Mooi land en mooie omgeving om foto's te maken. Zo te zien heb je overdag wel geluk gehad met het weer. De blauwe lucht steekt erg mooi af bij de sneeuw.
#1: Lekker geknepen diafragma, waardoor de zonnestralen er mooi uitkomen. De schaduwpartijen zijn (logischerwijs) wel erg donker en daardoor wordt de foto wat minder sprankelend.
#2: Deze doet mij minder, omdat ik de compositie wat druk vind. Er is een spoor, een voorgrond die nogal rommelig overgaat in de bossen er achter.
#3: Deze foto heeft wel sfeer, maar ook deze toont wat grauw doordat je tegen het licht in fotografeert. Ook de flares maken het wat vlak.
#4: Prachtige foto. Het licht is prachtig en de "reus" (ik zie dat er ook in) aan de linkerkant maakt het wel af. Het enige storende is de halve boom aan de rechterkant. Weet niet wat je voor ruimte had voor de compositie, maar wellicht iets uitgezoomd was die wat rustiger geweest. Dan had je ook wat meer ruimte gehad boven de "reus". Desondanks een geslaagde plaat.
#5: Deze vind ik ook erg mooi. Jammer genoeg valt het licht net niet op de sneeuw meer voor je, maar ik vind het erg sfeervol. Ook hier vraag ik me af of je niet de ruimte had gehad om meer naar links te mikken. Dan had je meer van dat zachte licht gehad en ontstaat er ook wat meer ruimte in de "kijkrichting".
#6: In alle opzichten minder dan de voorgaande foto. Deze had ik niet opgenomen in deze serie.
#7: Jammer van die halve boom aan de linkerkant. Ook is het wit nogal uitgebeten. Op de voorgrond vind ik dat niet storend (geeft wel rust in de foto), maar hierdoor gaat er ook wat detail in de boom verloren.
#8: Mooie toning, maar als je een serie plaats zou ik wat consequenter zijn in de nabewerking. Als losstaande foto vind ik hem wel mooi, maar ook hier vind ik de foto afgekapt ogen.
#9: Ik snap dat je hem hebt gemaakt, omdat het de activiteit perfect weergeeft. De timing is erg goed, maar als buitenstaander doet deze foto mij niet veel. Dat wil niet zeggen dat ik dit een standaard vakantiekiekje vind (zeker niet).
Voor een vakantietrip erg mooie foto's en wat mij betreft ook zeker test-case waardig. Ik vraag me ook hoeveel je hebt gedaan met nabewerking en wat je daar nog zou kunnen winnen. De algemene verbeterpunten die ik zie:
- Probeer gebruik te maken van negatieve ruimte bij een foto (link).
- Houd in de gaten wat er aan de randen van je foto gebeurd.
Je serie maakt me wel nieuwsgierig om ook een keer die kant op te gaan. Komende zomer maar eerst eens naar Ijsland en hopelijk dat de vrouw daarna over de kou heen is en ook naar Finland wil.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.