Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DarkPyr00
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-11 14:29
Mijn vraag
Is er iets dat Intel XMP profiel laat verschillen op mainstream platform met de enthosiast platform?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb HardwareCanucks ooit iets horen zeggen in een build voor een mainstream dat zijn DDR4 kit's XMP profiel niet / niet volledig (kan het me niet echt meer herinneren) optimaal was voor mainstream platform. Maar juist voor de enthousiast platform.

Als er verschil is tussen ram optimalisatie van het XMP profiel tussen mainstream en enthousiast. Hoe moet ik weten van welke kit het beste werkt op welk platform. Ik wil namelijk van mijn mini server project upgraden naar mijn main machine. Ik ga de skylake pentium g4400t upgraden naar een skylake i5. Maar dan wil ik naar de 9th gen intel processoren gaan. Gaat het wat uitmaken kwa snelheden die optimalisatie?

Alle reacties

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:19

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Alhoewel er waarschijnlijk wel een paar modjes zijn die hier iets van weten, is de groep gebruikers met mogelijk nuttige kennis veel groter. Ik schop dit topic dus naar een forum waar iedereen kan reageren. :)

Schop een Modje => Processors, Moederborden & Geheugen

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Eh, even vanaf het begin.

Je hebt een server met een G4400T erin, waarvan je alleen de CPU wilt upgraden naar een i5. Het is mij niet helemaal duidelijk waar enthusiast moederborden nu vandaan komen. Een i5 is gewoon mainstream en zit op een mainstream bord(Goed, behalve de Core i5-7640X maar laten we het daar maar niet over hebben).

Daar komt bij dat je moederbord in het servertje waarschijnlijk geen Zx70 bord betreft, en van het gebruik van XMP dus geen sprake kan zijn.

Verder begrijp ik dat je wilt upgraden naar een 9e generatie i5 (die voorlopig nog niet uitkomt en waar tenminste ik nog ongeveer niets over gehoord heb). Het ligt voor de hand dat jouw huidige moederbord een oude 1151 socket betreft, welke niet werkt met 8e generatie CPUs. Ik ga er vanuit dat de 9e generatie ook niet gaat werken. Op Tweakers wordt dit onderscheid in de pricewatch gemaakt met sockets 1151 en 1151 v2.

• DarkPyr00
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-11 14:29
Het gaat me meer om de xmp profiel, is er een verschil tussen de enthousiast en mainstream platforms kwa snelheid? En ik weet het verschil tussen de sockets. Ik wil gewoon makkelijk kunnen weten voor welke platform een bepaalde ram kit gemaakt is. Straks is dat wel echt zo en heb ik misschien een ram kit die zijn volledige snelheden niet haalt op zijn xmp profiel omdat die geadverteerde snelheden op de entousiast platform gehaalt is. Ik blijf zoizo op de mainstream platform.
En die i5 is tijdelijk. Ik had eerst een i7 aio maar het moederbord is onstabiel. Ik gebruik dat servertje vrijwel nooit dus had ik dat in gedachte als tijdelijke machine. Als specter en meltdown een on dye fix hebben ga ik voor een i7 build. Ik kan hypertreading wel even missen.