Zelfde resolutie bij 24 en 27 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stalgie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraag en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Momenteel zit ik er over na te denken om een nieuwe gaming monitor aan te schaffen.
Mijn oog is gevallen op dit model. Nu is hier een 24 en 27 inch variant van maar allebei hebben ze dezelfde resolutie namelijk: 1920x1080. Is het nu zo dat de beelden op 24 inch scherper zijn dan op een 27 inch? En is dat verschil zichtbaar/merkbaar? Ik wil mijn monitor met name gebruiken om te gamen.

Verder was ik benieuwd naar jullie mening over dit beeldscherm, is dit volgens jullie een goede koop of niet?

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Beste antwoord (via stalgie op 27-03-2018 21:52)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 07:49
De kijkafstand is hier inderdaad de missende link. Een 27" scherm heeft ook weer tot gevolg dat je geneigd bent iets verder naar achter te gaan zitten. Ook geldt in het algemeen dat degene die 1080p 27" schermen hebben, zelf totaal geen last heeft van onscherpte. Ik zet het plaatje er maar bij omdat 'ie toch al in mijn album stond, misschien verduidelijkt het iets. De 'normale' monitor afstand is ongeveer 90 cm, ofwel een armlengte (wat je kunt testen door een... niet helemaal politiek correcte beweging richting je monitor te doen). Natuurlijk kun je er op het plaatje een 1440p lijn bijdenken die redelijk dicht tegen de 1080p lijn aan zou liggen.

Beamer afstand

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57
Klopt, je DPI/pixeldichtheid (dots per inch) zal beter zijn bij een kleinere monitor op dezelfde resolutie.

Ik vond 24 inch met 1920x1200 eigenlijk al te groot, dus een 27 inch 1080p monitor zou voor mij in ieder geval geen goede fit zijn, maar dat is dan ook heel persoonlijk. Anders even bij de MediaMarkt kijken of ze er daar 1tje hebben staan? Dan kun je het zelf beoordelen. Mochten ze hem daar niet hebben zou ik hem ewoon bij Coolblue kopen (in de Tweakers pricewatch staan ze als 4e in de prijslijst en SiComputers zou ik sowieso overslaan). Mocht je er toch niets aan vinden doen ze niet lastig als je hem terugbrengt in een filiaal.

Uiteraard wel voorzichtig met de verpakking omgaan en zo min mogelijk uitpakken/plastic verpakkingen beschadigen, want uiteindelijk kost het Coolblue geld als je hem terug gaat brengen in een mindere staat...

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 27-03-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stalgie
Paprika schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:53:
Klopt, je DPI/pixeldichtheid (dots per inch) zal beter zijn bij een kleinere monitor op dezelfde resolutie.

Ik vond 24 inch met 1920x1200 eigenlijk al te groot, dus een 27 inch 1080p monitor zou voor mij in ieder geval geen goede fit zijn, maar dat is dan ook heel persoonlijk. Anders even bij de MediaMarkt kijken of ze er daar 1tje hebben staan? Dan kun je het zelf beoordelen. Mochten ze hem daar niet hebben zou ik hem ewoon bij Coolblue kopen (in de Tweakers pricewatch staan ze als 4e in de prijslijst en SiComputers zou ik sowieso overslaan). Mocht je er toch niets aan vinden doen ze niet lastig als je hem terugbrengt in een filiaal.

Uiteraard wel voorzichtig met de verpakking omgaan en zo min mogelijk uitpakken/plastic verpakkingen beschadigen, want uiteindelijk kost het Coolblue geld als je hem terug gaat brengen in een mindere staat...
Bedankt voor je antwoord! Ik lees zoveel wisselende verhalen. De een zegt dat het verschil niet zichtbaar is qua scherpte tussen 24 en 27 inch en de ander roept weer dat er wel degelijk een verschil in zit. Ik wil wel zeker weten dat ik een goede keus maak aangezien dit beeldscherm toch 400 euro gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:49

Eboman

Ondertitel

Als je zeker wilt zijn dat je er niet op achteruit gaat. Kijk wat je huidige dpi is (kun je in de pricewatch vinden) en ga met je nieuwe monitor hier niet onder. Ook kun je natuurlijk even bij iemand anders kijken of het beeld bevalt en hoeveel dpi heeft.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijkafstand!

Ja, het is een enorme dooddoener maar de discussie is hetzelfde als "ik wil een 4K TV van 55" en is dit scherper?" Ja, het is scherper maar als je kijkafstand meer dan xx centimeter is, ga je ook scherpte verliezen onder andere omdat jouw ogen het verschil tussen 1 of 2 pixels niet meer kunnen onderscheiden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 07:49
De kijkafstand is hier inderdaad de missende link. Een 27" scherm heeft ook weer tot gevolg dat je geneigd bent iets verder naar achter te gaan zitten. Ook geldt in het algemeen dat degene die 1080p 27" schermen hebben, zelf totaal geen last heeft van onscherpte. Ik zet het plaatje er maar bij omdat 'ie toch al in mijn album stond, misschien verduidelijkt het iets. De 'normale' monitor afstand is ongeveer 90 cm, ofwel een armlengte (wat je kunt testen door een... niet helemaal politiek correcte beweging richting je monitor te doen). Natuurlijk kun je er op het plaatje een 1440p lijn bijdenken die redelijk dicht tegen de 1080p lijn aan zou liggen.

Beamer afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Recent heb ik een Samsung 23" 1080P TN scherm verruild voor een Iiyama 25" 1080P IPS en ik merk duidelijk verschil in scherpte ten nadele van de Iiyama. De kleuren zijn trouwens wel een stuk mooier. Kijkafstand is ongeveer 80cm. Dus ja, tussen 24" en 27" ga je verschil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stalgie
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb toch de 27 inch besteld. Om de een of andere reden kan ik de verleiding niet weerstaan. Mocht het daadwerkelijk tegenvallen dan zal ik de monitor gaan ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1920x1080 op 27" is niet echt lekker bruikbaar, imho zijn de pixels dan veel te groot. Op dat formaat wil je echt wel naar 2560x1440.
Imhou zou ik 1920x1080 vermijden, ongeacht de grootte. Je hebt gewoon erg weinig real estate.
Pagina: 1