Volume met afstandbediening aanpassen na nieuwe TV ontvanger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
Beste tweakers

Mijn vraag
Ik heb zojuist interactieve TV afgenomen via Telfort. Hierbij zat een digitale tv ontvanger waarbij het volume helaas niet te regelen is. Dit gaat via de TV. Echter beschikt mijn TV kennelijk, voor zover ik weet, niet over HDMI input volume control. Ik zoek naar een oplossing hoe ik het volume kan regelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb op dit moment de volgende setup

Digitale tv ontvanger -> HDMI -> TV (LG55LA6208)-> Optische kabel -> DAC -> Tulp -> Speaker met geintegreerde versterker (Behringer Truth B2031A)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht naar versterkers met afstandbedieningen maar dan kom je al gauw op minimaal E200,- uit. Toen kwam ik erachter dat een voorversterker ook een mogelijkheid kan zijn maar de enkele webshop die iets verkocht met "voorversterker" en "afstandbediening" had het product niet meer op voorraad.

Voor de rest zijn er tal van knutsel setjes waar ik me niet aan durf te branden en via Ali Express worden gouden bergen beloofd; maar of het echt werkt...geen idee.

Met mijn oude Interactieve TV ontvangen had ik een aparte afstandbediening waarmee volume van de ontvanger gewijzigd kon worden.

Na al een aantal avonden het internet afgestruind te zijn, lees ik dat er meer mensen zijn met dit probleem. Wie kan mij helpen om een oplossing te vinden die niet al te prijzig is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat zegt Telfort erover? Het lijkt me dat je niet de 1e klant bent die hier tegenaan loopt.

En het lijkt mij toch niet teveel gevraagd dat hun iets opleveren wat werkt (en volume veranderen hoort wmb bij werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Gomez12 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:58:
Wat zegt Telfort erover? Het lijkt me dat je niet de 1e klant bent die hier tegenaan loopt.

En het lijkt mij toch niet teveel gevraagd dat hun iets opleveren wat werkt (en volume veranderen hoort wmb bij werken)
Nieuwe ontvanger heeft die functionaliteit niet meer. Het "voordeel" is namelijk dat je nu 1 afstandbediening hebt voor je ontvanger EN je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:58:

De gemiddelde TV kan volume van HDMI inputs regelen. Dus dan werkt het ideaal met één afstandsbediening.

Maar je kan dus ook met je gewone afstandsbediening alleen volume regelen als een DVB input wordt gebruikt, en niet als een HDMI input wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Sissors schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:58:
[...]

De gemiddelde TV kan volume van HDMI inputs regelen. Dus dan werkt het ideaal met één afstandsbediening.

Maar je kan dus ook met je gewone afstandsbediening alleen volume regelen als een DVB input wordt gebruikt, en niet als een HDMI input wordt gebruikt?
Dat zou je verwachten, vooral wanneer de TV die ik heb zo'n hoge rating heeft gekregen.

Zoals gezegd zit er een Optisch-out kabel in de TV die naar de DAC gaat voor mn speakers. Als ik volume wil aanpassen dan zie ik een icoontje dat het gewoon niet kan. Na een paar google zoekopdrachten, kun je Optisch out ook niet "zachter" zetten aangezien het digitaal is.

Verder zitten er gewoon geen (analoge) uitgangen op de TV op een headphone out na. Ik had ook nog gezocht of het dan via SCART kon, maar dat schijnt ook Line-out te zijn die niet aangepast kan worden.

Ik heb nu een jack naar tulp-female kabeltje besteld om te kijken of het geluid uit de headphone enigsinds redelijk overkomt op mn speakers. Maar mijn ervaring is dat de phone out meestal heel crappy is.

Los hiervan, ik blijf mij echt verbazen dat zoiets simpels als een versterker met afstandbediening en tulp-in/tulp-out zo "exotisch" blijkt te zijn. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Nope, volume control werkt echt niet. Niet met de telfort afstandsbediening maar ook niet met de LG afstandsbediening.

Bedankt voor je search-effort :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
killingdjef schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:44:
[...]

Nope, volume control werkt echt niet. Niet met de telfort afstandsbediening maar ook niet met de LG afstandsbediening.

Bedankt voor je search-effort :>
de Telfort AB kun je leren om de TV aan te doen en geluid te regelen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Tens schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:21:
[...]

de Telfort AB kun je leren om de TV aan te doen en geluid te regelen.
Dat klopt, en dat kan hij ook. Alleen kan mijn TV niet het volume van "optical out" veranderen aangezien dit een digitaal signaal is (Eentjes en nulletjes minder hard zetten gaat niet).

Het is dus niet zozeer een afstandsbedieningsprobleem maar een probleem dat ik het volume niet kan aanpassen als je begrijpt wat ik bedoel.

In de vorige setup kon ik het volume van de digitale tv ontvanger regelen. Hierdoor kwam het hard of zacht binnen bij de TV. Nu de nieuwe digitale TV ontvanger alleen maar 100% volume terug geeft, gaat dat niet meer.

Edit: Ik zie nu dat mijn vorige antwoord verwarrend kan zijn omdat ik zei dat beide AB's niet werken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het volume niet aan te passen is met beide AB's maar het signaal van de AB's zelf wel aankomt bij de TV. De TV is dus ook een factor in het probleem zoals ik hierboven omschreven heb.

[ Voor 20% gewijzigd door killingdjef op 28-03-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
de TV-ontvanger heeft toch wel een analoog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Tens schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:04:
de TV-ontvanger heeft toch wel een analoog uit?
Dat klopt. Maar ik begrijp niet wat dat hier mee te maken heeft aangezien geluid via HDMI wordt doorgegeven naar de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
killingdjef schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 07:47:
[...]

Dat klopt. Maar ik begrijp niet wat dat hier mee te maken heeft aangezien geluid via HDMI wordt doorgegeven naar de TV.
dan kan je dat geluid toch direct naar de versterker doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Tens schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:06:
[...]

Mijn setup ziet er als volgt uit:

Digitale tv ontvanger -> HDMI -> TV (LG55LA6208)-> Optische kabel -> DAC -> Tulp -> Speaker met geintegreerde versterker (Behringer Truth B2031A)

De speaker heeft geen afstandbediening voor het volume helaas. Een (voor)versterker ertussen zou kunnen maar ik kan er geen een vinden die ook een afstandbediening heeft met een schappelijke prijs. De meeste beginnen vanaf 300 euro helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Tens schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:06:
[...]

Wat bereik je daarmee als de TV-ontvanger zelf geen volumeregeling heeft?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
killingdjef schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:43:
[...]

Dat zou je verwachten, vooral wanneer de TV die ik heb zo'n hoge rating heeft gekregen.

Zoals gezegd zit er een Optisch-out kabel in de TV die naar de DAC gaat voor mn speakers. Als ik volume wil aanpassen dan zie ik een icoontje dat het gewoon niet kan. Na een paar google zoekopdrachten, kun je Optisch out ook niet "zachter" zetten aangezien het digitaal is.

Verder zitten er gewoon geen (analoge) uitgangen op de TV op een headphone out na. Ik had ook nog gezocht of het dan via SCART kon, maar dat schijnt ook Line-out te zijn die niet aangepast kan worden.

Ik heb nu een jack naar tulp-female kabeltje besteld om te kijken of het geluid uit de headphone enigsinds redelijk overkomt op mn speakers. Maar mijn ervaring is dat de phone out meestal heel crappy is.

Los hiervan, ik blijf mij echt verbazen dat zoiets simpels als een versterker met afstandbediening en tulp-in/tulp-out zo "exotisch" blijkt te zijn. Waarom?
Dit komt gewoon omdat je speakers via een Optische(glasvezel) kabeltje zitten, dan heb je volgens mij nooit volume regeling. Dit zal je op je speakers of DAC moeten regelen. Heeft niks met Exotisch te maken. Ik heb op mijn SamsungTV ook een JBL soundbar aangesloten via de optische kabel, en ik moet ook het volume regelen op de soundbar omdat dat via de TV niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 22:28
Nee, je optisch uitgang is toch een 'line out'-achtige oplossing, waarbij ze er vanuit gaan dat je het volume op het ontvangende apparaat aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Xander schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Wat bereik je daarmee als de TV-ontvanger zelf geen volumeregeling heeft?
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Was die smiley voor jezelf bedoeld of...?

Hij kan de speakers rechtstreeks op de TV-ontvanger aansluiten maar dan heb je precies hetzelfde probleem als nu: er zit geen apparatuur tussen die het volume kan regelen. TS mist een voorversterker in zijn setup.

Los daarvan zou ik er niet voor kiezen om het geluid rechtstreeks buiten de TV om naar de speakers te sturen, met een beetje pech resulteert dat in allerlei lip-sync problemen die er nu niet zullen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 29-03-2018 09:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Xander schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Was die smiley voor jezelf bedoeld of...?

Hij kan de speakers rechtstreeks op de TV-ontvanger aansluiten maar dan heb je precies hetzelfde probleem als nu: er zit geen apparatuur tussen die het volume kan regelen. TS mist een voorversterker in zijn setup.

Los daarvan zou ik er niet voor kiezen om het geluid rechtstreeks buiten de TV om naar de speakers te sturen, met een beetje pech resulteert dat in allerlei lip-sync problemen die er nu niet zullen zijn.
Dit lijkt mij een plausibele oplossing maar het liefst zoek ik dan iets waarmee je via een afstandbediening het volume kan regelen. (Of een andere oplossing waarbij er iets mogelijk is met een afstandbediening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Heeft de speaker een afstandsbediening?

Zo nee dan is het met je huidige setup niet mogelijk wat je wilt. Je zult dan extra apparatuur moeten aanschaffen, voorversterker of een hoofdtelefoon aansluiting gebruiken op de tv, maar dit is niet aan te raden aangezien je de speakers dan standaard op een hoog volume moet zetten met alle ruis van dien...

Zo ja, dan leer je de afstandsbediening van telfort de codes van de speaker afstandsbediening.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
En zo stuit je ineens op fabrikant die het gat in de markt ogenschijnlijk opvult...

http://www.newark.com/mcm...trol-ir-remote/dp/79X4195

Wat denken jullie? Met verzending zo'n 70usd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Immidels heb ik hem binnen(duurde 2 weken) en hij werkt perfect! (Invoerkosten waren 18 euro)

Kan hem zeker aanraden voor mensen die in een soortgelijke situatie zitten.

Bij het kastje zit wel een 130v adapter. Na die aangesloten te hebben met een reisstekker was vrijwel meteen de hele adapter om zeep geholpen. Gelukkig had ik nog een adapter liggen van een oude router; die erin geprikt en werkt prima.

[ Voor 40% gewijzigd door killingdjef op 16-04-2018 12:20 ]

Pagina: 1