Lekkage riool repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:26
Wij hebben al een tijdje last van lekkage/scheur net onder de muur in de kruipruimte (rode lijn). Gelukkig alleen bij stort buien en loopt het altijd direct weer weg dus het water uit de foto staat er gelukkig niet continu ;).

Nu wil ik deze in komend lange weekend gaan vervangen. Het meeste werk zal het graven van het gat voor het huis zijn van ruim 1 meter diep :(.

Nu wil ik het hele blauw gearceerde gedeelte vervangen + een metertje buiten met een bocht erin.

Echter vraag ik me af of het handig is om een schuifmof te gebruiken of maakt dat niet uit ? Ik wil deze dan helemaal links gebruiken en buiten en de wc afvoer gewoon verlijmen.

Ik wil het in 1 keer goed doen en de komende 20 jaar niet meer naar willen kijken want voor 1 uurtje buizen zagen en lijmen ben ik 6 uur bezig met randwerk 8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N7147NElPZxoKARwVyiS7Vzc/medium.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-06 16:31

BCGraaf

BC

Op de foto lijkt mij die linker al een schuif mof. (kan ook een steek mof zijn) Maar het maakt niks uit om die te gebruiken. Even in de gaten houden dat hij vergenoeg (of te ver) over de andere buis heen gaat.

Misschien heb je buiten ruimte/ speling genoeg om binnen gewoon een lijm mof te gebruiken.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Vergeet de T splitsing met deksel niet in de kruipruimte. Kan je hoop gevloek besparen als het verstopt zit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 14:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
BCGraaf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:29:
Op de foto lijkt mij die linker al een schuif mof. (kan ook een steek mof zijn) Maar het maakt niks uit om die te gebruiken. Even in de gaten houden dat hij vergenoeg (of te ver) over de andere buis heen gaat.

Misschien heb je buiten ruimte/ speling genoeg om binnen gewoon een lijm mof te gebruiken.
Dat is het probleem juist. Mijn rug is al niet al te best en wil dus zo min mogelijk graven. Als ik genoeg ruimte moet creëren zodat ik via buiten genoeg ruimte krijg om ook binnen een lijm mof te gebruiken moet ik 3 x zoveel weggraven.

Maar schuif mof is dus geen probleem top!
sugarlee89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:05:
Vergeet de T splitsing met deksel niet in de kruipruimte. Kan je hoop gevloek besparen als het verstopt zit.
Hele goede tip! Nog niet bij nagedacht.
Whahahahaha hoe krijgt ie het voor elkaar. Zwakke fundering of gewoon veelste diep uitgegraven ? Denk het 2e gezien ie een kraan heeft staan. Zoveel ga ik lig niet graven >:) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Waarschijnlijk een huis gefundeerd op staal (zand) waarbij de grondslag is weggespoeld. Dan heb je niet veel draagkracht meer over.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Zie dat ze de standleiding, leiding komende van boven, is aangesloten met 90 graden bochten. Dit moet met 45 graden bochten en 45 graden T-stuk om een zgn. hydraulische afsluiting te voorkomen, zoals in de norm voor binnenriolering ook is aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:13
Voor 110 mm gewoon hulpstukken met manchet gebruiken. Sluit net zo goed af en is een stuk makkelijker te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Paul Hewson schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:39:
Zie dat ze de standleiding, leiding komende van boven, is aangesloten met 90 graden bochten. Dit moet met 45 graden bochten en 45 graden T-stuk om een zgn. hydraulische afsluiting te voorkomen, zoals in de norm voor binnenriolering ook is aangegeven.
Dat is geen standleiding dat is de wc en wasbakje die erboven zit. De stabdleiding zit 5 meter verderop in het huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 27-03-2018 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Jan-man schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Dat is geen standleiding dat is de wc en wasbakje die erboven zit. De stabdleiding zit 5 meter verderop in het huis.
Geld het evenmin net zo goed voor. Geen 90 graden bochten toepassen. Dus had ik toch een beetje gelijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:28

lasharor

7 december 2004

Paul Hewson schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:39:
Als je dit nou gewoon doet, 45° t stuk, 45° bocht + afsluitklepje op het horizontale gedeelte van het t stuk dan heb je gelijk een inspectie opening voor toekomstig gebruik.

Als dit geen standleiding is zou ik mij ook niet zoveel zorgen maken over de moffen die je gebruikt. Zeker wanneer het om een wasbakje gaat. De maximale druk bij verstopping op deze leiding is vrij beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 16:39
Zo te zien is het niet meer nodig:
https://nos.nl/artikel/22...-vervangen-riolering.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Staat je huis op palen? Dat hij op die plek afbreekt komt vaak voor als de grond zakt en het goed gefundeerde huis blijft staan. Grond drukt op de leiding en zorgt voor scheuren.

Er zijn hier speciale hulpstukken voor om evt herhaling te voorkomen (rekening houdend met je 20jr plan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
lasharor schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Als je dit nou gewoon doet, 45° t stuk, 45° bocht + afsluitklepje op het horizontale gedeelte van het t stuk dan heb je gelijk een inspectie opening voor toekomstig gebruik.

Als dit geen standleiding is zou ik mij ook niet zoveel zorgen maken over de moffen die je gebruikt. Zeker wanneer het om een wasbakje gaat. De maximale druk bij verstopping op deze leiding is vrij beperkt.
Het hele huis + hwa afvoer loopt hier doorheen dus met een dikke stortbui loopt er best wel wat water doorheen.
Delakhan schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:15:
Staat je huis op palen? Dat hij op die plek afbreekt komt vaak voor als de grond zakt en het goed gefundeerde huis blijft staan. Grond drukt op de leiding en zorgt voor scheuren.

Er zijn hier speciale hulpstukken voor om evt herhaling te voorkomen (rekening houdend met je 20jr plan...)
Zou ik niet weten moet ik even bekijken hoe het huis is gebouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan-man op 27-03-2018 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Je heb speciale hulpstukken of je gebruik voor het stuk wat door de fundering gaat geen pvc maar een pp pijp. Die breekt niet als de grond aan de buitenkant wat verzakt en er spanning op de afvoer komt. Wel overschuifmoffen gebruiken, deze pp kan je namelijk niet lijmen.

Dat is als ik het zo zie hoogstwaarschijnlijk de reden dan je afvoer nu gebroken/ gescheurd is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 27-03-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Als je het gaat doen.. sluit dan je staande leiding aan op de liggende leiding aan de zijkant. en niet bovenop.
Daarbij zou een beugel extra ook heel niet vervelend zijn

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Paul Hewson schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:14:
[...]

Geld het evenmin net zo goed voor. Geen 90 graden bochten toepassen. Dus had ik toch een beetje gelijk O-)
je mag wel degelijk 90 graden bochten toepassen :) je mag zelfs je riolering zonder afschot maken ( als je aan bepaalde richtlijnen voldoet.

Echter je riolering boven op die liggende leiding aansluiten mag niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slo35
  • Laatst online: 06-02 09:43
Consigliere schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:59:
[...]

je mag wel degelijk 90 graden bochten toepassen :) je mag zelfs je riolering zonder afschot maken ( als je aan bepaalde richtlijnen voldoet.

Echter je riolering boven op die liggende leiding aansluiten mag niet
Dan heb ik ook nog een aanvulling: bovenop een liggende leiding aansluiten mag wel mits, de liggende leiding minimaal 110mm is, de aansluitwaarde maximaal 1 l/s is en de hoek 45 graden is.

Resumé, schuifmof toepassen, t-stuk 45 graden kwartslag draaien.
En wanneer je 20 jaar zonder problem door wilt komen buiten ook opengraven en een polderstuk plaatsen.

Succes met klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Slo35 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:21:
[...]

Dan heb ik ook nog een aanvulling: bovenop een liggende leiding aansluiten mag wel mits, de liggende leiding minimaal 110mm is, de aansluitwaarde maximaal 1 l/s is en de hoek 45 graden is.
Klopt. Echter.. ik las een WC en wastafel. Dat is 1,75l /s en 0,5 l/s = 2.25 l/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slo35
  • Laatst online: 06-02 09:43
Klopt. Echter.. ik las een WC en wastafel. Dat is 1,75l /s en 0,5 l/s = 2.25 l/s
[/quote]
Dat heb je goed gelezen, daarom geef ik aan het t-stuk een kwartslag te draaien. En je voldoet weer aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pardone
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:39
Als de buis bij de muur gebarsten of afgebroken is kun je ook gebruik maken van een reparatie mof,
schuif (lijm) je in de buis die naar buiten gaat.
Hoef je buiten niks te graven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Beetje late reactie maar opeens stond 2 week terug de bouwvakker die het in eerste instantie zou doen voor de deur dus hem laten uitvoeren alsnog. bleek naast een schuur in de riolering ook het gehele gedeelte tussen de regenpijp en riolering dwars doormidden te zijn.... uiteindelijk dus allemaal opgelost en met de stort bui van afgelopen week is alles netjes droog gebleven onder het huis _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vopRAnJGYrSC0TGFgzeFVPRc/medium.jpg
Pagina: 1