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 29-03-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

Nou dan is het blijkbaar niet belangrijk genoeg toch, opgelost :Y) :O

Dit is het enige wat je kan doen. Als je daar geen zin/tijd voor hebt jah dan houd het op

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 29-03-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
CH4OS schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:20:
[...]
Euh, als je ongenoegen hebt en die uit, zal je dat zowel naar het bedrijf uiten als in de review lijkt me? :? Dan kun je (als medewerker) dingen simpelweg relateren, toch?
Dat lijkt mij dus ook ja! Maar blijkbaar niet...
Deze zitten onder google naam en zijn zelden echte namen. Het kost veel werk om terug te vinden in duizenden klanten database. Dus ja, zoveel energie heeft mijn collega niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja de keerzijde van de reviews, het kan net zo gemakkelijk gebruikt worden als machtsmiddel. Persoonlijk denk ik dat het over de top is. Tegenwoordig krijg je bijna meer mails na een aankoop als tijdens. Ik wil een opt out nee ik wil geen review geven of mails erover ontvangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
MrDummy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:16:
Ik heb begrepen dat men bezwaar kan sturen naar Google, zodat het gecheckt kan worden. Dit is echter niet gebeurd na vele maanden.
Weghalen blijkt dus niet simpel te zijn.
[..]
Ik heb wel geprobeerd aan te vullen met eigen positieve review, maar dan nog zijn er zo weinig nieuwe bijgekomen en zijn oude review nog steeds bijna direct zichtbaar.
[..]
Daarom vraag ik aan jullie welke mogelijkheden er zijn om verouderde reviews weg te kunnen halen. Wat kan het, wat kan het niet?
Prohibited and Restricted Content
  • Spam and fake content
  • Off-topic
  • Restricted content
  • Illegal content
  • Sexually explicit content
  • Offensive content
  • Hate speech
  • Harassment and bullying
  • Impersonation
  • Conflict of Interest
Als het niet een van die is, kun je flaggen wat je wilt, maar halen ze het niet weg:
Don't flag content that you don't like but is still factually accurate and relevant. Google doesn't get involved when merchants and customers disagree about facts, since there's no reliable way to discern who's right about a particular customer experience.
Bovendien zijn reviews van werknemers en oud-werknemers niet toegestaan:
Examples of disallowed practices include, but are not limited to:
Reviewing your own business.
Wat je wel kunt doen, is reageren op de review. Je kunt bijvoorbeeld een reactie achterlaten waarin je vraagt of ze contact met je willen opnemen om het op te lossen. Zo laat je aan anderen zien dat je problemen toch wilt oplossen.

Verder eens met sypie dat je er idd actief om moet vragen, online en offline (het moet net zo normaal zijn als je klanten koffie aanbieden), want de meeste klanten vergeten het gewoon, zelfs als ze hartstikke blij zijn. Je hebt echt maar zo'n 10 reviews nodig om er weer een fatsoenlijke score van te maken.

Overigens toont Google My Business ook de score van Facebook-reviews. Als het makkelijker is om daarmee het aantal reviews op te krikken, kun je dat proberen (ook oude mensen hebben tegenwoordig Facebook).

Cogito ergo dubito

Pagina: 1