Dolby TrueHD+DTS-HD MA 5.1 & 7.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

Topicstarter
Hoi Allemaal. Ik zal meteen to the point komen. Ik ben in het bezit van de volgende items:
* LG 4K TV 42"
* Eminent 4K Streamer EM7680 (nieuwste model met laatste firmware v8.2.1 -> Kodi 17.6)
* Samsung 7.1-kanaals 3D Blu-ray Home Cinema Set HT-C6930W
* Intern Gigabit netwerk thuis

- De Eminent box is met een 4k geschikte HDMI kabel aangesloten op de LG TV en speelt via het netwerk moeiteloos grote 4K files af. Middels een optische kabel is de box aangesloten op de Samsung op de optical in.
- De Samsung set is via een HDMI kabel aangesloten op de TV, voor het beeld; voor het geluid van de Eminent heb ik de eminent box aangesloten op de set middels optical out. De blueray speler is een blueray speler en AV receiver ineen., dus hier zitten ook alle aansluitingen op zoals HDMI out (rechtstreeks aangesloten op tv), 2 x HDMI in; Optisch in (hier zit dus de eminent box op aangesloten voor het geluid), nog wat tulp aansluitingen voor geluid/beeld (deze gebruik ik niet) en natuurlijk de aansluitingen voor de speakers.

Nu heb ik het volgende. Ik heb een fileserver met daarop Windows 10 Enterprise als OS. Via samba shares deel ik mappen (via gigabit verbinding) waarin mijn multimedia bestanden staan (veelal mkv files). Nu zijn er 4K mkv files waarin bijvoorbeeld alleen de geluidsstroom DTS-HD MA 5.1 en7.1 in zit. Deze geven geen geluidsoutput op de speakers. Wanneer ik een bestand afspeel die ook beschikt over AC3 5.1 of DTS 5.1 is er niets aan de hand, dan hoor ik gewoon geluid. Nu ben ik te weten gekomen dat DTS-HD MA of Dolby TrueHD niet over een optische verbinding kan omdat een optical out gelimiteerd is (klopt dit überhaupt?) en dat deze geluidsfilters wel over een geschikte HDMI verbinding kunnen lopen. Nu kan ik dus wel de Eminent box op de HDMI ingang van de Samsung aansluiten, maar dan valt de 4K mogelijkheid weg omdat de Samsung set niet compatible met 4K is. De eminent box detecteerd dan netjes dat de max resolutie full hd is dus 1920 x 1080.

Wanneer ik in Kodi nu de instellingen check vwb het geluid dan zie ik dat er netjes gedetecteerd wordt dat het geluid loopt via hdmi en bij de pass-through settings heb ik ingeschakeld dat mijn receiver Dolby True HD, DTS-HD MA, Dolby Digital Plus, etc aankan. Dit is volgens de specs ook zo. Verder heb ik insteld dat ik 7.1 speakers heb.

Met de Samsung set en dan met de blueray speler kan ik gewoon blueray discs afspelen die de geluidstromen Dolby TrueHD en DTS-HD MA 5.1 en 7.1 hebben. Dit heb ik gecheckt en werkt tadeloos.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik ook via de mkv files de juiste output krijg op de speakerset van Samsung icm de Eminent box?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
Het klopt inderdaad dat je met optisch geen DTS-HD MA kan afspelen, hier heb je HDMI voor nodig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:23
Inderdaad dat gaat niet zonder HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Okay dan is dit dus bevestiging genoeg. Dank. Dus in principe zou de set alle filters via HDMI moeten kunnen afspelen, zei het dan ik dan alleen het beeld in FHD heb en geen 4K meer. Maar wat moet er gebeuren dat ik die combi wel kan gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
verschil hoor je echt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheWizzard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:47:
Okay dan is dit dus bevestiging genoeg. Dank. Dus in principe zou de set alle filters via HDMI moeten kunnen afspelen, zei het dan ik dan alleen het beeld in FHD heb en geen 4K meer. Maar wat moet er gebeuren dat ik die combi wel kan gebruiken dan?
Een nieuwe receiver + speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Daar was ik al bang voor. Kan ik niet alleen de receiver vervangen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Niet te snel oordelen. Dat is echt te kort door de bocht. Dat verschil is prima te horen, maar ik weet niet hoe zijn home cinema set functioneert.

Ik hoor het thuis in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheWizzard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:58:
Daar was ik al bang voor. Kan ik niet alleen de receiver vervangen dan?
Geen flauw idee wat voor aansluitingen er op dat setje zitten qua speakers. In principe zou het moeten kunnen

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:00:
[...]

Niet te snel oordelen. Dat is echt te kort door de bocht. Dat verschil is prima te horen, maar ik weet niet hoe zijn home cinema set functioneert.

Ik hoor het thuis in ieder geval wel.
is het verschil zo groot dat hij voor een paar honderd euro receiver+speakers moet kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was de vraag of stelling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Zie hier de handleiding online, bijvoorbeeld op pagina 14. https://www.gebruikershan...ing-372364.html?page=0014

[ Voor 73% gewijzigd door TheWizzard op 28-03-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Hebben die TV en home cinema set geen HDMI met ARC (audio return channel)? Je kunt dan het geluid via de TV doorsturen naar de homecinema set. Indien dit werkt heb je 4K én Dolby.
https://www.homecinemamag...channel-en-hoe-werkt-het/

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Check, zoiets had ik ook al gehoord. Maar zal er op die manier dan wel de Dolby True HD en DTS-HD MA 5.1 en 7.1 teruggestuurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:04:
Dat was de vraag of stelling niet.
klopt, maar misschien wordt hij er wijzer van en bespaart ie zijn tijd/energie/geld. voor de rest zal ik me er niet mee bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TheWizzard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:10:
Check, zoiets had ik ook al gehoord. Maar zal er op die manier dan wel de Dolby True HD en DTS-HD MA 5.1 en 7.1 teruggestuurd worden?
Als je geluk hebt wel. Probeer het uit. Zou moeten kunnen. De vraag is of je TV die signalen doorstuurt over HDMI en de samsung ze via ARC snapt. Maar dat kun je dus testen.

Verder betekent een nieuwe receiver ook nieuwe speakers in jouw geval. Je sub is passief en moderne receivers verwachten een actieve sub, dus met eigen versterker. Fronts, rears en center zou je kunnen hergebruiken maar het draadloze ben je ook kwijt, want samsung proprietary aansturing daarvan.
Daarnaast wil je dergelijke melkpakjes eigenlijk gewoon niet. Ik vraag me serieus af op je op een dergelikjk setje het verschil gaat horen tussen DTS en DTS HD of DTS MA. Ik vermoed van niet namelijk.

Als je geen geld uit wilt geven, test de bovenstaande suggestie via ARC, en werkt dat niet dan lekker bij DTS blijven. En gaan sparen voor iets fatsoenlijks - reken op 1000 euro of hoger voor receiver, 5 speakers en sub.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

TheWizzard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:10:
ARC stuurt het geluid wel terug, maar dat zal "normaal" DTS en DD5.1 zijn en de rest van de audio stream wordt gedropped. ARC leent zich niet voor DTS en Dolby HD streams.
_vision schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:11:
[...]

Je kan prima in Amsterdam werken en er buiten wonen. In een metropool als Londen kan dat eigenlijk niet.
Dat kan en zal iedereen voor zich moeten beslissen. Er zijn mensen die blij zijn met een geluidssetje van 400 euro en er zijn mensen die er meer dan 10.000 euro aan spenderen. Wie heeft er gelijk? Kwestie van smaak, prioriteiten en beschikbaar budget.

(Indien het wel je prioritieit heeft, kun je je afvragen of je de films en series niet ook gewoon wilt kopen op media met minder compressie :))

[ Voor 42% gewijzigd door Hann1BaL op 28-03-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Nee okay, maar dan kan ik het beter laten zoals het nu is gok ik. Want via die optical out naar optical in heb ik dus al DD5.1 en DTS 5.1 wat met ARC dus hetzelfde zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

TheWizzard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:40:
Nee okay, maar dan kan ik het beter laten zoals het nu is gok ik. Want via die optical out naar optical in heb ik dus al DD5.1 en DTS 5.1 wat met ARC dus hetzelfde zou blijven.
Klopt! Dan kun je het beter zo laten. Je zult wat serieuzer moeten investeren om dit werkend te krijgen, maar het zal sowieso direct via de receiver moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:11

Nogne

>.<

Uhh, jij mischien niet. Maar ik merk wel of iets in DTS of DTS-HD word afgespeeld.
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:56:
[...]

Een nieuwe receiver + speakers.
Nee, alleen een nieuwe receiver is genoeg. Zodra de receiver vervangen is kan er 4K worden afgespeeld inclusief DTS-HD / Dolby TrueHD. (Indien de Eminent rechtstreeks op de receiver word aangesloten).
TheWizzard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:40:
De huidige ARC standaard ondersteund maar tot Dolby en DTS. Bij HDMI 2.1 komt eARC, en die ondersteund wel doorgifte van DTS-HD/Dolby TrueHD (dan moet je receiver en TV beide HDMI 2.1 hebben)

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wil je even geen halve waarheden roepen. ARC standaarden gaan prima boven DTS en DD. Dat een TV of receiver het soms niet ondersteunt of doorgeeft is wat anders. Heck, die data kan ook via bitstream en dan gaat het simpelweg om de capaciteit van de kabel. Als die er niet zou zijn dan kon je uberhaupt niet hoger dan DTS doorgeven over HDMI ;)

SPDIF (optical of coaxial) gaat idd niet hoger dan DTS.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Het is alleen toestelafhankelijk welke standaarden de TV snapt en doorgeeft via ARC. Wel vraag ik mij af of de set kwalitatief goed genoeg is om duidelijk het verschil weer te geven (los of je het hoort). Spotify audio klinkt op mijn Q acoustics speakers al beter dan op een Logitech setje en dan heb je het over compressed audio.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:02:
Wil je even geen halve waarheden roepen. ARC standaarden gaan prima boven DTS en DD.
Dat is te kort door de bocht. HDMI an sich is geschikt voor hogere tracks dan DD en DTS maar HDMI ARC is gewoon gelijk aan S/PDIF Out. Met HDMI eARC wordt die grens opgeheven en kan je ook Dolby Atmos aan via HDMI ARC.

Edit:
Als TS naar HD Audio en 4K via de Home Cinema wil zal de receiver vervangen moeten worden. Nadeel is dat je wel zit met de passieve subwoofer van de set. De receivers die een dergelijke subwoofer aan kunnen sturen zijn op één hand te tellen, dat maakt de keuze niet aanzienlijk. Maar dat is de kortste weg om naar een upgrade te gaan. Of die investering het waard is als je de speakers behoudt is aan ieder voor zich, maar het lijkt mij zonde van het geld.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 28-03-2018 13:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Ik heb trouwens deze TV product: LG UH610V

En ik lees net in de handleiding, ergens vrij onderaan bij het kopje Audio het volgende:
https://www.displayspecifications.com/en/model/a0d951f

Dat er blijkbaar wel ondersteuning is voor DTS-HD.....en dat ARC volgens mij op alle ingangen enabled is.

Om dit te testen moet ik dan dus het volgende proberen? Eminent box via HDMI aansluiten op TV (is al het geval) en dan via een andere hdmi kabel de TV weer verbinden met de Samsung set (op de betreffende hdmi in)?

[ Voor 76% gewijzigd door TheWizzard op 28-03-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Er is een decoder aanwezig, dus als je DTS HD de TV in stuurt zal de TV er iets mee kunnen. Dat staat niet in verband met HD Audio over HDMI ARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
@FeaR Nee precies, maar via de tv is die geluidsweergave natuurlijk alleen in stereo. Vandaar mijn vraag over de manier van aansluiten op de receiver.

Pagina: 1