Nfc tags kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel17
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 06:43
Heb op Google zitten zoeken maar kan niet echt iets vinden.

Ik zat er aan te denken om mijn huis te voorzien van Nfc tags die een bepaald programma ieder hebben.

Nu is mijn vraag kan je ook Nfc tags maken die bijvoorbeeld de tv aanzetten en Netflix opstarten?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee. Want je NFC moet dan een "task" triggeren bijvoorbeeld een script op een Raspberry. Die moet je dan weer een IR/CEC laten uitvoeren naar je TV.

Tenminste, dat vind ik.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24

Garyu

WW

Ja dat kan. Bedenk wel dat een NFC tag in principe een enorm dom ding is en heel basale interactie mogelijk maakt. De NFC zit altijd vast aan een (klein of groot) controllertje dat met die communicatie iets doet.

Denk aan een Raspberry Pi inderdaad of een Arduino, zie bijvoorbeeld
https://www.allaboutcircu...nfc-tags-with-an-arduino/

Met een controller kan je dan weer je home automation aansturen, waaronder dus TV aanzetten en Netflix opstarten.

Bedenk wel dat er waarschijnlijk geen kant-en-klaar oplossingen zijn om dit simpel te realiseren.

[ Voor 22% gewijzigd door Garyu op 28-03-2018 11:47 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inweze is een NFC tag niets anders dan een transponder. Hou hem bij een reader en de reader leest de code uit.

Die code moet je uitlezen met een computer (PC, RPi Arduine etc) waar de software op basis van de binnengekomen code een programma kan uitvoeren.

In jouw geval de TV aanzetten en Netflix aanzetten moet je dus aan je computer een IR zender hangen en de juiste codes uitzenden om de TV aan te zetten en het Netflix kanaal te selecteren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hier is al een beginnetje.

Dan kun je bijv via de wifi iets anders aanroepen die datgene doet wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@memphis zou je dat ook niet via CEC kunnen doen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tuurlijk, als je de Arduino, RPi of iets anders zo weet te programmeren....

Kijk, met 1 simpele google opdracht:
https://github.com/floe/CEC
Je zult dan wel iets moeten maken om op de datalijnen in te breken maar het schema is redelijk simpel:
https://github.com/floe/C...extras/CEC_Electrical.png

Ik ben zelf dan wel geen uP gebruiker, kan ze amper programmeren maar ik snap wel wat je er mee kunt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
roel17 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:27:
Heb op Google zitten zoeken maar kan niet echt iets vinden.

Ik zat er aan te denken om mijn huis te voorzien van Nfc tags die een bepaald programma ieder hebben.

Nu is mijn vraag kan je ook Nfc tags maken die bijvoorbeeld de tv aanzetten en Netflix opstarten?

Alvast bedankt
Je kunt eigenlijk geen programma's zelf op de tags runnen. Je zou wel bijvoorbeeld een (android) app kunnen maken waarmee je de UID van de tag uitleest en die aan een specefieke taak in je app koppelt. In het vervolg scan je de tag met je telefoon en dan word de door jou geprogrammeerde taak uitgevoerd. Bij zo'n programma zou je dan bijvoorbeeld een wens van jou kunnen vervullen door een arduino webservertje te maken en daar een relais aan te koppelen. Door een adres op de arduino webserver aan te roepen kan je bijvoorbeeld door een nfc tag een taak uit te laten voeren die web request uit voert om vervolgens je TV aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij zijn er ondertussen vrij veel NFC tag systemen, volgens mij wordt dit snel een opsomtopic.

Ook is er wel erg weinig inzet getoond, denk niet dat hier een zinnig antwoord uit komt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.