Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me ingeschreven bij een MBO-opleiding om een MBO4 ICT en Mediabeheerder opleiding te volgen, (dus werken met servers, cisco, etc.) nadat ik een anderhalf jaar in Engeland heb gewoond en gewerkt. Maar het probleem is dus dat ik VMBO-kader (en een MBO niveau 2 opleiding heb gedaan wat weinig met ICT te maken heeft), en er volgens mij een kleine ''bias'' tegen is om meteen als kaderleerling niveau 4 in te gaan, sinds het recentelijk in de wet nog veranderd was.

Nu willen ze dus dat ik zo'n ''talentscan'' doe (een korte test om basis Nederlands, Engels, Rekenen te beslissen), en dat is niet zo handig voor me omdat ik nu dus een anderhalf jaar in Engeland heb gewoond en dus het wat minder ''fris'' in m'n hoofd hebben dan andere leerlingen die net uit de educatie komen.

Dus ik had een idee om het anders te doen, en dus proberen een ICT-certificaat te halen voordat ik m'n opleiding begin zodat ik;

a.) een voorsprong heb op andere leerlingen
b.) het goed om m'n cv staat
c.) ik kan laten zien aan die mbo gasten dat ik bereid ben ervoor te werken

Nu is dus mijn vraag, wat voor ICT certificaten zou ik kunnen halen voor iemand in mijn situatie/wat voor dingen zou ik NU kunnen doen om alvast even te oefenen? (Al zoek ik nu meer naar ICT-certificaten)

Ter info: Heb vriend gevraagd die nu een jaar al opleiding volgt, welke ICT certificaten worden gegeven, maar hij wist het niet zeker. Wel kon hij zeggen dat ze met cisco werkten, met virtual machines server fabriceren, en dat hij op het moment met Python bezig is op school. Dus niet zeker wat voor certificaten al worden gehaald.

Verder niet super veel ICT ervaring, ik help alleen ouders/familie soms met computer's installeren/printers behouden, eigen PC inelkaar gezet.

tl;dr: Wil ICT certificaat halen om mensen op MBO indruk te geven, voor opleiding waar ik met servers, cisco werk. Ook om voorsprong te hebben in educatie/carriere. Wat is de beste optie/ICT-certificaat voor iemand met weinig ICT-kennis?

(Note: Meeloopdag en talentscan midden april, weet dat ik niet ies kan halen voor die tijd, maar wil teminste kunnen zeggen wel ermee bezig te zijn.)

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-03-2018 15:37)

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:34:
[...]
Ik bedoel, ik heb een PC zelf inelkaar gezet, ben zelf bezig geweest met een moederbord, RAM en een CD-DVD speler (als je daarmee de ''memory'' en ''disk'' bedoelt) met behulp van een youtube-video, om eerlijk te zijn, en dan ook een paar jaar geleden gedaan.
Heb zelf Niveau 2 en 3 afgerond en heb nog 3 maanden te gaan op Niveau 4 ICT beheerder.

Ik zeg je alvast, met een PC knutselen ga je vrijwel nooit krijgen op Niveau 4. Alleen in jaar 1 een beetje. Sleutelen doe je echt op 2 en 3. Je hoeft het niet te hebben om je afleiding mee af te ronden, maar het is zeker fijn voor jezelf om basic skills daarin te hebben. Je zult in je carriere wel te maken krijgen met hardware.

Cisco is ook echt heel basic.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tips hierboven gezegd zijn niet verkeerd. Ik zou ook alvast de netwerkbeheer boeken van Jan Smets alvast aanschaffen, die zul je hoogstwaarschijnlijk wel moeten aanschaffen. Zo niet, dan alsnog kopen, want dan maak je gelijk stap voor stap kennis met Windows Server.

De ICT Security boek is geen verplichte boek om te hebben, maar erg aan te raden voor jezelf als je wilt leren over de basis van security.

Ik zou ook alvast bekend worden met Linux (en linux commandos) en de verschillende distributies daarvan (Ubuntu, Fedora, Debian en etc.). Dat zul je vast ook hoogstwaarschijnlijk krijgen tijdens je examens.

Terugkomend op je certificaten, maak je daar niet druk over. Gewoon lekker bij je werkgever halen. Het boeit geen flikker of je een certificaat hebt of niet voor je opleiding, want iedereen moet aan het einde van het examen dezelfde documenten inleveren.

Je mag zoveel kennis hebben als je wil, maar als je documenten 10x niks zijn (documenteren en projecten, wat je heel veel zult krijgen), dan moet je echt kijken naar iets anders.

Alvast een paar leuke opdrachten (installeer virtualbox en download wat iso bestanden) die je kunt verwachten tijdens je opleiding (heb ze in ieder geval zelf moeten doen):

LAMP server op ubuntu en daarop nog een CMS of Ticketsysteem.
VPN verbinding opzetten (met virtuele router genaamd zeroshell o.i.d.) en daarop remote desktop services instellen zodat je met een werkstation ervan gebruik kunt maken.

Zelf een Windows Server opzetten, de rollen Active directory en DHCP installeren en een werkstation aan het domein toevoegen.

Dat zijn al een paar voorbeelden dat je kunt uitzoeken. Niet iedere school zal dit ook daadwerkelijk geven (spreek uit ervaring), maar dit is erg handig om alvast uit te zoeken en te leren. De laatste tip zal je sowieso krijgen, dat is standaard ICT Niveau 4.

Als je dat in de vingers hebt, hoef je je helemaal geen zorgen te maken over certificaten.

edit: Ook ben ik ITIL vergeten, helpdesk zal ook een examenvak worden, dus verdiep je daar maar lekker in :+

[ Voor 37% gewijzigd door iPodKiller op 27-03-2018 14:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Waarom vraag je die school niet gewoon om wat meer informatie waarmee je je voor kunt bereiden op die toets?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Die talentscan heeft echt niets met ICT te maken. Waarom het je zou helpen om eerst een aantal certificaten te behalen ontgaat me dan ook...

Jaartje of 10 geleden waren de certificaten ongeveer; ITIL, CCNA, MCSA (Windows Server, Windows), ECDL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:53
Ik zou om eerlijk te zijn niet te veel verwachten van MBO 4 werken mer servers Cisco switches etc. Ja je krijgt het allemaal niet heel uitgebreid.

Heb je al basis kennis ICT? Het is leuk om met servers te werken maar als je niet weet wat een moederbord is en kan of hoe je memory of een disk moet vervangen ben je nog nergens. Microsoft heeft voor beginners MTA certificering: https://www.microsoft.com...ng/mta-certification.aspx Verwacht er niet te veel van hierna moet je verder met MCSA wil het echt nuttig worden voor je CV maar alles staat met een goede basis.

Ik zou beginnen met:

- 98-349 Windows Operating System Fundamentals
- 98-365 Windows Server Administration Fundamentals
- 98-366 Networking Fundamentals
- 98-367 Security Fundamentals

Als je daar mee begint heb je een degelijke basis waaruit je kan verder werken aan MCSA of MCSE

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@r!k schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:55:
Waarom vraag je die school niet gewoon om wat meer informatie waarmee je je voor kunt bereiden op die toets?
Heb net even een mailtje verstuurd inderdaad, zal even op antwoord wachten.
Die talentscan heeft echt niets met ICT te maken. Waarom het je zou helpen om eerst een aantal certificaten te behalen ontgaat me dan ook...
Weet dat die talentscan er vrij weinig mee te maken heeft, maar het is meer om een basis aan te geven hoe veel kennis je hebt in Nederlands, Engels, Rekenen, etc. En dit zal waarschijnlijk nog terug komen bij het uiteindelijke adviesgesprek waar ze dan zullen zeggen of ik wel of niet op dat niveau de opleiding mag gaan volgen.

Voor het behalen van die certificaten leek het me teminste handig, voor nu en voor in de toekomst, (zoals ik al eerder in de punten beschreven had.) Maar als je echt niet het nut ervan in ziet, wat zou ik nu dan wel kunnen doen om te oefenen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartiwick
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:59
@Verwijderd

Ik zit nu in mijn laatste jaar MBO N4 ICT-Beheer en geloof me je hebt geen kickstart nodig in de vorm van een certificering.
Je zal met CISCO gaan werken maar dit is waarschijnlijk veel minder dan je verwacht, je leert tegenwoordig meer de opdracht maken in plaats van de werking.

Tuurlijk is het halen van een certificering handig voor je carrière, maar als je bang bent de opleiding niet in te komen door je niveau in Nederlands, Engels / Rekenen zou ik vooral daar op focussen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Talentscan is gewoon een manier om te kijken wat je "capaciteiten" en "competenties" zijn.
Ik denk dat het beste is om even in de boeken te duiken om je Nederlands, Engels, Rekenen op 3F niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HKLM_ schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:08:
Ik zou om eerlijk te zijn niet te veel verwachten van MBO 4 werken mer servers Cisco switches etc. Ja je krijgt het allemaal niet heel uitgebreid.

Heb je al basis kennis ICT? Het is leuk om met servers te werken maar als je niet weet wat een moederbord is en kan of hoe je memory of een disk moet vervangen ben je nog nergens. Microsoft heeft voor beginners MTA certificering: https://www.microsoft.com...ng/mta-certification.aspx Verwacht er niet te veel van hierna moet je verder met MCSA wil het echt nuttig worden voor je CV maar alles staat met een goede basis.

Ik zou beginnen met:

- 98-349 Windows Operating System Fundamentals
- 98-365 Windows Server Administration Fundamentals
- 98-366 Networking Fundamentals
- 98-367 Security Fundamentals

Als je daar mee begint heb je een degelijke basis waaruit je kan verder werken aan MCSA of MCSE
Ik bedoel, ik heb een PC zelf inelkaar gezet, ben zelf bezig geweest met een moederbord, RAM en een CD-DVD speler (als je daarmee de ''memory'' en ''disk'' bedoelt) met behulp van een youtube-video, om eerlijk te zijn, en dan ook een paar jaar geleden gedaan. Wat houdt de MTA dan precies in? Is het dan ook echt de basis van de basis van computers of is het voor het werken met servers? Ik zie namelijk al iets staan van ''Networking fundamentals'', en heb zelf dus niet veel ervaring met het netwerken. Voor de rest qua software weet ik alles wel gewoon te gebruiken en veilig in te stellen. (Al hoewel ik de BIOS graag vermijd omdat ik dat niet echt begrijp.) Is het daar dan nog handig voor?

Sorry voor alle vragen, trouwens. :X
Kartiwick schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:14:
@Verwijderd

Ik zit nu in mijn laatste jaar MBO N4 ICT-Beheer en geloof me je hebt geen kickstart nodig in de vorm van een certificering.
Je zal met CISCO gaan werken maar dit is waarschijnlijk veel minder dan je verwacht, je leert tegenwoordig meer de opdracht maken in plaats van de werking.

Tuurlijk is het halen van een certificering handig voor je carrière, maar als je bang bent de opleiding niet in te komen door je niveau in Nederlands, Engels / Rekenen zou ik vooral daar op focussen als ik jou was.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:16:
Talentscan is gewoon een manier om te kijken wat je "capaciteiten" en "competenties" zijn.
Ik denk dat het beste is om even in de boeken te duiken om je Nederlands, Engels, Rekenen op 3F niveau te krijgen.
Zal dan inderdaad misschien even de boeken induiken, (als ik iets kan vinden om het niveau weer op te pakken). En voor de certificaten is het misschien ook niet super nodig, maar alle beetjes helpen, ook voor de toekomst. En zeker nu ik veel vrije tijd heb, beter dat ik er wat nuttigs mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:53
[...]

Ik bedoel, ik heb een PC zelf inelkaar gezet, ben zelf bezig geweest met een moederbord, RAM en een CD-DVD speler (als je daarmee de ''memory'' en ''disk'' bedoelt) met behulp van een youtube-video, om eerlijk te zijn, en dan ook een paar jaar geleden gedaan. Wat houdt de MTA dan precies in? Is het dan ook echt de basis van de basis van computers of is het voor het werken met servers? Ik zie namelijk al iets staan van ''Networking fundamentals'', en heb zelf dus niet veel ervaring met het netwerken. Voor de rest qua software weet ik alles wel gewoon te gebruiken en veilig in te stellen. (Al hoewel ik de BIOS graag vermijd omdat ik dat niet echt begrijp.) Is het daar dan nog handig voor?

Sorry voor alle vragen, trouwens. :X

[...]

[...]

Zal dan inderdaad misschien even de boeken induiken, (als ik iets kan vinden om het niveau weer op te pakken). En voor de certificaten is het misschien ook niet super nodig, maar alle beetjes helpen, ook voor de toekomst. En zeker nu ik veel vrije tijd heb, beter dat ik er wat nuttigs mee doe.
Klik op de link zou ik zeggen en check wat er per examen behandeld gaat worden :+

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

[...]
Ik bedoel, ik heb een PC zelf inelkaar gezet, ben zelf bezig geweest met een moederbord, RAM en een CD-DVD speler (als je daarmee de ''memory'' en ''disk'' bedoelt) met behulp van een youtube-video, om eerlijk te zijn, en dan ook een paar jaar geleden gedaan.
Heb zelf Niveau 2 en 3 afgerond en heb nog 3 maanden te gaan op Niveau 4 ICT beheerder.

Ik zeg je alvast, met een PC knutselen ga je vrijwel nooit krijgen op Niveau 4. Alleen in jaar 1 een beetje. Sleutelen doe je echt op 2 en 3. Je hoeft het niet te hebben om je afleiding mee af te ronden, maar het is zeker fijn voor jezelf om basic skills daarin te hebben. Je zult in je carriere wel te maken krijgen met hardware.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tips hierboven gezegd zijn niet verkeerd. Ik zou ook alvast de netwerkbeheer boeken van Jan Smets alvast aanschaffen, die zul je hoogstwaarschijnlijk wel moeten aanschaffen. Zo niet, dan alsnog kopen, want dan maak je gelijk stap voor stap kennis met Windows Server.

De ICT Security boek is geen verplichte boek om te hebben, maar erg aan te raden voor jezelf als je wilt leren over de basis van security.

Ik zou ook alvast bekend worden met Linux (en linux commandos) en de verschillende distributies daarvan (Ubuntu, Fedora, Debian en etc.). Dat zul je vast ook hoogstwaarschijnlijk krijgen tijdens je examens.

Terugkomend op je certificaten, maak je daar niet druk over. Gewoon lekker bij je werkgever halen. Het boeit geen flikker of je een certificaat hebt of niet voor je opleiding, want iedereen moet aan het einde van het examen dezelfde documenten inleveren.

Je mag zoveel kennis hebben als je wil, maar als je documenten 10x niks zijn (documenteren en projecten, wat je heel veel zult krijgen), dan moet je echt kijken naar iets anders.

Alvast een paar leuke opdrachten (installeer virtualbox en download wat iso bestanden) die je kunt verwachten tijdens je opleiding (heb ze in ieder geval zelf moeten doen):

VPN verbinding opzetten (met virtuele router genaamd zeroshell o.i.d.) en daarop remote desktop services instellen zodat je met een werkstation ervan gebruik kunt maken.

Zelf een Windows Server opzetten, de rollen Active directory en DHCP installeren en een werkstation aan het domein toevoegen.

Dat zijn al een paar voorbeelden dat je kunt uitzoeken. Niet iedere school zal dit ook daadwerkelijk geven (spreek uit ervaring), maar dit is erg handig om alvast uit te zoeken en te leren. De laatste tip zal je sowieso krijgen, dat is standaard ICT Niveau 4.

Als je dat in de vingers hebt, hoef je je helemaal geen zorgen te maken over certificaten.

edit: Ook ben ik ITIL vergeten, helpdesk zal ook een examenvak worden, dus verdiep je daar maar lekker in :+

[ Voor 37% gewijzigd door iPodKiller op 27-03-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:08
Ik zou je niet te druk maken om certificaten tijdens je opleiding. Als je na het succesvol afronden van je opleiding bij een grote ICT dienstverlener aan de slag gaat kom je waarschijnlijk in een 'Young Professionals' traject. Tijdens dit traject krijg je je certificaten wel...

Kortom het (vroegtijdig) halen van certificaten is niet iets unieks. Ook is het niet zeker dat jij je het daadwerkelijk gaat gebruiken bij een klant. Het kan hooguit bijdragen aan je basis.

Ik zal juist kijken wat je nog naast je opleiding kunt doen om later op je cv te zetten en iets wat jou uniek maakt. Denk hierbij aan vrijwilligerswerk, medezeggenschap e.d.

Tijdens mijn mbo-opleiding had ik hier weinig kans voor vanuit de opleiding, maar mocht je een opstap willen maken naar een hbo-opleiding, dan heb je daar meer dan genoeg kansen voor!

[ Voor 12% gewijzigd door stervis op 27-03-2018 14:34 ]

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

stervis schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:32:
Ik zou je niet te druk maken om certificaten tijdens je opleiding. Als je na het succesvol afronden van je opleiding bij een grote ICT dienstverlener aan de slag gaat kom je waarschijnlijk in een 'Young Professionals' traject. Tijdens dit traject krijg je je certificaten wel...

Kortom het (vroegtijdig) halen van certificaten is niet iets unieks. Ook is het niet zeker dat jij je het daadwerkelijk gaat gebruiken bij een klant. Het kan hooguit bijdragen aan je basis.

Ik zal juist kijken wat je nog naast je opleiding kunt doen om later op je cv te zetten en iets wat jou uniek maakt. Denk hierbij aan vrijwilligerswerk, medezeggenschap e.d.

Tijdens mijn mbo-opleiding had ik hier weinig kans voor vanuit de opleiding, maar mocht je een opstap willen maken naar een hbo-opleiding, dan heb je daar meer dan genoeg kansen voor!
Vrijwilligerswerk tijdens weekenden kun je vast wel vinden.

Voorbeeld: Elke zaterdag organiseer ik vrijwillig speelsessies voor mensen (het is wel een kaartspel dus moest er officieel voor gecertificeerd voor worden).

Daar moet je ook "skills" voor nodig hebben. Die kun je dan idd lekker in je CV zetten en deze netjes toelichten in een sollicitatiegesprek (uiteraard ga je dan ook zeggen hoe je deze skills gaat toepassen tijdens je carriere). Daar zullen ze ook naar vragen. Dan heb je al een streepje voor bij andere mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door iPodKiller op 27-03-2018 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iPodKiller schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:15:
[...]

***members only***

Bedankt voor alle info! (En ook de anderen trouwens). Ik zal je advies opvolgen en inderdaad even gaan oefenen (had toevallig al een Linux Ubuntu virtual machine geinstalleerd), en zal zelf nog wel even kijken of ik toch nog een cursus ga doen (toevallig een ''System Administration and IT Infrastructure Services'' die door Google is gemaakt gevonden, maar moet even kijken. Even praktisch oefenen sowieso! Nogmaals hartstikke bedankt, jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Bedankt voor alle info! (En ook de anderen trouwens). Ik zal je advies opvolgen en inderdaad even gaan oefenen (had toevallig al een Linux Ubuntu virtual machine geinstalleerd), en zal zelf nog wel even kijken of ik toch nog een cursus ga doen (toevallig een ''System Administration and IT Infrastructure Services'' die door Google is gemaakt gevonden, maar moet even kijken. Even praktisch oefenen sowieso! Nogmaals hartstikke bedankt, jongens!
Geen probleem en succes ermee! En maak je geen zorgen over je Nederlands, dat zal vast wel goedkomen.

Voordat je dit alles doet zou ik wel rustig even leren hoe bekende termen binnen netwerken wel werken zoals ip addressen(class A,B,C) , DNS, DHCP, NAT en andere protocollen. Dan kun je een stukje logischer nadenken tijdens het opzetten van zulke systemen. Vooral dit zul je in leerjaar 1 krijgen.

Leuke quiz:
https://www.proprofs.com/...ry.php?title=njuxmzmwe6au

[ Voor 8% gewijzigd door iPodKiller op 27-03-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:08
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Desnoods koop je een Pluralsight licentie als je zo graag je kennis bij wilt spijkeren.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espardeme
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-03 00:58
Je moet gewoon laten zien dat je de goeie motivatie hebt om dingen te leren en zo te zien heb je dat wel. Als ik jou was zal ik nog niet naar die certificaten kijken, want die zijn vaak super lastig in het begin (Met als voorbeeld: Alle Windows Fundamentals). Die examens zijn vaak ook nog eens duur (rond de 1300 euro), dus ik vind dat het niet echt waard. En waarschijnlijk krijg je op die opleiding van de school het examen gratis.

Je duikt ook gelijk te snel op de moeilijke stof, die je totaal nog niet nodig hebt. Dus kun je beter even je Nederlands en rekenen opfrissen voor die talentscan. Je kunt wel er wat over opzoeken, maar dan kun je heel snel jezelf verwarren, dus ik zou gewoon lekker wachten totdat je op die opleiding zit en bij die talentscan gewoon je best doen en daar je motivatie ook laten zien.

(ps. ik zit zelf in mijn laatste jaar van MBO-4 Netwerk- en Mediabeheer af, dus ik snap je volledig.) ;)
Pagina: 1