Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds korte tijd (~twee maanden) een bijbaan als developer bij een IT-bedrijf in de randstad. Het is een klein/middelgroot bedrijf van rond de 50 medewerkers, en ik heb het er zeer naar mijn zin. Het probleem is echter dat ik recent benaderd ben door iemand van de leiding die kwam vertellen dat ze de lonen voor iedereen in mijn functie gelijk willen trekken, en dat dat voor mij een kleine loonsverlaging gaat betekenen.

Nou gaat het niet om veel geld, maar dit spreekt mij vooral principieel tegen, omdat ik net kort geleden met een belofte op een bepaald salaris ben aangenomen. Ik werk op basis van een nulurencontract, maar dit contract heeft wel een looptijd van een jaar en er staat specifiek in wat mijn salaris is. Echter staat er wel een clausule in dat zowel ik als de werkgever het recht heeft om de overeenkomst te beeindigen, uiteraard met de wettelijke opzegtermijn.

Ik wil eigenlijk uit principe niet akkoord gaan met dit voorstel, omdat ik me hierdoor bedrogen voel. Ik ken de personen die er werken en ik weet dat dit niet vooraf zo bedacht is, maar dat lijkt me in principe niet mijn probleem. Ik weet ook dat ze mij niet kunnen dwingen om dit te accepteren, maar ik vraag me vooral af of ze, mits ik dit niet accepteer, gebruik kunnen maken van die clausule om me zo te ontslaan.

Ik heb ook al informatie hierover op internet proberen op te zoeken, maar omdat het om een nul uren contract gaat kon ik niet een bevredigend antwoord krijgen, dus ik hoop dat een van jullie mij hier wat mee kan helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Echt ontslaan kan de werkgever niet.

Wel kan de werkgever binnen de context van een oproepcontract de uren proberen te verminderen. Uitgangspunt is dat ook bij een oproepcontract er na verloop van tijd een recht ontstaat om een gemiddelde hoeveelheid uren te werken.

Gewoon "nee" zeggen. De werkgever verzint maar wat voor de bestaande gevallen.

En parallel hieraan solliciteer je elders om werkgever een dikke vinger te gaan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:55:
Ik wil eigenlijk uit principe niet akkoord gaan met dit voorstel, omdat ik me hierdoor bedrogen voel. Ik ken de personen die er werken en ik weet dat dit niet vooraf zo bedacht is, maar dat lijkt me in principe niet mijn probleem. Ik weet ook dat ze mij niet kunnen dwingen om dit te accepteren, maar ik vraag me vooral af of ze, mits ik dit niet accepteer, gebruik kunnen maken van die clausule om me zo te ontslaan.
Met een nul-urencontact kan men ook je uren blijven reduceren. En anders vindt men wel een andere manier als men je echt kwijt wil.

De vraag die jezelf moet stellen is ben je bereid om hiervoor je baan te verliezen? Heb je het geld hard nodig? Dan blijf je en ga je ondertussen een andere baan zoeken, zodra je een beter betalende hebt gevonden zeg je de huidige op.

Is het principe belangrijk voor je dan kan je het aangeven, je hoeft niet direct te dreigen om op te stappen maar je moet je wel realiseren dat dit je enige drukmiddel is.

Je kan ook zoeken naar een compromis; akkoord gaan met een lager uurloon maar wel een contract met een minimaal aantal uren, een langere loopduur, belofte voor hoger functieniveau, salarisverhoging (schriftelijk vastleggen) als je bepaalde (SMART) criteria voldoet etc.

Als laatste opmerking; dit soort redenaties om lonen gelijk te trekken is natuurlijk bullshit. Het is voor jou niet inzichtelijk wat anderen verdienen en het bedrijf opleveren, dus je kan hier niks zinnigs tegenin brengen. Reken er maar op dat men de lonen niet omhoog gelijktrekt. Dit is gewoon een manier om op loonkosten te besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 27-03-2018 21:27 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
developer bij een IT-bedrijf in de randstad
...
dat voor mij een kleine loonsverlaging gaat betekenen.
Deze combinatie doet gewoon pijn aan mijn ogen.
Het is dat je het er naar je zin hebt (dat is heel wat waard) maar anders zou ik eens bij de buren gaan kijken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
Dit lijkt me toch niet de bedoeling, ik zou er niet mee akkoord gaan. Vervelend dat ze een verschil hebben gemaakt in het verleden, voor de toekomst moeten ze zorgen dat ze iedereen nu op hetzelfde loon aannemen. Het is ook niet netjes om hun fout op jou af te schuiven. Het gaat niet om een reorganisatie, niet om een andere functie, voor mij zou er geen twijfel over mogelijk zijn dat dit niet de bedoeling is. Door je nuluren contract is er natuurlijk wel alle ruimte om je niet meer in te zetten, maar de vraag is dan of je bij zo'n werkgever wil zitten.

Begrijp het natuurlijk wel als je er naar je zin hebt en de vraag is hoe zwaar je eraan moet tillen, maar voor mij zou het een "grens" zijn om overheen te stappen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus het bedrijf gaat van hun probleem jouw probleem maken? How about ehm, No?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, deze laten me ook realiseren dat ik een belangrijk punt ben vergeten te vermelden. Ik heb wel een nul uren contract, maar ik werk in principe niet op oproepbasis. Aangezien het een bijbaan is is dit vooral zodat ik mijn eigen uren kan inplannen. In principe kan ik zoveel komen als ik wil, en denk ik niet dat ze gaan korten op mijn uren.

Mede om die reden gaat het me ook voornamelijk om dat ik weet of ze met die clausule recht hebben om zonder goede reden de overeenkomst te verbreken. Ik heb direct al gezegd dat ik het hier niet echt mee eens was en er later op terug zou komen, als ik zou weten dat ze in principe ook juridisch geen voet hebben om op te staan zou dat mijn punt sterker maken.

Ik hoop echter ook zeker dat het niet tot dit punt komt, maar voordat ik dat gesprek aanga wilde ik het graag weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Ik zou in het gesprek aangeven dat je het erg vreemd vindt dat ze twee maanden geleden het overeengekomen salaris nog acceptabel vonden voor iemand met jouw functie en nu opeens niet meer.

Ik weet niet of jullie een CAO hebben, stel dat daaruit volgt dat volgend jaar de lonen met 2% geïndexeerd worden en er wordt een nieuwe aangenomen tegen jouw huidige salaris. Gaan ze dan weer alle salarissen korten om het gelijk te trekken met de nieuwkomer?

Doe het voorstel dat als ze gelijke lonen willen, er ook andere mogelijkheden zijn waarbij jouw salaris niet gekort wordt... gaan je minder verdienende collega's je vast in dank afnemen. :)

Wel dapper van het management om in tijden van schaarste aan developers dit soort zaken te voor te stellen. Of het slim is...

Juridisch gezien kan ik me overigens niet bedenken op grond waarvan dit stand zou houden voor een rechter, maar zo ver gaat het natuurlijk niet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gewoon weigeren, als ze van je af willen lukt dat ze hoe dan ook wel, ook zonder de mogelijkheid om uren te reduceren of salaris te verlagen kunnen ze je gewoon "wegpesten" met vervelend werk. Als deze club je om zo'n principieel dingetje de deur uit gaat werken kan je je zoiezo afvragen of je daar wil werken.

Daarnaast, als beginnend developer in regio randstad is er echt wel ergens anders werk te vinden, ook al bijbaantje.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Vind je het waard om hier een punt van te maken met als gevolg dat ze wellicht je een maximum aan uren of iets dergelijks geven en je straks opzoek moet naar een andere bijbaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13

..

Recent benaderd ben door iemand van de leiding die kwam vertellen dat ze de lonen voor iedereen in mijn functie gelijk willen trekken, en dat dat voor mij een kleine loonsverlaging gaat betekenen.

..
Of je wordt gepromoveerd :+

"probleem" ook opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

bespreek het met je collega's, samen kan je een vuist maken want wat je werkgever doet is echt te gek voor woorden. loonsverlaging is een straf net zoals loonsverhoging een beloning is voor bewezen meerwaarde.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overlord2305
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Persoonlijk zou ik hier niet in mee gaan, ook gewoon uit principe. Dan moet ik wel zeggen dat de hoeveelheid geld die je minder krijgt wel een belangrijke rol speelt, als het om een tientje per maand gaat zou ik er bijvoorbeeld niet een heel groot probleem van maken (tenzij dat een tientje het verschil tussen wel of geen brood op de plank betekent dan).

[ Voor 14% gewijzigd door Overlord2305 op 28-03-2018 10:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Ik vind dit geen juiste manier van doen. Salarissen rechttrekken doe je in ons land door de "onderbetaalde" werknemers wat meer loonsverhoging te geven en de "overbetaalde" werknemers wat minder of op de nullijn te houden.

Salarisverlaging is not done.

Om die reden zou ik het weigeren, tenzij je het bedrijf een warm hart toedraagt en ziet dat ze deze maatregel echt nodig hebben.

Nu zit je met een nulurencontract. Men kan je dus ogenschijnlijk eenvouding kwijt. In realiteit ligt dat iets genuanceerder, er kan een rechtsvermoeden van arbeidsomvang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Sebazzz

3dp

Ik zou gewoon elders solliciteren. Ik was al nooit akkoord gegaan met de onzekerheid van een nulurencontract. Genoeg bedrijven die IT-ers zoeken en een fatsoenlijk contract bieden.

Psst.. wij zijn ook op zoek (grote accountant in Rotterdam)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Een 0 uren contract is voor mij hetzelfde als "in principe werkeloos". Maar dat is hoever de uitholling van werknemersrechten inmiddels gekomen is. Maar de wens om iedereen in een functie hetzelfde te willen betalen is nog een stap verder. En daartoe dan salarisverlagingen voor te stellen is volkomen absurd. Zeker in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt. De leiding van dat bedrijf is elke verbinding met de realiteit kwijt en straks ook al haar personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 10:44
Ben er niet heel erg bekend mee, maar zou je de loonsverlaging niet kunnen accepteren en het verschil aan laten vullen in de Subtotaal vaste beloningen op je loonstrook:
Subtotaal vaste beloningen: Dit zijn de totalen van je vaste beloningen, met de daarbij horende grondslagenvoor fiscaal loon en SV loon.

Subtotaal eenmalige beloningen: Dit zijn de totalen over de verschillende eenmalige beloningen. Hier zie
je onder andere uitbetaalde overuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:49

macnerd

No Apples please :-)

De enige valide reden voor een loonsverlaging lijkt mij als het bedrijf in financiële nood zit, maar daar is hier volgens mij geen sprake van. Voor jou positieve veranderingen in je contract mogen zonder meer doorgevoerd worden, voor jou negatieve veranderingen niet zondermeer.

Ik zou voorstellen om jouw uurloon gelijk te houden zolang het uurloon van de andere 0-uren collega's eronder ligt. En uiteraard hoeven de anderen niks te weten.

Leesvoer: https://www.arbeidsrechte...aarden-onkostenvergoeding

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
macnerd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:15:
De enige valide reden voor een loonsverlaging lijkt mij als het bedrijf in financiële nood zit, maar daar is hier volgens mij geen sprake van.
Ook niet, uiteindelijk is financiele nood vrijwel nooit op te lossen middels het verlagen van al geldende salarissen.
Het probleem is echter dat ik recent benaderd ben door iemand van de leiding die kwam vertellen dat ze de lonen voor iedereen in mijn functie gelijk willen trekken, en dat dat voor mij een kleine loonsverlaging gaat betekenen.
Oplossing in dezen is ook dat de rest naar jouw salarisniveau wordt getrokken, zeker als het een kleine stap is zou de impact niet zo groot moeten zijn en dan is iedere (behalve jij want geen verhoging) blijer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:14:
Bedankt voor de reacties, deze laten me ook realiseren dat ik een belangrijk punt ben vergeten te vermelden. Ik heb wel een nul uren contract, maar ik werk in principe niet op oproepbasis. Aangezien het een bijbaan is is dit vooral zodat ik mijn eigen uren kan inplannen. In principe kan ik zoveel komen als ik wil, en denk ik niet dat ze gaan korten op mijn uren.

Mede om die reden gaat het me ook voornamelijk om dat ik weet of ze met die clausule recht hebben om zonder goede reden de overeenkomst te verbreken. Ik heb direct al gezegd dat ik het hier niet echt mee eens was en er later op terug zou komen, als ik zou weten dat ze in principe ook juridisch geen voet hebben om op te staan zou dat mijn punt sterker maken.

Ik hoop echter ook zeker dat het niet tot dit punt komt, maar voordat ik dat gesprek aanga wilde ik het graag weten.
Is dat ook zo omschreven in het contract? Het is namelijk redelijk standaard dat je op oproepbasis werkt. Dat jij andere afspraken hebt gemaakt met jouw baas betekent niet direct dat dit beschreven is in het contract. Als dit niet in het contract staat, kan je je daar niet op beroepen en kan jouw baas jou gewoon minder laten werken indien hij/zij dit wilt.

Een wijziging aan het salaris (of andere primaire arbeidsvoorwaarden) behoeft in de meeste gevallen een nieuwe overeenkomst en mag dus gewoon geweigerd worden. Dan kan je met jouw baas in gesprek gaan om te kijken of jullie tot een oplossing kunnen komen of dat jullie uit elkaar gaan. Je zit er pas 2 maanden dus ga er maar niet van uit dat je een hele sterke onderhandelingspositie hebt. Daarnaast moet je je afvragen of je voor een werkgever wilt werken die na 2 maanden dit soort fratsen gaat uithalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:14:
Bedankt voor de reacties, deze laten me ook realiseren dat ik een belangrijk punt ben vergeten te vermelden. Ik heb wel een nul uren contract, maar ik werk in principe niet op oproepbasis. Aangezien het een bijbaan is is dit vooral zodat ik mijn eigen uren kan inplannen.
Gozer, je bent developer in de randstad. Dat is zo ongeveer de meest gezochte functie, in de regio met de meeste banen. Als je je vandaag boos maakt, heb je morgen vijf sollicitatiegesprekken. Ik weet niet inhoudelijk wat je doet, maar grote kans dat je in een positie zit waar je eisen kan stellen. Als jij een contract wilt bij een werkgever waar je zelf je uren kan plannen, en die `normaal` omgaan met hun personeel, moet dat echt wel lukken.

De manier hoe dit gebracht wordt, zie ik als een scheur in de muur, en dat is het eerste teken dat de fundering aan het verzakken is. Ga weg voordat de boel instort.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou persoonlijk ook niet akkoord gaan met een lager salaris.

Maar, puur uit interesse, wat is je huidige uurloon / salaris en naar wat willen ze het bijstellen? Is het een significant verschil, of komt het op een paar euro per maand uit?

Want stel ze willen je salaris met 10 euro / maand verlagen (hypothetisch!), wil je daar dan echt een issue van maken? Uit principe ben ik het helemaal met je eens, dat je nooit vrijwillig akkoord moet gaan met een verlaging van je salaris, maar de vraag is natuurlijk wel in hoeverre het ook echt een issue gaat worden.

Daarnaast kan je ook voorstellen (afhankelijk ook wat je eigen ambitie is om lang(er) te blijven) om de eerst volgende salarisronde er ietsje minder bij te krijgen dan je collega's en dat ze het op dat moment recht trekken (dus dan in principe een "verlaging" doorvoeren, maar die je zelf niet / nauwelijks voelt). Maar ook hier geldt: wat is het verschil waar het over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 10:10
Andere optie, ga niet akkoord en zeg simpelweg dat ze dan van de andere werknemers het loon maar een klein beetje omhoog doen. Jij blij, en je collega's ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houseparty
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 23:04
Ik weet ook dat ze mij niet kunnen dwingen om dit te accepteren, maar ik vraag me vooral af of ze, mits ik dit niet accepteer, gebruik kunnen maken van die clausule om me zo te ontslaan.
Nee, dat kunnen ze niet. De werkgever heeft geen grond je te ontslaan als je niet akkoord gaat met een loonsverlaging. Alleen als je aantoonbaar onder je functieniveau / functieomschrijving presteert, of eventueel als het bedrijf aantoonbaar in directe financiële nood verkeert.

Kortom: nee, de werkgever heeft niet zomaar een poot om op te staan wat betreft een loonsverlaging.

Wat ze wel kunnen natuurlijk is je geleidelijk aan minder inzetten, aangezien je met een nulurencontract werkt. En aangezien het een contract met een looptijd is kunnen ze je uiteraard na afloop van die looptijd wel een nieuw contract aanbieden met de verlaagde arbeidsvoorwaarden.

Een andere invalshoek is echter of je zelf prettig bij die werkgever werkt. Je zal niet de eerste zijn bij wie het niet akkoord gaan met een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden tot een arbeidsconflict leidt. Waarbij de werkgever door middel van "pesterijen" je het plezier in je werk probeert te ontnemen om je zo weg te jagen. Zonder daarbij de wet of de contractvoorwaarden te overtreden, als ze weten waar ze mee bezig zijn. En in het uiterste geval kan de werkgever een "dossier" van je gaan opbouwen met de intentie je te kunnen lozen.

De beste optie imho is om naar een compromis te zoeken. Voor wat hoort wat. Dus als jij akkoord gaat met een loonsverlaging dan mag de werkgever ook boter bij de wijn doen. Het is afhankelijk van je huidige arbeidsvoorwaarden, en of je de intentie hebt na je looptijd bij het bedrijf te blijven, maar er is normaal gesproken altijd wel iets uit te onderhandelen. Bijvoorbeeld een intentieverklaring voor een contract (vast of verlenging) na afloop van je huidige looptijd, gekoppeld aan een loonsverhoging wanneer je voldoet aan een bepaalde prestatienorm. Of bijvoorbeeld meer betaald verlof. Of een minimale uren garantie. Enzovoorts. Alles op schrift en voorzien van handtekeningen uiteraard.

Bijkomend voordeel van het zoeken naar een compromis is dat het je positie sterker maakt indien de werkgever toch probeert je te ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Yucon

*broem*

Juist als het maar om een kleine verlaging gaat klinkt het als een heel rare actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Hij heeft dat recht niet pas op het moment van verlengen en dan nog is het lastig om een loonverlaging te doen omdat je contract verlengd wordt.

Twee opties
Poot stijf houden en zeggen niet akkoord (zeker omdat je dit salaris een maand of 2 geleden afgesproken hebt) Wettelijk gezien hebben niet veel poot om om te staan omdat je contract je uur prijs/loon vast legt. Er is geen dringgende noodzaak of iets.
Of er in meegaan maar goed de kans is groot als je dit doet dat de volgende aanpassing ook al staat te wachten op je. En die zal zeker minder aangenaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:49

macnerd

No Apples please :-)

Nog een optie, mits geen significant verschil in uurloon: akkoord gaan en iets hard lopen voor de werkgever. Niet zodanig dat het opvalt natuurlijk. Als de werkgever minder biedt kun jij dat ook.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Propageer je nu het Dilbert principe? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat is je huidige loon en wat gaat je nieuwe loon worden? Allicht word je nu ook al onderbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een werkgever die met dit vroeg. Lachte ik in ze gezicht uit ...

Wat belachelijk ik zou er nu. niet eens meer willen werken.. wat een piep tent ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26
Direct nee zeggen of de werkgever uitlachen is makkelijk op papier... In de praktijk altijd wat moeilijker.

Je moet eerst en vooral een idee hebben van hoe sterk je zelf staat voor je kan onderhandelen.

Ligt je loon marktconform, of zit je al aan de echt hoge kant in die condities?
Hoe makkelijk vind je iets anders waar je ook kan komen als je zin hebt?
Hoe moeilijk is het voor de werkgever om jou te vervangen?

Pas als je dat weet kan je onderhandelen.

De Dilbert gaan uithangen of stoer een dikke vinger gaan tonen of de werkgever compleet te kakken zetten gaat niemand hier vooruit helpen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
...de lonen voor iedereen in mijn functie gelijk willen trekken, en dat dat voor mij een kleine loonsverlaging gaat betekenen. ...

...Ik werk op basis van een nulurencontract, maar dit contract heeft wel een looptijd van een jaar en er staat specifiek in wat mijn salaris is. ...
Hoe fijn je al deze.mensen ook vindt, dit is een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Als het bedrijf op de rand van faillissement staat, dan kan ik me voorstellen dat in een wanhoopspoging om offers wordt gevraagd. Maar dan zou dat ook als reden worden aangevoerd. Het lijkt mij sterk dat "lonen gelijktrekken" een zwaarwegend bedrijfsbelang dient.

Je zou kunnen vragen waarom de wens tot gelijktrekken bestaat. En je zou kunnen vragen hoe men tot het nieuwe salaris is gekomen. Ze hadden immers ook kunnen verhogen naar het hoogste salaris. Verder zou je kunnen uitleggen dat een verlaging van het salaris erg vervelend is voor werknemers. In financiele zin, maar ook omdat er geen waardering voor de inzet uit blijkt.

Dat is geen.lastig gesprek, aangezien je op dat moment niets eist. Maar je geeft wel netjes een mening. Ik denk dat je van de reactie veel kunt leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:42
Weet jouw werkgever ook dat ontwikkelaars dermate gewild zijn dat je waarschijnlijk al een gesprek kunt regelen in de tijd die nodig was jouw forum post te schrijven? Ik denk dat de helft van de Tweakers jouw CV wil zou willen doorgeven aan hun werkgever en dat je er voor het eind van de week een gesprek uit haalt.

Waarom zou je bij deze werkgever zelfs voor salaris verlaging beter af zijn dan ergens anders? Als je dit als bij aan doet naast je studie zou hij juist zijn best moeten doen om jouw te houden in de hoop dat je blijft na je studie.

En juist bij een eerste bijbaan kun je eens gek doen en heel hard onderhandelen. Waarschijnlijk heb je nu nog geen gezin die van jouw inkomen afhankelijk is dus zelfs als je te hard gaat leer je een wijze les en zoek je vrolijk een volgende bijbaan

[ Voor 18% gewijzigd door Batavia op 29-03-2018 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Let op dat je een minimaal aantal uren van 3 worden betaald per oproepbeurt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om hier nog even op terug te komen, bedankt voor alle reacties. Ik heb ze allemaal gelezen en dat heeft me geholpen om verzekerder te zijn dat ik inderdaad in mijn recht stond om dit te weigeren. Ik weet dat IT-mensen gewild zijn, maar dit is een part-time bijbaan in een specifiek veld, waardoor het een stuk moeilijker is om iets vergelijkbaars te vinden, en zijn er in principe ook genoeg mensen die mij zouden kunnen vervangen. Mede daardoor en doordat ik het naar mijn zin heb daar wilde ik er wel graag blijven.

Ik ben echter wel weer het gesprek aangegaan met mijn leidinggevende waarin ik heb aangegeven dat ik het er niet mee eens was. Nadat ik mijn verhaal heb gedaan was hij vrij begripvol, en snapte hij ook wel dat hij dit niet kon maken. Het was uit zijn verhaal ook wel duidelijk dat ze mij niet erbij probeerden te naaien, maar dat ze vooral met een moreel probleem zaten qua loon, maar hij erkende ook dat het niet netjes was om dat in mijn nadeel uit te laten vallen. Ik hou dus gewoon mijn oude loon en blijf daar werken.

Ik denk oprecht dat dit niet met kwade opzet is gedaan, en diegene die ermee kwam heeft hiervoor ook z'n excuses aangeboden. Deze persoon is ook geen doorgeschoolde oude manager die de lonen zoveel mogelijk wil drukken, maar iemand die redelijk nieuw is met dit soort leiderschap en zijn best doet om een leuk team te hebben, en hiermee een inschattingsfout heeft gemaakt. Oftewel, zand erover, ik ben weer tevreden. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, die hebben zeker geholpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Een bedrijf dat met een moreel probleem zit qua loon? Right _/-\o_

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blij voor je dat dit overgewaaid is.

Sowieso waarom zou je iedereen hetzelfde moeten betalen? Iedereen is anders: beter of minder goed of weet beter te onderhandelen. Het klinkt erg als een communistische commune waarin de middelmaat gestimuleerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:25:
Blij voor je dat dit overgewaaid is.

Sowieso waarom zou je iedereen hetzelfde moeten betalen? Iedereen is anders: beter of minder goed of weet beter te onderhandelen. Het klinkt erg als een communistische commune waarin de middelmaat gestimuleerd wordt
Er is ook nog zoiets als loonschalen.
Als je daar boven zit, dan moet je natuurlijk niet veel extra verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:27:
[...]

Er is ook nog zoiets als loonschalen.
Als je daar boven zit, dan moet je natuurlijk niet veel extra verwachten.
Dan verdien je toch niet allemaal hetzelfde? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55
armageddon_2k1 schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:17:
Een bedrijf dat met een moreel probleem zit qua loon? Right _/-\o_
Dat komt voor...

In mijn team (6 medewerkers) zitten ook vrij forse verschillen in salariëring. Hoewel "het bedrijf" dit niet echt interesseert vind onze manager dit wel een (moreel) probleem. Hij doet er ook alles aan om de verschillen te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:08

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Lastig geval. Als het bedrijf netjes zou zijn geweest zouden ze het gelijk trekken door de rest te verhogen. Ik zou denk ik niet akkoord gaan.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:30:
[...]
Dan verdien je toch niet allemaal hetzelfde? :?
Nee, binnen een loonschaal zijn er verschillen die makkelijk 30% kunnen zijn.
Maar als je bovenin zit ( of er boven), dan moet je niet verwachten loonsverhogingen te krijgen buiten wat index.
Bij ons zal men vrijwel nooit je loon verlagen, maar wel bevriezen, dan zit je na een paar jaar wel weer binnen de loonschaal, of je moet promotie maken.

Pagina: 1