Pentium III stepping "kC0" ??

Pagina: 1
Acties:

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 15:35
In deze tabel staat dat de stepping van m'n Pentium III 550 "kC0" is en de S-spec SL3FJ of SL3F7 heeft. Ik heb het nog niet bekeken, maar het is wel een van die twee. In de "FAQ: overklokken voor beginners" staat:
Deze bestaat uit drie tekens (eerst twee letters, dan een cijfer) en de eerste letter is altijd een "c". In principe geldt, hoe hoger de 2e letter in het alfabet, hoe beter de kwaliteit van de processor.
Weet iemand waarom de stepping van deze processor niet begint met een c, maar met een k? Is het misschien dat het core voltage hoger ligt?

Bij Overclockers.com staat in de tabel van tot hoever de mensen hun "Pentium III 550" ge-oc-ed hebben dat de mensen met een "Pentium III 550E" (SL3R3, SL3V5, SL44X/SL3XH, SL45T) veel verder komen met overclocken. Misschien zal het wel aan een verbetering in de proc liggen, maar dan snap ik nog niet precies waarom er dan een "C" in "kC0" zit en de "Pentium III 550E" alleen een "A" en een "B" heeft.

Verhaal te vaag :?

[samenvatting]
  • waarom een "k" ipv een "c"?
  • waarom een "C" als 2e letter terwijl hij niet al te ver over te clocken is? (in de quote staat wel "In principe geldt", maar toch)
[/samenvatting]

Het is lastig om je specs up to date te houden

Verwijderd

Als ik me niet vergis staat die K voor Katmai en de C voor Coppermine. Lijkt me eigenlijk wel enigszins logisch. Al de letters daarna duiden op een specifieke stepping.

Katmai = P3 450 - 600 0.25µ die 2.0-2.05V
Coppermine = P3 500 -1000 0.18µ die 1.6-1.75V

But I could be wrong...

• aP_
dat kan behoorlijk kloppen.... ik heb nog ff de search gebruikt... daar rolt genoeg uit
Op maandag 02 juli 2001 22:39 schreef Vo0 het volgende:
Katmai: 512KB L2 cache op 1/2 van processor snelheid.

Coppermine: 256KB L2 cache op zelfde snelheid als processor.

Verder is de katmai 0.25 micron en de coppermine 0.18, en er zijn nog wat kleine verschillen.
thX

Verwijderd

ik snap niets van die tabel.

Hoever kan ik gaan met een P3 800EB

Verwijderd

Een Katmai heeft nog een 0.25µ core = meer warmte ontwikkeling dan de 0.18µ Coppermine cores.

De Katmai's hebben ook nog cache chips aan de helft van de processorsneleheid ipv cache op de processor zelf die op volle snelheid draaien. Het zijn ook die cachechips die het overclocken bemoeilijken want meestal gaan die niet veel hoger dan 300Mhz. En die 0.25µ core maxt zowat aan 600Mhz, give or take a few.

Een 'E' is een Coppermine. Een 'B' duidt op een fsb van 133Mhz.

Die P3 550 katmai zal je niet veel hoger dan 650 krijgen, en daar zal je al veel geluk voor moeten hebben. Mijn oude P3 450 deed 630 stabiel aan 2.1V, en 648 aan 2.15 maar niet helemaal stabiel.

Hoe hoger de letter in de stepping (de tweede letter dan), hoe beter je processor zou moeten clocken. De laatste is cDo.
Intel maakt geen Coppermines meer aan 500Mhz dus is het logisch dat die de nieuwe stepping niet hebben, dus dat je bv geen P3 550E met een cDo stepping gaat vinden.

Met een beetje geluk geraak je aan 1Ghz met die 800, mits een voltageverhoging. En als je RAM meer dan 133Mhz aankan...

• aP_
Het erge is dat m'n processor in zo'n Slot 1 zit. Het overclocken gaat een beetje moeilijk... de koeler mag niet dikker zijn dan 3cm... anders moet ik beginnen ram uit de DIMMs te halen. Thx msi |:(

Weet iemand welke koeler van niet dikker dan 3cm HELE goede prestaties levert?

Verwijderd

Een waterblok...;)

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 00:50 schreef tva_goku het volgende:
ik snap niets van die tabel.

Hoever kan ik gaan met een P3 800EB
dat staat niet in tabbelen dat kan je alleen maar zelf ondervinden, tabellen zijn er om te zien wat mogelijk is, dus als antwoord: tot ie niet meer stabiel loopt en dan wordt het voltage verhogen betere koeling en dan weer verder, met de zelfde regel.

• aP_
Op zondag 15 juli 2001 15:10 schreef Neomagic het volgende:
Een waterblok...;)
Ja... lekker... daar ga ik niet aan beginnen... Eerst dacht ik aan een Golden orb, maar die is iets van 45mm dik of zo.

Nu zit er een echt klotuH cooler op... zo'n standaard-doe-maar-niet-al-te-duur-cooler.

Pagina: 1