Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10
Ik wil graag zonnepanelen gaan installeren op mijn tuinhuis. Het lijkt mij wel een leuke klus om te doen en ben dan ook van plan de installatie zelf te gaan uitvoeren. Maar natuurlijk wel helemaal volgens de regels en wil dit ook graag netjes en slim doen :)

Ik had al een aantal vragen gesteld in het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 topic maar om het overzichtelijk te houden start ik hier nu een eigen topic voor.

Ik was eerst van plan 4 rijen van 2 panelen richting het zuiden te plaatsen onder een hoek van 15/16 graden. Maar na advies in bovenstaand topic heb ik mijn plan bijgesteld en wil ik er nu 7 richting oost en 7 richting zuid in portrait stand plaatsen onder een hoek van ongeveer 10 graden.

Mijn tuinhuis ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/oaywc9.jpg
(de foto is genomen vanuit het zuid westen, de lange kant met de deuren is aan de west kant)

De dakopbouw is als volgt:
De overspanning is aan de voorkant 3,82m en aan de zijkant 2,67m met 12x12cm balken. Daarop ligt een balkenlaag van 14,7x5cm balken met een h-o-h afstand van 57cm. Hierop ligt een laag met vuren (of douglas?) messing en groef planken. Met daarop bitumen. Het dak is vlak en er kan 1 a 2cm water op blijven staan (zoals ook op de foto te zien is).
De staanders zijn 15x15cm. Alles is douglas hout.

De onderkant van het dak ziet eruit zoals op de foto hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wcet13.jpg

De afmetingen bovenop het dak zijn 3,40m x 7,40m.

Constructie voor de zonnepanelen:
Ik ben van plan 3 driehoeken te gaan maken en deze te gaan plaatsen op de 3 dragende punten. Op de foto hierboven; 1 helemaal links, 1 op 3 meter naar rechts boven het tussenschot & 1 rechts boven de paal. Op deze driehoeken monteer ik dan op beide kanten 2 aluminium strips die ook op schuine daken wordt gebruikt voor het monteren van de panelen.
Als het nodig is schroef ik de driehoeken onderaan ook aan elkaar met twee balken waarop ik tegels kan leggen. De driehoeken laat ik rusten op rubber matten/tegels om het dakleer/bitumen te beschermen (en de driehoeken vrij liggen van het eventuele water wat op het dak staat.

Elektrische installatie:
Op dit moment heeft mijn tuinhuis een aparte groep in de meterkast in huis. Dit is een gecombineerde aardlekautomaat met zekering (B16, 30mA). Vanuit het huis loopt er een YMVK-AS 2x2,5mm2 naar m'n tuinhuis waar deze kabel in een lasdoos binnenkomt. Vanuit de lasdoos voed deze een aantal wcd's en verlichting. Meeste voor m'n vijverinstallatie.

Openstaande vragen (lijst zal misschien groeien ;) ):
1. Waarop moet ik letten bij de keuze van mijn zonnepanelen?
- Ik lees vaak iets over spanningen. Wat is dan goed voor een oost/west opstelling?
- Prijs/kwaliteit bepaald voor mij welke het worden, ik hoef niet de meeste WP's (wel de meeste voor een gunstige prijst ;) ) & wel een voorkeur voor zwart maar geen must.
2. Hoe moet ik de panelen aansluiten op de omvormer?
- Moet ik dit doen met 1 lange string (verwacht van niet doordat niet alle panelen gelijktijdig in de zon liggen)
- Of twee keer een string van 7 panelen maar aansluiten op 1 aansluiting van de omvormer?
- Een string voor oost & een string voor west op losse aansluitingen op de omvormer?
- Om moet je hierbij al snel optimizers of micro-omvormers gebruiken?
3. Hoe selecteer ik een goede omvormer?
- Welke capaciteit moet de omvormer hebben t.o.v. de panelen? Stel 7(oost) + 7(west) x 295wp wat is dan de goede capaciteit? Ik begreep al dat het niet 14x295/2 was?
4. Is het verstandig de zijkanten dicht te maken?
5. Hoeveel kilo ballast zal ik moeten gebruiken?
6. Hoe kan ik de installatie het beste elektrisch aansluiten?
- Is een groepenkast in mijn tuinhuis nodig? Met een hoofdschakelaar, aardlek, zekering voor de omvormer & zekering voor overige aansluitingen in m'n tuinhuis.
- Is een extra aardpen in mijn tuinhuis nodig? Zodat er een aardlek goed kan werken aan de kant van het tuinhuisje als de kabel tussen mijn huis en het tuinhuisje wordt doorgestoken.
(ik zal m'n conclusie/keuze bij de vragen toevoegen als deze afgerond is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
2 strings van zwarte 275Wp op een eenvoudig 3000W chinees omvormertje, die hebben meestal wel 2mppt's. Werkt perfect en heb je knappe looks en een scherpe prijs. Kan ook op je aanwezige kabel met een pv verdeler. Dan hoeft er geen groepenkast of aardepn oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik blijf bij mijn ideetje:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Aanvullend:
Gezien het laagbouw is en omgeven door huizen (vermoed ik), gewoon simpel het platdaksysteem van zonnekompas met niet al te veel ballast.
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Je hebt verder geen dak op je huis?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
Bedankt voor de reacties.

@No Hands Ah, dat heet dus een PV verdeler ;)
Ik dacht dit zelf te moeten maken, maar dit bestaat dus kant en klaar.. Maar wat gebeurd er dan als de kabel wordt beschadigd en de aarde naar m'n meterkast er niet is (en zowieso al erg lang is). Slaat de omvormer dan vanzelf af omdat die geen (goede) aarde meer heeft? Kan gevaarlijk zijn als die voedende kant niet afslaat, of denk ik nu te moeilijk?

@AUijtdehaag Ik neig erg naar je reactie met de Trina 295's & de Goodwe 3000 NS. Aan de hand daarvan ben ik ook gaan zoeken naar het daksysteem van Zonnekompas maar kon niets vinden.. Maar dit ziet er heel goed uit:
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_7500.JPG
Als ik hun email leveren zij zo'n systeem dan los?

Is deze omvormer geschikt met maar 1 MPPT?

@AUijtdehaag Uiteraard heeft mijn huis een dak :P . Voorlopig wil ik daar nog niets op plaatsen, dat is vrij complex (zadeldak op een 2-onder-1-kap) west/noord/oost dak met weinig ruimte. Dit voorjaar/zomer wordt daar nog een dakkapel op de westkant geplaatst en de oostkant heeft een pijp van de cv-ketel & een dakraam.
Als het goed is gelukt met m'n tuinhuis wil ik daar nog is naar gaan kijken. Maar ik denk met deze 14 panelen voorlopig ook redelijk even te spelen met mijn eigen stroomverbruik..

[ Voor 24% gewijzigd door HobbeS op 27-03-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die trina's was mijn "simpele" voorbeeld
Maar als je al een beetje zoekt heb je ze nieuw en kan je de btw terugvragen voor minder dan de prijs op MP.
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-295wp-zonnepaneel.html
Maar in die "Wp" klasse is er keuze genoeg:
http://shop.winkelman-zon...bar-290wp-full-black.html

In principe kan dat op een omvormer met 1 mppt inderdaad.
Maar twee stringen parallel zou ik niet snel doen als je enigszins schaduw hebt, op een enkel paneel
(op alle panelen in de string tegelijk, dan maakt het geen r...t uit, de panelen doen dan toch niet veel meer.).
Het is en blijft panelen op een laagbouw, dus ga er maar van uit dat de opwek tijd wat korter is dan op een huisdak. Zo een schuurtje platdak ligt nou eenmaal sneller in het donker

Maar ik verwees naar een andere (duurdere) post van mij, met 54 Vmpp panelen. (en meer Wp)
7x 54 V = 378 Vmpp levert een ietsje beter rendement op dan 7x 32 V = 224 Vmpp

Neem eens kontakt op met Patrick van Zonnekompas voor het bevestiging systeem.
(als je er uit bent welke panelen, zodat je de maatvoering weet voor de bevestiging)
En informeer eens bij hem eventueel voor alles...

De panelen in de bovenstaande voorbeeld foto zijn Solar Frontier dunne film panelen..
Helaas niet meer nieuw verkrijgbaar (maar ook minder Wp per m2, dan de huidige zonnepanelen)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:23:
Die trina's was mijn "simpele" voorbeeld
Maar als je al een beetje zoekt heb je ze nieuw en kan je de btw terugvragen voor minder dan de prijs op MP.
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-295wp-zonnepaneel.html
Maar in die "Wp" klasse is er keuze genoeg:
http://shop.winkelman-zon...bar-290wp-full-black.html

In principe kan dat op een omvormer met 1 mppt inderdaad.
Maar twee stringen parallel zou ik niet snel doen als je enigszins schaduw hebt, op een enkel paneel
(op alle panelen in de string tegelijk, dan maakt het geen r...t uit, de panelen doen dan toch niet veel meer.).
Het is en blijft panelen op een laagbouw, dus ga er maar van uit dat de opwek tijd wat korter is dan op een huisdak. Zo een schuurtje platdak ligt nou eenmaal sneller in het donker

Maar ik verwees naar een andere (duurdere) post van mij, met 54 Vmpp panelen. (en meer Wp)

Neem eens kontakt op met Patrick van Zonnekompas voor het bevestiging systeem.
(als je er uit bent welke panelen, zodat je de maatvoering weet voor de bevestiging)
En informeer eens bij hem eventueel voor alles...

De panelen in de bovenstaande voorbeeld foto zijn Solar Frontier dunne film panelen..
Helaas niet meer nieuw verkrijgbaar (maar ook minder Wp per m2, dan de huidige zonnepanelen)
Ik zag dat je verwees naar een andere post, ik kon helaas nog niet zien wat de Panasonic panelen gaan kosten en vind het daarom moeilijk om die mee te nemen in een vergelijk.
De BenQ 335wp panelen vind ik wel mooi alleen leken mij die wat duur, maar misschien ga ik daar wat kort door de bocht. €278,10 vs. €189,00 (beide incl. BTW) voor 40wp. Of dus eigenlijk €219,70 vs. €149,31 = €985,45 totaal voor 560wp. Ga ik dat in deze opstelling snel terugverdienen..?
Ik heb echt geen idee en kan dat niet echt inschatten..
Op dit moment lijk het dak eigenlijk heel lang in de zon, oostkant de hele dag, westkant misschien toch ook wel zon lijkt over mijn huis nog op het dak te komen. Maar helaas kwamen er gisteren rond 17.00 weer wolken voor de zon en was er geen schaduw meer te zien.. Dus van 's ochtends 7.00 tot 17.00 is het dak de hele dag vrij. (ik heb natuurlijk geen invloed of buren een keer een boom o.i.d. vlak naast m'n tuinhuis gaan planten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:23:
Kun je me uitleggen hoe dit werkt of hoe ik hierop moet letten? Hoeveel beter is dit rendement?

Ik zie dat de Goodwe omvormer ook bestaat met 2 mptt's. Cheap en makkelijke oplossing is 14x de Trina TSM-300 en een Goodwe GW3000D-NS of ga ik hiermee te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@migjes kan dat beter uitleggen dan ik.
Maar zie zijn plaatje in deze post: migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

2x mppt kan natuurlijk ook.

Maar 4200 Wp op een 3000 watt omvormer gaat wel wat af toppen denk ik...(oost/west en lage hellingshoek toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:24:
@migjes kan dat beter uitleggen dan ik.
Maar zie zijn plaatje in deze post: migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

2x mppt kan natuurlijk ook.

Maar 4200 Wp op een 3000 watt omvormer gaat wel wat af toppen denk ik...(oost/west en lage hellingshoek toch?)
Ja, inderdaad. Oost 7 panelen en west 7 panelen, onder een hoek van 10 graden (ga ik nu vanuit).
Ik dacht omdat die opbrengsten een beetje na elkaar liggen dat die 4200Wp er dan nooit gelijktijdig is maar meer eerst vooral 2100Wp van de Oost opstelling en daar achteraan 2100Wp van de West opstelling. En dan wat overlap in dat overpak moment met beide opbrengst..

Ik zie dat de panelen max 32,6Vmpp hebben dat x7 is dan 228,2Vmpp. Ik zie dat de omvormer een spanningsbereik heeft van 80 tot 550v. Maar helaas zie ik daar niet zo'n mooi rendementsgrafiekje o.i.d. bij. Ik kan dus niet zien op welke spanning die >97,5% gehaald wordt..
@migjes Is deze maximale stringspanning te laag? Moet dit eigenlijk altijd richting de 400v zitten?

Nog een nieuwe vraag, ik zie bij de DHZ-pakketten nergens bedrading meegenomen voor het aarden van panelen. Bij de specificaties zie ik nu wel een aarde aansluiting. Moeten naast de DC + & - ook een aarde draad aangesloten worden op de panelen? Hoeveel mm2? Gelijk aan de DC bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
@HobbeS
je kunt voor vrijwel iedere 1-fase TL omvormer dit grafiekje gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
zo veel verschil zit er niet in die dingen (ze werken intern allemaal op de zelfde manier.
de DC die binnen komt op de mpp van de panelen word omgevormd naar 350V, en dan pas gaat het de DC-AC convertor in. ;) )

7x32Vmpp = voldoende voor vrijwel iedere TL omvormer.
(bij 6X moet je een goede reden hebben om dat te willen, maar als het moet kan het ook.)
dus geen probleem om dat te doen.

4200Wp op een 3000W omvormer en plat oost-west, tja het kan.
het is wel het grensje, als volgt 30% meer Wp als W omvormer op zuid, dat is mogenlijk zonder echt verlies.
dus 3000W + 30% = 3900Wp.
en dan nog 300Wp wat je voor oost-west gebruikt.
dus alles is de marges en dit kan wel, het is wel maximaal precies de grens die ik aanraad.
(ik zie liever iets anders, maar mijn mening is niet belangrijk.)

ik vind wel dat als je naar 2x7x300Wp wil kijken, dat je ook eens moet kijken naar 2x7x320Wp panasonic.
dan is de Vmpp beter, maar je hoeft het niet te kiezen. (maar weet het wel.)

mijn mening blijft.
leg er 12x32Vmpp op dat dak met 16A (+/-3600W of 4000VA) omvormer, gewoon plat, met een kleine hoek die niet eens over de dakrand komt.
is goedkoper aanleggen
en is een stuk minder zwaar voor het dak,
en opbrengst is ook niet mals.

maar mijn persoonlijke mening is eigenlijk niet belangrijk ;)

ik zou zeggen doe maar wat je het leukste vind, alles wat je wil is wel oke. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1