Ervaringen met laminaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 13:00
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds kort een appartement en wil laminaat gaan leggen. Er ligt al een dempende ondervloer in dus het kan zo erop. Nu was ik op zoek naar wat simpelweg het beste laminaat is voor een prijs rond de 10-15 euro per m2.

Het gekke is dat ik op Google geen enkele laminaattest kan vinden in Nederland. Zelfs de consumentbond heeft niks. Ik kon op Tweakers ook geen laminaattopic vinden. Dus hierbij :)

Welk laminaat hebben jullie liggen en hoe tevreden zijn jullie ermee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Laminaat is eigenlijk altijd wel crap. Je kan het beste gewoon ikea spul neerleggen, werkt prima, en als je dan ervaring opgedaan hebt weet je dat je later als je een huis koopt voor lange termijn een 'echte' vloer gaat neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
johnkeates schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:28:
Laminaat is eigenlijk altijd wel crap
Wat zijn jouw ervaringen ermee dat je het als 'crap' bestempelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Laminaat is zoals de naam suggereert gelamineerd 'iets', waarbij dat 'iets' vaak een pulp-achtige substantie is. Zodra er een krasje of gaatje in je laminaat komt kan er vocht in komen waarna het onherstelbaar beschadigd raakt. Daarnaast zijn bijna alle coatings die met het lamineerproces gebruikt worden statisch te laden, dus als je vloer geen geleidende zaken als buizen aanraakt helpt dat wel lekker mee met het opbouwen van statische electriciteit. Verder is het een nogal zacht materiaal, dus je moet wel een beetje voorzichtig zijn met je vloer. Zo kan wat zand onder je schoenen in no-time fikse slijtplekken opleveren bij locaties waar je zit. Als je je voeten neerzet staan ze namelijk niet 100% stil, en werkt wat zand of ander fijn materiaal als schuurpapier.

Dit is niet bij 'sommige' soorten laminaat zo, maar inherent aan het type vloer en overal (in wat gradaties) gevoelig. Dus:

- Toplaag is je zichtbare 'vloer', daar binnen grijze/bruine pulp
- Zodra er vocht door de toplaag komt is het onherstelbaar beschadigd
- Slijt nogal hard als je er met schoenen op loopt terwijl de vloer of je schoenen niet helemaal schoon zijn
- Goede kans op statische lading

Dat zegt niet dat andere vloeren perfect zijn, zo kan je bij laminaat als je een beetje snel bent een ongelukje met drinken of de vaat prima opruimen (en zolang de toplaag nog redelijk dicht zit valt je laminaat nog niet meteen uit elkaar). Als je dat met vloerbedekking doet heb je meteen een probleem. En door dat het zacht is heb je minder last van dingen die stuk gaan als ze op de vloer vallen. Het is ook wat makkelijker op temperatuur te krijgen dan een stenen vloer, en splintert niet/minder dan een houten vloer.

Als je voor een ruimte die je niet 10 jaar lang gaat huren/kopen/gebruiken een vloertje zoekt die praktisch is, en niet te duur, dan is laminaat een prima optie. Ik heb hier 120m2 van dat standaard ikea spul liggen, en met uitzondering van de slijtplekken bij bureau/tafel en in de keuken ligt het na 4 jaar nog redelijk goed. Als ik vooraf zou weten dat ik hier 6 of 7 jaar woon, of als ik het zou kopen, dan had ik een andere vloer gekozen, maar dat was in dit geval dus niet het geval.

[ Voor 49% gewijzigd door johnkeates op 27-03-2018 22:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:48

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb laminaat van klasse AC4, niet goedkoop maar na 3 jaar is hij nog als nieuw. Behalve 1 krasje omdat ik een oven over de vloer heb geschoven :/

Voor de rest, een dol gedraaide hond die niet kan stil zitten en constant zand mee naar binnen neemt, bureaustoel maakt ook geen indruk etc, bij mij ligt hij zelfs in de keuken. Geen problemen.

Heb mijn laminaat bij Floorhouse gekocht, geen idee meer wat type, maar dat was rond de 17€/m2 dacht ik (ex ondervloer)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:03
Ik heb een sub10€ vloertje en heb daar eigenlijk geen klachten over. Als je een beetje rekening houdt met water en harde objecten dan is er niks aan de hand. Dit is wel met het idee dat mijn huidige huurhuis maar een paar jaar bewoond gaat worden door mij dus duurzaamheid was/is geen belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Weet je nog welk merk/type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:25
Ik heb in alle huizen die ik heb gekocht De tundra van Ikea gelegd. Het langst dat ik met zo'n vloer heb gedaan is 3 jaar (langste tijd dat ik ergens heb gewoond) maar die zag er altijd nog prima uit op het einde en heb ik telkens laten liggen voor de nieuwe bewoners als ik vertrok die er blij mee waren.

Mocht je er niet heel je leven mee willen doen, zou ik gewoon zoiets neerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Die tundra heb ik ook ja. Doet het prima voor een paar jaar, maar meer dan 8 jaar zal het niet worden ;-) Tenzij je de hele dag op je sokken loopt en je nooit met zware dingen schuift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42
Laminaat is eigenlijk altijd wel crap. Je kan het beste gewoon ikea spul neerleggen, werkt prima, en als je dan ervaring opgedaan hebt weet je dat je later als je een huis koopt voor lange termijn een 'echte' vloer gaat neerleggen.
Zoals Nico Dijkshoorn dat ooit verwoordde: Het is karton met een foto van hout erop maar dat weten jullie toch niet :+

Ik vind materialen die pretenderen een ander materiaal te zijn altijd lelijk. Ja ik zie echt wel dat je pvc vloer nep hout is, ja ik zie echt wel dat je keramisch parket nep hout is en ja ik zie echt wel dat je laminaat nep hout is. Er zijn mensen die zeggen dat ze het niet kunnen zien maar die hebben blijkbaar een lagere standaard. Kan en mag maar mij zal het nooit bekoren. Ik vind het dus altijd crap.

Neemt niet weg dat als jij het er prima uit vindt zien je het gewoon neer moet leggen. Er kan ook wel degelijk een groot verschil zitten in de kwaliteit, qua slijtage aanzicht en loop comfort. Een dun ikea laminaatje gaat het echt niet redden tegenover een parador laminaat met een 2x zo dikke lamel en toplaag. Mooi ondervloertje eronder en je voorkomt al een groot deel van het krakende en buigende effect dat je hebt bij de dunnere laminaten om maar iets te noemen. Je kan op websites van bijv parador en quickstep gratis stalen krijgen. Vergelijk die maar eens met spul van de ikea en kijk gewoon wat je uit wil geven en wat je mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
leecher schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 00:43:
[...]
Een dun ikea laminaatje gaat het echt niet redden tegenover een parador laminaat met een 2x zo dikke lamel en toplaag. Mooi ondervloertje eronder en je voorkomt al een groot deel van het krakende en buigende effect dat je hebt bij de dunnere laminaten om maar iets te noemen. Je kan op websites van bijv parador en quickstep gratis stalen krijgen. Vergelijk die maar eens met spul van de ikea en kijk gewoon wat je uit wil geven en wat je mooi vindt.
Jep, gewoon beetje gaan kijken/voelen. Als je al een budget hebt maakt het wel makkelijker om alles wat 'te duur' is af te strepen. Zo zal parador vs. ikea makkelijk op een factor drie komen van je budget. Parador Basic 200 is voor een huisje van 100m2 al snel 1500 euro, tundra zit op 600 euro voor hetzelfde (maar dan dus dunner en gaat minder lang mee).

Het helpt ook om te weten:

- Hoe groot
- Hoe lang moet het mee gaan
- Koop of Huur
- Wat ga je er op doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Je hebt laminaat en je hebt laminaat.

Ik heb tot nu toe een aantal vloeren gelegd:
- BerryAlloc
- praxis Sencys (Decomode tegenwoordig)
- Ikea Tundra

Ikea vloer is redelijk, prijs is goed en kwaliteit is voldoende. De vloer van Praxis is gewoon zachte troep, je hoeft maar wat te laten vallen en het is kapot.
De BerryAlloc vloer heb ik hier thuis, heeft een complete verbouwing zonder stucloper op de bovenverdieping overleefd, benedenverdieping is helaas verpest door waterschade en een poging dat te repareren zonder de hele vloer opnieuw te moeten leggen.

Verder qua leggen: ikea vloer legt extreem makkelijk, de Praxis vloer is vooral de eerste 2 rijen veel gekut omdat ie te flexibel is. Beide vloeren zijn 7mm dik. Dunner dan dat raad ik af. De BerryAlloc vloer is 8mm volgens mij, werkt niet met zo'n plastic houdertje kliksysteem maar met schuifsysteem, is wel het meest degelijke, maar als je je aan de voorschriften houdt (niet met hamertje met rubber dop op de rand mogen tikken) heb je na 50m2 een behoorlijk stel dikke bovenarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb hier sinds begin 2005 laminaat liggen van Praxis met een ondervloer met de hoogste dempingswaarde en daar onder blauwe dampfolie. Dit zowel boven als beneden.

@MightyFool let er op dat de bestaande vloer wellicht niet meer aan de hedendaagse eisen voldoet. Nu vervangen is goedkoper dat achteraf ;)

Het betreft 8mm dubbelclick zonder v-groef "De keuze van Praxis" in kersen. Het ligt op alle vertrekken, ook in de open keuken. Alleen toen de afvoer verstopt was en vaatwasser afvalwater er uit spoot en wij dat pas in de ochtend zagen aan de grote plas, is het pas krom gaan trekken op een aantal plekken. Ik vind het goed volgehouden :)

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 28-03-2018 15:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik heb ook laminaat van de praxis.. 8mm dik met v groef rondom. Ac 32 klasse 4.

Persoonlijk vind ik dit ook mooie laminaat. Het was heel goed neer te leggen... Makelijk en stevig.
En de kwaliteit vind ik ook top......

Bendeden heb ik xxl laminaat planken leggen van een ander merk.
Trendline by BerryAlloc.

Deze planken zijn iets langer.. Ong 2 meter.
Ik heb een lange woonkamer.. Dan staan xxl planken mooi. (Ook met v groef rondom)

Mijn advies: Ga lekker rondkijken bij verschillende winkels wat je mooi vind.
De praxis heeft vaak aanbiedingen.
Koop een paar pakken extra reserve. (Als je van plan bent om het een tijd te laten liggen)

En als je naar laminaat handelaren/winkels gaat dan is er meestal nog wel een leuk prijsje te maken. En vaak krijg je er een gratis ondervloer en plinten bij... (Als je dit niet nodig hebt kan je nog wel iets van de prijs af krijgen)

- Minimaal 8mm
- Ac32 klasse 4
- Wil je een v groef? (Rondom of alleen lange zijden of juist helemaal niet)

Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb laatst het laminaat van de Praxis (Decomode Vianden) teruggebracht (inclusief de al gezaagde stukken ;)) omdat het niet te leggen was (krom, klikte niet etc). Manager van het filiaal zei doodleuk: "ja, u had ook een Quick-Step moeten kopen, stukken betere kwaliteit" 8)7 Het terugbrengen ging zo makkelijk, dat ik het vermoeden heb dat ik bij lange na niet de enige was.

Quick-Step vloer gekocht (ook bij Praxis, was €2/m2 duurder) en geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op de laminaatverpakking staan van die mannetjes, dit geeft de kwaliteit van het laminaat aan.

Eigenlijk de krasvastheid van de toplaag want verder is het gewoon karton natuurlijk.

zie:
https://www.laminaatenpar...0L_z4jexbv5AaAlgLEALw_wcB

Verder kan je letten op hoeveel unieke patronen er zijn, goedkoop laminaat heeft er minder waardoor je sneller herhaling ziet. Koop dus niet zomaar de goedkoopste want dan heb je een saaie vloer waarbij je iedere keer herhaling ziet en de krasvastheid niet is wat je ervan verwacht.

Aan de andere kant ga je ook niet de duurste vloer op een slaapkamer leggen want voor een slaapkamer heb je niet de hoogste krasvastheid nodig. Zo vaak beloop je een vloer van de slaapkamer niet

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zou hier ff kijken:

https://www.laminaatoutlet.nl/

Meerdere malen laminaat gehaald maar we kwamen telkens daar weer terug. Prima kwaliteit en niet duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Hier ook Quickstep (Moderato Montana) voor diverse ruimtes, destijds gekocht met zo'n 20% kortingsactie bij de Praxis (kom je uit op rond 15 euro/m2).
Stevig spul (ze zeggen tot 10x zo krasbestendig) en makkelijk te leggen.

In de woonkamer ligt nog het laminaat van de vorige bewoners, Praxis-eigen merk maar dan wel een zware uitvoering: is uit 2006 en ook gewoon nog goed.

Ik heb ook wel eens laminaat van de Gamma gelegd, merk OK, ik meen 5 euro/m2. Da's echt een heel stuk slapper dan een plank van Quickstep, maar nog steeds redelijk OK ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Zorg vooral voor een laminaat wat goed te leggen/klikken valt. Niets is zo irritant als dat die schuivende delen afbreken :P

Ik heb redelijk wat laminaat gelegd. Waaronder ook 5 euro de m2 spul van karwei/ikea e.d.. Een beetje duurder laminaat wat je bij een vloerenzaak koopt legt vaak wel een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 08:58
Mijn ouders hebben Quick-step. Dit ligt er al zo lang dat het destijds gelijmd moest worden, ik denk zo'n 20 jaar. Klik laminaat bestond nog niet zo lang en was erg duur.
Op wat gebruikssporen (lees: deukjes van spullen die vallen en krasjes) na ziet het er nog goed uit. Wel vocht wat er op valt zo snel mogelijk weg halen. het heeft al 2 kinderen en 3 katten overleeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06

Managelorian

“This is the workflow.”

Heb bijna 10 jaar geleden het standaard Ikea laminaat erin gelegd en de vloer ziet er nog altijd goed uit. Als gezin met z'n vijven wordt de vloer flink belast (waardoor hier en daar wel een beschadiging te zien is), maar over het geheel is de vloer nog lang niet aan vervanging toe.

Was toentertijd iets van 8 euro per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 18:36

immetjes

HIER is BERN-E

pyrofielo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:48:
[...]
Verder kan je letten op hoeveel unieke patronen er zijn, goedkoop laminaat heeft er minder waardoor je sneller herhaling ziet. Koop dus niet zomaar de goedkoopste want dan heb je een saaie vloer waarbij je iedere keer herhaling ziet en de krasvastheid niet is wat je ervan verwacht.
[...]
Afgezien van de wat plastieken look vind ik dat nog het lelijkst. Ik zie die patronen altijd. Zoals dit (van Funda (klikbaar)):
Vloer

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 28-03-2018 09:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
immetjes schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:08:
[...]

Afgezien van de wat plastieken look vind ik dat nog het lelijkst. Ik zie die pantronen altijd. Zoals dit (van Funda (klikbaar)):
Haha mooi voorbeeld, qua patronen valt het nog mee misschien maar die flanken in de plank zijn wel echt heel erg! Ikea slatten is ook zon typische lelijke vloer die je overal ziet...

Dit hoeft met laminaat echt niet zo hoor! als je echter helemaal geen patroon wilt dan kan je altijd parket nemen. Echter wel een heel ander soort vloer dan laminaat...

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Laminaat is op zich prima, het is wel vrij hard waardoor je echt gordijnen / bankstel / vloerkleedje / schilderij e.d. wil hebben als je niet in een klankkast wonen. En bij je bureaustoel even zo'n plastic ding neerleggen ter bescherming.
In de keuken zou ik niet zo snel laminaat leggen, en anders zorgen dat het stuk van de keuken 'los' ligt van de rest van de kamer zodat dit separaat te vervangen (als het ware een dilatatievoeg aanbrengen).

Er zijn m.i. 2 nadelen en 2 voordelen vergeleken met pvc:
Nadelen:
- (bijna) niet mogelijk om één plank te vervangen als die beschadigd is, zeker niet in het midden van de vloer
- harder en daardoor meer contactgeluid (hakken op laminaat = drumsolo)
Voordeel:
- een stuk voordeliger dan pvc
- makkelijker te verhuizen (al moet je dan wel rekening houden met zo'n 20% verlies ivm beschadigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:50
immetjes schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:08:
[...]

Afgezien van de wat plastieken look vind ik dat nog het lelijkst. Ik zie die pantronen altijd. Zoals dit (van Funda (klikbaar)):
Dit is ook wel een erg slecht voorbeeld :P
Als je het laminaat een beetje verspringend neerlegt, en oplet tijdens het leggen dat er geen twee repeterende planken naast elkaar liggen zal dit probleem beperkt blijven.

Daarnaast is het, zoals al vaker in dit topic aangegeven is, belangrijk wat jij van de vloer verwacht.
Hoe lang wil je dat de vloer meegaat? Hoe intensief gaat de vloer gebruikt worden (denk o.a. kinderen, huisdieren enz.)? Is je prijs incl. leggen of ga je dit zelf doen? Zit er in je prijs ook al een post voor dorpels/overgangsprofielen en afwerk plintjes opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 06-06 16:01
PVC is ook niet zaligmakend, dat werkt weer veel meer en is zo duur dat je beter een houten vloer kan kopen. Ik heb het liefst ook parket, maar op de verdieping ligt hier nu net nieuw laminaat. Was 50% korting bij Gamma en voor 10/m2 kan je niet echt een buil vallen. Als de kinderen ooit het huis uit zijn leg ik er wel wat moois in. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laminaat valt of staat met de dikte en het materiaal. Denk aan slijtage, dingen laten vallen, er op lopen, etc.
Heb hier op zolder nu Sencys, ligt er 6 jaar maar is bij lange na niet mooi meer. En dan zijn we daar bijna nooit :X Dun spul, slechte kwaliteit.
In mijn vorige woning had ik 7mm dik HDF (nog harder geperst MDF) en dat was stukken beter. Ook genoeg variatie in kleuren en patronen. Was meen ik iets van 14 euro per meter.

Noot: mijn laminaat kwam bij esco vloeren vandaan. Aanrader, die gasten weten evht waar ze het over hebben en importeren en maken ook zelf. Tussenhandel schakel je dus uit en is echt kwaliteit voor een redelijke prijs. Dat gaat gewoon makkelijk 10 jaar mee zonder problemen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Ik weet niet wat de vorige eigenaren voor laminaat gebruikt hebben, maar het schuift als een gek, enkele stukken laten op de korte kant continu los (die wil ik gaan lijmen), en overal slijtage plekken. Rommel dus. Gelukkig alleen op de 2 verdiepingsvloeren, beneden mooi hout.

Ik hou het topic in de gaten, maar ik denk dat een kwalitatief goede en dikke laminaat het beste alternatief is. Voordeel is dat je die zelf kunt leggen.
Señor Sjon schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:18:
PVC is ook niet zaligmakend, dat werkt weer veel meer en is zo duur dat je beter een houten vloer kan kopen. Ik heb het liefst ook parket, maar op de verdieping ligt hier nu net nieuw laminaat. Was 50% korting bij Gamma en voor 10/m2 kan je niet echt een buil vallen. Als de kinderen ooit het huis uit zijn leg ik er wel wat moois in. :P
Ik zag onlangs op TV dat ze die PVC vloeren aan je beton vast lijmen? Dat lijkt me niet te werken?

[ Voor 39% gewijzigd door André op 28-03-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 23:11

PinusRigida

I put the p in pool.

Wrong.

"Laminaat used to be crap a long time ago" is beter.

Tegenwoordig kan je best al een aantal jaar uitstekende kwaliteit in huis halen als je er wat meer voor wil betalen.
Het is ondertussen al een poos geleden maar in onze eerste woning hebben we bijna 10 jaar lang laminaat gehad in slaapkamers, dressing en gang en dat had op de dag van verkoop nog zelfs geen tekenen van slijtage what-so-ever. niks.

Het was weliswaar kliklaminaat van de duurdere soort met houtmotief en zeer stevig.
Met blote voeten voelde het aangenaam om op te stappen en je kon op het oog het verschil met echte houten vloer amper onderscheiden.

Ik weet weliswaar niet meer welk merk het was.

En dat is ondertussen al van 2008 geleden.

In onze nieuwe woning waar we nu bijna 2 jaar wonen hebben we zelfs spijt dat we boven niet dezelfde laminaat hebben laten leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door PinusRigida op 28-03-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Is het een koophuis of huurhuis? Als het huur is en je bent van plan maar een paar jaartjes er te wonen dan zou ik voor gewoon een degelijk laminaat gaan, maar weet dat er wat haken en ogen aan zitten.

Wij zitten nu ook in een huurhuis en zijn voor laminaat beneden en vloerbedekking boven gegaan. Zijn een heleboel showrooms afgegaan om te kijken/vergelijken en uiteindelijk bij carpetright een aantal planken mee naar huis gekregen om te “testen”. Naast de meubels etc gelegd en nog even in ander licht, dan showroom licht, bekeken en toen een keuze gemaakt. We hebben eurostep, iets duurder voor €19 maar nog geen slijtage na 1,5 jaar en verwacht dat het nog wel heel wat jaren oké blijft. En ja je ziet wel terugkerende patronen maar met wat meubels erop valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
André schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:46:
Ik weet niet wat de vorige eigenaren voor laminaat gebruikt hebben, maar het schuift als een gek, enkele stukken laten op de korte kant continu los (die wil ik gaan lijmen), en overal slijtage plekken. Rommel dus. Gelukkig alleen op de 2 verdiepingsvloeren, beneden mooi hout.

Ik hou het topic in de gaten, maar ik denk dat een kwalitatief goede en dikke laminaat het beste alternatief is. Voordeel is dat je die zelf kunt leggen.

[...]

Ik zag onlangs op TV dat ze die PVC vloeren aan je beton vast lijmen? Dat lijkt me niet te werken?
Donkere vloer en zonnige stukken? Dat kan best wel problemen geven, ongeacht of het verlijmd is.

Je laminaatvloer klinkt als verkeerd gelegd, met de verkeerde ondervloer. Veel mensen kloten wat aan waardoor dingen niet haaks liggen of de aansluitingen slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:18:
PVC is ook niet zaligmakend, dat werkt weer veel meer en is zo duur dat je beter een houten vloer kan kopen.
Uh say what? Waar haal je die informatie vandaan dat het meer werkt?
Ik heb een flexxfloors klik-PVC vloertje in de buitenberging liggen, blijft gewoon strak ondanks vocht & kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Omdat PVC als materiaal inherent meer werkt door warmte. Hout eerder door vocht.
Wikipedia: Uitzettingscoëfficiënt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 07:22
Ik heb meerdere vloeren gelegd die van Luxory Floors vandaan komen. Zij zijn erg goedkoop en de kwaliteit is goed.

Voor zover ik weet kopen zij hele bulkpartijen op wat dan ook gelijk het nadeel is. Als zij het niet meer hebben kan je er bijna niet meer aan komen. Een extra pak laminaat op voorraad is dus wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:28
Ik heb in mijn nieuwe huur woning de Hoomline Royal XL v2 902 karwendel laten leggen. Ik had deze vloer bij STOX Amsterdam gekocht en zoals gezegd ook laten leggen.

Was wel even aan financiële aanslag maar nu ligt er wel een mooi vloertje in me woning :9 Moet zeggen dat ze me ook goed hadden geholpen met het uitleggen van de verschillende merken en soorten laminaat. Tevens hadden ze daar berekend hoeveel pakken ik nodig had. Daarbij moest ik ook een speciale ondervloer ivm de vloerverwarming plus minimaal 10DB demping. Vanwege een eis van de woningbouwvereniging. In Amsterdam hebben ze een grote showroom met allerlei stalen laminaat die ik ook zo mocht meenemen om in de woning te leggen om de kleur goed te kunnen zien in het licht in de woning zelf.

Edit: Typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 13:26
Ik ben vorig jaar getrouwd en heb op de eerste etage en de zolder een Balterio laminaatvloer van €16/m2 gelegd. Was wellicht een wat dure vloer voor boven, maar legde perfect, was haaks etc. en ligt er superstrak in. 20 jaar garantie, 7mm dik, gebruiksklasse 32/AC4.

Afgelopen weekend heb ik bij mijn ouders op zolder Lundia laminaat van de Karwei gelegd. Normaal gesproken een vloer van ik geloof €13/m2.15 jaar garantie, zelfde gebruiksklasse, 8mm dik. Nu het erin ligt is het een mooie vloer om te zien, maar leggen was een drama en als je goed kijkt zitten er (naar mijn zin) te veel naden in, maar die worden door de kleur van het laminaat minder zichtbaar. Tijdens het leggen hadden we constant naden op de kopse kant, hoekjes die van de planken sprongen en splinters in je handen als je een plank uit de verpakking haalde. Persoonlijk zou ik het hebben teruggebracht.
De vloer die eruit kwam was een CanDo vloer, die lag er na goed 15 jaar nog prima in en zag er op wat putjes na prima uit. Reden voor vervanging was mijn zusje, die na mijn vertrek uit huis op zolder gaat slapen/studeren en iets nieuws op de vloer en een ander kleurtje/behang op de muren wilde.

Waar je vooral naar moet kijken is zoals hierboven al gezegd waar je het gaat leggen, hoeveel je nodig hebt, je verwachting qua gebruik en levensduur.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielz1990 op 28-03-2018 10:27 ]

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Goede ervaring met IKEA TUNDRA. Betaalbaar en toch stevig.
In het vorige huis gelegd en 3 jaar lang overheen gelopen en geen slijtageplekken ofzo kunnen vinden toen we eruit gingen.
Ook eens een pan laten vallen per ongeluk en zat geen deuk in de vloer :*)

Leggen ging ook wel prima, als je maar zorgt dat de mes/groef schoon blijft. Als er rotzooi (zand/gruis) in zit dan klikt het niet lekker.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MightyFool schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:25:
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds kort een appartement en wil laminaat gaan leggen. Er ligt al een dempende ondervloer in dus het kan zo erop. Nu was ik op zoek naar wat simpelweg het beste laminaat is voor een prijs rond de 10-15 euro per m2.

Het gekke is dat ik op Google geen enkele laminaattest kan vinden in Nederland. Zelfs de consumentbond heeft niks. Ik kon op Tweakers ook geen laminaattopic vinden. Dus hierbij :)

Welk laminaat hebben jullie liggen en hoe tevreden zijn jullie ermee?
Voor dit budget kun je wel slagen bij Ikea. een goede ondervloer is altijd van belang.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:24

_Apache_

For life.

Mijn ervaringen.. verwacht je binnen 4-6j te vertrekken / op nieuw te willen leggen / oid. Dan kan je prima wegkomen met een goedkoper Ikea / Kwantum laminaatvloertje.
Wijzelf hebben een duurdere variant gekozen (Quickstep /Carpetright) voor 30eu/m. Geen klassieke langwerpige tegels, maar vierkante tegels, zorgt voor een mooi dambord effect.
Nu 9 jaar later ligt de vloer er nog super strak bij, kan zelfs geen beschadigingen benoemen. Wat ons vooral opziel is dat de tegels an sich veel sterker waren, en we veel minder breuk / snij verlies hadden dan met andere vloeren omdat het zagen een stuk beter ging, geen breaken op de naad / of dicht bij de randen, het materiaal was veel harder.

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 28-03-2018 10:41 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:07:
Wij hebben vijf jaar geleden gekozen voor dit in onze woonkamer en keuken: https://gadero.nl/meister...-6137-leisteen-antraciet/
Redenen om dit te doen:
- We wilden geen nep-hout. Zie je toch, blijf je altijd zien.
- Bij 'gewoon' laminaat zie je altijd veel glans. Als er iets op valt, zie je een putje. Deze 'leisteen' heeft voelbaar reliëf. Als er iets op valt, zie je dat niet zo.
- De groef tussen de tegels wekt de (imho) mooie illusie dat het om echte tegels gaat.

In ieder geval: Na vijf jaar ziet het er nog prima uit! We leven er intensief met 4 personen op, maar geen slijtageplekken oid te zien.
We hebben een keer een broodmes ongelukkig laten vallen; kwam een stuk van de toplaag los. Dat hebben we gewoon weer vastgelijmd met houtlijm. Het lichte randje hieromheen met watervaste stift bewerkt > Niemand die het ziet.

Steenreliëf is wat mij betreft dus echt een aanrader!
Maar je ziet toch altijd dat het "nep" stenen tegels zijn? Zie je toch, blijf je altijd zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:34
Daarnaast zijn bijna alle coatings die met het lamineerproces gebruikt worden statisch te laden, dus als je vloer geen geleidende zaken als buizen aanraakt helpt dat wel lekker mee met het opbouwen van statische electriciteit
Dit verklaard een hoop. 😄

Voorderest prima tevreden met mijn laminaat.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Laatst online: 27-02-2022
Wij hebben ook goede ervaringen met laminaat van de IKEA. In het aanstaande nieuwe huis willen we ook de verdiepingsvloeren hiermee leggen.

Om het geheel ruimtelijk en één geheel te houden wil ik alles in één stuk doorleggen in de slaapkamers. Heeft iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik of dat kan met uitzetten/krimpen, of dat het niet kan omdat het te veel gaat werken (bij Robol smeerden ze me overgangen bij iedere deur aan om deze reden..)
Het betreft een nieuwbouwhuis en ik zal het laminaat in mei gaan leggen (dus niet in een hele koude of ware periode).

[ Voor 7% gewijzigd door ElectronLion op 28-03-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:48

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Misschien een kleine tip, quickstep is hun patent kwijt, dus laminaat gaat in de nabije toekomst 20-30% goedkoper worden :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:03
Van de gamma https://www.gamma.nl/asso...-v-groef-2-39m2/p/B509521 in de aanbieding voor 7,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Bedankt voor alle reacties zo ver! Super handig om mij te oriënteren.

Om wat vragen te beantwoorden:
- Het betreft de bovenste verdieping van een koopappartement
- Kale vloer is van beton
- Ondervloer ben ik aan het leggen momenteel, ik gebruik Isoline+ platen van 10mm
- Ik ben er van plan zo'n 5-10 jaar in te wonen
- Ik woon tot nu toe in m'n eentje zonder huisdieren of kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
MightyFool schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:41:
Bedankt voor alle reacties zo ver! Super handig om mij te oriënteren.

Om wat vragen te beantwoorden:
- Het betreft de bovenste verdieping van een koopappartement
- Kale vloer is van beton
- Ondervloer ben ik aan het leggen momenteel, ik gebruik Isoline+ platen van 10mm
- Ik ben er van plan zo'n 5-10 jaar in te wonen
- Ik woon tot nu toe in m'n eentje zonder huisdieren of kinderen
Heb je vloerverwarming? Dan is warmteweerstand wellicht nog wat om mee te nemen in de overweging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
ElectronLion schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:52:
[...]

Om het geheel ruimtelijk en één geheel te houden wil ik alles in één stuk doorleggen in de slaapkamers. Heeft iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik of dat kan met uitzetten/krimpen, of dat het niet kan omdat het te veel gaat werken (bij Robol smeerden ze me overgangen bij iedere deur aan om deze reden..)
[...]
Dat heb ik dus in het vorige huis (appartement) gedaan met IKEA TUNDRA en ging prima. Na 3 jaar ging het wel wat werken op een paar plekken, daar ging de naad wat openstaan (3-4mm). Gelukkig niet in het looppad, maar meer bij de rand.

Was wel een oud appartement (1986) dus daar is het vocht al lang en breed uit. Met een nieuwbouwhuis ligt dat anders. Ik had er toen trouwens die blauwe ondervloerfolie (ook van IKEA) onder, daarbovenop die groene vezelplaten (ook IKEA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb meerdere laminaatmerken gelegd.

Op de woonkamervloer zit een duur model. Makkelijk te leggen, en krasvrij gebleven na 13 jaar gebruik. Ook met flink natte dweilen geen probleen.

Kamervloeren zaten goedkope gamma-laminaat. Moeilijk te leggen, en na 5 jaar uit pure ellende maar vervangen door ook weer dat dure merk. Speciaal voor de (baby)kamers heb ik ook nog eens gekozen voor de hydro-variant. Die zouden zelfs in badkamers gelegd kunnen worden blijkbaar. Wel handig, voor babybadjes in de kamer zelf. Liters water over de vloer gehad.

tip: investeer in een goede laminaatsnijder. En let op dat je potloodlijntjes op donker laminaat niet goed kan zien ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:17
Zelf met behulp van mn ouders laminaat gelegd in de tijd dak op mezelf ging wonen, t resultaat mag r nog wezen. terwijl t nu ruim 6 jaar licht.

Stap 1 is kijken naar kwaliteit, maar vergis je niet. ook voor smaak valt echt heel wat te zeggen.
-Zoals de hier eerder aan gehaalde bijna witte plastic plankjes.. vind ik r echt niet uit zien, en heb zelf n wat donkerder kleurtje (waardoor je ook niet elk vuiltje ziet liggen) .

tip afhankelijk van je omgeving kijk even online of r andere aanbieders dan de Ikea in je omgeving zijn.
Zo ben ik bij een "Groot handel" in de Waardepolder (Haarlem) terecht gekomen, en hebben ze me aardig opweg geholpen kwa prijs / per m & kwaliteit. en vergelijkings matriaal om te kijken wat n beetje knap zou staan bij m'n eerdere verf werk :p

Enige nadeel, rond mn bureau stoel zijn r uiteraard wat slijtage puntjes... daar zouk iets van n kleedje neer moeten leggen mja... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ElectronLion schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:52:
Het betreft een nieuwbouwhuis en ik zal het laminaat in mei gaan leggen (dus niet in een hele koude of ware periode).
Hebben wij nu sinds 2015 liggen. Hooguit dat plinten hier en daar loslaten door werking of lomp gedrag/stoten. Het betreffen hier plakplinten van Praxis. Zorg dat je die ook een paar meter extra hebt. Bij ons hebben de hoeken bij deuren veel te lijden zowel boven als beneden.

Die overgangen lijken mij onzin. Wel makkelijk als je een stuk wilt vervangen (kamer). Alleen het stuk op de overloop bij de cv is bij ons niet met laminaat gelegd, maar een stuk pvc. Bij de trap is wel een metalen strip door het laminaat heen geschroefd. Dat had bij het stuk pvc ook beter moeten gebeuren, maar dat is beton.
ThinkPadd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:49:
[...]
Was wel een oud appartement (1986) dus daar is het vocht al lang en breed uit. Met een nieuwbouwhuis ligt dat anders. Ik had er toen trouwens die blauwe ondervloerfolie (ook van IKEA) onder, daarbovenop die groene vezelplaten (ook IKEA).
Wij hebben gelegd in een nieuwbouwhuis van eind 2014. Begin 2015 gelegd. Met blauwe dampfolie, dikste demping en commercieel gebruik grade laminaat.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 28-03-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
KleinDraakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Heb je vloerverwarming? Dan is warmteweerstand wellicht nog wat om mee te nemen in de overweging :)
Nee gelukkig niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:21
Ikea laminaat hebben wij overal liggen. werkt perfect

Hornbach scheurt als je er naar kijkt dus dat ontwijk ik. (Geen objectieve data, puur mijn ervaring en mening)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 00:06
Per definitie altijd doorleggen. Overgangen met van die metalenstrips geeft een budget look. Sowieso wanneer je het niet gaat doorleggen is het ook veel lastiger om de naden exact op elkaar te laten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Fijnere verwarming is er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Ik bedoel meer zo van, gelukkig hoef ik daar geen rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
MightyFool schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:00:
Ik bedoel meer zo van, gelukkig hoef ik daar geen rekening mee te houden
Oh dat scheelt inderdaad! Verder geen eisen qua gehorigheid voor onderburen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
KleinDraakje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:07:
[...]

Oh dat scheelt inderdaad! Verder geen eisen qua gehorigheid voor onderburen of iets dergelijks?
Volgens mij gewoon de standaard -10db eis. Met de platen die ik heb zou ik daar aan moeten voldoen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:42
Voor wat het waard is mijn ervaring. Destijds bij het kopen van mijn woning gekozen voor het goedkoopste Ikea laminaat / ondervloer (er was niet meer budget). Wel door een pro laten leggen (zonder faktuur uiteraard :)). Deze vloer heeft het uiteindelijk 18 jaar uitgehouden! Wel een eenpersoons huishouden, maar met een bureau met bijpassende rollende stoel in de woonkamer. Na 13-14 jaar werdt het allemaal wel wat minder mooi maar de echte slijtage, strook langs de muur los en randjes die gaan "op krullen", kwam pas in de laatste 2 jaar.

Bij vervanging vanwege de aangelegde vloer verwarming echter gekozen voor een PVC vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien kijken naar -12 of -15:
https://www.appartementen...lle-vloer-minder-overlast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Hmm over het spul wat ik nu heb ik lees ik:
De Firstfloor Isoline+ ondervloerplaat bruin 7,2 m² is volgens Nederlandse ΔLlin norm 10 dB geluid reducerend naar de ondergelegen ruimten. Volgens de EU ΔLw norm is de ondervloer 21dB geluid reducerend naar ondergelegen ruimten. De Firstfloor Isoline+ ondervloerplaat bruin 7,2 m² is uiterst geschikt voor appartementen met onderburen.
Dus dat moet toch wel voldoende zijn. De vorige bewoner had plaatjes liggen die de helft van de dikte hadden. Dus ik waag het er maar op met deze platen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:37
Net zoals met veel meubilair, is een vloer een gebruiksvoorwerp. Een volledigheid onbeschadigbare vloer is een utopie. En bijna iedere type vloer heeft z'n voor en nadelen. Afgeven op laminaat is makkelijk, maar een houten vloer is, ondanks dat het mooier oogt, vaak veel krasgevoeliger. Plavuizen en ander gelijmd spul laat zich weer moeilijker vervangen. Wanneer dát beschadigd raakt ben je nog verder van huis. Ik ken mensen met een peperdure plavuizenvloer dat binnen een maand onherstelbaar beschadigd raakte omdat iemand er een dumbbell van ca 30 kg op liet vallen van 1,5 meter hoogte. :')

En ja, er zijn wel degelijk kwaliteitsverschillen in laminaat, maar uiteindelijk bepaal je zelf de levensduur door de levensstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Ik ga waarschijnlijk slagen bij de Gamma waar ze een flinke afprijzing op hun laminaat hebben.
Bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb zelf Tarkett 1034 Elite vloer liggen. Deze heb ik voor een spotprijs kunnen kopen maar dit is echt zwaar spul. Ik had 70 pakken voor 100m2. Maar het is geschikt voor zwaar werk en dat merk ik. Het is antistatisch, makkelijk schoon te maken, waterproof (getest en het werkt), ik heb al iets zwaars laten vallen en niets aan de hand, etc. Je merkt gewoon als je duurder laminaat hebt. Deze kwaliteit laminaat gaat per m2 richting de € 25 tot € 35 en eerlijk zie je dat wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Mijn laminaatvloer was een restpartij van bij de Kwantum oOo (met nog flinke korting er bovenop) die toevallig groot genoeg was voor mijn appartement. Op zich ben ik er best tevreden over, afgezien van dat ik de betonnen vloer van het appartement had moeten egaliseren, en na 7-8 jaar begint hij pas slijtplekken te vertonen (ik loop op sokken rond). Nadeel is dat de bovenlaag maar dun is, en op sommige plekken beschadigd is (o.a. door een mes dat met de punt naar beneden door het laminaat is gevallen... :F ).

Echter, bij een volgend appartement zal ik waarschijnlijk geen laminaat nemen. Het voelt toch vaak koud aan, is zelfs met een goede ondervloer gehorig (contactgeluiden), en beschadigt mij te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
In onze "nieuwe" woning willen we de laminaat vervangen (appartement uit '76). Ik heb de oude laminaat deels verwijderd en kwam een voor mij onbekende ondervloer tegen.

Het lijkt op een stuk tapijt met karton op.
De vloer is/was als volgt opgebouwd:
Beton - soort harde bruine plastic achtige laag - rubber met tapijt achtige stof - karton - laminaat.

Kan ik de tapijt ondervloer hergebruiken of leg ik hier best een nieuwe ondervloer in de plaats? Bijvoorbeeld een quick step silent walk of andere -10 dB vloer op rol?

Ondervloer 2

Ondervloer 1

[ Voor 11% gewijzigd door Sparco op 25-09-2018 22:14 ]

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Dat lijkt me gewoon normaal tapijt wat vroeger volledig verlijmd is geweest en geen ondervloer voor laminaat :') Beter er uithalen, zodat je laminaat ook strak kan liggen (en niet verend)
Pagina: 1