Niet direct een programmeervraag, maar ik denk dat hier de meeste mensen zitten met hetzelfde probleem en zou graag eens hebben over het schrijven van technische documentatie. De insteek is niet zozeer of het noodzakelijk is en hoeveel diepgang de documentatie moet hebben (dat kan per geval verschillen), maar hoe je de documentatie schrijft.
De verschillende opties
In de basis kun je op een aantal manieren documenteren:
Documenteren in een tool als Confluence vind ik over het algemeen erg prettig, omdat je alles op een vaste plek hebt. Het nadeel zijn de repeterende kosten en dat je op een gegeven moment helemaal vast zit aan zo'n tool. Niet alle bedrijven willen dat of hebben de kosten er voor over. Daarbij zijn ook dit soort tools vaak vrij beperkt om goede sequence diagrammen te kunnen tekenen
Alternatief?
Ruim 20 jaar geleden (toen ik aan het afstuderen was) gebruikte ik altijd LaTeX voor mijn documenten. Eenmaal in het bedrijfsleven is dat eigenlijk helemaal verdwenen, maar het bestaat nog altijd en het heeft nog altijd de voordelen van toen (helaas ook nog de nadelen).
Een groot voordeel is dat je vooral bezig bent met tekst typen en vrijwel niet met opmaak en dat soort zaken. Helaas is het niet zo toegankelijk als bijvoorbeeld mark-down, maar het is wel veel krachtiger. Door middel van plug-ins kun je ook heel goed wiskundige formules, scheikundige vergelijkingen, maar ook sequence diagrammen, plaatjes, ... toevoegen.
Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat jullie zoal gebruiken voor het documenteren en wat jullie ervaringen daar bij zijn.
De verschillende opties
In de basis kun je op een aantal manieren documenteren:
- In Microsoft Word een requirements document, functioneel of technisch ontwerp schrijven. Veel bedrijven hanteren standaard templates voor verschillende documenten om je alvast op gang te helpen en het in de huisstijl te krijgen.
- Documenteren in een collaberate CMS (zoals bijvoorbeeld Atlassian's Confluence). Ook de WIKI pagina's van bijvoorbeeld Github of Gitlab zijn hier nog wel deels geschikt voor.
- Gegenereerde documentatie vanuit code (bijvoorbeeld Doxygen) laat ik even buiten beschouwing, want dat vind ik eigenlijk alleen geschikt voor referentie documentatie (zoals API beschrijvingen).
Documenteren in een tool als Confluence vind ik over het algemeen erg prettig, omdat je alles op een vaste plek hebt. Het nadeel zijn de repeterende kosten en dat je op een gegeven moment helemaal vast zit aan zo'n tool. Niet alle bedrijven willen dat of hebben de kosten er voor over. Daarbij zijn ook dit soort tools vaak vrij beperkt om goede sequence diagrammen te kunnen tekenen
Alternatief?
Ruim 20 jaar geleden (toen ik aan het afstuderen was) gebruikte ik altijd LaTeX voor mijn documenten. Eenmaal in het bedrijfsleven is dat eigenlijk helemaal verdwenen, maar het bestaat nog altijd en het heeft nog altijd de voordelen van toen (helaas ook nog de nadelen).
Een groot voordeel is dat je vooral bezig bent met tekst typen en vrijwel niet met opmaak en dat soort zaken. Helaas is het niet zo toegankelijk als bijvoorbeeld mark-down, maar het is wel veel krachtiger. Door middel van plug-ins kun je ook heel goed wiskundige formules, scheikundige vergelijkingen, maar ook sequence diagrammen, plaatjes, ... toevoegen.
Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat jullie zoal gebruiken voor het documenteren en wat jullie ervaringen daar bij zijn.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.