Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:44
Beste tweakers,

Zal eerst een korte verhaal doen van wat mijn probleem is wat trouwens heel raar is.

2 maanden geleden was mijn HDD doodgegaan en sindsdien heb ik veel hogere cpu temperatuur 8)7
Dus ik heb besloten om volledige reinstall te doen van Windows op ssd om software gerelateerd te uitsluiten.
Jammer genoeg heeft het niks geholpen, ik heb zelf niks aan de bios veranderd.
Dus heb ik nu een profile load gedaan van 2 verschillende profiel met gelijkaardige overclock profiel en het maakte geen verschil. Dus draai ik nu terug op stock en cpu temp zijn terug iets meer normaal maar toch nog aan de hoge kant naar men mening.

Ik begin te vermoeden dat de water cooling Corsair H110i GT stuk is ofwel CPU beschadigd is.

Iemand die enig idee heeft wat ik best kan doen? Ik zit nu aan te denken om helemaal terug opnieuw van 0 te overklokken (ik vermoed dat het geen nut heeft), Ofwel een nieuwe koelpasta aanbrengen.

Maar het vreemde aan is dat het probleem is begonnen sinds dat mijn HDD aan doodgaan is (symptomen,...)
Voor de duidelijkheid is het HDD al niet meer in gebruik uiteraard.

Orginele overclock profiel is vrij simpel.
  • XMP profiel gebruikt voor de ram
  • 1.2 vcore ongeveer (adaptief)
  • alle andere voltages zijn default)
  • Multiplier verhoogt naar x44 voor 4.4 ghz
Hieronder paar foto's over mijn cpu zaken zoals temperatuur, vcore, ...
Momenteel draai ik op 4.2 met iets lagere vcore maar het heeft niet geholpen.
Ik heb zelf zojuist eventje cinebench gedaan en het ging rap naar 90 graden... (niet op onderstaande foto)

Cpu temps
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4m1sUQUl.png

Vcore en kloksnelheid
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H5zJwsTl.png

Allerlei voltages
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LyrriPzl.png

Beste antwoord (via royalt123 op 30-05-2018 17:35)

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:41
Heb je gevoeld/luistert met de schroevendraaier op je oor ?
Als de pomp niet constant is kun je er vergif op innemen dat die stuk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe toevallig ook, het doodgaan van een HDD kan gewoonweg niets te maken hebben met een hogere temperatuur van je CPU. Begin eens met het resetten van je bios, je koelpasta vervangen en de fanspeed per fan goed instellen (2x PWM/graden celcius.). Je pompsnelheid controleren, alles ontstoffen.

Na bovenstaande acties opnieuw je OC stap voor stap gaan checken. 4Ghz -> 4200Mhz->4400Mhz.

Goed testen met een degelijke Load test (XTU, Prime95, LinX, CCCT, enz), en monitoren met CPU-Z en Realtemp. Succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Mijn eerste gok is dat je tijdens het verwijderen en herinstalleren van de nieuwe harde schijf je koeler een beetje hebt bewogen , met als gevolg dat hij net iets anders koelt. idem schoonmaken met alcohol en daarna nieuwe goede koelpasta erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Het zal inderdaad extreem toevallig zijn, vind het zelf ook heel raar dat zo toevallig hetzelfde periode probleem begon als hdd.
Ik zal bios updaten, resetten, nieuwe koelpasta aanbrengen en alles afstoffen met de compressor.

Op stock heb ik nu zware spel wat gespeeld, ook cinebench gedraait en de cpu gaat al tot bijna 70 graden.
Dus sterk vermoeden dat iets aan koeling mis is aangezien op stock al vrij hoge temp zijn wat vroeger zeker niet zo was.
millman schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:25:
Hoe toevallig ook, het doodgaan van een HDD kan gewoonweg niets te maken hebben met een hogere temperatuur van je CPU. Begin eens met het resetten van je bios, je koelpasta vervangen en de fanspeed per fan goed instellen (2x PWM/graden celcius.). Je pompsnelheid controleren, alles ontstoffen.

Na bovenstaande acties opnieuw je OC stap voor stap gaan checken. 4Ghz -> 4200Mhz->4400Mhz.

Goed testen met een degelijke Load test (XTU, Prime95, LinX, CCCT, enz), en monitoren met CPU-Z en Realtemp. Succes!
Het probleem was al begonnen toen ik HDD nog niet heb eruitgehaald, dat was pas 2 weken later gebeurt.
Zal nieuwe koelpasta zeker aanbrengen en alles afstoffen.
Aionicus schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:28:
Mijn eerste gok is dat je tijdens het verwijderen en herinstalleren van de nieuwe harde schijf je koeler een beetje hebt bewogen , met als gevolg dat hij net iets anders koelt. idem schoonmaken met alcohol en daarna nieuwe goede koelpasta erop.

[ Voor 19% gewijzigd door royalt123 op 28-03-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Hoor je de pomp van de H110GT nog wel ? die pompen gaan nog wel is stuk, als hij het water niet meer rondpompt kan ik me voorstellen dat hij veel te warm wordt!

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ff een schroevendraaier op de pomp en de achterkant tegen je oor. Hoor je gelijk of die nog pompt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Probleem is dat ik doof (CI) ben wat het voor mij moeilijker maak om te horen of de pomp stuk is. Volgens corsair software draait rpm wel normaal maar uiteraard kan je niet blind vertrouwen op het software.

Ik zal die met schroevendraaier truc proberen zoals
5erveD zegt.
MrDucky schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:38:
Hoor je de pomp van de H110GT nog wel ? die pompen gaan nog wel is stuk, als hij het water niet meer rondpompt kan ik me voorstellen dat hij veel te warm wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Beste tweakers,

Ik heb eergisteren met mijn broer samen een nieuwe koelpasta aangebracht. (die bij hem 10 tot 15 graden heeft doen zakken)

Temperatuur was bij de eerste boot rond 40 graden in idle maar corsair link detecteerde nog niet en moest dan nog eens opnieuw starten maar dan was de cpu op 60-70 graden in idle!!!

Dus ik heb pc afgesloten en 2 dagen later, vandaag dus opnieuw opgestart en de cpu was dan terug rond 40 graden in idle. Ik heb pc gestrest en het ging rap naar 80-90 graden wat niet normaal is.
Dat was trouwens op stock.

Ik probeer te achter komen of de pomp wel de oorzaak is en ik voelde koude lucht blazen door radiator terwijl CPU op 70-80 graden zat, dan heb ik pomp buizen eens vastgepakt en merkte groot verschil, ene is warm en andere is koud. Wat ik ook merkte bij het vastpakken was dat de trillingen soort gezoem is en niet constant.

Ik heb ook nog een andere pc die ook van waterkoeling voorzien is van ouder Corsair model en ik voel wel dat beide buizen warm waren en dat de temp veel beter waren terwijl die veel hogere voltage te verduren kreeg...

Dat geef mij toch ergens een bevestiging dat de pomp kapot is.

Maar als ik rondleest op forum zeggen mensen als pomp kapot is dan zou vrijwel direct naar 80-90 graden gaan bij idle.

Ik twijfel om RMA te doen omdat ik niet zeker van ben of de pomp wel oorzaak is.
Goede nieuws is wel dat 5 jaar garantie is bij AIO van Corsair _/-\o_

Ik heb RMA procedure aangevraagd, hopelijk verloopt het vlot.

[ Voor 2% gewijzigd door royalt123 op 01-05-2018 12:34 . Reden: RMA procedure gestart. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
klopt programma waarmee je je temps uitleest?
waar zit je pomp op aangesloten en hoeveel rpm haalt ie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:03

TTLCrazy

Listen to Frankie

5erveD schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:07:
royalt123 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:08:
Probleem is dat ik doof (CI) ben wat het voor mij moeilijker maak om te horen of de pomp stuk is.
Dat wordt wat lastig als de TS doof is.

Ik zou toch nog eens checken of de cpu koeler echt goed op zijn plek zit en anders is is ie toch naar de eeuwige jachtvelden.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Bedankt voor uw begrip, ik heb cpu koeler best goed vast gedraaid, ik wil niet doordraaien of dat de mount breekt :-P
Rma procedure is nu in open fase en ze beginnen met vragen te stellen enzovoort.
Ik zal hier op hoogte houden.
TTLCrazy schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:13:
[...]

[...]

Dat wordt wat lastig als de TS doof is.

Ik zou toch nog eens checken of de cpu koeler echt goed op zijn plek zit en anders is is ie toch naar de eeuwige jachtvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ja, dat is erg lastig en was bij mij bekend.
Daarom geef ik ook aan om "te voelen".
Het stukje kraakbeen voor de oorschelp is erg gevoelig.
Dan voel je de vibratie ook.

Zo test ik heel vaak inwendige mechanica zonder het gelijk uit elkaar te hoeven slopen en het dus echt stuk te maken. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Corsair heeft Advanced RMA goedgekeurd, dat houdt in dat ik eerst vervanging product krijgt zodat ik niet zonder pc zit. Ik hoop echt dat het gaat oplossen anders ben ik geld kwijt :p

Update: 30.05.18

Ik heb vandaag vervanging product geïnstalleerd en de temperatuur zijn weer terug normaal :D
Dus ben ik nu gerustgesteld dat niet andere comportment de oorzaak zijn.

Bedankt voor meedenken d:)b

[ Voor 37% gewijzigd door royalt123 op 30-05-2018 17:34 . Reden: Update status ]

Pagina: 1