Aangetast wifi-netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik krijg sinds vanmorgen meldingen op mijn Android telefoon (LG G6) over een aangetast wifi-netwerk, waarbij derden toegang zouden hebben tot mijn netwerk. De meldingen lijken afkomstig te zijn van Norton (hier heb ik een abonnement op) en/of Android netwerk zelf. Voor de privacy heb ik mijn netwerknaam en die van mijn buren uit het screenshot geknipt. Vanzelfsprekend heb ik gegoogeld, maar ik krijg dan vanzelf allerlei links om netwerken te gaan hacken, maar geen oplossingen. Ik heb ook in de webinterface van mijn fritzbox gekeken, maar daar weet ik eigenlijk niet wat van belang is. Ik maak gebruik van glasvezel internet van Trined. Mijn laptop - die ook via wifi verbonden is en ook Norton draait (idem met abonnement; Windows 10), geeft geen meldingen. Enkel de Android telefoon. Alle software is up to date. Norton wil me een VPN abonnement aansmeren, maar die heb ik al (alleen nog niet in gebruik). Normaal krijg ik NOOIT deze meldingen van Norton; enkel dat alles netjes draait en veilig is. Nu elke 5 minuten dat er dus gevaar is/dreigt.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? En belangrijker; hoe dit te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AGn4RFG81vdB3Bt1ZEx72WUv/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Eu5bW9GFinKz1pPA94kSRqu/thumb.png

Update 1: Momenteel ben ik aan de telefoon met Trined, die meekijken wat er aan de hand kan zijn. Ze geven wel aan dat het vreemd is dat Norton op de telefoon wel aanslaat, maar op de laptop niet.

Update 2: Volgens Trined is mijn beveiliging prima. Met wat verder googelen lijkt het erop dat Norton allerlei false positives geeft op Android. Ik ga zo kijken of ik hem via de playstore handmatig kan updaten.m,

Update 3: gevonden informatie:

https://community.ziggo.n...werk-melding-norton-23496 (weliswaar Ziggo, maar zelfde probleem)
https://community.norton....work-compromised-messages (Norton forum)

Update 4: In de play store lopen mensen er ook over te mopperen, maar daar zie ik niks van een oplossing. En zoals gecheckt, is Norton op mijn mobiel dus up to date.

[ Voor 23% gewijzigd door Jorgen op 28-03-2018 11:48 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Beste antwoord (via Jorgen op 29-03-2018 01:15)

Anoniem: 1057067

Ondervond hetzelfde probleem vanavond op mijn Samsung Galaxy en vond dit ondertussen op de Norton website:

If you are experiencing an issue with the WiFi Security feature of Norton Mobile Security for Android indicating a known network is compromised, please update Norton Mobile Security for Android from the Google Play Store and run a WiFi Security scan again.

Nadat ik dit uitgevoerd had, gaf Norton aan dat de Wifi verbinding terug veilig was.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1056765

Zelfde probleem, ook op tablet, en het is precies niet Norton die een probleem geeft, maar een probleem signaleert! Ik heb Wireless Network Watcher geïnstalleerd en die geeft aan dat er iemand op mijn netwerk zit, google laat zien dat dit een amerikaans department is... Wat is hier aan de hand? Bij mijn internet provider krijgen ze blijkbaar veel telefoontjes, allemaal mensen die Norton hebben, vraag is dus: IS Norton het probleem of signaliseert die het als eerste?
Het is een steeds veranderend IP adres, een steeds met 1 cijfer veranderend device name, met als Mac adres 00:00:5E:00:01:04 en er staat achter ICANN, IANA department.
Wat is hier gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het lijkt er op dat het een probleem met Norton is

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-0wqb4Ka4DBY/WrtqDVOQNUI/AAAAAAAAAu8/EaSd1o3A7gkH9h3PyFEndBktNhz_dZIiACHMYCw/s0/firefox_2018-03-28_12-10-15.png

Alleen Norton-klanten hebben er last van.

Dat je misschien een extern ip op het netwerk zit, KAN de app van Norton zijn, je hebt immers een diepgaande systeem app geinstalleerd, met véél toegang in en om het OS

https://www.iana.org/about

ICAN IANA is de partij die het grootste deel van de IPadressen beheerd

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 28-03-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1056937

Ik heb al de hele dag dezelfde melding, op 2 verschillende android toestellen (Samsung Galaxy S7) >:) .

Nu heb ik op 1 toestel de meldingen van Norton uitgeschakeld en voilà: mijn netwerk is 100% veilig.
(Het andere toestel geeft nog steeds onveilig netwerk aan.)

Straf he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hier ook zo'n beetje elk kwartier dezelfde melding. En als je wifi uitzet gaat de melding weg.

Ik zit normaal via VPN via het externe ip-adres op mijn eigen netwerk.
Als ik wifi uitzet dan is de fout weg alhoewel ik dan nog steeds via 4G op het externe ip-adres op mijn eigen netwerk zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1057067

Ondervond hetzelfde probleem vanavond op mijn Samsung Galaxy en vond dit ondertussen op de Norton website:

If you are experiencing an issue with the WiFi Security feature of Norton Mobile Security for Android indicating a known network is compromised, please update Norton Mobile Security for Android from the Google Play Store and run a WiFi Security scan again.

Nadat ik dit uitgevoerd had, gaf Norton aan dat de Wifi verbinding terug veilig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ben gelukkig dus niet de enige. De playstore zag eerst geen update, maar alsnog toch gevonden en nu heb ik de melding ook niet meer gezien. Als dit een wereldwijd probleem is, had ik het ook wel op de FP van Tweakers verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een 'wereldwijd' probleem, nee
Een app die een keer zijn werk niet goed doet, komt dagelijks voor.

Norton heeft niet zo'n heel goede reputatie op hun software verder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Wat ik tegenkwam was dat deze storing wel erg veel mensen trof (o.a. NL, VS, Australië). En wat Norton zelf aangaat, ben ik al bijna 15 jaar zeer tevreden klant.

Dit was in elk geval wel even flink schrikken. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hier ook een tevreden klant.

Ik krijg regelmatig meldingen van de App. Jammer dat een melding over een fout of een probleem in een versie wordt nagelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1058011

Heb hetzelfde probleem, aangetast wifi netwerk.

Via de playstore de update van Norton mobile uitgevoerd. Hierna opnieuw een scan uitgevoerd.
Krijg nu de melding " Uw netwerk is veilig "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Gelukkig heeft dit het opgelost, inderdaad. Het was in elk geval even schrikken, vooral omdat Norton bij mijn weten in 15 jaar tijd nog nooit voor false positives of opdringerige reclame heeft gezorgd. Enfin, we kunnen weer veilig verder gaan.

Pagina: 1