Van stereo naar surround sound

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:21
Ik heb een 2.1 actieve speaker set met twee XLR ingangen. Deze gebruik ik via een DAC met usb/toslink/coaxial inputs, XLR outputs, en een volumeknop. Zeer tevreden over deze setup.

Nu ben ik aan het onderzoeken hoe ik deze speakers kan gebruiken in een surround sound opstelling met minimale componenten/investering. Als eerste stap wil ik daarvoor twee surround speakertjes toevoegen, en de front, center en sub kanalen naar mijn huidige 2.1 set sturen.

Hoe pak ik dit aan qua signaalverwerking?

De gebruikelijke weg die ik tegenkom in de home cinema wereld is het gebruik van een AV receiver. Mijn probleem hiermee is dat dit prijzige componenten zijn en het voelt als overkill voor mijn gebruik, al helemaal omdat mijn main speakers actief zijn. Ik zou een duurder model met pre-outs nodig hebben die ook center en sub naar de front outputs kan sturen. Maar ondertussen gebruik ik 5 versterkerkanalen niet, en ook heb ik het input switchen niet nodig. Nogal overdreven voor mijn gevoel om daar zo'n lompe bak voor te hebben staan.

Het simpelste wat ik nodig heb:
- HDMI input of Toslink input vanuit de tv.
- 5.1 audio output, configureerbaar als 4.0 output.
- volume regelaar (of kan dit vanuit de tv?)

Hetzelfde dus eigenlijk als mijn huidige DAC, maar dan met 5.1 ondersteuning en 2 extra outputs.

Een mogelijke oplossing hiervoor vind ik in de "HDMI audio extractor". Deze hebben hdmi in- en 5.1 tulp uitgangen. Alleen heb ik hierbij het probleem dat center en sub ook naar de front speakers moeten, en er geen volumeregelaar op zit. Daarnaast lijken er alleen goedkope modellen te bestaan waarvan ik de audiokwaliteit van de DAC zeer betwijfel.

Weet iemand of er hier een mooie oplossing voor bestaat, of zal ik toch aan een overkill receiver moeten toegeven?

...

Relevante hardware die ik gebruik:
- Syrincs M3 220 DT speakers
- Matrix mini-i DAC
- TV met HDMI
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Poeh... Er zijn de afgelopen tijd meerdere setups voorbij gekomen van mensen die van "geen-surround" naar surround willen. In jouw geval met actieve speakers; in de andere gevallen o.a. met 2 stereoversterkers; 2 complete 5.1-sets die los van elkaar en tegelijk aangestuurd moeten worden én gelukkig ook gewoon AV-receivers met nu nog maar 2 speakers eraan ;)

De allermakkelijkste manier is om echt een AV-receiver aan te schaffen. Dan heb je HDMI, alle juiste surroundcodecs voor je audioprocessing (DTS en Dolby varianten) en zaken als lip sync. Dat verlies je allemaal als je niet voor een receiver kiest.

Waarom zou een receiver verder overkill zijn? Die heb je ook voor bescheiden bedragen. Kan je je actieve speakers ergens anders in huis ook gebruiken? Dan hebben die een tweede leven en kan je gewoon voor een av-receiver + 5.1 speakers gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 27-03-2018 16:56 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Je kunt ook voor niet teveel geld een receivertje tweedehands kopen.

Wellicht is het een optie die Syrincs set en DAC te verkopen, van de opbrengst daarvan zal je tweedehands best een leuk setje receiver+speakers moeten kunnen kopen.

Tenzij je bijzonder gehecht bent aan die combo, maar je maakt het jezelf wel erg lastig om naar surround te gaan met behoud van die componenten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Daarbij moeten de surroundspeakers ook aangestuurd worden door een versterker. Een receiver is waarschijnlijk ondanks de overkill de goedkoopste / meest praktische oplossing. Maar op marktplaats zijn soms ook wel surround voorversterkers te krijgen. Die zou dan in plaats van je DAC komen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Bedankt voor de goede reacties. De receiver voelt vooral als overkill omdat er allerlei elektronica in zit die ik niet nodig heb. Meerdere (soorten) video inputs, audio inputs, video processing zoals upscaling, en dan nog de talloze versterker kanalen die er in zitten en het nodige aan gewicht en formaat toevoegen. Maar het lijkt dus toch nodig te zijn.

Ik kan inderdaad goedkoop een tweedehands receiver kopen en deze enkel voor audio gebruiken. Dus puur audio uit de tv naar de receiver, verder alles op de tv zelf doen. Ideeën voor degelijke modellen (met de benodigde preouts en configuratie)?

Of toch maar investeren in een mooie nieuwe receiver met alle 4k en streaming fratsen...
Tenzij je bijzonder gehecht bent aan die combo, maar je maakt het jezelf wel erg lastig om naar surround te gaan met behoud van die componenten.
Ik ben er héél erg aan gehecht, deze speakers zijn echt goud. Ik dacht er ook aan mijn huidige opstelling ergens anders in huis als muziek installatie te blijven gebruiken. Het jammere is alleen dat ze er niet bepaald mooi uit zien voor bijvoorbeeld in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
Ik zou toch iets meer investeren in de toekomst, als je eenmaal goed meerkanaals geluid (bij films) gewend ben wil je alleen maar meer.
Je blijft tobben met een eenvoudige versterker.
Succes!

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

microcuts schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:32:
Bedankt voor de goede reacties. De receiver voelt vooral als overkill omdat er allerlei elektronica in zit die ik niet nodig heb. Meerdere (soorten) video inputs, audio inputs, video processing zoals upscaling, en dan nog de talloze versterker kanalen die er in zitten en het nodige aan gewicht en formaat toevoegen. Maar het lijkt dus toch nodig te zijn.

Ik kan inderdaad goedkoop een tweedehands receiver kopen en deze enkel voor audio gebruiken. Dus puur audio uit de tv naar de receiver, verder alles op de tv zelf doen. Ideeën voor degelijke modellen (met de benodigde preouts en configuratie)?

Of toch maar investeren in een mooie nieuwe receiver met alle 4k en streaming fratsen...

[...]

Ik ben er héél erg aan gehecht, deze speakers zijn echt goud. Ik dacht er ook aan mijn huidige opstelling ergens anders in huis als muziek installatie te blijven gebruiken. Het jammere is alleen dat ze er niet bepaald mooi uit zien voor bijvoorbeeld in de woonkamer.
Ik heb sinds 4 maanden een tweedehands Marantz SR7009 met 4K en streaming fratsen (gebruik ik niet want ik heb een Bluesound) voor €500,-. Top ding en geen geld voor wat het biedt aan geluidskwaliteit/vermogen. Ideetje? :*) Er is voor weinig geld genoeg te vinden van mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen en hun spul verkopen. Mijn verkoper had een echte thuisbioscoop, kwijl, kwijl. 8)

NB: deze klinkt in stereo ook gewoon top. Dat is met die goedkope receivers vaak een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:06:
[...]

Ik heb sinds 4 maanden een tweedehands Marantz SR7009 met 4K en streaming fratsen (gebruik ik niet want ik heb een Bluesound) voor €500,-. Top ding en geen geld voor wat het biedt aan geluidskwaliteit/vermogen. Ideetje? :*) Er is voor weinig geld genoeg te vinden van mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen en hun spul verkopen. Mijn verkoper had een echte thuisbioscoop, kwijl, kwijl. 8)

NB: deze klinkt in stereo ook gewoon top. Dat is met die goedkope receivers vaak een probleem.
Op diezelfde wijze heb ik een SR7005 gekocht voor €200. Goede kwaliteit voor weinig geld, ook al gebruik ik hem slechts stereo (komt binnenkort nog een center bij, maar meer luidsprekers zijn me verboden...)

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 27-03-2018 18:42 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit soort dingen had je dus al gevonden: https://nl.aliexpress.com...f6e1d85&priceBeautifyAB=0
En idd, met een set als de jouwe zal de kwaliteit daarvan op zijn minst twijfelachtig zijn en je zit met volumeregeling en de combi van kanalen (met name center).

Probleem is: het uit een signaal extraheren van discrete 5.1 signalen en naar een DAC zetten is niet moeilijk en heel goedkoop te doen. Vervolgens weer combineren naar een 4.0 signaal vereist echter extra digitale logica en is dus duurder. In een home cinema receiver zit dat ingebouwd maar in die goedkope chinese dingen niet.

Ben bang dat er niks anders voor je op zit dan die hele set de deur uit te doen en nieuwe speakers en sub te kopen als je naar 5.1 wilt.
Want even gechargeerd gezegd heb je nu gewoon een veredeld PC speaker setje. Das niet uitbreidbaar en combineert bijna nergens mee qua normale hifi of home cinema apparatuur.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Actieve speakers zijn idd minder praktisch in een surround opstelling, heeft wat mij betreft dan weer weinig te maken met de kwalificatie pc speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Wellicht zal ik ooit een complete 5.1 set aanschaffen. Voor nu houd ik het graag nog even bij mijn 4.0 insteek. Naar het lijkt bestaat er dus geen ander component voor mijn gebruik dan een receiver. Of zo'n voorversterker/processor, maar daar lijken alleen ultra high end modellen van te bestaan.

Een tweedehands receiver wordt lastig ben ik bang. Als ik dan toch ook video signaal door de receiver ga sturen zal ik een redelijk nieuwe moeten vinden met alle laatste HDR/HLG/Dolby Vision ondersteuning, anders doe ik af aan mijn tv.

Weet iemand of de goedkopere Denon receivers met "zone 2" pre outs bruikbaar zouden zijn? Of krijg ik daar sowieso een 2.0 mix op, in plaats van front center en sub?

Edit: of toch maar een wat oudere maar hogere kwaliteit tweedehands receiver, en die alleen als audio out gebruiken?

Syrincs heeft trouwens ook ooit een complete 5.1 versie van mijn "veredelde PC speaker setje" verkocht, maar die is helaas nergens meer te vinden. Deze speakers zijn absoluut home cinema waardig en ongeëvenaard in hun prijsklasse.

[ Voor 6% gewijzigd door microcuts op 27-03-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@microcuts Syrincs heeft trouwens ook ooit een complete 5.1 versie van mijn "veredelde PC speaker setje" verkocht, maar die is helaas nergens meer te vinden. Deze speakers zijn absoluut home cinema waardig en ongeëvenaard in hun prijsklasse.

Het is maar net wat homecinema waardig vindt. Ik zou ze aan mijn pc wel willen hebben, maar als set in de woonkamer springen bij mij de tranen in de ogen. Mijn advies.....gelijk goed doen, eruit die dingen, nieuwe speakers en jaren genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op basis van uiterlijk bedoel je dan neem ik aan? Laat dat die jongen lekker zelf bepalen :).

Preouts zitten alleen op de wat duurdere modellen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Qua uiterlijk ben ik het 100% met je eens :9

Bedankt voor alle adviezen! Ik zal toch aan de receiver moeten geloven, voor audio only of gewoon all in voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Werd net hier op geattendeerd: https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=txl

Voor 199 euro is dat echt geen geld :)
Wat je zou kunnen doen is die kopen en een paar line level converters kopen en daar je speakerset op aansluiten, dan ben je er. Rears kun je dan alles voor kopen en aansluitingen heb je zat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja dat kan ook idd. Ik heb die optie niet aangekaart omdat ik denk dat de TS onoverkomelijke bezwaren voelt tegen een line level convertor aansluiten om een speaker uitgang. Maar het is zeker een prima optie, veel economischer dan een receiver met preouts, die zijn doorgaans rond de 1000e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Ik ken line level converters inderdaad, zijn ook zelf te maken voor een paar euro. Je bent dan wel echt vermogen aan het wegbranden en voor mijn gevoel verlies je dan van alles op een onnodig signaalpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je brand geen vermogen weg op zich! Er worden uiteraard weerstanden met hoge waarde voor gebruikt zodat er nauwelijks stroom loopt. Anders zou zo'n ding ook bloedheet worden :). Dat zou totaal onzinning zijn.

Je hebt uiteraard wel een versterker extra in het signaal pad zitten. In feite kan dat geen enkele kwaad, versterkers zijn zo mooi lineair en vervormingsvrij dat die het signaal eigenlijk helemaal met rust laten. Ze maken het alleen ietsjes sterker en daarna maak je het met een weerstand weer ietsjes zwakker.

Het is alleen gevoelsmatig wat lastig te accepteren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Hm ik dacht toch dat die redelijk warm werden, valt mee misschien, thanks!

Die 540BT is een mooie deal inderdaad, maar ik vind 'm wat te gestript aan features/codec support om toekomstbestendig te zijn. Een 1400H biedt al meteen een stuk meer.

Ik denk dat ik toch in zoiets zal investeren of wellicht een serie ouder als die tweedehands te vinden is. Dan voor voorlopig maar even een line level converter klussen voor m'n actieve speakers!

[ Voor 28% gewijzigd door microcuts op 28-03-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Jag schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:06:
Ja dat kan ook idd. Ik heb die optie niet aangekaart omdat ik denk dat de TS onoverkomelijke bezwaren voelt tegen een line level convertor aansluiten om een speaker uitgang. Maar het is zeker een prima optie, veel economischer dan een receiver met preouts, die zijn doorgaans rond de 1000e.
Preouts kan tegenwoordig wel goedkoper. In de pricewatch begint het net onder de 600 euro. Een knappe Denon AVR-X3400H die helemaal van deze tijd is koop je voor 635 euro. In welk budget zoekt TS eigenlijk een oplossing?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Als ik all in ga op een moderne receiver die ik ook voor video ga gebruiken zoek ik iets rond de prijs van een X1400H.

Op zich is er ook meer budget, maar dan moet dat toch wel een duidelijke meerwaarde brengen. Als ik bijvoorbeeld een 1400 vergelijk met een 3400 zie ik maar weinig toegevoegde waarde voor bijna 2x de prijs:
- Upscaling, wat *misschien* iets beter is dan mijn tv dat doet.
- Meer inputs/outputs die ik niet zal gebruiken
- Meer vermogen
- En natuurlijk wel de preouts 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door microcuts op 28-03-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
microcuts schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:54:
Wellicht zal ik ooit een complete 5.1 set aanschaffen. Voor nu houd ik het graag nog even bij mijn 4.0 insteek. Naar het lijkt bestaat er dus geen ander component voor mijn gebruik dan een receiver. Of zo'n voorversterker/processor, maar daar lijken alleen ultra high end modellen van te bestaan.
Er zijn tweedehands voor een leuk bedragje behoorlijke kwaliteitsversies van dit soort processors te koop. Bijvoorbeeld de Technics SH-AC500D is zo'n appararaat met Dolby Digital en DTS (niet de True HD versies, die bestonden toen nog niet). Deze processor is ook in te stellen voor 4.0, dus met het center kanaal over links en rechts.

Ik heb toevallig nog zo'n ding liggen in een doos op zolder. Heb die jaren terug ook gebruikt met twee stereoversterkers. Werkte prima, al is een complete receiver comfortabeler uiteraard. Als je onverhoopt belangstelling voor dat ding mocht hebben stuur me een PM, dan praten we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sja, lastige afwegingen :). Als je een surround processor koopt heb je wel ook nog een losse amp voor de achterkanalen nodig.
Pagina: 1