Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik vraag me bovenstaand eigenlijk al een tijdje af.

Waarom staat dit niet standaard altijd in de vacature?
Vacatures waar dit niet bijstaat sla ik eigenlijk standaard over.
Ik hou van transparantie, en als ik zie dat mijn salaris (ver) hoger ligt dan dat er geboden wordt,
dan hoef ik niet eens te reageren. Dit scheelt beide partijen een hoop moeite en tijd.

Natuurlijk is er meer dan alleen salaris, maar dit is wel een zeer belangrijke factor.

De achterliggende reden van deze vraag is dat ik in de financiële sector werkzaam ben.
Bovengemiddeld verdiend, en vaak de vacatures zonder salaris al een stuk lager zijn dan dat ik verdien.
(32jaar / 4k bruto / systeembeheer)

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

[ Voor 3% gewijzigd door C6DL op 28-03-2018 13:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En hoe denk je dat salaris bepaald wordt? Juist, op basis van zoveel factoren dat als het erbij komt te staan, je iets krijgt als 'salarisindicatie: 2000-4000 euro'. Wat heb je daar dan precies aan?

wel humor, transparantie en de financiële sector :+

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 28-03-2018 13:39 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Dat ik niet minder wil verdienen dan mijn huidige salaris..
Dus dan zal je voorbeeld voor mij meteen al afvallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

C6DL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:40:
Ik hoop dat je niet elke maand exact 100% van je inkomsten uitgeeft.

Besides, als ik moet kiezen voor 10% minder salaris of op jaarbasis 500 uur (extra) reistijd tussen 2 functies, dan lever ik die 10% wel in.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als je al goed verdiend en in de financiële sector werkt, dan weet je tot op zekere hoogte toch ook welke salarissen bij welke functies ongeveer horen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Omdat werkgevers graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ze willen dus weten wat je nu verdient en gaan dan daarbij in de buurt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Juist omdat er meer is dan salaris. Reisafstand, uitdaging, extra cursussen/tripjes en andere secundaire voorwaarden kunnen een nieuwe baan (met minder salaris) juist interessanter maken. En je, als werkgever, wilt niet dat een heleboel potentiële werknemers al afhaken op het getal salaris. In een gesprek kan je nagaan wat er verder nog qua wensen zijn en daar op inspelen.

Het is zelfs zo dat het economisch goed gaat in Nederland, en werknemers daarom gaan kijken naar andere dingen dan salaris om te zien welke werkgever eruit springt.

http://www.werken20.nl/ni...-van-salaris-afhankelijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16
Je zegt het zelf je verdient bovengemiddeld, de meeste (gemiddelde) weten ongeveer wat het salaris zal zijn. Voor jou is dit een extra post. Ook een gemiddelde werkgever zal een sollicitatie op een systeembeheer functie voor 4k meteen overslaan. Dat is de andere kant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
KleinDraakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:53:
Juist omdat er meer is dan salaris. Reisafstand, uitdaging, extra cursussen/tripjes en andere secundaire voorwaarden kunnen een nieuwe baan (met minder salaris) juist interessanter maken. En je, als werkgever, wilt niet dat een heleboel potentiële werknemers al afhaken op het getal salaris. In een gesprek kan je nagaan wat er verder nog qua wensen zijn en daar op inspelen.

Het is zelfs zo dat het economisch goed gaat in Nederland, en werknemers daarom gaan kijken naar andere dingen dan salaris om te zien welke werkgever eruit springt.

http://www.werken20.nl/ni...-van-salaris-afhankelijk/
Secundaire voorwaarden zijn juist niet zo belangrijk omdat ze zo kunnen vervallen. Bruto salaris is de enige zekerheid die je hebt, helemaal bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of ontslag.

Natuurlijk moet je een leuke baan hebben maar veel salaris inleveren omdat je soms een tripje mag maken zou ik nooit doen.

Eerst moet het basis salaris goed zijn, daarna pas praten over secundaire voorwaarden. Secudair nooit gebruiken om het basis salaris te compenseren

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 28-03-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
En dan nog is dat voorbeeld voor bepaalde functies een correcte indicatie. Als je 3k verdient na 5 jaar ervaring, en dan op een vacature reageert waar ook mensen met 1 jaar ervaring op kunnen reageren, dan kan een indicatie prima beginnen met 2k en eindigen op 4k. En dan heb je nog geen zekerheid dat je boven of onder je huidige salaris zal komen, dat hangt dan volledig af van je ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

Through the...

GrooV schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Secundaire voorwaarden zijn juist niet zo belangrijk omdat ze zo kunnen vervallen. Bruto salaris is de enige zekerheid die je hebt, helemaal bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of ontslag.

Natuurlijk moet je een leuke baan hebben maar veel salaris inleveren omdat je soms een tripje mag maken zou ik nooit doen.
Ik krijg mijn pensioen door mijn werkgever betaald (100%)
Ik heb 26 dagen verlof + 11 ATV
Ik heb een bonus regeling
Ik heb een ongevallen verzekering
Ik heb een 13e maand
Ik heb een WIA aanvullingsregeling via het werk
Ik heb 100% reiskosten vergoeding
500 per jaar voor duurzame ontwikkeling (sport, training, cursus etc)
Bedrijfscreditcard voor business trips en kosten
Ik kan thuiswerken
Heb flexibele werktijden
etc etc

Dus leuk je bruto maand salaris, maar als je gewoon je werk doet is er meer onder de zon dan alleen het bedrag waarop je WW wordt gebaseerd.
:>

Maar dus slecht vergelijken met een functie waar kaal een bruto maand bedrag staat vermeld.
En salaris is belangrijk, maar zeker niet voor mij de enige reden waarom ik mijn bed uit kom.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 28-03-2018 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KleinDraakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:53:
Juist omdat er meer is dan salaris. Reisafstand, uitdaging, extra cursussen/tripjes en andere secundaire voorwaarden kunnen een nieuwe baan (met minder salaris) juist interessanter maken. En je, als werkgever, wilt niet dat een heleboel potentiële werknemers al afhaken op het getal salaris.
Zeker, maar dat is best een afweging die je vooraf kan maken. Stel ik woon en werk nu in Eindhoven en ik zie een verder gelijkwaardige vacature in Eindhoven die 10% minder verdient. Dat vind ik niet heel interessant. Stel Ik werk momenteel in Breda maar ik woon nog steeds in Eindhoven, dan vind ik dat ineens wel.

Ik heb weinig zin om eerst naar een bedrijf toe te rijden om er dan achter te komen dat ze niet aan mijn meest basale eisen voor een nieuwe baan kunnen voldoen. Dat is tijdverspilling voor iedereen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Barrycade schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:24:
[...]

Ik heb een 13e maand
Ik kan thuiswerken
Heb flexibele werktijden
etc etc

Dus leuk je bruto maand salaris, maar als je gewoon je werk doet is er meer onder de zon dan alleen het bedrag waarop je WW wordt gebaseerd.

Maar dus slecht vergelijken met een functie waar kaal een bruto maand bedrag staat vermeld.
En salaris is belangrijk, maar zeker niet voor mij de enige reden waarom ik mijn bed uit kom.
toon volledige bericht
Hele leuke voorwaarden, maar dat maakt toch precies mijn punt. Alles kan wegvallen omdat je er geen recht op hebt, je werkgever mag het eenzijdig veranderen. En blijft je baan dan nog steeds zo leuk?

En als je ziek wordt, wat heb je dan nog aan een bedrijfscreditcard?

13e maand is overigens geen secundaire voorwaarde.

Ik zeg niet dat je alleen naar bruto salaris moet kijken maar dat je wel moet opletten met het compenseren ervan.

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 28-03-2018 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tja je werkgever mag ook eenzijdig je salaris aanpassen.
Hoef je niet te accepteren. Net zo bij je secundaire voorwaarden kunnen ze aanpassen maar daar hoef je niet akkoord mee te gaan.

Dus als ik naar een andere werkgever zou overstappen en ik moet wel mijn pensioen betalen, reiskosten voorschieten op mijn eigen creditcard, woon werk niet vergoed krijgen, geen WIA aanvullende verzekering zou hebben, een eigen ongevallen verzekering moet afsluiten. Als ik dan bij zo'n schraal bedrijf terecht kom tja weet niet of dat bij me past.

Die secundaire voorwaarden maken het plaatje wel erg prettig zolang ik er werk en daardoor blijf ik er ook graag werken.

Dat zie je ook bij veel post hier in het wat verdient een Tweaker topic: overstappen naar een andere werkgever omdat die 300 meer biedt maar geen idee hebben hoe het pensioenplan er uitziet. Als dan blijkt dat je nieuwe werkgever geen pensioenplan aanbiedt laat staat compensatie biedt bent je er niets op vooruit gegaan. Wellicht eerder achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Dank voor jullie reacties..
Waar ik dus mee "struggle" is het feit dat ik elders flink wat minder ga verdienen.
Ook de reisafstand (nu 5 minuten) wordt logischerwijs groter.

Dus dat het allemaal wat "slechter" gaat worden is een reële aanname.
Waar het hem wringt is dat de uitdaging op mijn huidige werk weg is en ik het liefst elders aan de bak wilt.
Alleen niet voor 800 euro bruto minder, en 1 uur langer rijden.

Dus ik zit als het ware een beetje vast.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
C6DL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:35:
Ik vraag me bovenstaand eigenlijk al een tijdje af.

Waarom staat dit niet standaard altijd in de vacature?
Heel simpel: omdat het er niet staat :+
Vacatures waar dit niet bijstaat sla ik eigenlijk standaard over.
Dan sla je die lekker over ;w Zal weinig overblijven dan...
Ik hou van transparantie, en als ik zie dat mijn salaris (ver) hoger ligt dan dat er geboden wordt,
dan hoef ik niet eens te reageren. Dit scheelt beide partijen een hoop moeite en tijd.
Ik hou ook van transparantie (vooral bij kleding die mooie vrouwen aan hebben, hoe transparanter hoe beter 8)
Scheelt inderdaad een hoop tijd (en moeite) om te zien wat voor vlees ze hebben (of niet) _/-\o_
Natuurlijk is er meer dan alleen salaris, maar dit is wel een zeer belangrijke factor.
Er is zeker meer dan alleen salaris en het klopt dat een zeer belangrijke factor is. De rekeningen moeten tenslotte ook betaald worden.
De achterliggende reden van deze vraag is dat ik in de financiële sector werkzaam ben.
Het geldt niet alleen voor de financiële sector hoor...
Bovengemiddeld verdiend, en vaak de vacatures zonder salaris al een stuk lager zijn dan dat ik verdien.
(32jaar / 4k bruto / systeembeheer)
Zo bovengemiddeld is dat toch niet... :? Ik ben jonger en verdien meer :D
Zie mijn reacties :X

Oke, en dan nu ook maar wat serieuzer...
Waarom niet standaard het salaris er bij staat: Simpelweg omdat dit voor veel werkgevers (en werknemers) niet altijd doorslaggevend is. Ook kan het afhankelijk zijn van de ervaring die iemand meebrengt.

En welke bandbreedtes moeten ze aanhouden? Leuke vacature voor eindbaas systeembeheerder.
Salarisindicatie: 1,8k - 10k Dit schiet ook niet echt op...

Daarnaast wilt een werkgever juist zo min mogelijk betalen aan een werknemer (want hoe meer salaris, hoe minder er over blijft en bij veel bedrijven draait het uiteindelijk onder aan de streep ook om zo veel mogelijk "winst" te maken). Andersom, een werknemer wilt zo veel mogelijk binnen halen. Dus als er een bandbreedte wordt aangegeven, wilt de werknemer het maximale (zo niet meer) er uit halen.

Ook denk ik dat niet altijd vooraf vast staat wat ze aan een bepaalde vacature kwijt zijn. Mocht na lang aanbieden iemand zich pas aanmelden, maar niet geheel voldoet zullen ze minder bieden. Maar komt er iemand die ook nog een hoop andere skills heeft, zullen ze wellicht meer bieden.

Daarnaast, naast salaris spelen bij veel mensen ook nog andere zaken mee. Denk aan verlofdagen, lease auto / mobiliteitsbudget, betaald ouderschapsverlof, 13e maand, etc etc

Als je dan puur en alleen kijkt / zoekt naar vacatures die meer dan 4k betalen, dan mis je ook een hoop.
Ik heb liever 3,5k / maand en een bonus van 50k (even extreem genomen natuurlijk) dan dat ik 4k zonder een bonus krijg.

Maargoed, ieder zijn ding.

De een wilt wel een salarisindicatie de ander wilt meer / andere uitdaging in het werk en vindt het salaris iets minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56

BLACKfm

o_O

C6DL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:00:
Waar ik dus mee "struggle" is het feit dat ik elders flink wat minder ga verdienen.

Waar het hem wringt is dat de uitdaging op mijn huidige werk weg is en ik het liefst elders aan de bak wilt.

Bij vraagstukken die ik meekrijg geef ik regelmatig het advies de plussen en minnen te overwegen.

Je werkt er nu nog en bent een beetje uitgekakt op de baan. Geen voldoening uit je werk halen en je daar niet bij neer kunnen leggen omdat je grotere ambities hebt maakt het lastig om te blijven.
Heb je de situatie al eens voorgelegd aan je werkgever of zijn er mogelijkheden om te groeien of je ambities binnen het bedrijf waar te maken?

Het ligt ook aan de persoon, maar als ik onder mijn kunnen een leuke klap geld verdien en mijn werkgever vind dat prima en het bedrijf is stabiel (dus de situatie zet zich nog wel jaren voort) dan zou ik lekker blijven zitten en dus mogelijk navraag doen naar groeimogelijkheden kwa functies (mogelijk is dit ook een ambitie van het bedrijf).

Mits je denkt dat je onderbetaald wordt (wat je blijkbaar niet vind) is nagenoeg elke andere plek een verbetering, als je de plussen en minnen afweegt kom je er pas achter of het zin heeft om 2 uur langer van huis te zijn tegen een lager salaris.
Zoals in het topic al is aangehaald kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden bij een ander bedrijf zodanig meer voordeel opleveren (en mogelijk niet alleen op financieel vlak) dat enkel kijken naar het (lagere) salaris niet per definitie een verslechtering van je situatie betekend.
Je doet zo mogelijk meer kennis op door uitdagender werk, zet er maar graag je wekker een uurtje eerder voor en merkt dat het uurtje later thuis eigenlijk best wel goed in je dagelijkse schema past.

Dat een salaris niet wordt gemeld bij vacatures stoort mij ook, maar als er voor elke functie een vaste prijs of range staat dan komt iedere malloot er op af die denkt met zijn veterstrikdiploma ook wel even een netwerkje te kunnen aanleggen voor 3500 euro per maand.

Persoonlijk zou ik overigens kijken in de volgorde 'Leuk bedrijf -> reistijd -> sociale last (werkdruk, vroeg weg/laat thuis) -> salaris'. En door dat voor jezelf een waarde te geven weet je of het salaris de reistijd goedpraat of andersom. Of dat het zo'n topbedrijf is waar je kunt werken dat je die naam op je CV zwaarder laat wegen dan de reistijd en het in jouw ogen mogelijk belabberde salaris.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Barrycade schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:54:
Tja je werkgever mag ook eenzijdig je salaris aanpassen.
Hoef je niet te accepteren. Net zo bij je secundaire voorwaarden kunnen ze aanpassen maar daar hoef je niet akkoord mee te gaan.
Nee, primaire voorwaarden mogen niet zonder toestemming worden aangepast. Secundaire wel.

Alleen bij een reorganisatie of functie wijziging

https://www.intermediair....jn-salaris-mag-dat-zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38
GrooV schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:51:
Omdat werkgevers graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ze willen dus weten wat je nu verdient en gaan dan daarbij in de buurt zitten.
Deze stelling wil ik graag bij deze ontkrachten.
Werkgevers willen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Het is bewezen dat deze strategie simpelweg niet werkt. Niets is slechter voor bedrijf en personeel dan scheefgroei. Dit moet je altijd uiteindelijk corrigeren of men gaat weg.

Het is gewoon heel lastig om via een vacature gelijk een salaris te noemen omdat er zoveel meer bij komt kijken. Dit hangt echt af van kennis, ervaring, ambitie, groeipotentieel, toegevoegde waarde, etc.

Daarnaast bestaat een arbeidscontract uit veel meer dan alleen simpelweg maandelijks salaris; denk aan vakantiedagen, opleidingsbudget, leaseregelingen, pensioenen, en andere bijkomstigheden; wel of geen laptop, telefoonregeling, studiedagen.

Als ik een bedrag zou noemen, loop ik misschien wel een hele goede kandidaat mis waarvoor ik best bereid ben om meer te betalen dan staat in de vacature. Een aanbod is maatwerk...

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar terug naar de TS: zit dus gevangen in haar gouden kooi / aan de gouden ketting.

Blijkbaar veel loon tov de markt en functie, weinig reistijd maar een job waar je geen voldoening uit haalt.

Dat is een vervelende situatie, want een bore-out ligt om de hoek.

Vraag wel is of je in een systeembeheerdersrol ergens anders (met hetzelfde salaris) nadat de wittebroodsweken over zijn je wel je voldoening gaat halen uit het werk. Of dat het dan oude wijn in nieuwe zakken zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Waarom zoveel vacatures zonder schaal?

Reden 1: omdat arbeidsvoorwaarden kunnen verschillen en HR bang is dat mensen dan niet goed vergelijken.
eigenlijk een non-issue. kwantificeer alles en vermeld de totale beloning. die is prima vergelijkbaar.

Reden 2: om het loon te kunnen afstemmen op de kandidaat.
hiervoor zou je zoals de overheid een salarisschaal kunnen noemen. dit geeft een range aan zowel de beloning als aan het verwachte profiel. bijvorbeeld schaal S = HBO, 5-12 jaar werkervaring en salaris X-Y

Reden 3, de echte reden: om niet als eerste een bedrag te noemen.
Noem je het maximum wat je wilt betalen, dan willen initieel alle kandidaten het maximum hebben. Ook de kandidaten die in de onderste helft van de range vallen qua profiel. Noem je een lager bedrag, bijvoorbeeld de onderkant of het midden van de schaal, dan raak je misschien de beste kandidaat kwijt voordat je haar/hem ooit hebt gesproken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:38

Je zit niet vast, je zit in een luxepositie.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@C6DL Is het de Belgische sector waar je actief bent/zoekt ?
Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd zo is op bepaalde functies, dit omdat het vaak om basis loon gaat en prestatievergoedingen etc. Dus ik zou niet klakkeloos vacatures negeren als ik jou was. 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29
[...]

Ik heb een 13e maand
Ik kan thuiswerken
Heb flexibele werktijden
etc etc

toon volledige bericht
Dat is nu toch net het probleem? Al dit soort bovenstaande zaken wordt bijna altijd wel bij een vacature genoemd, maar een indicatie van een salaris bijna nooit.
Ik irriteer me er ook wel eens aan dat bijna niemand iets van een salaris durft te noemen. De enige reden die ik mij hiervoor kan bedenken is dat bedrijven altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Indien (vrijwel) alle bedrijven salarissen zouden vermelden bij hun vacatures, dan valt het ineens op wanneer jij meer of minder biedt dan een directe concurrent.

In dat opzicht vind ik het fijn dat bij overheidsinstanties eigenlijk altijd wel bekend is wat je salarismogelijkheden zijn, omdat er een schaal bij staat. En het gaat er ook niet om wat je direct moet verdienen, maar wat de doorgroeimogelijkheden zijn. Ik zou liever bij een bedrijf gaan werken waar ik op 3500 begin, maar kan doorgroeien tot 6000 per maand, dan bij een bedrijf waar ik op 4000 begin maar het bij 4500 toch echt ophoudt.

En natuurlijk gaat het zeker niet alleen maar om salaris, maar je wilt graag een afweging kunnen maken. Ik heb nu ook een redelijk salaris, maar wel bijna 50 vakantiedagen, een ABP pensioen, thuiswerkmogelijkheden etc. Ik zou best ergens anders 500 euro per maand meer kunnen verdienen, maar dan krijg ik weer een minder pensioen en wellicht maar 25 vakantiedagen. Dat is het mij niet waard. Echter, als het bedrijf vooraf al niet duidelijk maakt wat de mogelijkheden zijn, dan zou ik dus al ergens 1 of 2 gesprekken moeten voeren alvorens salaris aan bod komt, om dan tot de conclusie te komen dat ze veel en veel te weinig willen betalen. Dat is voor beiden niet leuk omdat iedereen zijn tijd zit te verdoen. Schijnbaar is het voor de werkgevers minder een probleem, omdat werknemers wellicht te snel ja zeggen bij een aanbod en niet verder kijken. Dit terwijl de IT sector op dit moment dusdanig is dat jet het als werknemer voor het kiezen hebt; er is, afhankelijk van welk deel van de IT, gewoon een groot tekort aan (goede) mensen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

GrooV schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:24:
[...]

Nee, primaire voorwaarden mogen niet zonder toestemming worden aangepast. Secundaire wel.

Alleen bij een reorganisatie of functie wijziging

https://www.intermediair....jn-salaris-mag-dat-zomaar
Spreken wij dezelfde taal?
Als je uit een dergelijk stuk leest dat secundaire voorwaarden eenzijdig mogen worden aangepast dan heb je het niet helemaal begrepen. Er staat letterlijk:

"En hoe zit het met secundaire arbeidsvoorwaarden?
Moonen: 'Een wijziging in een secundaire arbeidsvoorwaarde, zoals het naar beneden bijstellen van het leasebudget voor een volgende auto, is eerder aanvaardbaar dan een wijziging in de primaire arbeidsvoorwaarden: het loon.'"
Geloof maar, looncomponenten zoals 13de maand en pensioen (onder meer de zaken waar je op reageerde) kunnen amper eenzijdig aangepast worden. Dat staat in dat stuk ook helemaal niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het valt mij op dat met name vacatures via tussenpersonen (recruiters en interim bureaus) laag ingeschaald zijn. Alsof recruiters op deze manier makkelijker vacatures (opdrachten) binnen hengelen.

Overigens ben ik ooit eens een schaal naar beneden gegaan om 2 jaar later weer 2 omhoog te gaan. Dit was een tactische zet om binnen de branche van specialisatie te wisselen. Daarbij was plezier en uitdaging wat mij betreft belangrijker dan salaris.

Persoonlijk hecht ik met name heel veel waarde aan flexibel werken, ik zou niet meer voor een bedrijf willen werken waar dat niet mogelijk is (thuis of op kantoor, in de ochtend af savonds).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 28-03-2018 22:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Salaris is tot op zekere hoogte minder van belang.
Ik verdien nu 15% minder dan bij mijn vorige werkgever.

Als ik daarop had afgehaakt....
Had ik ruim een derde minder verlof gehad.
Had ik minder vak relevante cursussen gehad ( tot deze werkgever geen bijscholing gehad).
Had ik geen cursus gekregen om op persoonlijk vlak te groeien.

Had ik de uitdagingen die ik heb niet gehad.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik denk dat ook meespeelt:

1. Het voorkomen van een soort biedoorlog. Als het salaris niet bekend is, kun je daar op ook niet beconcureerd worden en hoop je een kandidaat te vinden die op inhoudelijke basis je vacature selecteert en niet omdat het 100 euro meer is dan bij bedrijf b.
2. Wat je betaald niet bekend maken aan de concurrent want dan heeft hij een beter beeld van je interne kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:15

Onbekend

...

SinergyX schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:39:
En hoe denk je dat salaris bepaald wordt? Juist, op basis van zoveel factoren dat als het erbij komt te staan, je iets krijgt als 'salarisindicatie: 2000-4000 euro'. Wat heb je daar dan precies aan?
Je weet al dat 4k echt de max. is, en dat je niet veel meer hoeft te verwachten. En het gaat het zelfde als met het opkopen van tweedehands auto's: Voor gevonden negatieve punt wordt het bedrag lager, en uiteindelijk komen ze alsnog met maar 3k als bedrag.

Alles heeft zijn prijs. Iedereen weet van zichzelf het beste wat de nadelen je huidige baan zijn, en dat probeer je af te wegen tegen de voordelen en nadelen van jouw potentiële nieuwe baan. En dan de vraag of dat verschil in salaris en reistijd opweegt tegen de voor-en nadelen van de nieuwe baan.
Voor iedereen zal dat verschillend zijn, en de één weegt heel zwaar aan de reistijd, terwijl de ander bijvoorbeeld graag cursussen volgt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
4k per maand is een stevig salaris voor een systeembeheerder van 32 jaar oud (ik hoop dat je een HBO diploma hebt). Het kan dus onrealistisch zijn dit elders te verwachten.

De echte vraag is vervolgens waarom je niet met minder salaris kan?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kan ik me voorstellen dat je niet minder wilt gaan verdienen. Je bouwt een bepaalde levenstandaard op die je baseert op inkomen. En dan is het niet altijd even makkelijk voor iedereen om hierop in te leveren.

Al zie ik aantal goede argumenten langskomen wanneer inleveren een optie zou kunnen zijn. Minder reistijd, betere secundaire arbeidsvoorwaarden, betere studie regeling, meer flexibiliteit met uren, etc etc.

Waarom salaris indicatie er niet staat. Wellicht komt dat dat wij in NL niet graag praten over wat onze inkomsten zijn. Zo paar jaar terug bij bedrijf geweest waar salaris van iedereen op het prikbord hing. Heel erg transparant. Maar wat mij opviel toen ik daar vragen over ging stellen, dat iedereen reageerde dat ze dat heel gewoon vonden en dat het ging om plezier in het werk. Zo was een uitspraak van één van de medewerkers; "ik verdien genoeg om die leuke dingen te kunnen doen die voor mij belangrijk zijn".

Onderstaande filmpje gebruik ik zelf geregeld bij trainingen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
RSA ANIMATE: Drive: The surprising truth about what motivates us

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 30-03-2018 08:53 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Superdaantje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:51:

Kan ik me voorstellen dat je niet minder wilt gaan verdienen. Je bouwt een bepaalde levenstandaard op die je baseert op inkomen. En dan is het niet altijd even makkelijk voor iedereen om hierop in te leveren.

Al zie ik aantal goede argumenten langskomen wanneer inleveren een optie zou kunnen zijn. Minder reistijd, betere secundaire arbeidsvoorwaarden, betere studie regeling, meer flexibiliteit met uren, etc etc.
Als je meer verdient dan “marktconform” voor die functie is overstappen naar een lager loon moeilijk. Na elke overstap naar een nieuwe werkgever is het maar afwachten of het bedrijf en de functie wel echt zo leuk zijn. Het is extra zuur als je een goed betaalde baan heeft opgegeven voor eentje die slechter betaalt en dan achteraf merkt dat het bij de nieuwe werkgever toch niet veel beter is dan bij de oude. Want er is niet altijd een weg terug.
Zo paar jaar terug bij bedrijf geweest waar salaris van iedereen op het prikbord hing. Heel erg transparant. Maar wat mij opviel toen ik daar vragen over ging stellen, dat iedereen reageerde dat ze dat heel gewoon vonden en dat het ging om plezier in het werk.
Natuurlijk vindt het personeel dat heel gewoon. Personeel wat die transparantie niet waardeert is allang vertrokken naar een bedrijf waar de cultuur beter bij hen past.

Het moeilijkste aan transparantie is ermee starten. Dan komen al die lijken in de kast aan het licht. Dus die mensen die niks kunnen en niks willen maar om onduidelijke redenen wel veel meer verdienen dan collega’s die harder werken en een stuk capabeler zijn. Dan krijg je scheve gezichten.
Maar in een bedrijf wat altijd transparant is geweest ligt dat anders. Personeel is eraan gewend en managers houden er rekening mee. Als er al problemen ontstaan dan zal het tot een paar individuele gevallen beperkt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:15:
[...]

Spreken wij dezelfde taal?
Als je uit een dergelijk stuk leest dat secundaire voorwaarden eenzijdig mogen worden aangepast dan heb je het niet helemaal begrepen. Er staat letterlijk:

"En hoe zit het met secundaire arbeidsvoorwaarden?
Moonen: 'Een wijziging in een secundaire arbeidsvoorwaarde, zoals het naar beneden bijstellen van het leasebudget voor een volgende auto, is eerder aanvaardbaar dan een wijziging in de primaire arbeidsvoorwaarden: het loon.'"
Geloof maar, looncomponenten zoals 13de maand en pensioen (onder meer de zaken waar je op reageerde) kunnen amper eenzijdig aangepast worden. Dat staat in dat stuk ook helemaal niet....
13e maand is dan ook geen secundaire voorwaarde, bonus vaak wel. Verder kan een bedrijf zo maar collectief het lease reglement aanpassen hoor waardoor het budget weer nadelig uitvalt. En al helemaal bedrijfscreditcards en dergelijke.

Ook het pensioen kan wijzigen, wij zijn bijvoorbeeld overgestapt op een andere pensioenuitvoerder. Wordt uiteraard wel gecompenseerd maar 100% het zelfde is het niet.

Of zakelijk telefoneren, of parkeer declaraties.

Om nog maar te zwijgen over dingen zoals reistijd en kantoorlocatie.

Helemaal bij MKB waar niet altijd een OR of CAO aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Lethalis schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 07:44:
[...]

4k per maand is een stevig salaris voor een systeembeheerder van 32 jaar oud (ik hoop dat je een HBO diploma hebt). Het kan dus onrealistisch zijn dit elders te verwachten.

De echte vraag is vervolgens waarom je niet met minder salaris kan?
Helaas, heb ook nog "slechts" MBO :)
Wel met de nodige certifceringen.

Bedankt voor al jullie reacties en feedback! had niet gedacht zoveel goede input te krijgen,
daar kan ik zeker wat mee!!
En dit zet met ook behoorlijk aan het denken!..

Nu ga ik de zaak nog complexer maken en ben ik benieuwd naar wat jij zou doen in deze situatie.
Het positieve aan deze zaak is dat mijn werkgever besloten heeft om de IT te outsourcen.
Dit gaat betekenen dat wij 1 op 1 overgaan (met behoud van alles) naar de nieuwe outsourcer.

Het voordeel hiervan is dat ik dus een stuk meer uitdaging ga krijgen omdat ik bij andere klanten weggezet gaat worden na de transitiefase.
Het nadeel is dat ik eigenlijk niet voor een outsourcer wilt werken (in het verleden al gedaan, en bevalt me niet) Juist de charme van een "vast" bedrijf trekt me aan.

Maar goed, ik denk in deze dat ik weinig te verliezen heb.
Gezien de uitdaging weg is, ik inderdaad in een bore-out situatie zit en totaal niet meer gemotiveerd ben.
Met overgenomen worden wordt eigenlijk alles voor me geregeld en ga ik wellicht misschien nog meer verdienen tijdens een onderhandeling.Bovendien biedt het mij nieuwe kansen.

Als ik zelf vertrek dan zou ik dus weg moeten voor minder geld, meer reisafstand maar dan heb ik het wel zelf voor het kiezen.
Bij een outsourcer niet en ben je al snel een nummer..

Lastig, lastig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:43

Typhone

Who Dares Wins

Superdaantje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:51:
Je bouwt een bepaalde levenstandaard op die je baseert op inkomen.
Dat is een heel gevaarlijke in deze discussie. Niet als stelling die jij deponeert maar wel als gedrag.

Ik heb een tijd in Duitsland gezeten met een 'hoog' salaris (tussen de 7.5k-9k bruto, exclusief onkostenvergoeding (0.62cent bruto per km)) en veel mensen om me heen gezien die daar naar gingen leven. Uiteindelijk vond ik het het niet meer waard (212km vanuit Eindhoven naar iets achter Dortmund) 04:30 opstaan, 20:30 thuis en het hotelleven en ben ik eens gaan rekenen. Teruggegaan in salaris maar netto urenwinst per week schommelt tussen 23-30 uur winst per week aan VRIJE tijd. 20:30 thuis is eten en binnen een uur slapen omdat 04:30 serieus vroeg is. De reden was simpel -> verplicht verkassen naar Duitsland (Bamberg) voor een periode van 5 jaar om daar de vestiging in Nürnberg live te krijgen. Velen hebben problemen gekregen daardoor omdat er huizen gekocht waren op het 'Duitse' salaris (kwam uit NL maar je had wel een Duits arbeidscontract (vast)) en die zitten er tegen hun zin in nu omdat teruggaan voor grote financiële problemen zou zorgen.

Zo ook hier bij de TS, minder verdienen hoeft niet per definitie 'minder verdienen' te zijn. Zit volgens mij heel wat meer omheen dan puur een bruto salaris. Ik zou pro's en con's altijd zeer goed afwegen en never ever je inkomstenpatroon koppelen aan je salaris. Is een hele mooie uitdaging voor 3200 euro per maand erg wanneer je nu 4000 euro per maand krijgt? Netto is dat verschil niet zo groot namelijk (gok ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 30-03-2018 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

210667

[...]

Ik
Ik
Ik
Ik
Ik
Ik
Ik
Ik kan thuiswerken
Heb flexibele werktijden
etc etc
toon volledige bericht
Toppertje.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:21

Metro2002

Memento mori

C6DL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:35:
Ik sla vacatures ook standaard over waar geen salaris of salarisindicatie bijstaat. Wel de eisen vermelden maar niet wat je daarmee gaat verdienen vind ik gewoon raar. Een bedrijf zoekt iets, ik kan dat wellicht leveren, dan moet je als bedrijf ook vermelden wat je ervoor over hebt.

Ik vind het niet eens de moeite en tijd waard om erop te reageren. Uit ervaring betekent het namelijk vaak dat je weinig gaat verdienen.

Maar stel mensen reageren wel dan is het ook zonde van de tijd en moeite van het bedrijf als ze constant gesprekken moeten hebben waarbij mensen uiteindelijk afhaken op het salaris.

Kortom: Bedrijven, wees transparant op alle vlakken, niet alleen neerzetten waar je naar zoekt maar ook wat je daarvoor biedt.

Dat is toch serieus geen overweging ? 800 euro bruto minder én een uur langer rijden (dus 2 uur op een dag meer tijd aan je werk kwijt) alleen maar omdat je uitdaging mist? Dan maar minder uitdaging!

Alleen als je in dat andere bedrijf véél groeipotentie ziet om je salaris véél hoger te krijgen dan nu ondanks dat je veel lager instapt zou ik het overwegen. En gezien de reistijd moet dat dan ook nog wel eens fors meer zijn.
BastaRhymez schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:00:
Zo bovengemiddeld is dat toch niet... :? Ik ben jonger en verdien meer :D
4k bruto is al meer dan 1,5 keer modaal dus ja dat is fors bovengemiddeld.
SinergyX schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:39:
Dat als je nu 4500 euro verdient het niet zoveel zin heeft om erop te reageren?

[ Voor 52% gewijzigd door Metro2002 op 30-03-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45

Yucon

*broem*

TS, ik zou toch eens overwegen stevig te bezuinigen. Het is nogal onwaarschijnlijk dat het je lukt dit inkomen tot je pensioen vast te houden. Nu een tandje terug in uitgavepatroon en zo een extra buffer opbouwen is een veel prettigere situatie dan blijven hangen waar je nu zit, vooral aangezien later de klap waarschijnlijk alsnog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
GrooV schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:51:
Bullshit.

Als je een verkoper zoekt, en je krijgt een topkerel dan kan je je budget altijd wat oprekken.
Dus als je daar 4000€ zet, dan solliciteert die niet eens, en een junior denkt dat hij dat zal krijgen....

Soms pas je ook de omschrijving en het budget aan naar de kandidaat.
Er is schaarste, dus pas je je als werkgever aan.
Betaal je een junior in het begin te veel, dan valt zijn progressie tegen, en geraakt die gedemotiveerd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
In de financiële sector is een salaris van 4k op je 32e niet zwaar overbetaald.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:15

Onbekend

...

Typhone schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Dat is een heel gevaarlijke in deze discussie. Niet als stelling die jij deponeert maar wel als gedrag.

Ik heb een tijd in Duitsland gezeten met een 'hoog' salaris (tussen de 7.5k-9k bruto, exclusief onkostenvergoeding (0.62cent bruto per km)) en veel mensen om me heen gezien die daar naar gingen leven. Uiteindelijk vond ik het het niet meer waard (212km vanuit Eindhoven naar iets achter Dortmund) 04:30 opstaan, 20:30 thuis en het hotelleven en ben ik eens gaan rekenen. Teruggegaan in salaris maar netto urenwinst per week schommelt tussen 23-30 uur winst per week aan VRIJE tijd. 20:30 thuis is eten en binnen een uur slapen omdat 04:30 serieus vroeg is.
Die reistijd moet je voor jezelf gewoon meerekenen.

Ik reken voor mijzelf reistijd en verplichte pauzes als onbetaald werk, omdat ik dat niet kan vermijden. En een salaris reken ik daarom altijd terug naar euro/uur. Om mijn maandsalaris te ontvangen ben ik bijvoorbeeld 9,5 uur per werkdag kwijt, en dat is maandelijks (x 21,67) 206 uur per maand.
Mijn huidige salaris gedeeld door die 206 is dus mijn gemiddelde uurloon.
Als ik zou solliciteren bij een ander bedrijf, zou dat gemiddelde uurloon zeker omhoog moeten gaan. Dat betekend óf de reistijd moet korter, of het bruto maandsalaris moet omhoog. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Yucon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:56:
TS, ik zou toch eens overwegen stevig te bezuinigen. Het is nogal onwaarschijnlijk dat het je lukt dit inkomen tot je pensioen vast te houden. Nu een tandje terug in uitgavepatroon en zo een extra buffer opbouwen is een veel prettigere situatie dan blijven hangen waar je nu zit, vooral aangezien later de klap waarschijnlijk alsnog komt.
Zie mijn laatste reactie hierboven..
Als je die gelezen heb, wil je dan nog eens reageren? ben erg benieuwd wat je dan zou doen in mijn situatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45

Yucon

*broem*

C6DL schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:38:
[...]

Zie mijn laatste reactie hierboven..
Als je die gelezen heb, wil je dan nog eens reageren? ben erg benieuwd wat je dan zou doen in mijn situatie :P
Ik had je reactie gelezen, en ik blijf bij m'n mening. Als je overgenomen wordt heb je een bijzondere situatie door de regels rondom zo'n situatie je salaris gelijk blijft. Maar omdat je zoals je zelf weet bovengemiddeld goed verdient blijftje waarschijnlijk een hele tijd stil staan tot je salaris tot een gebruikelijk niveau uitgehold is. En mocht de nieuwe situatie je niet bevallen en je wisselt alsnog van baan is het helemaal lastig je huidige salaris vast te houden.

De financiele sector was gewoon een beetje bijzonder in dit opzicht. Maar daar is men nu flinke schoonmaak aan het houden wat een serieus gevolg voor je inkomen op de langere termijn heeft.

Maar ach, misschien is dat allemaal minder erg dan je nu inschat :)

Het (on)bestaan van het middeninkomen

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 30-03-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 21:00
Helemaal mee eens. Ik wil graag een range weten zodat je kan zien waar de grens ligt. Die moet liefst een stuk boven mijn huidige salaris zitten. Ligt die gelijk aan of lager dan m huidige salaris dan sla ik die direct over. (Als software developer)
Pagina: 1