Temperatuur uitlezen met een microcontroller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een manier om op een betrouwbare en mooie manier om de temperatuur uit te lezen in verschillende ruimtes. Mijn plan is om in inbouw/centraaldoosjes een sensor te plaatsen, de MCP9700 om precies te zijn. Doordat veel lichtknoppen worden vervangen door afdekplaatjes met vier drukknoppen er in, houd ik in de meeste ruimtes een inbouwdoos over die niet gebruikt word. Ik ben van plan om in die inbouwdoosjes die sensor te plaatsen. Echter weet ik niet of ik op deze manier een betrouwbare temperatuur kan aflezen, omdat op deze temperatuur de stand van een stelventiel word bepaald. Kan ik gewoon een afdekplaatje over de sensor doen of moet ik wat (kleine gaatjes boren of moet ik de sensor door een klein gaatje laten uitsteken om een betrouwbare temperatuur uit te lezen?
Nu zit ik met nog een probleem. Ik heb twee ruimtes waarin ik geen PVC pijpen over houd zonder een 230v draad. Kan ik gewoon mijn draad (12vdc) door dezelfde buis trekken of kan dit niet omdat de netstroom storing kan geven aan de analoge voltage van de sensor? Anders moet ik wellicht draad trekken met alleen 12v zonder data voor een RF/WiFi microcontroller zoals een ESP32 die ik in een contactdoos plaats en die dan de temperatuur laten verzenden naar een servertje, maar dan ben ik bang dat de warmte van bijvoorbeeld de ESP de temperatuur lezing beinvloed.
Ik hoop dat iemand van jullie mij raad kan geven en eventueel tips en dingen waar ik op moet letten,

Met vriendelijke groet,

Pascal

Beste antwoord (via DangerousMagic op 28-03-2018 10:42)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een soort LM35D variant, analoog. Kan je ook prima met een Arduino uitlezen via zijn alanoge ingangen

Oer langere afstanden zal die heus wel werken want zijn uitgang is voedingsspanning onafhankelijk, wil je een stabiele spanning zou ik over grotre afstanden wel een condensator over de voeding bij de sensor solderen. Een DS1820 is wel een betere keuze en ook adresseerbaar.naar het schijnt.

Ik zou wel de sensoren buiten de doos uit laten komen om de werkelijke temp in de ruimte te meten, in de doos heb je toch een afkoeling van de temp door de buizen heen en van de oudere muur.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Deze DS18B20 sensoren kun je van een aardige kabel voorzien, en ze zijn ook gemaakt om met meerdere in een soort van bus te werken ('onewire'). Je hebt dan dus maar 1 signaalkabel die je controller ingaat.

Overigens denk ik dat het wat betreft je warmteafgifte door de controller wel meevalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 27-03-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FTfb3QW.jpg

Ik heb nog wat van deze one wire sensors liggen, ik weet alleen niet of dit gaat storen in ruimtes zonder overtollige pvc buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
DS18B20 zou ik voor gaan, makkelijk met een arduino uit te lezen. Ik draai er mijn vloerverwarming op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

DangerousMagic schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:01:
[afbeelding]

Ik heb nog wat van deze one wire sensors liggen, ik weet alleen niet of dit gaat storen in ruimtes zonder overtollige pvc buizen
Ik weet een geweldige manier om erachter te komen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
als je je microcontroller laat hibernaten hoef je je weinig zorgen te maken over opwarming denk ik. Misschien hooguit van de voeding als die een hoog standby verbruik heeft. Maar dat valt vast wel te dissiperen met een aluminium afdekplaatje of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

12V bij je 230v is qua veiligheid/norm echt een no-go in PVC leiding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een soort LM35D variant, analoog. Kan je ook prima met een Arduino uitlezen via zijn alanoge ingangen

Oer langere afstanden zal die heus wel werken want zijn uitgang is voedingsspanning onafhankelijk, wil je een stabiele spanning zou ik over grotre afstanden wel een condensator over de voeding bij de sensor solderen. Een DS1820 is wel een betere keuze en ook adresseerbaar.naar het schijnt.

Ik zou wel de sensoren buiten de doos uit laten komen om de werkelijke temp in de ruimte te meten, in de doos heb je toch een afkoeling van de temp door de buizen heen en van de oudere muur.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Niet online
Bedankt voor de tips en hulp iedereen! Ik moet dus voor de twee ruimtes zonder lege buizen dus een andere oplossing zoeken, maar voor de ruimtes met losse buizen ga ik gewoon aan de slag met een sensor die een klein beetje uit steekt.
Pagina: 1