Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backup en andere zaken in de cloud

Pagina: 1
Acties:

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
Ik ben in het bezit van een iMac met een SSD van 500 gb en qua ruimte heb ik daar genoeg aan. Alleen vind ik het nogal risicovol om al mijn foto's video's en ander werk alleen op mijn harde schijf te hebben. Ik heb weliswaar een externe schijf aan mijn mac hangen waar regelmatig backups op worden gemaakt maar toch voelt dat niet veilig. Ik ben nu aan het kijken naar een goed werkende cloud service en ik ben tijdens het zoeken Pcloud tegen gekomen.

Pcloud klinkt goed en zeker als je in een keer 1TB opslag aanschaft is het qua prijs interessant. Alleen vraag ik mij af of ik mijn automatische backups die ik nu op een externe schijf maak ook in mijn cloud kan laten opslaan. Ik gebruik hiervoor de Time Machine van Apple en dat werkt uitstekend alleen zou ik dat dan via Pcloud willen laten lopen. Hebben mensen hier ervaring mee ?

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Waarom gebruik je niet gewoon iCloud?
Je hebt tenslotte als een Mac en met iCloud blijf je binnen het eco-systeem van Apple waardoor het met de integratie helemaal prima zit.

Voor €0,99/maand heb je 50GB waar je mee kan starten. Als dat vol zit kan je altijd hoger gaan zitten qua GB's. Mocht je nog een iPad of iPhone hebben dan kan je die meteen laten mee-backuppen in dezelfde cloud.

[ Voor 14% gewijzigd door Wootism op 27-03-2018 14:28 ]

• oadm
Kan je daar via Time machine een backup naar toe maken ? want dat is eigenlijk de kern van mijn vraag.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Nee. iCloud maakt (automatisch) een back-up van alles in je Foto's app. Wanneer je iCloud Drive activeert worden alle bestanden in de map documenten en je bureaublad hier aan toegevoegd. Bijkomend voordeel hiervan is dat wanneer je zoals @Wootism aangeeft je ook een iPhone en/of iPad hebt, meteen al je foto's en documenten ook hier op beschikbaar zijn.

Voor een TimeMachine Backup kun je dan gewoon je externe schijf blijven gebruiken, dat is ook een stuk sneller wanneer je ooit terug wilt gaan zetten. Als je deze schijf niet permanent aangesloten hebt is de kans dat je schijf en je iMac gelijktijdig stuk gaan wel erg klein. Alle belangrijke data hebt je dan alsnog in je iCloud account staan.

• oadm
Maar kan je de time machine dan wel gebruiken in combinatie met zoiets als Pcloud ?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Waarom zou je dat willen?

Je hebt al je data dan op:
1. Je iMac. Zolang deze blijft werken is er niets aan de hand
2. Je TimeMachine Backup op je USB-schijfje. Wanneer 1 (je iMac) de geest geeft, schijfje d'r aan en op volle snelheid terug zetten.
3. iCloud. Alle onmisbare data (foto's en documenten) staan hier in. Mochten 1 & 2 beide falen dan ben je, behalve tijd, niets belangrijks kwijt.

Ik zie er persoonlijk weinig voordeel in om nr 2 ook in de cloud te hangen. Dit duurt alleen maar langer met terugzetten van je back-up (tenzij je een hele snelle verbinding hebt) en het wordt officieel door Apple niet ondersteund. Hierdoor maak je het jezelf onnodig extra moeilijk.

[ Voor 92% gewijzigd door gastje01 op 27-03-2018 15:33 ]

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

oadm schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:41:
Maar kan je de time machine dan wel gebruiken in combinatie met zoiets als Pcloud ?
Time Machine werkt alleen met een externe hdd of een NAS.
Maar zoals hierboven al uitgelegd wordt heb je dat eigenlijk helemaal niet nodig. Gewoon iCloud icm je TimeMachine.

Wil je echt perse een 1 op 1 backup van volledige computer in de Cloud, dan heb ik goede ervaringen met Crashplan en inSync. Deze gebruik ik zakelijk, dus geen idee wat hier de kosten van zijn.
Pagina: 1