Aanwezigheid van wagen detecteren in garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik heb een garage. Ik zou graag iets bouwen zodat ik via een webinterface zie of een wagen geparkeerd staat in die garage of niet. Er is WiFi en een ethernetaansluiting beschikbaar.

Ik geloof dat ik dan snel uitkom bij Arduino. Met welke methodes kan ik een wagen detecteren?
* lus in de grond (niet mogelijk)
* ultrasoon geluidsensor
* ir sensor
* magneetsensor

Er komen maar 2-3 verschillende wagens in die grage. Als het gemakkelijk is zou ik ook wel een tag onderaan de auto kunnen plakken, die wordt gedetecteerd op 1-2 meter afstand.

Ander idee is om een webcam te hebben met permanente beeldherkenning, maar dit lijkt me overkill.

Welke manier zouden jullie aanraden?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
een mat/sensor met een gewichtsmeting, en dan hoef je alleen maar 1 van de wielen op die mat te parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken, dat is niet mogelijk in mijn situatie.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Een lichtsluis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gps ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wil je alleen weten of er een auto in je garage geparkeerd staat? Dan zou ik voor een arduino met afstandsmeter gaan (https://hackerstore.nl/Artikel/95) die je op het plafond monteert: afstand > 2m betekent geen auto, afstand<1m betekent dat er wel een auto is. Wil je ook nog weten welke auto het is, dan moet je iets slimmers doen. Rfid-tags kan je volgens mij niet uitlezen vanaf 1-2 meter, maar wellicht heb ik het fout.

Update: ik bedoel arduino in de ruimste zin van het woord. Een esp6288 is natuurlijk ook via de arduino-IDE te programmeren, is errug goedkoop en heeft out-of-the-box wifi.

[ Voor 15% gewijzigd door KabouterSuper op 28-03-2018 15:16 . Reden: opmerking over esp6288 toegevoegd ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 15:04
esp6288 in je auto, contact maken met de wifi = auto in de garage. Dan ga ik er overigens wel van uit dat als hij niet in de garage staat hij geen contact kan maken.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Het moet simpel en goedkoop kunnen.
Vele parkeergebouwen hebben sensoren die boven de auto aan het plafond hangen. Dat laat toe dat een systeem weet op welke verdieping er nog plaats is, en je pijltje krijgt die aangeven waar er plaats is.
Vermits er in sommige parkeergebouwen honderden van die sensoren hangen kan dat geen fortuinen kosten.

Ik denk dat die afstandssensor aan het plafond de beste keuze is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Ik zou idd aan een afstandsmeter denken die je aan het plafond hangt, dan heb je veel vrijheid in plaatsing auto, zit het niet in de weg, en is het onderhoudsarm.
Ik denk trouwens dat je met een ESP6288 véél goedkoper uitkomt dan een arduino met netwerk-shield.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 17:01
Waarom niet gewoon een Rasperry PI met een camera module en dan even een model trainen. Met slechts 2 a 3 auto's moet dit niet moeilijk te trainen zijn met een setje foto's van de camera... Je kunt dan ook meteen detecteren welke auto er staat. Camera kan ook om de X minuten een foto nemen als je 'm niet constant aan wilt hebben.

EDIT: Misschien niet de goedkoopste optie inderdaad, na de reacties / hardware hierboven gecheckt te hebben. Al kun je simpele camera uit China voor RPI* ook wel voor een paar euro krijgen en dan kun je ook meteen detecteren of er mensen in de garage lopen / de deur open staat / whatever. Wel leuk om te doen lijkt me ;)

*vb https://nl.aliexpress.com...cm-kabel/32850266224.html

[ Voor 81% gewijzigd door Morrar op 28-03-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Je kan in elke auto zo'n Bluetooth keyfinder doen. Is er verbinding dan staat de auto in (of dichtbij) de garage. Ik weet allen niet hoelang die batterijen meegaan. Dit idee zo ongeveer.

[ Voor 70% gewijzigd door Jumpman op 28-03-2018 15:19 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:08:
Ik denk trouwens dat je met een ESP6288 véél goedkoper uitkomt dan een arduino met netwerk-shield.
Die ESP6288 ziet er wel interessant uit, maar je hebt dan toch nog altijd een Arduino nodig?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24

Garyu

WW

Lulukai schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:21:
[...]

Die ESP6288 ziet er wel interessant uit, maar je hebt dan toch nog altijd een Arduino nodig?
Er is een SDK (of eigenlijk meerdere zelfs) beschikbaar waarmee je de ESP6288 direct kan programmeren. Je hebt dan geen arduino meer nodig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
een pi met een push.io die controleert of de wagen verbonden is met de lokale wifi als dat niet zo is een bericht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik weet niet welke auto's jullie hebben, maar de mijne heeft geen Wifi connectie.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Lulukai schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:31:
Ik weet niet welke auto's jullie hebben, maar de mijne heeft geen Wifi connectie.
ESP6288 = wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 23:57
ESP8266 is een compleet systeem, cpu, geheugen en Wifi, even programmeren en klaar..

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

_root schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:46:
ESP8266 is een compleet systeem, cpu geheugen en Wifi, even programmeren en klaar..
Nou.. en drie draadjes solderen naar (bij voorbeeld) deze sensor:
https://www.sossolutions....asonic-rangefinder-lv-ez2

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 23:57
Glewellyn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Hee, die kende ik niet... Maar om alleen een detectie te doen of de auto er is kan je de ESP in de auto leggen kijken of die aangemeld is aan je wifi netwerk...

[ Voor 3% gewijzigd door _root op 28-03-2018 15:51 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

_root schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Hee, die kende ik niet... Maar om alleen een detectie te doen of de auto er is kan je de ESP in de auto leggen kijken of die aangemeld is aan je wifi netwerk...
Dan ga je ervan uit dat je altijd een ESP in de auto hebt aanstaan, die oplossing had ik nog niet bedacht.
Mijn idee zou zijn om een ESP met sensor aan het plafond van de garage te hangen, en met een sensor te detecteren of er iets <2m onder stond. Zo ja > Auto gedetecteerd.

De door TS gevraagde webserver implementeer je op de ESP en je bent helemaal klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Glewellyn op 28-03-2018 15:56 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Staan de auto's altijd op dezelfde plek? Zo ja dan zou ik een afstandssensor gebruiken, zo nee dan is een WiFi oplossing inderdaad een mooie - zeker omdat die dingen echt geen drol kosten.

Met een WiFi oplossing weet je ook direct welke auto(s) er geparkeerd staan ongeacht de plaats. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
ESP8266 met een afstandssensor. Kost je 5 euro en klaar :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 15:04
Een esp kun je toch gewoon altijd op de accu aansluiten, zoveel stroom gebruiken die dingen niet. Het enigste waar ik bang voor ben is als je hem voor de garage zet hij waarschijnlijk ook al verbinding maakt.

www.weitjerock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verveelde me en heb een stukje code geprutst. Het compileert, maar heb het niet kunnen testen. (Ik heb geen LV-EZ2 sensor liggen.

Zou je in ieder geval op weg moeten helpen.

C: auto_sensor.ino
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
#include <ESP8266WiFi.h>              // Wifi client library
#include <ESP8266WebServer.h>         // Web server library

#define sensorPin A0                  // LV-EZ2 sensor is connected here.

// Declare global variable for the distance so it can be used by the HTTP server
int distsensor = 0;

ESP8266WebServer httpServer(80);

// Setup the Wifi connection information
char WifiSSID[] = "SSID_goes_here";
char WifiPassword[] = "Password_goes_here";

void setup() {
  //Start Serial communication for debugging.
  Serial.begin(115200);

//Connect to the wireless access point
  WiFi.mode(WIFI_STA);
  wifi();

//Start the webserver
  httpServer.on("/", handleRootPath);    //Associate the handler function to the path  
  httpServer.begin();                    //Start the server
}

void loop() { 
  // Read distance from the sensor
   int i;
   distsensor = 0;
   for (i=0; i<8; i++) {
     distsensor += analogRead(sensorPin);
     delay(50);
   }
   distsensor /= 8;

Serial.print(F("Sensor = ")); Serial.println(distsensor);

// check for http requests to the webserver and handle them as needed.
  httpServer.handleClient();

}

void wifi() {
  if (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    WiFi.begin(WifiSSID, WifiPassword);
    uint8_t timeout = 30;
    while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
      delay(500);
      Serial.print(".");
      if (timeout < 1) break;
    }
    if (WiFi.status() == WL_CONNECTED) {
      //Print IP address
      Serial.print("Connected to WiFi! (");
      Serial.print(WiFi.localIP());
      Serial.println(")");
    }
  }
}

void handleRootPath() {            //Handler for the root path
  char message[1000];
  snprintf(message, 1000, "Distance: %d", distsensor);

Serial.println(message);
  httpServer.send(200, "text/plain", message);
}

[ Voor 0% gewijzigd door Glewellyn op 28-03-2018 16:23 . Reden: Kleine code edit ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Lulukai schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:47:
Ik heb een garage. Ik zou graag iets bouwen zodat ik via een webinterface zie of een wagen geparkeerd staat in die garage of niet. Er is WiFi en een ethernetaansluiting beschikbaar.

...

Ander idee is om een webcam te hebben met permanente beeldherkenning, maar dit lijkt me overkill.

Welke manier zouden jullie aanraden?
Waarom permanente beeldherkenning? Je zegt zelf al dat je via een webinterface wil zien of er een auto staat. De meeste security webcams hebben gewoon een web-interface, dus dan ben je al klaar. Die beeldherkenning doe je zelf ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zou een schakelaar aan het plafon hangen met een dun houte staaf eraan en een tennisbal.
Als je de auto naar binnen rijd komt de tennisbal tegen je vooruit en duw je de schakelaar om.

Kost niks..

(EDIT: volgens mij is het topic al de andere kant op ontwikkeld :) en heb ik te lang over mijn paint tekening gedaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YZdnwusLlwSFJ515lbVoNuTG/full.png

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 28-03-2018 17:30 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Wel eens gehoord van Bluetooth Low Energy/ iBeacons? Je zou eventueel in elke auto een iBeacon kunnen plaatsen (een iBeacon in sleutelhangerformaat kost bijna niks tegenwoordig) en dan via een mooi scriptje op een RPI zero w of RPI 3(+) runnen die kan kijken of hij die iBeacons kan vinden. Doordat de raspberry pi ingebouwd internet en BLE heeft kun je dus zowel een webinterface als de iBeacon scanner op eén controllertje hebben. Let er wel op dat je dit doet met een RPI zero W of een RPI 3(+) aangezien deze ondersteuning hebben voor BLE.

Als je meer wilt weten over iBeacons is dit mijn favoriete filmpje: YouTube: iBeacons Explained: 10 Things About iBeacons You Need to Know | Puls...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
Is MySensors een idee? https://www.mysensors.org/build/parking

Je kunt zoveel sensors als je wilt aansluiten en er is een centrale gateway waar je het geheel kunt bekijken/opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zat eerder aan een laser-systeem te denken
icm een ESP kan je deze aansturen als schakelaars, straal onderbroken = plek bezet

De ESP heeft een eigen webpagina, maar je kan ook koppelen met IFTTT en andere sites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Esp in je auto zonder sensor, moet je wel checken qua signaal, want als hij voor de garage staat en dan ook nog met je wifi connect....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 22:50

Harrie

NederVlaming

_ferry_ schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:02:
Esp in je auto zonder sensor, moet je wel checken qua signaal, want als hij voor de garage staat en dan ook nog met je wifi connect....
En is zo'n ESP dan batterij gevoed? Elke keer als ze een lege batterij hebben denkt het systeem dat er geen auto staat.

De optie van een plafond sensor lijkt mij het beste, als er enkel gedetecteerd moet worden of er *iets* op de plek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zelf heb ik een touwtje aan t plafond hangen met een bolletje gare onderaan, rij ik mn vooruit er tegen stop ik, staat de auto op paar mm goed haha. Ooit van mn opa gekopieerd die dat ook deed. Daar is vast wel wat van te maken dat t elektronisch wordt. Boven op plafond een sensor waar t touwtje aan vast komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Dus de ESP8266 gebruik ik voor POST requests de sturen naar een webserver. Welke afstandsensor raden jullie aan om te meten of er iets in de garage staat?
D4NG3R schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:01:
Staan de auto's altijd op dezelfde plek? Zo ja dan zou ik een afstandssensor gebruiken, zo nee dan is een WiFi oplossing inderdaad een mooie - zeker omdat die dingen echt geen drol kosten.

Met een WiFi oplossing weet je ook direct welke auto(s) er geparkeerd staan ongeacht de plaats. :)
Auto's staan altijd op dezelfde plek. Een sensor in elke wagen vind ik een mooie oplossing, maar dan zit ik met een voedingprobleem in de auto.

[ Voor 64% gewijzigd door Lulukai op 30-03-2018 11:42 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Lulukai schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:35:
Dus de ESP8266 gebruik ik voor POST requests de sturen naar een webserver. Welke afstandsensor raden jullie aan om te meten of er iets in de garage staat?

[...]

Auto's staan altijd op dezelfde plek. Een sensor in elke wagen vind ik een mooie oplossing, maar dan zit ik met een voedingprobleem in de auto.
Dat ligt een beetje aan de implementatie die je kiest. Bij het voorbeeld dat ik postte is de ESP8266 de webserver. Ik heb daar ook een afstandssensor genoemd die je zou kunnen gebruiken.

Maar een POST naar een webserver is ook een prima oplossing, het gaat er maar net om wat je precies wil bereiken en welke oplossing jou het meeste aanspreekt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Glewellyn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Ken je ook nog een goedkoper distance sensor (nauwkeurigheid van de afstand is immers niet van belang). Dan bestel ik en ga ik aan de slag.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 18:19

World Citizen

FreeReef.nl

Ik vind het wel kewl om te lezen dat we naar IT oplossingen zoeken met sensors ed... maar denk we ook aan de beheersbaarheid?

Reserve onderdelen,
Updates
End of life...

Ik zie goede voorbeelden, maar phew, het moet een oplossing zijn he, niet een heel nieuw systeem wat beheerd moet worden... Althans, het lijkt me dat de TS niet een change, asset en proces management wil gaan uitvoeren voor die simpele sensor.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Lulukai schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:55:
[...]

Ken je ook nog een goedkoper distance sensor (nauwkeurigheid van de afstand is immers niet van belang). Dan bestel ik en ga ik aan de slag.
Wat is het hoogteverschil tussen het dak van de laagste auto die je er parkeert en het pafond? Sensoren voor kortere afstanden zijn meestal goedkoper.

Edit:

Ik heb nog even gekeken naar ultrasone afstandsensoren. Die zijn ontzettend goedkoop en voor een autodak/garagevloer prima geschikt. Voor 3 euro in Nederland, of minder dan een euro uit China heb je een HC-SR04.
World Citizen schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:37:
Ik vind het wel kewl om te lezen dat we naar IT oplossingen zoeken met sensors ed... maar denk we ook aan de beheersbaarheid?

Reserve onderdelen,
Updates
End of life...

Ik zie goede voorbeelden, maar phew, het moet een oplossing zijn he, niet een heel nieuw systeem wat beheerd moet worden... Althans, het lijkt me dat de TS niet een change, asset en proces management wil gaan uitvoeren voor die simpele sensor.
Aangezien TS het had over een Arduino zie ik dit meer als een lekker knutselprojectje, grotendeels voor de hobby. Functionaliteit lijkt me secundair.

Het lijkt me niet dat we hier ISO 25010 nou op los moeten laten.

Als TS op zoek is naar een professionele oplossing bestaan er ook systemen die in parkeergarages gebruikt worden om de bezetting van individuele plekken te monitoren. Zo'n oplossing lijkt mij overkill.

[ Voor 24% gewijzigd door Glewellyn op 30-03-2018 19:48 . Reden: Edit 1) Antwoord aan Lulukai toegevoegd; Edit 2) Info over ultrasone afstandsensor ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:06
Indien de auto is uitgerust met TPMS-sensoren dan kun je dat evt ook gebruiken. Iedere sensor heeft namelijk een uniek ID, kun je tegelijk de bandenspanning uitlezen :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:17:
Indien de auto is uitgerust met TPMS-sensoren dan kun je dat evt ook gebruiken. Iedere sensor heeft namelijk een uniek ID, kun je tegelijk de bandenspanning uitlezen :D.
Dat vind ik een interessante insteek, ik ben meteen gaan kijken wat de opties zijn.
Daarbij zie ik helaas een aantal problemen.
  1. TPMS is pas vanaf 2014 verplicht gesteld in auto's.
  2. TPMS is niet gebaseerd op 1 standaard, verschillende fabrikanten gebruiken verschillende implementaties.
  3. Er is beperkte documentatie over de verschillende protocollen.
Wel echt een coole gedachte!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 21:23
Komen de auto's door één garage deur, of door 3 verschillende?

Je zou als je 1 deur gebruikt een rfid lezer op spiegel hoogte kunnen plaatsen, en dan rfid chips in de spiegels van de auto's wegwerken.

Zogauw de spiegel langs de deur komt scant hij de auto en weet dat hij binnen is.
Je zou ook een alarm kunnen laten afgaan wanneer een auto de garage verlaat

Zo zou je ook verder kunnen bouwen met een grafiekje
-hoevaak is auto X gebruikt in een jaar.
-hoeveel uur is deze weggeweest.
-hoelang is de auto gemiddeld weg per rit.

Niet dat dit belangrijk zal zijn, maar wel leuk voor spielerij.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1