Mijn dochter wil een kamer huren en heeft ze 3 maanden borg over gemaakt en een maand huur voorruit betaald, nu wil de huurbaas ook nog eens dat wij ouders borg staan en alle gegevens salaris paspoort ed ... is dit normaal?
Drie maanden borg betalen? Dat lijkt mij overdreven. Bij mij is het altijd 1 maand geweest. Verder voor is het wel normaal dat er paspoort en salaris specificatie gevraagd wordt van diegene die borg staan om te checken of ze het kunnen dekken.andreZH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:36:
Mijn dochter wil een kamer huren en heeft ze 3 maanden borg over gemaakt en een maand huur voorruit betaald, nu wil de huurbaas ook nog eens dat wij ouders borg staan en alle gegevens salaris paspoort ed ... is dit normaal?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ok ik vind het vervelend om borg te staan omdat mn dochter vrij en zelfstandig wil zijn en ik dus flink in de problemen kan komen als zij er een potje van maakt
Anoniem: 93986
Hoe oud is je dochter? Indien boven de 18 dan is ze gewoon zelfstandig en heeft de huurbaas verder niet zoveel te willen.
-
[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:24 . Reden: Leeg ivm privacy ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:24 . Reden: Leeg ivm privacy ]
-
[ Voor 117% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:24 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Je betreedt nu het gladde ijs van opvoeding...andreZH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:46:
Ok ik vind het vervelend om borg te staan omdat mn dochter vrij en zelfstandig wil zijn en ik dus flink in de problemen kan komen als zij er een potje van maakt
Pragmatisch, als je dochter meerderjarig is, kan je er ook voor kiezen haar haar eigen leven te laten leiden en eem verhuurder te zoeken waar jij geen "problemen" mee krijgt. Hiermee beperk je wel in een aantal steden de keuze waar je kan wonen, soit...
Alternatief, maar dat is iets binnen het gezin; maak onderling een afspraak dat dochter bedrag X naar jou overmaakt als buffer voor problemen.
Uiteindelijk, en lastig te bewijzen voor alle partijen; als een vriend/vriendin er een zooitje van maakt, is je dochter de pineut. En dan? Ga je dan die ouders aanschrijven?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Precies had al zo'n idee het zo in elkaar zat maar twijfelde door de verhalen van beter weters ....
3 maanden borg én een maand huur vooruit en het is nog niet goed? Nou, dat ik heb nog nooit als opdracht voor beheerders verhuur aangereikt, zelfs niet voor mijn studentenpanden in Amsterdam.andreZH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:36:
Vergis je niet, een positie van ouder die garant staat is best een kwetsbare positie, zeker omdat waar het voorkomt er zelden of nooit bepalingen voor opgesteld worden. À propos paspoort, denk je er aan dat je niet alle informatie daar op aanwezig mag delen? De verhuurder mag delen daarvan niet eens verwerken. Gegevens salaris? Werkelijk? Kan en mag gevraagd worden, maar je geeft dan wel heel erg veel bloot.
Penthouse hartje Amsterdam misschien? Om wat voor object gaat dit?
Enfin, terug serieus. Borgstelling door ouders klinkt leuk en makkelijk, maar het is een open deur, er is immers sprake van contractvrijheid. Stel dan samen voorwaarden op voor aanspreken van de borg, een beetje fatsoenlijk makelaar of verhuurder heeft dat standaard in huis, al moet je er (te) vaak naar vragen. Heel gebruikelijk om ook dit aspect van de zekerheid van borgstelling overeen te komen, er is immers sprake van overeenkomst tussen drie partijen. Je moet trouwens wel de huurovereenkomst mede ondertekenen.
Ik ga er van uit dat je geen borgstelling als bedrijf, maatschap of stichting zoekt voor je dochter. Dan stel je dus een borgstelling als particulier, als consument, dan moet je meteen een maximum bedrag afspreken voor aansprakelijkheid, bijvoorbeeld bij wanbetaling. Tevens verdient het aanbeveling om methodes / timing e.d. af te spreken over notificaties en dergelijke. Dat maximum bedrag is trouwens bij een borgstelling van consument een verplichting, maar je zal het maar weten. Dit is geregeld in artikel 7:858 van het Burgerlijk Wetboek. Bedenk héél goed tot welk bedrag je borg wilt en ook kunt staan. Voor bedragen boven dit maximum moet de verhuurder bij de dochter zijn.
Als je trouwens een partner hebt, dan kunnen jullie je samen of individueel borg stellen. Je hebt daar trouwens nog een verplichting bij, je moet daar toestemming voor vragen aan de partner, dat zul je op schrift moeten hebben. Dat klinkt misschien vreemd, maar dat is een wettelijke verplichting die bij eventuele calamiteiten die ontsporen in gebruik van de borgstelling of eventueel juridisch traject al heel snel leidt tot het verzwakken van je eigen positie indien afwezig (artikel 1:88 van het Burgerlijk Wetboek).
Ik zou eens een hartig woordje met de dochter uitwisselen. Dit gaat heel erg ver namelijk. Het zit ook behoorlijk scheef. Wie draagt de aansprakelijkheid? Contract is hoe dan ook getekend, dus eigenlijk is er geen onderwerp meer. Vraag is dan wel weer om wat voor type verhuurder het gaat, waar zul je rekening mee moeten houden? Wat zijn bepalingen voor ontbinding, bijvoorbeeld als ze er nog niet woont, of wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 26-03-2018 20:55 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Bedankt allen, zit dus flink wat haken en ogen aan borgstelling ...
@MAX3400 me dochter is goed opgevoed, daar zit het hem niet in maar is meer een ongemakkelijk gevoel voor als het fout gaat ... onoverzichtelijk hoe groot de aansprakelijkheid is bijvoorbeeld net als virtuozo zegt je alles op papier moet zetten en eigenlijk een onderzoek naar de risico's moet doen ...
@MAX3400 me dochter is goed opgevoed, daar zit het hem niet in maar is meer een ongemakkelijk gevoel voor als het fout gaat ... onoverzichtelijk hoe groot de aansprakelijkheid is bijvoorbeeld net als virtuozo zegt je alles op papier moet zetten en eigenlijk een onderzoek naar de risico's moet doen ...
Er zitten behoorlijke haken en ogen aan. Om het even zo duidelijk mogelijk te stellen:andreZH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:02:
Bedankt allen, zit dus flink wat haken en ogen aan borgstelling ...
Normaal als je te laat bent met iets te betalen, wordt je in gebreke gesteld en krijg je een laatste termijn om dat alsnog te doen. Doe je dit, dan ben je alsnog op tijd. Doe je dit niet, dan ben je in verzuim, zoals dit heet.
Maar bij huurovereenkomsten is dit heel anders. De dag waarop de huur overgemaakt moet worden, is meteen de ‘fatale termijn’. Als de huurder, in deze je dochter, deze termijn overschrijdt, is zij direct in verzuim. Daarvoor hoeft de verhuurder de huurder dus niet eerst in gebreke te stellen.
Omdat zij direct in verzuim is, kan de borg meteen aangesproken worden tot het betalen van de huur. Betaalt de borg niet stante pede, dan heeft de verhuurder een opeisbare vordering op de huurder én op de borg. Nogmaals, op je dochter én op jou / je gezin.
Deze vordering kan hij dan via de rechter op beide partijen verhalen. De borg is dus al snel de pineut. En dat, loopt heel snel heel hoog op. Zeker in deze tijd waarin je meer kan verdienen / compenseren door een vordering te verkopen aan de grijze bureautjes ...
Ik ga hier (maar) even niet in op de eventualiteit dat de verhuurder een melkboer is. Dan zit je met heel andere scenario's waarbij in afwezigheid van bepalingen een borg heel erg snel aansprakelijk gesteld kan worden voor van alles en nog wat, waarbij je je bij elke situatie moet afvragen of het betalen goedkoper is, of het dragen van juridische kosten. Er zijn goede redenen waarom dit heel vaak een lakmoesproef is ten aanzien van een verhuurder.
Enfin, punt van aandacht hier is de status van het contract.
Het is getekend? Door verhuurder en huurder? (maar niet door jou). Het object is inmiddels bewoond door je dochter? Indien ja, dan is het een non-topic. De verhuurder kan dan gerust vragen, maar je hoeft daar dan niet op in te gaan. Als daar een nee zit, dan wordt het een ander verhaal.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dit is vrij gebruikelijk in de randstad kan ik je vertellen... al zullen de provinciale mede-tweakers hier steil van achterover slaan.
@Virtuozzo mijn dochter heeft het huurcontract getekend maar de sleutel nog niet gekregen krijgt ze zaterdag, huurbaas wil mijn gegevens hebben. Ik heb eerst vriendelijke gevraagd wat de reden is zij zowel borg als garant stelling wil hebben wat ik vreemd vind ... ff reactie afwachten
Aha, daar wringt een schoen. Punt is en blijft wel dat het contract getekend is, ook al is het nog niet bewoond. Dit is een bindende overeenkomst. Een melkende verhuurder wil dan nog wel eens een probleem maken, of daar ook hier sprake van is weet ik niet. Maar goed, ik ga er van uit dat de beste persoon gewoon garanties wenst.andreZH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:23:
@Virtuozzo mijn dochter heeft het huurcontract getekend maar de sleutel nog niet gekregen krijgt ze zaterdag, huurbaas wil mijn gegevens hebben. Ik heb eerst vriendelijke gevraagd wat de reden is zij zowel borg als garant stelling wil hebben wat ik vreemd vind ... ff reactie afwachten
Een verhuurder kan en mag allerlei redenen hebben om een contract op te zeggen, te beëindigen of te ontbinden - afhankelijk van periode van duur van het contract. Er is van geen van die scenario's sprake in deze. Met andere woorden, haar kan zonder gerechtelijke tussenkomst geen ontbinding opgelegd worden.
Praktisch voorstel, laat haar de sleutel gewoon ophalen. Pap belt dan nog, die was verhinderd. Dochter is enthousiast en vriendelijk en zo. Vervolgens maandag telefonisch overleggen, zoals altijd het gesprek opnemen (ja, volstrekt serieus, wettelijk recht, hoef je niemand over te informeren). Daarna een mailtje sturen waarin je begrip opbrengt voor de positie van de verhuurder, maar dat het contract reeds ondertekend is. Het treft je dan ook dat in het contract geen bepalingen voor borgstelling zijn opgenomen, maar dat dit na ondertekening een onderwerp voor de verhuurder geworden is.
Let wel, dit wil niet zeggen dat een melkende verhuurder geen wegen weet om te voorkomen dat ze de sleutel krijgt, of andere methodes gaat gebruiken om moeilijk te doen. Nogmaals, ik weet niet of hier sprake van is. Helaas kom je dit te vaak tegen in deze tijd, of het nu om verhuurders gaat, creatieve makelaars of beheermaatschappijen. Je wil niet weten hoe vaak ik als eigenaar van panden aan oren van dergelijke partijen heb moeten trekken, de reflex zit er op de een of andere manier in. Pijnlijk eigenlijk, bij objecten in België, het VK, Duitsland of Frankrijk heb ik zelden of nooit met dat soort gedragsreflexen te maken gehad.
Vaak is de inzet van dergelijk spel het afdwingen van extra's ten bate van de verhuurder onder dekking van eventuele complicaties. Die kunnen volledig fictief zijn, maar soms ook realistisch, ongeacht of het door de beugel kan. Zo heb ik ooit eens een ontslag afgedwongen van een verhuurmakelaar die additionele borgstellingen zocht bij aanmelding van studenten ook al waren contracten met de verhuurmaatschappij al gewoon getekend. Aan de deur, sorry, slot wordt vervangen, kan dus de sleutel nu niet aanreiken.
Ik adviseer je hoe dan ook geen borgstelling te nemen zonder daadwerkelijke insluiting daarvan in de huurovereenkomst met duidelijke bepalingen conform wettelijke vereisten en verplichtingen. Het contract zoals het nu is staat. Kan niet aangepast worden, je kan enkel zelf nog een additioneel contract afsluiten, zogezegd. Je hebt op basis van de hier aangereikte informatie geen enkele verplichting daartoe. Geen enkele.
Ben netjes, maar slim, vertraging en splitsing is niet enkel goed gereedschap van de bureaucraat (dus, sleutel eerst zien te krijgen). Zit ze er in, dan is het klaar. Beleefd informeren ten aanzien van verbazing en bestaande situatie en that's it. De verhuurder heeft nee, kan ja krijgen. Geef nee aan, en klaar is kees.
Kleine edit. Stel je voor jij en/of je dochter voelt je niet prettig bij eventueel melken, dan kun je besluiten de overeenkomst gezamenlijk te ontbinden. Dit is in het huidige scenario het enige wat de verhuurder kan doen zonder rechtsgang, vragen / nopen tot tekenen van iets van gezamenlijke ontbinding. Dat heet dan een minnelijke regeling, daarbij kan en mag van wet- en regelgeving worden afgeweken. Komt dit zover, dan is mijn advies om geen formuliertje te ondertekenen, maar zelf een minnelijk akkoord op te stellen, om "discussies" naderhand te vermijden.
Ik ga er niet van uit dat dit zo ver zal gaan. Dat zou ook zuur zijn. Zoals ik al zei, op basis van de aanwezige informatie is dit een kwestie van die sleutel krijgen en dan beleefd klaar zijn. Eventueel ondertussen beleefd, desnoods naïef, zijn en blijven.
[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 26-03-2018 22:07 ]
Snap ik. Heeft je dochter altijd gewerkt en weet ze wat dat betreft dat je niet zo maar alles kunt kopen en dat je eind van de maand geld over moet houden etc? In die zin bedoel ik, vertrouw je je dochter dat ze het netjes kan betalen en dat jouw borgstelling niet wordt aangesproken. Of ben je er bang voor dat ze gaat verzuimen en dat papa het dan moet oplossen?andreZH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:46:
Verder over je rechten raad ik je aan om met de overheid te bellen: 1400
Zijn te bereiken tot 20u
Zelf afgelopen week ook goed geholpen. Ik probeer van de afgelopen 3 jaar mijn voorschot gas water elektra terug te krijgen van mijn huurbaas.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Waarom? En hoe reageert je huurbaas daarop? Het schijnt dat er in groningen ook vrij “harde” huisjesmelkers zijnLeoon. schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:07:
[...]
Snap ik. Heeft je dochter altijd gewerkt en weet ze wat dat betreft dat je niet zo maar alles kunt kopen en dat je eind van de maand geld over moet houden etc? In die zin bedoel ik, vertrouw je je dochter dat ze het netjes kan betalen en dat jouw borgstelling niet wordt aangesproken. Of ben je er bang voor dat ze gaat verzuimen en dat papa het dan moet oplossen?
Verder over je rechten raad ik je aan om met de overheid te bellen: 1400
Zijn te bereiken tot 20u
Zelf afgelopen week ook goed geholpen. Ik probeer van de afgelopen 3 jaar mijn voorschot gas water elektra terug te krijgen van mijn huurbaas.
Niet om het topic te kapen, maar wat bedoel je met waarom? Het is niet voor niets een voorschot toch?nino_070 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:08:
[...]
Waarom? En hoe reageert je huurbaas daarop? Het schijnt dat er in groningen ook vrij “harde” huisjesmelkers zijn
Leoon. schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:12:
[...]
Niet om het topic te kapen, maar wat bedoel je met waarom? Het is niet voor niets een voorschot toch?heb overigens ook nog nooit eens afrekening gehad, mede daarom dus. In Groningen is het kommer en kwel. Te weinig aanbod helaas.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
dat valt volgens mij wel mee hoor.nino_070 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:13:
Dit is vrij gebruikelijk in de randstad kan ik je vertellen... al zullen de provinciale mede-tweakers hier steil van achterover slaan.
Ik heb toen ik een periode werkloos was redelijk wat gezocht naar woonruimte en daarbij kwam het er altijd op neer dat er *of* een borg, *of* een garantstelling geregeld moest worden. Waarbij de verhuurders als puntje bij paaltje kwam, altijd om dat laatste vroegen.
Verder is 1 maand borg gebruikelijk, 3 maanden is gewoon buitensporig of het moet idd zijn ter compensatie van gebrek aan inkomen/borgstellers.
Het risico dat je als borg in dit geval loopt, is vrij beperkt. Bij kamerhuur gaat het om een beperkt maandelijks bedrag en een korte opzegtermijn. De kans is daardoor groot dat de borg het bedrag op een later moment kan verhalen. De grootste risico's zijn als de huurder schade veroorzaakt, of als de huurder niet betaalt maar het gehuurde ook niet wil verlaten.
In dit geval is er al een huurcontract gesloten zonder borgbepaling, en kun je van de verhuurder vorderen dat hij de sleutel afgeeft zonder borgstelling, desnoods via een kort geding. Als je dochter de sleutel niet krijgt, afwachtend is, en de verhuurder de kamer aan iemand anders verhuurt, heeft je dochter mooi pech (recht op schadevergoeding, dat wel, maar tenzij je dochter op straat dreigt te komen en noodgedwongen in een hotel moet slapen is er weinig schade). Ik zou daarom nu al aan de verhuurder vragen wat er gebeurt als er geen borgstelling volgt.
In dit geval is er al een huurcontract gesloten zonder borgbepaling, en kun je van de verhuurder vorderen dat hij de sleutel afgeeft zonder borgstelling, desnoods via een kort geding. Als je dochter de sleutel niet krijgt, afwachtend is, en de verhuurder de kamer aan iemand anders verhuurt, heeft je dochter mooi pech (recht op schadevergoeding, dat wel, maar tenzij je dochter op straat dreigt te komen en noodgedwongen in een hotel moet slapen is er weinig schade). Ik zou daarom nu al aan de verhuurder vragen wat er gebeurt als er geen borgstelling volgt.
@andreZH Mocht de huur doorgaan: maak foto's voordat je dochter in het gehuurde pand trekt. Achteraf is het een veelvoorkomend gezeur om de borg geheel weer terug te krijgen.
Wanneer je ook maar de minste gebreken, schades of andersoortige ongemakken aantreft die niet horen: melding van maken, zwart op wit. Alleen op deze manier kun je jezelf indekken zodat je aan het eind van de rit die 3*maandhuur weer terugkrijgt.
Wanneer je ook maar de minste gebreken, schades of andersoortige ongemakken aantreft die niet horen: melding van maken, zwart op wit. Alleen op deze manier kun je jezelf indekken zodat je aan het eind van de rit die 3*maandhuur weer terugkrijgt.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Meer ontopic: dit is dus sowieso belangrijk voor TS: realiseer je goed wat wel en wat niet onder de contractvrijheid valt. Te hoge huurprijs valt er niet onder, garantstelling wel. Dus als je garantstelling al getekend is, dan kunnen ze je eraan houden.
Het huurcontract is sowieso al getekend begreep ik. daaruit maak ik op dat de garantstelling nog niet overeengekomen is? Kan je je dan niet gewoon beroepen op het huurcontract en de sleutel eisen, zonder garantstelling?
Wat vind je hiervan @Virtuozzo ?
http://www.stadhuis.nl/downloads/
Ik vond deze documenten zoals garantstelling
[ Voor 18% gewijzigd door andreZH op 27-03-2018 08:44 ]
Het door jou genoemde bedrag is niet extreem. Vaak zit bij zo’n voorschot ook een voorschot voor enkele heffingen etc. In mijn studentenhuis waren we met drie man zo’n 120€ voor gas en elektra kwijt, jaarlijks richting de 100 voor water en zo’n 500-600 voor afvalstofheffing/rioolkosten/gemeentelijke meuk.
Dat is pp ong 40 g/e,20gemeente/3water. Waar wij met drie man relatief zuinig in een flat met acht flats eromheen. Dus prima geïsoleerd.
juliusyoup schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:25:
[...]
Het door jou genoemde bedrag is niet extreem. Vaak zit bij zo’n voorschot ook een voorschot voor enkele heffingen etc. In mijn studentenhuis waren we met drie man zo’n 120€ voor gas en elektra kwijt, jaarlijks richting de 100 voor water en zo’n 500-600 voor afvalstofheffing/rioolkosten/gemeentelijke meuk.
Dat is pp ong 40 g/e,20gemeente/3water. Waar wij met drie man relatief zuinig in een flat met acht flats eromheen. Dus prima geïsoleerd.
Members only:
Inloggen
Prima document hoor, de meeste makelaars, zo niet alle, hebben allemaal hun eigen variant. Mijn ouders hebben er net ook 1 van 20 kantjes moeten ondertekenen. Just in case en betekent vooral dat ik er wel mag wonen, anders mocht ik er niet wonen naar alle waarschijnlijkheid. (voordat mensen gaan beoordelen 'dan moet je er niet gaan wonen etc., doe maar gewoon niet)andreZH schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:44:
[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 27-03-2018 09:37 ]
Ontbreekt nog het punt van af te spreken maximumbedrag (vereiste), maar dat ziet er al heel veel beter uit.andreZH schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:44:
Dat kan hij doen. Maar dit is kamerverhuur, enige slimheid is dan wel geboden. Waarom confrontatie riskeren als dit vermeden kan worden. Zodra de sleutel in bezit is, dan staat het hem vrij om gewoon beleefd een borgstelling af te wijzen zonder risico's (van de eventuele categorie huisjesmelker, bij fatsoenlijke verhuur is daar geen sprake van). De beleefde mens waar de linkerhand soms net iets sneller is dan de rechter loopt door de bank genomen minder risico's in het grijze.nino_070 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:47:
Het huurcontract is sowieso al getekend begreep ik. daaruit maak ik op dat de garantstelling nog niet overeengekomen is? Kan je je dan niet gewoon beroepen op het huurcontract en de sleutel eisen, zonder garantstelling?
[ Voor 54% gewijzigd door Virtuozzo op 27-03-2018 10:03 ]
Heb er een maximum garantstelling van 3 maanden huur bij gezet, is wel voldoende denk ik
Deze garantstelling betreft de betaling van de huursom en alle andere verplichtingen als service
kosten, aanmaningen en boetes betreffende het gehuurde met een maximum van 3 huur perioden of € ______
Deze garantstelling kan door verhuurder ingeroepen worden zodra een achterstand is ontstaan van 2
weken huur en/of servicekosten.
De garantstelling geldt voor de volle periode van de huur tot 3 maanden na opzegging door een der
partijen.
De aanvang (all-in) huurprijs bedraagt € _____ per maand bij vooruitbetaling te voldoen. Dit bedrag
kan jaarlijks geïndexeerd worden.
Verhuurder zal garantsteller(s) informeren als er een betalingsachterstand optreedt.
Deze garantstelling betreft de betaling van de huursom en alle andere verplichtingen als service
kosten, aanmaningen en boetes betreffende het gehuurde met een maximum van 3 huur perioden of € ______
Deze garantstelling kan door verhuurder ingeroepen worden zodra een achterstand is ontstaan van 2
De garantstelling geldt voor de volle periode van de huur tot 3 maanden na opzegging door een der
partijen.
De aanvang (all-in) huurprijs bedraagt € _____ per maand bij vooruitbetaling te voldoen. Dit bedrag
Verhuurder zal garantsteller(s) informeren als er een betalingsachterstand optreedt.
Je weet dat je alsnog de verhuurder kan dwingen om de huurpijs te verlagen? Moet je wel willen, maar goed.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
De insteek van eerst samen overleggen kijken of je er uit komt en daarna huurcommissie is inderdaad 't juiste pad. Direct huurcommissie beginnen, dan krijg je gezeik. Eerst netjes om tafel en soms kom je er dam gewoon uit. Vriend van mij is het gelukt na x aantal maanden. Nadeel is dat dat dan niet met terugwerkende kracht is AFAIK. Bij huurcommissie welArdana schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:47:
[...]
Je weet dat je alsnog de verhuurder kan dwingen om de huurpijs te verlagen? Moet je wel willen, maar goed.
Termijn van informeren bij achterstand, bijvoorbeeld twee weken, dat is redelijk.andreZH schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:40:
Heb er een maximum garantstelling van 3 maanden huur bij gezet, is wel voldoende denk ik
partijen.
Dit gezegd zijnde, ik proef een zekere bereidheid tot het aangaan van borgstelling?
Als dit je beslissing is, prima, eigen beslissing. Maar het hoeft niet, gezien het getekende contract. Enkel in een eventualiteit waarbij de verhuurder een melker blijkt zou er misschien noodzaak zijn, maar dan eigenlijk nog niet. Verstandhouding met verhuurder kan een factor zijn, vraag is wel of dat in verhouding staat tot de risico's van borgstelling. Het treft mij als een familiebeslissing, meer dan een beslissing van ouder(s).
Even terzijde, mocht je inderdaad deze deuren doorgaan, bedenk dan wel dat je inderdaad gevraagd mag worden om inzage te geven in jouw financiën. Maar, inzage, that's it. Als borg moet immers jouw vermogen tot dragen van schuld en last getoetst worden. Om papieren te overhandigen, dat is weer iets anders. Ik zou bijvoorbeeld ook graag willen weten hoe de verhuurder met mijn privegegevens om gaat en hoe hij zijn beveiliging hiervoor heeft ingericht en of dit conform de regels van de autoriteit persoonsgegevens is. Ik merk dit op voor het geval dat je met een huisjesmelker te maken hebt, er bestaat een grote grijze markt in verkoop van dit soort aangeleverde informatie.
Als ik het goed begrijp heeft je dochter al 4 maanden huur betaald (waarvan 3 maanden borg) maar heeft ze nog geen sleutel? En ondertussen worden van jou als ouder ook nog allerlei gevoelige gegevens opgevraagd? Bij mij zouden dan echt alle alarmbellen afgaan.
Jaren geleden toen ik begon met studeren een soortgelijke situatie meegemaakt. Wezen kijken bij een kamer, aardige vent van een huisbaas en alles in kannen en kruiken, zo leek het. Het contract werd snel naar mij opgestuurd en we maakten een afspraak om de sleutel op te halen. Ik had gezegd dat ik dan het contract wel geteken mee zou nemen. HIj vroeg daarop of ik wel alvast even de huur voor de eerste maand en de borg wilde betalen. Gelukkig stond mijn vader erop dat ik geen cent over zou maken voordat ik de sleutel had en ja hoor, afspraak werd keer op keer uitgesteld en uiteindelijk heeft die 'huisbaas' nooit meer iets laten horen.
Ik wil niet zeggen dat je per se met een oplichter te maken hebt, maar realiseer je alsjeblieft dat er al heel veel van jullie kant gekomen is en de beste man nog niets geleverd heeft, buiten een krabbel op het contract. Probeer bij het aanleveren van nieuwe gegevens een afspraak te maken dat jullie het fysiek af komen leveren.
(ik weet overigens dat het niet ongebruikelijk is om vragen te stellen over inkomen en borgstelling bij ouders maar in dit scenario lijkt het wel wat overkill)
Jaren geleden toen ik begon met studeren een soortgelijke situatie meegemaakt. Wezen kijken bij een kamer, aardige vent van een huisbaas en alles in kannen en kruiken, zo leek het. Het contract werd snel naar mij opgestuurd en we maakten een afspraak om de sleutel op te halen. Ik had gezegd dat ik dan het contract wel geteken mee zou nemen. HIj vroeg daarop of ik wel alvast even de huur voor de eerste maand en de borg wilde betalen. Gelukkig stond mijn vader erop dat ik geen cent over zou maken voordat ik de sleutel had en ja hoor, afspraak werd keer op keer uitgesteld en uiteindelijk heeft die 'huisbaas' nooit meer iets laten horen.
Ik wil niet zeggen dat je per se met een oplichter te maken hebt, maar realiseer je alsjeblieft dat er al heel veel van jullie kant gekomen is en de beste man nog niets geleverd heeft, buiten een krabbel op het contract. Probeer bij het aanleveren van nieuwe gegevens een afspraak te maken dat jullie het fysiek af komen leveren.
(ik weet overigens dat het niet ongebruikelijk is om vragen te stellen over inkomen en borgstelling bij ouders maar in dit scenario lijkt het wel wat overkill)
[ Voor 4% gewijzigd door Wouterkaas op 27-03-2018 13:38 ]
Maar ze heeft een getekend huurcontract, dat is wel een verschil. Dit wil niet zeggen dat er geen sprake is van een melker, maar het is wel een solide basis. Die ook - als we heel eerlijk zijn - paal en perk stelt aan eventuele verdere bindingen. Er is geen formele reden om in te gaan op het verzoek tot borgstelling, het kan best zo zijn dat deze verhuurder daar te laat aan gedacht heeft. Dat is dan jammer voor hem, een les om te leren. De huurder hoeft die les niet te dragen, de ouders van de huurder dus ook niet.Wouterkaas schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:37:
Als ik het goed begrijp heeft je dochter al 4 maanden huur betaald (waarvan 3 maanden borg) maar heeft ze nog geen sleutel? En ondertussen worden van jou als ouder ook nog allerlei gevoelige gegevens opgevraagd? Bij mij zouden dan echt alle alarmbellen afgaan.
Is het wel een melker, nu ja, dat blijkt aankomende zaterdag. Krijgt ze de sleutel, dan is het klaar. Daarom ook mijn voorstel om in alle redelijkheid dochterlief de sleutel met enthousiasme op te laten halen met als kleine boodschap terzijde dat haar vader de aankomende maandag nog contact op neemt. Wat dan ook gedaan wordt, beleefd en beperkend. Er is immers een contract, ze heeft toegang. De enig mogelijke vraag is dan nog of iemand zich wel of niet prettig voelt als de verhuurder dan niet blij is.
Ja, jouw voorstel lijkt mij nu ook de meest praktische weg om te bewandelen. Ik hoop vanzelfsprekend ook dat alles gewoon goed gaat, maar ik ken helaas ook meerdere verhalen van studenten die ook een contract hadden getekend en (soms een hoop) geld voor de borg hadden overgemaakt, maar uiteindelijk nooit meer iets hoorde. De gegevens op de contracten waren doorgaans vals/fictief, want dat wordt zelden gecontroleerd door de huurder, zeker niet bij studenten.Virtuozzo schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:02:
[...]
Maar ze heeft een getekend huurcontract, dat is wel een verschil. Dit wil niet zeggen dat er geen sprake is van een melker, maar het is wel een solide basis. Die ook - als we heel eerlijk zijn - paal en perk stelt aan eventuele verdere bindingen. Er is geen formele reden om in te gaan op het verzoek tot borgstelling, het kan best zo zijn dat deze verhuurder daar te laat aan gedacht heeft. Dat is dan jammer voor hem, een les om te leren. De huurder hoeft die les niet te dragen, de ouders van de huurder dus ook niet.
Is het wel een melker, nu ja, dat blijkt aankomende zaterdag. Krijgt ze de sleutel, dan is het klaar. Daarom ook mijn voorstel om in alle redelijkheid dochterlief de sleutel met enthousiasme op te laten halen met als kleine boodschap terzijde dat haar vader de aankomende maandag nog contact op neemt. Wat dan ook gedaan wordt, beleefd en beperkend. Er is immers een contract, ze heeft toegang. De enig mogelijke vraag is dan nog of iemand zich wel of niet prettig voelt als de verhuurder dan niet blij is.
Wat staat er eigenlijk allemaal in het huurcontract? Dus wat heeft ze nou exact afgesproken?
Anoniem: 162126
Alleen als je een sociale huurwoning verhuurt mag je de huishoudverklaring opvragen zoals ze dat noemen.
En als het huurcontract getekend is dan is dat klaar. Je kan niet achteraf nog eisen toevoegen.
https://www.rijksoverheid...een-huurder-hoe-werkt-dat
En als het huurcontract getekend is dan is dat klaar. Je kan niet achteraf nog eisen toevoegen.
Waarom vind je dat de verhuurder hier een les uit zou moeten leren? Garantstelling bij een kamerhuur is overkill en onnodig intimiderend, maar dient volgens mij geen redelijk doel.Virtuozzo schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:02:
Er is geen formele reden om in te gaan op het verzoek tot borgstelling, het kan best zo zijn dat deze verhuurder daar te laat aan gedacht heeft. Dat is dan jammer voor hem, een les om te leren.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Jouw info en link gaat over huursverhoging. En daar is hier geen sprake van.Anoniem: 162126 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:32:
Alleen als je een sociale huurwoning verhuurt mag je de huishoudverklaring opvragen zoals ze dat noemen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Omdat hij zijn zaken op orde had moeten hebben. Als hij zoiets wenst, dan moet hij het op de juiste wijze aanpakken.incaz schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:04:
[...]
Waarom vind je dat de verhuurder hier een les uit zou moeten leren? Garantstelling bij een kamerhuur is overkill en onnodig intimiderend, maar dient volgens mij geen redelijk doel.
Wat we er trouwens ook van vinden, dit wordt vaak gevraagd. Zeker in gebieden waar schaarste is. Vaak bij kleinschalige of particuliere verhuur, zeker, maar het is geen uitzondering.
In Leiden is het normaal om 1 maand huur als borg te hebben. Daarnaast wordt er soms gevraagd om garantstelling van de ouders te hebben. Van de andere steden in de randstad heb ik te weinig informatie, maar van de mensen die ik ken (in bijvoorbeeld Amsterdam) geldt hetzelfde.nino_070 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:13:
Anoniem: 162126
Dat klopt, maar als je goed leest staat er ook duidelijk bij dat je die informatie niet op mag vragen.Ardana schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:42:
[...]
Jouw info en link gaat over huursverhoging. En daar is hier geen sprake van.
De context maakt in dat geval niet heel erg uit. Ik lees op andere plekken trouwens dat het vaker gebeurt.
Ik zou deze gegevens iig niet zomaar overleggen.
Mijn dochter wil die kamer in Rotterdam-zuid graag omdat haar vriendin daar ook een kamer heeft,
zelf had ik begrepen ze 3 maanden borg had betaald en een maand huur
dit blijkt niet correct
ze heeft 1 maand borg betaald en een maand huur vooruit betaald.
Ik heb dus de garantstelling geschreven zoals hier boven beschreven gemailed naar de huisbaas
maar nog niet gehoord of ze ermee akkoord gaat.
Ik denk van wel omdat het zekerheid aan haar geeft en ik geen blanco check uitdeel aan haar.
Nu de sleutel ontvangen zaterdag en verhuizen
dit blijkt niet correct
Ik heb dus de garantstelling geschreven zoals hier boven beschreven gemailed naar de huisbaas
Ik denk van wel omdat het zekerheid aan haar geeft en ik geen blanco check uitdeel aan haar.
Hoe is het afgelopen? Ben wel benieuwdandreZH schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:52:
Mijn dochter wil die kamer in Rotterdam-zuid graag omdat haar vriendin daar ook een kamer heeft,
dit blijkt niet correct
Ik heb die garantstelling die ik zelf geschreven had getekend en afgegeven,
mn dochter heeft de sleutel gehad
het huurcontract had ze al getekend en verder is de verhuizing vlotjes gelopen
geen problemen eigenlijk
mn dochter heeft de sleutel gehad
het huurcontract had ze al getekend en verder is de verhuizing vlotjes gelopen
geen problemen eigenlijk
[ Voor 10% gewijzigd door andreZH op 04-04-2018 09:03 ]
Leuk om te horen! En goed gedaan met die garantstelling, volgens mij een mooie oplossing.
Inderdaad was erg blij met jullie hulp, kennis en inzichten.
Gezien de reacties zijn meer mensen die stoeien met kamerhuur perikelen
en ik hoop dit draadje een waardevolle toevoeging mag zijn voor het oplossen van veel problemen
😀
Gezien de reacties zijn meer mensen die stoeien met kamerhuur perikelen
en ik hoop dit draadje een waardevolle toevoeging mag zijn voor het oplossen van veel problemen
😀
Wij verhuren ook kamers maar drie maanden borg wauw.
Huurt ze toevallig een winkelruimte misschien 😂😂
Huurt ze toevallig een winkelruimte misschien 😂😂
Pagina: 1