[Zelfbouw] 6 key mechanisch toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McRam
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik al enige tijd een 4-poort A-ten KVM switch. Helaas werkt mijn Corsair Vengeance K70 mechanische toetsenbord niet goed samen met deze KVM switch. Ik moet nl. met een hotkey <ScrollLock> het keuzemenu activeren, dan een <1> - <4> tikken gevolgd door <Enter> om de correcte uitgang te kiezen. E.e.a. werkt alleen met mijn Corsair samen als ik deze in de compatibility modus zet, maar dan werken de media toetsen e.d. niet meer. Daar bij het in de compatibility modus zetten doe je met een schuifschakelaar aan de achterkant van de Corsair, ik vertrouw er niet op dat deze het zo vaak wisselen van stand goed verdraagt over de tijd. Plus is e.e.a. natuurlijk super onhandig.

Maar ik moet wel via een toetsenbord wisselen van console. Dit omdat de KVM onder mijn bureau verstopt zit en fysiek een knop indrukken niet praktisch/mogelijk is. Ik heb daarom noodgedwongen een 2e toetsenbord op mijn bureau, alleen maar om te schakelen.

Op een Tweaker als mijzelf werkt dat als de spreekwoordelijke rode lap op een stier en ik besloot na enig online onderzoek dan zelf maar een 6 key mechanisch toetsenbord te maken, specifiek voor het bedienen van mijn KVM switch.

In deze build log zal ik alle stappen beschrijven die ik doorlopen heb bij het maken er van. Je kunt de log gebruiken als je ook zelf een (full size) toetsenbord wil maken. Ik weet dat Tweakers hier niet lang geleden een artikel aan heeft gewijd, maar ik was toen al bezig en denk iets uitgebreider te zijn voor de Tweaker die wat dieper in de materie wil duiken (ook al is de mijne maar 6 toetsen groot).

Hier alvast het eindresultaat:

Keyboard

Opmerkingen/vragen zijn altijd welkom. Ik zal mijn best doen deze zo snel mogelijk te beantwoorden. Kan door drukte soms wat langer duren, dus wees lief voor me :9

[ Voor 23% gewijzigd door McRam op 03-04-2018 16:02 ]

Pain don't hurt. Babes love scars. Broken bones heal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRam
  • Niet online
Toen ik begon aan mijn bouwproject waren de Cherry mechanische toetsen de standaard, alleen heel slecht online beschikbaar. Aangezien mijn Corsair toetsenbord bruine Cherry MX swithes heeft en ik daar heel erg blij mee ben, besloot ik op zoek te gaan naar een alternatief en kwam ik bij Gateron Brown switches uit omdat ik daar goede dingen over las. Uiteindelijk heb ik er 6 besteld bij mechanicalkeyboards.com.

Gateron Brown

Aangezien mijn Corsair toetsenboard (rood) verlicht is, wilde ik graag mijn 6 key toetsenbord ook verlichten. Ik koos voor wit, omdat andere kleuren mij te onrustig zouden lijken bij het rood. Daarom via eBay 10 fel witte leds gekocht voor 5 Volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CQVIxNB4WfO3uXC4dJ8UyVuC/medium.jpg

Op de toetsen moeten de zogeheten keycaps. Omdat ik slechts 6 toetsen nodig had heb ik na enig zoeken een goedkope key cap set op AliExpress gekocht voor € 12,-, wat een hele nette prijs is voor zoveel caps. En de kwaleit is super voor mij.

Key caps

Daarna moet ik ook een controller hebben die uiteindelijk het kloppend hart van het toetsenbord vormt. Na wat zoeken kwam ik uit bij de Teensy 2.0. Ik heb er toen één op AliExpress gekocht voor € 10,-. Achteraf bleek dit een namaak artikel te zijn, maar hij werkt verder prima. De Teensy bevat van zichzelf geen keyboard controller firmware, maar die is simpel zelf online te maken en dan in de Teensy te programmeren (wordt later uitgelegd).

Teensy 2.0

Daarmee had ik bijna al mijn onderdelen binnen. In het volgende deel: de behuizing.

[ Voor 31% gewijzigd door McRam op 28-03-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRam
  • Niet online
Ik had online diverse zelfbouw projecten bekeken en hierbij werden staal, aluminium, hout en plastic gebruikt om de behuizing te maken. Aangezien het 6 key mechanische toetsenbord bij mijn zwarte Corsair toetsenbord moest passen, koos ik ervoor om het in zwart plastic te doen. Dit mede door de kosten omdat de andere materialen best prijzig zijn om te verwerken en dat was het mij vanwege de 6 toetsen simpelweg niet waard.

Omdat je ook (zelf) een PCB (kunt laten) maken maar dat vrij duur is, koos ik ook voor plastic om het toetsenbord plate based te maken. Dit betekent dat je geen PCB hebt en alles zelf moet bedraden en aan elkaar moet solderen. Maar dat vind ik juist leuk, dus en geld bespaard en lol hebben met fröbelen.

Ook besloot ik de behuizing te maken van het sandwich type. Dit betekent dat de behuizing gemaakt is van meerdere stukken acrylaat die je op elkaar stapelt. Dit maakt het makkelijk om de hoogte van je behuizing aan te passen. Online zijn er meerdere voorbeelden te vinden. We onderscheiden de volgende lagen bij het maken van een sandwich behuizing:

1. Switch layer - dit is de laag waar de key switches in bevestigd worden. Deze heeft dus de gaten voor de switches en gaten voor de boutjes die de boel bij elkaar moeten houden.
2. Open Layer - dit is de laag waar je de micro/mini USB connector in vastmaakt. Verder heeft deze laag ook de gaten voor de boutjes en ruimte voor het binnenwerk, bedrading, etc. Ik gebruik deze laag niet omdat ik de micro USB connector zelf wil inpassen zodat die perfect past.
3. Closed Layer - dit is de laag die gaten heeft voor de boutjes en ruimte voor het binnenwerk, bedrading, etc.
4. Top Layer - deze laag is identiek aan de Closed Layer. Ik zal deze dan ook niet gebruiken.
5. Bottom Layer - dit is de laag die de bodem van de behuizing vormt. Deze heeft alleen gaatjes voor de boutjes.

Al met al was het dus logisch dat ik uitkwam bij een laser snijder. Ik had immers meerdere stukken acrylaat nodig die netjes op elkaar passen en ik wilde strak gesneden gaten hebben voor de switched. Ik ging voor een professionele uitstraling (voor zover mogelijk bij zelfbouw). Ik kwam door artikelen lezen er achter dat de meeste laser snijders werken met .dwg of .svg formaten. Deze worden m.n. in de CAD/CAM wereld gebruikt en ik had daar nul ervaring mee. Leuk!

Na wat online zoeken kwam ik er achter dat er een lasersnijder vlakbij mij in Delft zit, genaamd Laserbeest. Ik wil wel duidelijk stellen dat zij mij niet sponsoren. Wel waren ze super vriendelijk en behulpzaam. Aangezien ik wel graag wat van het laser snijprocess wil laten zien, zitten er dus wat foto's van hen bij deze post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KpadRUf5WFEsYpuX83yG7oDF/medium.png

En toen aan het werk! Ik vond al snel de website www.keyboard-layout-editor.com waar je zelf heel makkelijk en snel een keyboard kunt ontwerpen en het zo moeilijk maken kan als je maar wil. Heb het volgende gedaan:

1. Bovenaan bij Preset gekozen voor Blank Layout (ik heb maar 6 toetsen nodig dus dat werkt wat sneller).
2. Bij Add Key in het pull down menu gekozen voor Add 5 keys en Add 1 keys (geen rocket science).
3. In de Properties tab voor alle toetsen de toets selecteren met de muis en bij Center Legend in het 2e vak van de letters gezet (in hoofdletters die ik nodig had) dus ScrollLock, 1, 2, 3, 4 en Enter.
4.Bij de Keyboard Properties tab bij Default switch kiezen voor Cherry MX Mount, vervolgens Gateron (Huizhou Jia Electronic Technology Co.) in het veld daarna KS-3 Tea Axic (brown), tactile, 45 cN in het veld daarna.
5. Kies bij Mounted on: voor Plate.

Als je zelf een toetsenbord gaat bouwen kies je natuurlijk de correcte waardes voor jouw key switches.

Dat alles leverde het volgende resultaat op:

Layout

6. Toen op de </> Raw data tab geklikt, alles geselecteerd en copy gekozen, naar text file gekopieerd (met Notepad++) en opgeslagen. Ik had de volgende raw data:

[{sm:"cherry",sb:"gateron",a:7},"Scroll Lock",{sm:"",sb:""},"1","2","3","4","Enter"]

Met behulp van deze raw data kunnen we nu op een andere site de CAD/CAM file laten maken (na het nodige extra werk). Doe hiervoor het volgende:

A. Ga naar de http://builder.swillkb.com/ website.
B. Copy en paste the raw data van zojuist in het veld Plate Layout.
C. Kies bij Switch Type voor de 3e optie MX {_t:3}. Dit zorgt ervoor dat je MX switches altijd passen, welk merk of type je ook gebruikt. Tevens zorgt deze optie ervoor dat als je voor een PCB zou kiezen (wat ik dus niet heb gedaan), eenvoudig switches kan vervangen, indien nodig.
D. Kies bij Case Type voor Sandwich.

Ik ben door schade en schande (en een hoop proberen) er achter gekomen dat de standaard functie voor mount holes eigenlijk waardeloos is. Ze komen gewoon niet lekker uit en zitten veel te dicht bij de rand van het toetsenbord. Waarom ik ze wel gebruik? Om een dunne rand om het toetsenbord te krijgen waar ik iets verder extra mount holes in definieer. Later haal ik dan de verkeerde mount holes weg en is de CAD/CAM template goed. Lijkt verwarrend en is het eigenlijk ook, maar het wordt hopelijk zo duidelijker met plaatjes.

E. Kies bij Mount Holes 4 voor op elke hoek 1, 2.5 voor de diameter van de bouten waar je de sandwich mee bij elkaar houdt en 5 voor de width.
F. Kies bij Edge Padding voor ON en zet overal 5 neer.
G. Kies bij Plate Corner voor ON en zet 2 neer mooie afgeronde hoeken te krijgen.

Nu komt het ingewikkelde gedeelte. Om de eerder genoemde "goede" extra mount holes te maken, moet ik aan elke sandwich laag 4 cirkels toevoegen, zodat als deze overblijven na het verwijderen van de "verkeerde" mount holes alles is zoals ik het wil en de mount holes niet te dicht bij de rand zitten.

H. Kies bij Custom Polygons voor ON.
I. Kies nu respectievelijk voor de switch, closed en bottom layer (dus 3 keer) en klik op Add.
J. Zet nu bij iedere plaat de volgende waarden: Cut Polygon, Circle, 3, [0.0] en [-x+4.5,-y+4.5];[-x+4.5,y-4.5];[x-4.5,-y+4.5];[x-4.5,y-4.5]

Vooral de laatste waarde heeft me wat hoofdpijn opgeleverd. Het is volkomen logisch, maar het ging toch een aantal keer mis, waardoor de cirkel wel in de tekening wordt opgenomen, maar buiten het zichtbare gedeelte. Er is overigens goede documentatie aanwezig over de werking van alle opties.

Als het goed is heb je nu index 0 t/m 2 aan de rechter kant staan en is het werk bijna gedaan.

K. Je moet nu nog de Kerf instellen. Dit is de hoeveelheid materiaal die verdwijnt door het snijden zelf. Bij Laserbeest was dit 0,15 mm. Ik heb dus 0.15 ingevuld. Je moet dit echt correct doen ben ik achter gekomen. Zonder de juiste waarde voor de kerf zullen je switches te los zitten. Vraag dus altijd aan jouw snijder wat de kerf is!!!

Dit levert voor mijn toetsenbord het volgende op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ccCaz87SH2yDBv0RezM6lqqs/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/stoz1TK5XDVxbPSbzuFKaLzX/medium.jpg

L. Klik nu op Draw my CAD!!! en je tekeningen worden gemaakt.

Als je rode lijnen krijgt om bepaalde items krijgt betekent dit dat er ergens iets fout is gegaan. Let m.n. op komma's en punten. Als het wel goed is gegaan krijg je het volgende scherm te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5OqIz3UFAa6J7oztNgxuJcvp/medium.jpg

M. Je kunt nu de switch, closed en bottom layer tekeningen opslaan (ik gebruik niet de open en top layer). Ik koos voor SVG formaat omdat ik de files nog wil editen vanwege de mount holes. Dit ga ik doen met Inkscape wat een gratis CAD/CAM programma is, SVG aan kan en ook kleinere files oplevert dan DWG. Mijn laser snijder kon met beide types overweg. In FireFox kun je de gemaakt SVG bestanden openen door er op te klikken. Vergeet niet de bestanden ergens op te slaan! Dat ziet er voor mij dan zo uit (plaatjes zijn gecombineerd):

SVG unmodded

Je ziet nu meteen dat er dubbele mounting holes in de layers zitten. De goede zijn de grotere die verder naar binnen zitten. Ik deed het volgende:

N. Download Inkscape en gebruik dit om de SVG tekeningen te openen die je aan wilt passen.
O. Selecteer de mounting holes die je wilt verwijderen door er op te klikken en druk simpelweg op <DEL>.
P. Doe dit voor alle mounting holes en sla je gewijzigde bestanden op en klaar! Makkelijk toch?

SVG modded

Het eindresultaat ziet er nu prima uit en alles kan naar de laser snijder! Hopelijk zijn jullie nog wakker :+ .

[ Voor 74% gewijzigd door McRam op 16-10-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRam
  • Niet online
Per mail de bestanden opgestuurd naar Laserbeest. Dan worden ze daar nog eens voor je gecontrolleerd en krijg je de offerte. We waren er snel uit dus snel naar ze toe gegaan.

Misschien naief maar de laser snijapparaten zijn best groot. Zie onderstaande foto's.

Laserbeest1Laserbeest2

Toen ik bij Laserbeest was had ik vantevoren bedacht normaal zwart acrylaat te gebruiken, maar er bleek ook een frost variant te bestaan die mat zwart is en niet spiegelt zoals het normale zwarte acrylaat. Ik besloot dan ook om alles in de frosted variant te laten snijden maar liet wel een top layer ook in normaal acrylaat snijden om jullie het verschil te kunnen laten zien.

Alles klaar voor snijden op de eerste foto en klaar op de tweede.

Laserbeest3Laserbeest4

Snijden is zo gepiept en je krijgt hele mooie strake randen en cut outs. Het acrylaat is aan beide kanten beschermd met folie. Onderstaand zie je eerst wat losses onderdelen en op de tweede het verschil tussen glanzend en frost. Ik vind de frost versie echt heel strak er uit zien. Ben blij dat ik daarvoor gekozen heb.

Gesneden1Gesneden2

Ik heb overigens spullen meerdere malen laten snijden. Uitendelijk had ik onderdelen op 3, 2 en 1 mm laten snijden zodat ik kon vergelijken en spelen met de totale dikte van de behuizing. Al met al heeft het me niet zoveel gekost. Acrylaat is redelijk goedkoop en instellen en laser snijden vallen ook erg mee.

Na het snijden kon het bouwen eindelijk beginnen.

[ Voor 76% gewijzigd door McRam op 28-03-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRam
  • Niet online
En toen was het tijd om te gaan bouwen. Aangezien ik mijn toetsen wil verlichten en de Gaterons geen leds bevatten moet ik die zelf toevoegen. De leds zijn 3 mm:

Leds2

Met mijn Proxxcon Micromot 50/E een gaatje uitgefreesd voor de 3 mm led die er in moet. Dat ziet er dan zo uit:

Gaatje

Daarna de led met hotglue vastgezet:

Led gelijmd

En dat natuurlijk 6 keer:

Leds gelijmd

Toen de keys met leds in de switch layer gezet. Omdat Cherry MX (compatibel) key switches eigenlijk in 1,5 mm plaat materiaal moeten worden vastgeklikt en mijn zwart frost acrylaat 3 mm is, zaten de switches niet echt goed vast. Daarom een heel klein beetje superlijm gebruikt om ze vast te zetten. Indien nodig kunnen ze er nog steeds uit (met wat kracht), maar ze zitten nu goed vast. Dat ziet er dan zo uit.

Switches in switch layer

Nu is het tijd om de switches te bedraden. De switches hebben maar 2 pootjes. Dus solderen is makkelijk. Elke "+" pin (die je zelf mag kiezen, als het maar wel dezelfde is bij elke switch) gaf ik een aparte kleur en de "-" pin deed ik in het zwart en liet ik samen komen. Ook wat krimpkous gebruikt. Resultaat:

Bedrading switches

Later was toch niet tevreden met de zwarte draad en hoe de boel samenkwam, veel te dik en rommelig. Ik heb die later dan ook opnieuw en een andere manier gesoldeerd.

Daarna de draden aangesloten op de Teensy. Ik koos ervoor om de "+" in volgorde aan te sluiten op de pins
F0, F4, F5, F5, F5, F7 en de "-" op de B0. Even solderen en de uitstekende draadjes afknippen:

Teensy bedraad

Het toetsenbord zou technisch nu moeten functioneren. Maar de leds moeten nog aangesloten worden. Dat gebeurt in het volgende topic.

[ Voor 99% gewijzigd door McRam op 16-10-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRam
  • Niet online
Verder met het solderen. Na een testje kwam ik er achter dat met de 100 Ohm weerstand die ik nodig had voor de leds op 5 Volt, de leds echt veel te fel waren. Daarom uiteindelijk voor 330 Ohm gekozen waardoor ze veel minder fel zijn en qua intensiteit beter bij mijn rode verlichting van mijn grote toetsenbord passen. Dus 6 leds gesoldeerd:

Leds3

De weerstandjes zaten op de + van de led en deze met rood draad aan elkaar gesoldeerd zodat ze parallel zijn (en niet serieel, heel belangrijk). Daarna de - met een zwarte draad aan elkaar gesoldeerd en de leds zijn volledig aangesloten:

Leds4

Nu kunnen we testen. Met een micro USB kabeltje de boel aansluiten en voila:

Test1Test2

De leds doen het prima. Nu is het tijd om de behuizing zelf te bedraden. Ik doe dit met een USB mini male naar micro female verlengkabeltje dat ik ook bij AliExpress vandaan heb. Ik heb voorzichtig de mantel verwijderd anders was de kabel veel te stug om in de behuizing te passen. De uitsparing voor de female micro connector heb ik met mijn Micromot simpel uitgesneden en de connector is met superlijm vastgezet. E.e.a. past perfect en daarom had ik dus geen gebruik gemaakt voor de open layer uitsparing die eerder werd genoemd. Deze is nl. voor een standaard USB plug, die veel te groot is.

Case1

Nu is het tijd om alles in elkaar te zetten. Ik kwam er al snel achter dat de zwarte - kabel voor de switches te dik en stug was geworden door het vele soldeer en krimpkous. Daarom alles opnieuw met een enkele draad gesoldeerd net als bij de leds. Het is zo veel netter (zie eerste foto hieronder). Daarna verlengkabel ingeprikt in de Teensy en de behuizing gaat dicht.

Case2Case3Case4

De zwarte boutjes door de 4 mounting holes gedaan en aan de onderkant voorzien van een moertje. Daarmee was de behuizing helemaal klaar. Micro USB kabel erin en......

Resultaat1Resultaat2Resultaat3

En hier de foto's van de uiteindelijke opstelling:

Keyboard1Einde1Einde2

Ben echt heel blij hoe het toetsenbordje is geworden. Ik heb nog wel zwart anti-slip schuimrubber onder het toetsenbord geplakt om het qua hoogte gelijk te maken aan mijn grote toetsenbord. Vind dat niet helemaal mooi, maar wellicht ga ik nog wat Acrylaat laten snijden zodat ik de behuizing wat hoger kan maken en daardoor minder schuimrubber nodig heb. Dan zit ook de plug aan de achterkan wat lager.

Nu rest alleen nog het maken en uploaden van de firmware voor het toetsenbord.

[ Voor 212% gewijzigd door McRam op 02-04-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRam
  • Niet online
Tijd om de firmware te maken. Ik ga daarvoor naar de site van de TMK firmware builder http://kb.sized.io/. Er zijn ook andere mogelijkheden maar deze werkt zo simpel, een kind kan de was doen.

Een toetsenbord wordt door de firmware gezien als een matrix van rijen en kolommen. Dit omdat je zo met weinig pins op een controller veel toetsen kunt uitlezen. Een matrix van 10 bij 10 geeft je al 100 mogelijke toetsen, meer dan genoeg voor de meeste projecten. Als je meer hierover wilt weten is Google je vriend.

Plak de Raw Data van je eerder gemaakt keyboard layout in het invoerveld. Voor mij ziet dat er dan zo uit:

Firmware1

Klik nu op de Import knop. De site maakt nu een default Wiring schema voor je aan. Klik eventueel nog even op de Keymap knop en je zou nu de eerder door jouw bedachte toetsenbord indeling 1:1 terug moeten zien.

Firmware2

Mijn toetsenbord heeft maar 1 rij en 6 kolommen. De rij is de eerder gesoldeerde - van de key switches en zit op pin B0 van de Teensy. Daarom moet bij Rows B0 staan. Deze is al ingevuld dus ik hoef hier niets aan te doen. Het ligt voor de hand, maar de eerdere + pinnen van de switches moeten we nu invullen bij de Columns dus F0, F1, F4, F5, F6 en F7. Dit levert dan het volgende op:

Firmware3

Alles is nu klaar om de firmware te laten maken. Klik op de Settings / Compile knop. Vul nu een naam in bij Layout Name. Omdat ik maar 1 rij heb, gebruik ik geen diodes in mijn toetsenbord, dus deze setting is voor mij niet relevant. Ga je zelf een toetsenbord maken met meerdere rijen dan is deze setting wel van belang, wederom: Google is je vriend. Bij Bootloader Sizee kies ik 512 KB omdat de Teensy 2.0 de HalfKay (halve K, dus 512) bootloader gebruikt.

Firmware4

Nu kan de firmware gebouwd en gedownload worden. Klik op de Download .hex knop. Ik krijg nu een waarschuwing dat ik niet alle standaard toetsen heb gebruikt (niet zo gek bij 6 toetsen). Ik klik dan ook op Continue Anyways en je krijgt na korte tijd een standaard download window te zien. Sla de .hex file met de naam van de door jouw opgeven layout ergens op een zinvolle plek op en we kunnen naar de laatste stap: het programmeren van de firmware in de Teensy.

Het programmeren doe je zo:

1. Start de Teensy Loader applicatie.
2. Zet je Teensy 2.0 in de programmeerstand door kort de micro switch op het bordje in te drukken. De 2 knoppen in het midden van de loader applicatie zouden nu niet meer greyed-out moeten zijn.
3. Open nu je gemaakte .hex file van zo net.
4. Klik op de Program knop.
5. Klik op de Reboot knop.
6. Klaar!

Zie de volgende URL van de Teensy maker voor schermafdrukken: https://www.pjrc.com/teensy/loader_win10.html

Bij mij ging het in 1 keer goed en deed het toetsenbord precies wat het moest doen. Ik ben nu dus van mijn extra toetsenbord af en kan nu switchen tussen mijn 4 machines met mijn nieuwe 6-key toetsenbord. Al met al ben ik super tevreden. Het was leuk om te doen en het eindresultaat is ook top.

Ik hoop dat iemand iets aan mijn beschrijving heeft. Het maken van een hard-wired toetsenbord is niet heel ingewikkeld, maar kost zeker wat tijd en inspanning. De beloning is er ook naar.

[ Voor 141% gewijzigd door McRam op 02-04-2018 19:26 ]

Pagina: 1