Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:05
Mijn autoradio gooit maar 500mw uit de usb poort, nu schiet dat natuurlijk niet echt op met het opladen van de telefoon tijdens het rijden.

Nu weet ik dat je Y kabels hebt, zodat je een extra stroom bron kan toevoegen. Zie je bijvoorbeeld veel met externe hardeschijven.
Alleen, dan prik je hem op de usb poort ernaast.
Is het mogelijk daar gewoon een externe voeding aan te hangen?

Na wat googlen kom ik namelijk wisselende verhalen tegen, potentiaal verschil zou roet in het eten gooien. Maar anderen zeggen weer dat het prima moet gaan. Maar echt een onderbouwing kan ik niet vinden.

Iemand wel een idee of het kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:16
Afhankelijk van het ontwerp van de autoradio en de andere voeding gaat potentiaal verschill tussen de gnd inderdaad problemen geven.

Waarom de telefoon niet alleen aansluiten op een 12V adapter? De koppeling van muziek of andere info kan dan misschien via bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Christiaan676 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:42:
Afhankelijk van het ontwerp van de autoradio en de andere voeding gaat potentiaal verschill tussen de gnd inderdaad problemen geven.

Waarom de telefoon niet alleen aansluiten op een 12V adapter? De koppeling van muziek of andere info kan dan misschien via bluetooth?
Dat gaat helaas niet, de connectie moet echt via usb om carplay werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is dan ook de USB poort die info over de stroomsterkte moet doorgeven, je kunt de 5v wel weghalen en er een losse 5V voeding met meer amperage op zetten maar dat leest je telefoon niet en zal dan ook niet sneller gaan laden. Zonder info uit de USB poort (hetzij spanningen op de datalijnen, of een seriële communicatie) zal de telefoon niet meer doen dan de laagste stand en dat is geloof ik 150 tot 500mA

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Zit de USB poort in het radio/carplay systeem of zit hij ergens in een appart paneeltje? Anders zou je eventueel dat paneel er af kunnen halen en een voeding naar wens kunnen aansluiten, en de 5v draad van de usb poort los kunnen halen en dan de 5v van de voeding op de USB poort aan kunnen sluiten. Zo lang de GND en de Data pins maar van de zelfde source komen, zou het gewoon moeten werken. En dan uiteraard de ground van de voeding ook op de ground van de USB poort aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Als ik het goed begrijp kan ik de stroom pennen los halen van de bron, zolang ik beiden grounds maar er op aan sluit?

Dus zoiets;

1 usb + 5v voeding extern
2 data + Origineel head unit
3 data - Origineel head unit
4 usb - 5v voeding extern + origineel head unit.

Dat is prima te doen namelijk, modificeren we daarvoor een Y kabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ja, maar daardoor zal de telefoon nog steeds niet sneller gaan laden, er is niets dat hem het signaal geeft om naar een snellere modus te mogen springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
memphis schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:51:
Ja, maar daardoor zal de telefoon nog steeds niet sneller gaan laden, er is niets dat hem het signaal geeft om naar een snellere modus te mogen springen.
Dit gaat alleen op bij usb-c toch? Zo ver ik weet laad een iphone op met de stroom die die krijgt ( mits toegestaan door de telefoon zelf ) En staat er alleen een signaal op de data lijnen om hem uberhaupt te laten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

TerminalNL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:55:
[...]

Dit gaat alleen op bij usb-c toch? Zo ver ik weet laad een iphone op met de stroom die die krijgt ( mits toegestaan door de telefoon zelf ) En staat er alleen een signaal op de data lijnen om hem uberhaupt te laten laden.
Volgens mij is zo dat de spanning op de data lijnen bepaald met hoeveel stroom de iPhone laad, ook bij de lightning connector. De data lijnen zijn dan niet meer te gebruiken voor data. Het is dus óf snel laden en geen data óf langzaam laden en wel data. Een korte Google opdracht gaf geen mogelijk tot snel laden met data. Dit is volgens mij wat @memphis vertelt.

Meer info: http://www.obddiag.net/usb-power.html en https://www.extremetech.c...lowing-up-your-smartphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De 5 volt voedingsspanning is gewoon een 5v spanning, hoe moet een telefoon weten welke stroom hij daar uit mag trekken? Dat moet hem verteld worden en inderdaad gebeurt dat dmv vaste spanningen op de datalijnen, en dat gaat alleen weer op voor USB laders en niet voor een USB communicatie poort want dan moet er data over de datalijnen gestuurd worden ipv een vaste spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
memphis schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:01:
De 5 volt voedingsspanning is gewoon een 5v spanning, hoe moet een telefoon weten welke stroom hij daar uit mag trekken? Dat moet hem verteld worden en inderdaad gebeurt dat dmv vaste spanningen op de datalijnen, en dat gaat alleen weer op voor USB laders en niet voor een USB communicatie poort want idan moet er data over de datalijnen gestuurd worden ipv een vaste spanning.
Ik snap je redenatie, maar mijn oude pioneer radio kon zowel op 1~2A laden, als data over de poort gooien. Zal ongetwijfeld niet volgens de richtlijnen zijn, maar dat werkte wel prima.

Heb wat spulletje besteld, en zullen eens kijken of we wat werkends kunnen maken ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb dat ook bij een JBL bluetooth speaker gezien. Blijkbaar is de lader in het apparaat ingesteld om op een hoger minimum amperage te starten. USB2 spec staat standaard op 500mA gespecificeerd maar veel huidige poorten kunnen met gemak meer aan. Andere optie is een driver die het apparaat verteld. Mijn oude Sony K800 laadde heel traag op mijn werkt op de PC totdat ik de driver van die telefoon installeerde. Kan net de omschakeling van 150 naar 500mA geweest zijn.

Maar nogmaals, het apparaat kan niet zelf de maximale amperage van de 5v voeding lezen als het hem niet verteld wordt vanuit de laadkant. Al geef je de 5v lijn een 10A voeding, het zal het niet sneller maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14

M2M

medicijnman

Zie hier voor meer info over het USB charge protocol (exclusief fast-charge, die ook de voltages nog eens omhoog gooit)

-_-

Pagina: 1