Nieuwe Tv, 55 inch / budget ~600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 21:28
Ik zoek een?
TV, grootte is een afhankelijk van wat gezien het budget de moeite waard is.

Wat is je budget?
rond de 600, maar dat komt niet precies. Niet boven de 800

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Netflix, gamen, gedownloadde films bekijken.

Wat heb je zelf al gevonden / welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nul verstand van TVs, maar ik begrijp na een avondje googlen en rondklikken op tweakers dat OLED nu de beste beeldkwaliteit levert, en buiten mijn budget ligt. Dat is niet erg: de TV die ik nu heb is een afdankertje van een familielid en volgens mij 15 jaar oud, dus wat ik ook koop wordt een enorme upgrade. Kijkend vanuit mijn budget zie ik in de pricewatch de Samsung UE55MU6120 Zwart staan. Is deze geschikt voor wat ik er mee wil doen?
Bij 'alternatieven' staat een waslijst 55 inch LCD modellen van ongeveer dezelfde prijs, maar ook modellen die 150 euro duurder zijn. Zoals bijvoorbeeld deze LG.. Staat deze Samsung bovenaan in de pricewatch omdat hij onder tweakers het populairst is, en zo ja: wat maakt hem populairder dan die andere 55 inch toestellen in deze prijsklasse?

[ Voor 4% gewijzigd door jeorne op 27-03-2018 14:55 ]

Beste antwoord (via jeorne op 24-05-2018 15:03)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-10 14:29

Major_ton

Shoot!

Dit is zo'n beetje hét moment om een 2017 model TV te kopen. De laatste voorraden moeten weg, want tussen nu en een maand komen de 2018 modellen in de winkel. Het is even een kwestie van de goede balans vinden tussen 'de beste prijs' en 'uitverkocht'.

Samsung heeft met Tizen een fijn besturingssysteem dat vanaf de MU7000 lijn (daaronder heb ik geen directe ervaring) prima werkt met YouTube, Netflix en alle andere bekende apps. Daar hoef je in principe geen los apparaat voor te kopen, tenzij je toch dingen mist. Ik zou het echter eerst proberen zonder.

Dan wat de schokkerige beelden betreft... 24p content loopt ALTIJD een beetje hakkelig omdat 24 beelden per seconde te weinig is voor een vloeiende motion. 24p voor films heeft een bijzondere geschiedenis die leuk is om eens te googlen. Het hakkelige effect van 24p content heet '24p judder'. Deze vorm van judder is consistent en dus altijd gelijk, en bovendien kan frame interpolatie die redelijk wegwerken. 120hz panelen kunnen 24p signalen in de juiste cadance afspelen door elk frame 5 keer weer te geven. Een 60hz paneel kan dit niet en moet via een 3:2 pulldown 24 frames in 60Hz zien te proppen. Sommige frames worden 3 keer weergegeven en sommige frames 2 keer. Dit zorgt voor 'telecine judder' en deze judder is onregelmatig en irritant. 24p content via streaming diensten, maar ook een AppleTV geven ALTIJD 24p in een 60Hz cadance weer, waardoor je op een 60Hz paneel ook ALTIJD telecine judder zal zien. Een 120hz paneel kan de 3:2 pulldown omdraaien naar een 5:5 ratio en zo de telecine judder elimineren.

Hopelijk heb je wat aan dit technische gezwam :-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Tv's hebben doorgaans een te hoge inputlag om serieus te kunnen gamen. Met serieus bedoel ik dan competitief spelen, casual gamen kan prima. Van Samsung weet ik dat ze een game mode hebben waarbij veel 'beeldverbetering' wordt uitgezet t.b.h.v. inputlag. Ik weet niet of andere merken dit ook aanbieden, maar je zou wat manuals kunnen doorbladeren.

Verder zijn je eisen niet erg bijzonder, dus elke tv zal voldoen. Bedenk vooral hoeveel aansluitingen je nodig gaat hebben. Ik raad aan om te kijken maar 3x hdmi en spdif out (voor externe hifi setup).

Tot slot, wil je netflix via smartfunctionaliteit kijken of via een chromecast? Ik raad het laatste aan om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de tv maker. Niet-smart tv's zijn volgens mij zeldzaam, maar je kunt de functionaliteit weglaten, je betaalt er helaas wel voor.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

De aangehaalde Samsung TV is een degelijke TV met als grootste nadeel dat het een 60Hz paneel heeft en tevens niet 10 bit is, maar 8 bit + FRC. Dat is allemaal geen ramp, maar vooral die 60Hz kan nog wel eens een nadeel zijn bij streaming content van Netflix bijvoorbeeld in de zin dat je af en toe wat schokjes ziet in het beeld.

Mogelijk gaan binnen nu en 2 weken de prijzen van alle 2017 modellen nog wat zakken en als je winkels als PlatteTV.nl of Foka eens een mailtje stuurt en vraagt naar hun laagste prijs, dan heb je kans dat je de behoorlijk betere Samsung 55MU7000 voor iets meer dan €800,- op de kop kan tikken.

https://tweakers.net/pric...5mu7000-zilver-zwart.html

Het paneel van dit toestel is native 120Hz (ook al staat er in de pricewatch 60Hz) en 10 bit wat bij games in HDR erg fijn is. Op alle fronten (contrast, helderheid, kleuren, snelheid etc) is de MU7000 en behoorlijk stukje beter.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
Bedankt voor jullie antwoord en tips, dit verheldert veel!
DirtyBird schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:01:
Tv's hebben doorgaans een te hoge inputlag om serieus te kunnen gamen. Met serieus bedoel ik dan competitief spelen, casual gamen kan prima.
'Gamen' is bij mij zo casual als het maar kan -- een beetje Breath of the wild spelen op de switch, en zo nu en dan een RPG uit mijn steam library. Die inputlag is dus denk ik geen probleem.
Tot slot, wil je netflix via smartfunctionaliteit kijken of via een chromecast? Ik raad het laatste aan om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de tv maker. Niet-smart tv's zijn volgens mij zeldzaam, maar je kunt de functionaliteit weglaten, je betaalt er helaas wel voor.
Ben ik nog niet helemaal uit. Ik kijk veel films die niet op Netflix of andere streamingdiensten beschikbaar zijn, dus mijn huidige idee was om dat vanaf een computer via VLC naar de TV door te sturen met een Chromecast. Maar ik ben ook nog naar een oplossing aan het zoeken voor mijn muziekverzameling die vanaf verschillende apparaten benaderbaar moet zijn, dus misschien dat daar 1 oplossing voor te vinden is in de trant van een home server of zo. En dan kan die chromecast altijd nog later, als ik genoeg heb van Neflixapp van de TV.
Major_ton schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:05:
maar vooral die 60Hz kan nog wel eens een nadeel zijn bij streaming content van Netflix bijvoorbeeld in de zin dat je af en toe wat schokjes ziet in het beeld.
Dit kan wel echt een issue zijn -- blij dat ik toch maar een post gemaakt heb en niet gewoon die Samsung heb besteld. Ik heb hearing-motion synesthesie, dus schokken of andere visuele patronen en gebibber 'hoor' ik. Dit zou de voornaamste reden zijn om geen 60Hz TV te kopen. Zijn dit schokjes die zelden optreden, of is dit iets wat je elke aflevering van je favoriete serie wel tegenkomt? In dat laatste geval is het niet echt acceptabel voor mij.
Major_ton schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:05:
Mogelijk gaan binnen nu en 2 weken de prijzen van alle 2017 modellen nog wat zakken en als je winkels als PlatteTV.nl of Foka eens een mailtje stuurt en vraagt naar hun laagste prijs, dan heb je kans dat je de behoorlijk betere Samsung 55MU7000 voor iets meer dan €800,- op de kop kan tikken.

https://tweakers.net/pric...5mu7000-zilver-zwart.html

Het paneel van dit toestel is native 120Hz (ook al staat er in de pricewatch 60Hz) en 10 bit wat bij games in HDR erg fijn is. Op alle fronten (contrast, helderheid, kleuren, snelheid etc) is de MU7000 en behoorlijk stukje beter.
Thanks voor de tip. Ik heb geen haast met de aanschaf, dalen TV prijzen jaarlijks of in seizoenen of zo? 200 euro daling in zo'n korte tijd klinkt veel. Als ik over een paar maanden kijken, scheelt dat dan nog meer?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Dit is zo'n beetje hét moment om een 2017 model TV te kopen. De laatste voorraden moeten weg, want tussen nu en een maand komen de 2018 modellen in de winkel. Het is even een kwestie van de goede balans vinden tussen 'de beste prijs' en 'uitverkocht'.

Samsung heeft met Tizen een fijn besturingssysteem dat vanaf de MU7000 lijn (daaronder heb ik geen directe ervaring) prima werkt met YouTube, Netflix en alle andere bekende apps. Daar hoef je in principe geen los apparaat voor te kopen, tenzij je toch dingen mist. Ik zou het echter eerst proberen zonder.

Dan wat de schokkerige beelden betreft... 24p content loopt ALTIJD een beetje hakkelig omdat 24 beelden per seconde te weinig is voor een vloeiende motion. 24p voor films heeft een bijzondere geschiedenis die leuk is om eens te googlen. Het hakkelige effect van 24p content heet '24p judder'. Deze vorm van judder is consistent en dus altijd gelijk, en bovendien kan frame interpolatie die redelijk wegwerken. 120hz panelen kunnen 24p signalen in de juiste cadance afspelen door elk frame 5 keer weer te geven. Een 60hz paneel kan dit niet en moet via een 3:2 pulldown 24 frames in 60Hz zien te proppen. Sommige frames worden 3 keer weergegeven en sommige frames 2 keer. Dit zorgt voor 'telecine judder' en deze judder is onregelmatig en irritant. 24p content via streaming diensten, maar ook een AppleTV geven ALTIJD 24p in een 60Hz cadance weer, waardoor je op een 60Hz paneel ook ALTIJD telecine judder zal zien. Een 120hz paneel kan de 3:2 pulldown omdraaien naar een 5:5 ratio en zo de telecine judder elimineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniqKoenie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 13:57
Major_ton schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:55:

Bedankt Major_ton, voor je technische maar zeer interessante gezwam. Heb ik weer wat van geleerd! Ik ben ook opzoek naar een nieuwe 55 inch TV, maar vind OLED nog net iets te duur. Goed om te weten dat het nu het moment is om een 2017 model te kopen. Is het stapje naar de MU8000 lijn verstandig, of beter voor de MU7000 gaan, en ongeveer 200 euro besparen? Wat vind jij? Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tv's hebben doorgaans een te hoge inputlag om serieus te kunnen gamen. Met serieus bedoel ik dan competitief spelen, casual gamen kan prima.
:/ Really? Niet dat ik mezelf op mijn schouder wil kloppen maar mijn LG is goed genoeg om consistent (met een aantal andere Tweakers) grofweg in de top 8% van Forza-rijders te staan qua rondetijden. Heb aan mijn TV niets specifiek verandert anders dan dat HDR iets netter/beter weergeeft op mijn Xbox One X. Daarnaast, mensen die op de TV gamen hebben vaker (!!) een console eraan hangen dan een dedicated PC en de meeste consoles gaan toch maar tot 60fps.

Vind je uitspraak dus iets kort door de bocht :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

MAX3400 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:22:
[...]

:/ Really? Niet dat ik mezelf op mijn schouder wil kloppen maar mijn LG is goed genoeg om consistent (met een aantal andere Tweakers) grofweg in de top 8% van Forza-rijders te staan qua rondetijden. Heb aan mijn TV niets specifiek verandert anders dan dat HDR iets netter/beter weergeeft op mijn Xbox One X. Daarnaast, mensen die op de TV gamen hebben vaker (!!) een console eraan hangen dan een dedicated PC en de meeste consoles gaan toch maar tot 60fps.

Vind je uitspraak dus iets kort door de bocht :)
Geen aandacht geven ;-)
UniqKoenie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:16:
[...]

Bedankt Major_ton, voor je technische maar zeer interessante gezwam. Heb ik weer wat van geleerd! Ik ben ook opzoek naar een nieuwe 55 inch TV, maar vind OLED nog net iets te duur. Goed om te weten dat het nu het moment is om een 2017 model te kopen. Is het stapje naar de MU8000 lijn verstandig, of beter voor de MU7000 gaan, en ongeveer 200 euro besparen? Wat vind jij? Alvast bedankt! _/-\o_
De MU8000 ziet er hoofdzakelijk anders uit. De stand is anders (en behoorlijk dieper), de algehele afwerking is beter en de anti-reflectiecoating is beter. Gemiddeld wordt de piek helderheid zo'n 5 tot % 10 hoger gemeten op de MU8000, maar dit is te verwaarlozen. Ik zou beide modellen eens bekijken in de winkel (nu het nog kan) en voor jezelf beslissen of de verschillen in uiterlijk een meerprijs waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeorne
Bedankt voor alle antwoorden. Ik had de aanschaf van de TV even uitgesteld, maar ben nu van plan een tv te kopen. De prijzen zijn nog wat verder gezakt. Ik twijfel nu tussen deze twee modellen:

Samsung 55mu7000, huidige prijs 879 zoals aangeraden door MajorTom, en de Sony KD-55XE8505, die op dit moment 799 kost.

Ik heb ze naast elkaar gezien bij de mediamarkt, en zoals de medewerker daar ook vertelde leek de Sony iets mooier beeld te hebben, waardoor ik nu naar de Sony neig. Wat is jullie opinie? Gebruik is zoals ik al schreef vooral film kijken, netflix, en gamen op switch en eventueel ps4.

[ Voor 8% gewijzigd door jeorne op 24-05-2018 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sony heeft zeker een paar stapjes voor en is supieur aan aan de beeldkwaliteit dat van deze samsung die je hier nou schetst dus zou ik hier zeker voor de sony gaan haal je een top tv in huis met een schitterend hoog contrast en zeer fijne zwartbelichting die bijna gelijk is aan een oled tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoop dat je vind wat je zoekt en er veel plezier aan mag beleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
Thanks. Ik heb de Samsung en Sony nog naast elkaar bekeken, maar elk verschil dat mogelijk te zien was verbleekte wel bij de LG 55C7 die iets verderop stond. Dat zag er toch wel echt veel mooier uit, dus misschien ga ik nog maar even sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 10:12
jeorne schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:57:
Thanks. Ik heb de Samsung en Sony nog naast elkaar bekeken, maar elk verschil dat mogelijk te zien was verbleekte wel bij de LG 55C7 die iets verderop stond. Dat zag er toch wel echt veel mooier uit, dus misschien ga ik nog maar even sparen.
Voor 1349 koop je een C7 maar zeker de moeite en geduld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hadzo7
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Hier voor 1.299,00

https://www.dewitgoedtopp...rABrlcw1OCTAaArPTEALw_wcB

Edit: Zie nu dat het een B-keus is.

[ Voor 8% gewijzigd door hadzo7 op 30-05-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Misschien een leuke aanbieding bij BCC: https://www.bcc.nl/beeld-...tra-hd-tv-49uj701v/232063
Een 49" midrange tv voor €599 is niet verkeerd!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:50
Verwarrend topic, hoor.
In de titel staat echt 600 als budget.
Onderaan is al sprake van Oleds van 1350.
Dat is meer dan het dubbele van het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
Verwarrend topic, hoor.
In de titel staat echt 600 als budget.
Onderaan is al sprake van Oleds van 1350.
Dat is meer dan het dubbele van het budget
Voorschrijdend inzicht. Volgens mij is het niet mogelijk om de topictitel aan te passen?

[ Voor 4% gewijzigd door jeorne op 04-06-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:50
jeorne schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:08:
[...]

Voorschrijdend inzicht. Volgens mij is het niet mogelijk om de topictitel aan te passen?
Je kan een topic-report maken en vragen om een titel-verandering.

Ik wilde iets schrijven n.a.v. de titel (en misschien @Vulcan750 ook wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
zetje01 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:27:
[...]

Je kan een topic-report maken en vragen om een titel-verandering.

Ik wilde iets schrijven n.a.v. de titel (en misschien @Vulcan750 ook wel.)
Klopt! Natuurlijk is een Oled het summum op tvgebied (heb zelf een lg 55E6v), maar je vraagt in de topicstart feitelijk om een goede low-budget tv. Je stelt vooraf toch ongeveer vast wat je wilt uitgeven, en natuurlijk kan het soms verstandig zijn het budget iets te verhogen. Maar meer dan het dubbele uitgeven kan ik niet goed rijmen, maar goed. Opzich kan ik je een Oled zeker aanraden als je het geld ervoor over hebt.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:21
Ik heb zelf afgelopen kerst de 55" van OK, Het huismerk van de mediamarkt gekocht. De smartfunctionaliteit is basis (netflix en YouTube) maar het beeld is uitstekend en deze tv kost maar 500.
Pagina: 1