Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 17:30
Wat is mis
Afgelopen weekend is mijn laptop (pricewatch: Acer Aspire V3-371-37W0 er compleet mee opgehouden.
Hij is inmiddels al 3 jaar oud, dus er zit geen garantie meer op.

Bij het proberen op te starten gebeurt er niks, geen lampje, piep, reactie op het scherm of wat dan ook.
De enige interactie die mogelijk is is wanneer ik de voeding loskoppel of aansluit, dan gaat het bijbehorende lampje aan/uit.

Wat nu
De enige optie die ik zie om hem aan de praat te krijgen is hem zelf openmaken en uitzoeken wat het probleem is, ik vind hem de reparatie kosten niet meer waard.
Dit heb ik echter zelf nog nooit gedaan, dus daarom ben ik hier om wat adviezen te vragen.
Zijn er hier mensen die gelijkende acer laptops hebben gerepareerd met advies over wat het zou kunnen zijn?

Wat/Hoe
Ik heb zelf het gevoel dat het de powerbutton zou kunnen zijn, dit komt echter puur uit onderbuikgevoel omdat de laptop het enkele uren voordat hij ermee stopte het nog zonder problemen deed.
Hierom wil ik dus zelf proberen de powerbutton te omzeilen zoals ook op een desktop mogelijk is, als dat mogelijk is bij deze laptop.
Het andere wat ik zelf heb bedacht is om even de accu los te koppelen, misschien is de laptop ergens vastgehaakt toen ik hem voor het laatst op de slaapstand zette en gaat hij weer goed aan als 'ie even helemaal uit gaat hierdoor.

Helaas staat er geen teardown van dit model op de website van ifixit, dus ik ga zelf moeten uitvinden hoe ik bij de powerbutton kom. In de memory upgrade videos die op youtube te vinden zijn lijkt de accu wel redelijk toegankelijk, dus dat word waarschijnlijk het eerste wat ik ga proberen.

Wat wil ik van jullie weten?
Hebben jullie een idee waaraan mijn laptop overleden kan zijn?
Zo ja, hoe fix ik dit?
Hebben jullie ooit deze of een vergelijkbare Acer laptop volledig opengemaakt, zo ja hoe kom ik bij de powerbutton of überhaupt verder dan het RAM en de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Deze dude - YouTube: Electronics repair school - legt het op een redelijk lompe manier uit voor vele laptops. Wellicht een mooi begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:38
Je kunt altijd eens beginnen met 'm open te maken. Baat het niet dan schaadt het niet. Durf je op een zeker moment niet verder, kun je 'm altijd weer terug in elkaar zetten of even zo laten liggen en om hulp vragen (evt hier dmv foto's).

Je hebt al youtube filmpjes gevonden, dat is een goed begin. Zorg verder dat je de schroefjes goed sorteert zodat je ze later op dezelfde plek terug kunt zetten. Evt. een tekening maken van wat je ziet, en de schroefjes met een plakbandje op de juiste plek op je tekening plakken (zelf ga ik nooit zo ver, maar als je zeker wilt weten dat je geen fouten maakt is het wel de manier).

Als je de power-button gevonden hebt kun je misschien al zien of er iets los zit, of ander met een paperclip o.i.d. contact maken om te kijken of hij wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
rvanpruissen schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:30:
Deze dude - YouTube: Electronics repair school - legt het op een redelijk lompe manier uit voor vele laptops. Wellicht een mooi begin?
Bedankt voor de tip. Het lijkt er wel op dat deze kerel wel een hoop reparaties doet die mij denk ik iets te hoog gegrepen zijn. Ik weet niet zo veel van elektrotechniek en dergelijken, en het lijkt er niet op dat hij zijn reparaties voor beginners stap voor stap doorloopt.
Hij heeft het volgende filmpje met een laptop met exact hetzelfde probleem, waar hij test of de startknop van een laptop het probleem is (bij hem uiteindelijk niet). Hopelijk heeft mijn laptop ook ergens makkelijk bereikbaar iets om te shorten als alternatieve power button, dan is dat snel getest.
YouTube: The Most Common Fault On a Laptop When Everything its Working Fine b...
Maar wat hij uiteindelijk moet doen, met een heatgun chips verwisselen heb ik de kennis, onderdelen en gereedschap niet voor.

Bedankt voor het kanaal in ieder geval, zal vast nuttig blijken wanneer ik vanmiddag aan de slag ga.
mcDavid schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:42:
Je kunt altijd eens beginnen met 'm open te maken. Baat het niet dan schaadt het niet. Durf je op een zeker moment niet verder, kun je 'm altijd weer terug in elkaar zetten of even zo laten liggen en om hulp vragen (evt hier dmv foto's).

Je hebt al youtube filmpjes gevonden, dat is een goed begin. Zorg verder dat je de schroefjes goed sorteert zodat je ze later op dezelfde plek terug kunt zetten. Evt. een tekening maken van wat je ziet, en de schroefjes met een plakbandje op de juiste plek op je tekening plakken (zelf ga ik nooit zo ver, maar als je zeker wilt weten dat je geen fouten maakt is het wel de manier).

Als je de power-button gevonden hebt kun je misschien al zien of er iets los zit, of ander met een paperclip o.i.d. contact maken om te kijken of hij wat doet.
Ja uiteindelijk word het morgen gewoon aanrommelen, de laptop is zoals hij nu is voor mij al niet veel meer waard dus het kan er moeilijk slechter op worden. Maar moet wel zorgen dat ik 'm weer in elkaar kan krijgen in het geval ik het probleem kan vinden en oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Nou vanaf mijn gerepareerde laptop kan ik jullie melden dat het gelukt is.
Na het openmaken heb ik even gekeken of ik een jumper kon vinden om te testen of de powerbutton het probleem is, deze heb ik niet gevonden dus ik besloot eerst maar eens mijn andere hypothese te testen door de voeding los te koppelen.

Voor ik de voeding los koppelde hoorde ik ook al een zoemend geluid ergens uit de laptop komen, toen deze eenmaal open was, wat mij doet denken dat hij inderdaad niet goed was afgesloten.

Toen ik de accu kabel loskoppelde stopte dit geluid meteen, en na even wachten en weer de kabel aansluiten kon de laptop weer opstarten!
Snel heb ik 'm weer uitgezet, zo veel mogelijk stof verwijderd en de achterkant er weer op geschroefd, en zo zijn we hier.

Bedankt voor het meedenken @rvanpruissen en @mcDavid , ik ben weer helemaal tevreden.

_________
EDIT:
Blijkbaar heb ik te vroeg gejuicht, de processor koeler gaat niet meer aan, hij valt net uit door oververhitting... maar weer openmaken en kijken wat hiervan de oorzaak is.

[ Voor 10% gewijzigd door Flamesz op 27-03-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:38
Ai, hopelijk niets gesloopt met het ontstoffen? Heb je perslucht of een stofzuiger gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb eerst een pincet gebruikt om de grootste plukken er uit te halen, hierna perslucht voor de restjes.
Na het openmaken zag ik niets mis, en heb ik de fan handmatig even gedraaid voor het geval deze vast zat of iets dergelijks. Hierna weer kort opgestart en de fan deed het weer, nu wel met een toegevoegde hoge piep.

Hij houd de laptop nu terwijl ik dit bericht typ op een stabiele en acceptabele 45 á 50 graden. Net ook 2 minuten prime95 laten lopen, hiermee schoot het snel naar de 80+, maar zodra het stopte was hij binnen 2 tellen ook weer naar de 50.
Hopelijk is het hiermee af, al zou ik nog wel van die piep af willen komen, al is die niet super hard of storend.
Pagina: 1