Memory continu hoog in gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordKnox
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 20:43

LordKnox

Opperbaas.

Topicstarter
Tweakerts,

Ik weet niet helemaal of dit de juiste plek is, anders mag een modje een schopje geven. Sinds deze week zit mijn memory continu in de 90% te pompen. Echter, als ik via Resource Monitor kijk naar de lopende services, dan heeft de hoogste service maar een 0,25GB in gebruik. Opgeteld komt dit nooit in de buurt van de 15,5GB die er in gebruik is. Dit vermoed dat er een proces op de achtergrond draait die al mijn resources in beslag neemt. Ik heb MalwareBytes, RKill en CCleaner al een check laten doen maar die gaven aan niks te kunnen vinden. Ik zit nu even met mijn handen in het haar want ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Systeem:

Windows 10 Pro
16GB geheugen
Niks nieuws geinstalleerd in de laatste weken
Geheugen zit continu op 90%, ook direct na opstarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor de beeldvorming is het handig om ons te laten weten uit welk merk en type onderdelen het systeem bestaat.

Edit: zie in je inventaris dat je een moederbord met Killer Nic hebt. Berucht om geheugenlekken. Gooi de driver van de Killer er eens af en installeer de meest recente.

[ Voor 43% gewijzigd door Uszka op 27-03-2018 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geheugen hoort in gebruik te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Gokje... Draai je SQL Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

maak eens een screenshot van je taskmanager? Processen op volgorde van memory use

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 19:25

Nemesizz

Untouchable

Als ik in je inventaris kijk (eigen moet je de specs in je openings post zetten), zie ik een moederbord met een Killernic (netwerk chip). De drivers of software van die dingen zijn berucht vanwege een memoryleak, die zorgen er dus voor dat je geheugen helemaal vol loopt en soms zelfs dat je PC crashed.

De Killer software verwijderen en alleen de driver gebruiken wil dan vaak helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik weet niet helemaal of dit de juiste plek is, anders mag een modje een schopje geven.
Je kunt natuurlijk ook vooraf even navraag doen. Komt een stuk geinteresseerder over...

Enfin, dit topic gaat niet over geheugenhardware, maar over hoe software er gebruik van maakt. Aangezien je Windows erop draait heeft dit topic meer te zoeken in Windows Clients.

Move PMG -> WC

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordKnox
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 20:43

LordKnox

Opperbaas.

Topicstarter
Okee. Na RKill, Malware Bytes, CCleaner, wat uninstalls en een regedit lijkt het probleem verholpen te zijn. Ik weet niet precies wat ik gedaan heb waardoor het probleem opgelost is. Gisteren was het nog steeds aanwezig, vandaag is het helemaal weg. Iets heeft geholpen, alleen weet ik dus niet wat. Allen, bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 19:37

Aganim

I have a cunning plan..

johnkeates schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:04:
Geheugen hoort in gebruik te zijn.
Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Wanneer je richting de 85% gaat schiet Windows al snel in zijn swapreflex en dat ga je natuurlijk wel merken qua prestaties.

Daarnaast: als je 16GB geheugen aan boord hebt, dan is het vrij ongebruikelijk dat dit continu nagenoeg vol is bij normaal 'huis-tuin-keuken' gebruik. In dat geval mag je inderdaad wel even gaan kijken waar het geheugen naartoe lekt, in dit geval dus wellicht een notoir brakke driver of ander programma dat liep te zieken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 28-03-2018 09:53 . Reden: Oorzaak iets minder stelling gemaakt, dacht gezien te hebben dat de KillerNIC het probleem was ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Aganim schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:59:
[...]

Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Wanneer je richting de 85% gaat schiet Windows al snel in zijn swapreflex en dat ga je natuurlijk wel merken qua prestaties.

Daarnaast: als je 16GB geheugen aan boord hebt, dan is het vrij ongebruikelijk dat dit continu nagenoeg vol is bij normaal 'huis-tuin-keuken' gebruik. In dat geval mag je inderdaad wel even gaan kijken waar het geheugen naartoe lekt, in dit geval dus wellicht een notoir brakke driver of ander programma dat liep te zieken.
Dat klopt dus niet. Geheugen is niet zwart-wit "wel" of "niet" in gebruik. Je hebt o.a. cached, wired, virtual (niet te verwarren met swap) die niet 'in gebruik' zijn en ook niet 'vrij'.

Wat er gebeurt is dat windows al het 'vrije' geheugen inzet als cache of prefetch ruimte, en zodra een applicatie meer geheugen voor 'live' data nodig heeft wordt dat automatisch herverdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 19:37

Aganim

I have a cunning plan..

johnkeates schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:08:
[...]

Wat er gebeurt is dat windows al het 'vrije' geheugen inzet als cache of prefetch ruimte, en zodra een applicatie meer geheugen voor 'live' data nodig heeft wordt dat automatisch herverdeeld.
Zoals je kan zien wordt Cached geheugen (Modified + Standby geheugen) niet meegeteld in de 'Used' statistieken onder Windows. Overigens probeert Windows zoveel mogelijk te vullen, maar bij 32 GB is 'alles wordt gevuld' iets te stellig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lyhz5OHFl2pyFPf4dbQwbLKM/medium.jpg

Wanneer iemand zegt dat zijn geheugen 'vol' is, kijkt hij (of zij :) ) normaal gesproken naar de 'Used Physical Memory' counter. Die toont wat er door programmatuur in gebruik is. Cached telt niet mee, aangezien dit vrijgegeven kan worden wanneer nodig.
Je hebt o.a. cached, wired, virtual (niet te verwarren met swap) die niet 'in gebruik' zijn en ook niet 'vrij'.
Je gooit nu termen op 1 hoop, terwijl het compleet verschillende zaken zijn.

Cached (in Windows): geheugen in Windows wat bestaat uit Modified geheugen (moet eerst weggeschreven worden naar een non-volatile medium voor het vrijgemaakt kan worden) en Standby geheugen, wat (om de terminologie eenvoudig te houden) bestaat uit data die gecached is.

Wired: de Unix term voor geheugen wat in gebruik is door de kernel en dus niet naar swap verplaatst kan worden.

Virtual Memory: de abstractietechniek die gebruikt wordt voor het benaderen van geheugen. Programma's binnen (o.a.) Windows schrijven naar virtuele geheugenadressen, hierdoor kunnen deze virtual pages eenvoudig verplaatst worden naar een swap/pagefile. Als ze later weer nodig zijn worden ze weer ingelezen en omdat een programma alleen een virtueel adres aanroept ipv een fysiek adres, kan de data op een willekeurige plaats in het geheugen geladen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 28-03-2018 15:06 . Reden: Typo en kleine toevoeging, uiteraard gebruikt niet alleen Windows Virtual Memory ]

Pagina: 1