Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 16:34
Goedemiddag,

Mijn printer (een HP Color LaserJet Pro MFP M277dw) schakelt steeds uit na een tijdje, waardoor ik hem iedere keer moet aanzetten als ik iets wil printen. Dat is niet handig, want de printer staat niet in dezelfde ruimte als de PC.

Eerst was dit probleem er niet. Wellicht is het een gevolg van een (recente) automatische update van de firmware.

In de energieinstellingen staat: "Schakel uit na inactiviteit: 4 uur". Dit kan ik niet wijzigen in "nooit", aangezien die optie niet staat aangegeven.

Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Check hier. Blijkt geen oplossing voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
Ik ben het inmiddels ook tegengekomen. Daar wordt je niet zo blij van, van dergelijk duurzaamheidsbeleid. Ook de klanten lijken er niet zo blij mee te zijn.... En het probleem lijkt kennelijk te spelen sinds de firmware versie van 21 september 2016 (die ik ook heb).

De printer is draadloos verbonden via Wifi, juist omdat er geen netwerkkabel aanwezig was in de betreffende ruimte. Juist daarvoor is de printer ook gekocht. Als ik het goed begrijp dan zou een actieve poort uitschakeling eventueel kunnen voorkomen. Die optie stond al ingeschakeld. Kennelijk werkt die optie niet bij een draadloze verbinding, maar enkel via een vaste netwerkkabel. Of er is simpelweg geen regelmatige activiteit op de draadloze verbinding, dat zou ook nog kunnen.

Betekent dit dat ik nu een apart apparaat moet aanschaffen dat ik 24/7 laat draaien en om de zoveel tijd laat pingen naar de printer (via een netwerkkabel, die ik nog zal moeten aanleggen), zodat deze niet uitschakelt? Tot zover de duurzaamheidspolitiek van HP....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaat de printer aan als hij opnieuw stroom krijgt? Een tijdklok die om bijvoorbeeld 8 uur 's ochtends aanspringt kan dan helpen.
Een bedrade verbinding zou ook kunnen helpen. Je zou een oude switch kunnen inzetten waar enkel de printer op is aangesloten.
Tot slot kun je overwegen om een pi-hole of goede router aan te schaffen waar ping als neventaak op draait ipv een apparaatje met pingen als hoofdtaak. Als pingen de hoofdtaak wordt, kijk dan eens naar een pi-zero, eventueel op een tijdklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
Ja, hij gaat dan opnieuw aan. Een tijdklok zou inderdaad een (simpele) oplossing kunnen zijn. De opties in het menu van de printer zijn 2, 4 of 8 uur. Dat wil dus zeggen dat de stroomtoevoer van de printer elke 8 uur even aan/uit moet.

Zo'n Raspberry Pi Zero zou inderdaad ook nog een goedkope oplossing kunnen zijn. Ik was eerder enkel bekend met de gewone Raspberry Pi's. Bedankt voor de tip.

Ik was al van plan om een netwerkkabel naar de bewuste ruimte aan te leggen, zodat ik er ook een NAS kan neerzetten. Het was de bedoeling om er een switch te plaatsen in dat geval. Dan zou ik ook de printer kunnen aansluiten op het vaste netwerk.
Pagina: 1