Laminaat is zoals de naam suggereert gelamineerd 'iets', waarbij dat 'iets' vaak een pulp-achtige substantie is. Zodra er een krasje of gaatje in je laminaat komt kan er vocht in komen waarna het onherstelbaar beschadigd raakt. Daarnaast zijn bijna alle coatings die met het lamineerproces gebruikt worden statisch te laden, dus als je vloer geen geleidende zaken als buizen aanraakt helpt dat wel lekker mee met het opbouwen van statische electriciteit. Verder is het een nogal zacht materiaal, dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn met je vloer. Zo kan wat zand onder je schoenen in no-time fikse slijtplekken opleveren bij locaties waar je zit. Als je je voeten neerzet staan ze namelijk niet 100% stil, en werkt wat zand of ander fijn materiaal als schuurpapier.
Dit is niet bij 'sommige' soorten laminaat zo, maar inherent aan het type vloer en overal (in wat gradaties) gevoelig. Dus:
- Toplaag is je zichtbare 'vloer', daar binnen grijze/bruine pulp
- Zodra er vocht door de toplaag komt is het onherstelbaar beschadigd
- Slijt nogal hard als je er met schoenen op loopt terwijl de vloer of je schoenen niet helemaal schoon zijn
- Goede kans op statische lading
Dat zegt niet dat andere vloeren perfect zijn, zo kan je bij laminaat als je een beetje snel bent een ongelukje met drinken of de vaat prima opruimen (en zolang de toplaag nog redelijk dicht zit valt je laminaat nog niet meteen uit elkaar). Als je dat met vloerbedekking doet heb je meteen een probleem. En door dat het zacht is heb je minder last van dingen die stuk gaan als ze op de vloer vallen. Het is ook wat makkelijker op temperatuur te krijgen dan een stenen vloer, en splintert niet/minder dan een houten vloer.
Als je voor een ruimte die je niet 10 jaar lang gaat huren/kopen/gebruiken een vloertje zoekt die praktisch is, en niet te duur, dan is laminaat een prima optie. Ik heb hier 120m2 van dat standaard ikea spul liggen, en met uitzondering van de slijtplekken bij bureau/tafel en in de keuken ligt het na 4 jaar nog redelijk goed. Als ik vooraf zou weten dat ik hier 6 of 7 jaar woon, of als ik het zou kopen, dan had ik een andere vloer gekozen, maar dat was in dit geval dus niet het geval.
[
Voor 49% gewijzigd door
johnkeates op 27-03-2018 22:42
]