Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
Momenteel heb ik op de G: schijf mijn primaire onedrive folder. SyncbackSE v7 doet regelmatig een backup (dmv synchronisatie profiel) naaf F:. Het probleem is dat, ondanks dat ik de bestanden allemaal via explorer zie in G:, syncback ze niet meer ziet in G: en ze dus wil verwijderen in F:. Ik vraag mij af of er een manier is om Syncback de bestanden weer te laten zien, zodat het synchronisatie profiel weer loopt zoals het hoort.

Het is een vaag probleem. En ik vermoed dat het te maken heeft met de feature in onedrive: 'Files on demand'. Want toen ik het probleem opmerkte wilde Syncback de volledige onedrive folder op F: verwijderen, omdat hij deze op G: niet meer kon zien. Eerste stap was in onedrive alle bestanden beschikbaar maken op de schijf, ondanks dat ze daar altijd gestaan hebben. Hielp niet. Tweede stap was de hele files on demand feature uitzetten. Dit hielp gedeeltelijk. Van de 52GB totaal, ziet Syncback nu nog maar 6.5GB niet meer.

Mijn vermoeden bestaat dus dat op de een of andere manier de attributen van de bestanden niet meer klopt en dat onedrive deze ondanks herhaalde pogingen, niet meer goed zet. Omdat syncback de bron bestanden op G: niet ziet kan ik hier ook geen attributen vergelijken of terugzetten. Weet iemand misschien een manier om dit te fixen?

FYI een nieuw syncback profiel creeeren specifiek voor de onedrive folder helpt niet. Daarmee is het mijn inziens uitgesloten dat het een fout in de instellingen in Syncback is. Tevens is Syncback geupdate tot de laatst beschikbare versie in V7. Evt zou een betaalde upgrade naar v8 kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door analogworm op 28-03-2018 10:47 ]

Beste antwoord (via analogworm op 29-03-2018 09:25)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40
Probeer een van de volgende dingen eens in Syncback, via Expert natuurlijk.

- Copy/Delete: "Windows Explorer method of file copying".
- Copy/Delete -> Folders: uitvinken "Ignore NTFS junction points".
- Copy/Delete -> Advancded: aanvinken "Do not use Volume Shadof Copy service".

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Bump; iemand die even mee kan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: een sync is op geen manier een backup. Hooguit als de sync alleen toevoegt en niet verwijdert of overschrijft.

Kan het zijn dat het ontbrekende deel van de files symlinks betreft?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
F_J_K schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:51:
Vooropgesteld: een sync is op geen manier een backup. Hooguit als de sync alleen toevoegt en niet verwijdert of overschrijft.

Kan het zijn dat het ontbrekende deel van de files symlinks betreft?
Thanks voor het meedenken. Syncback heeft kwa instelmogelijkheden genoeg opties om van een syncprofiel een degelijke backup te maken. Ding is waarom ik voor een sync profiel heb gekozen, is omdat deze de enige is die 'detect file renames' en daarmee ook het verplaatsen van bestanden detecteerd. In mijn geval essentieel.

Maar wat zijn symlinks?

edit: Aah, symbolic links. duh :P. Anyhow, dat was mijn eerste gedachte sinds Onedrive automagisch 'files on demand' had aangezet. Dit ondanks dat alle bestanden normaliter al gewoon op de bronschijf staan en stonden. Het had er ergens wel mee te maken, want zodra ik 'files on demand' uit had gezet zag syncback 90% van de bestanden wel weer. Maar blijkbaar, zoals uit de oplossing van Jeroen blijkt had onedrive nog steeds NTFS junctions aan laten staan op een deel van de bestanden.
jeroen3 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:56:

Thanks, 'Windows eplorer method' en 'do not use shadow..' deden weinig. Het uitvinken van NTFS Junctions points' deed de truuk. Echter vond ik deze bij 'Compare -> Atributes' en niet in de copy-delete afdeling.

:D

[ Voor 16% gewijzigd door analogworm op 29-03-2018 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Junctions zijn (een vorm van) symlinks, mooi dat het werkt :)

FWIW: Wikipedia: Symbolic link

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
F_J_K schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:33:
Junctions zijn (een vorm van) symlinks, mooi dat het werkt :)

FWIW: Wikipedia: Symbolic link
Maar betekent deze uitkomst nou dat op de een of andere manier windows/onedrive een deel van de bestanden nog als NTFS junctions / symlinks heeft weggezet? Is er een manier om dat recht te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

analogworm schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:35:
Maar betekent deze uitkomst nou dat op de een of andere manier windows/onedrive een deel van de bestanden nog als NTFS junctions / symlinks heeft weggezet? Is er een manier om dat recht te zetten?
Ietwat late reactie: Met bijv. dir /s /al op de commandline (of met powershell dir c:\ -Force -Recurse -ErrorAction 'silentlycontinue' | where {$_.Attributes -match "ReparsePoint"} ) krijg je een lijst.

Grote foute en erg af te raden omweg is geen NTFS gebruiken maar FAT. Iets minder groot is verplaatsen naar FAT USB en daarna terugverplaatsen.
Maar misschien is het beter om te kijken of er geen patch is voor Syncback zodat die er fatsoenlijk mee kan omgaan, of te kijken naar een ander tool als ze dat niet kunnen. De functie bestaat immers pas een dozijn jaar in Windows, tijd genoeg om in te bouwen in de tool :P

Pagina: 1