Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Op het moment heb ik een wat oudere machine staan waarmee ik prima full hd video af kan spelen maar nu wil ik bij mijn nieuwe OLED ook graag 4K af kunnen spelen.

Omdat ik vandaag de dag totaal niet meer thuis ben in hardware weet ik niet echt waar te beginnen, is bijvoorbeeld een upgrade van de videokaart de slimste aanpak? Of pak ik beter een nieuw moederbord?

De specificaties van de machine nu:
  • Jonsbo htpc
  • intel q6600 quadcore 4x 2.40 ghz
  • 1000 gb harde schijf
  • 60 gb ssd
  • 4 gb ddr2
  • msi radeon gddr5 hd 7700 1 gb
Graag zou ik willen dat de machine:
  • 4K afspeelt
  • Dolby DTS ondersteunt
  • USB 3 ondersteunt ivm transferren naar externe HD
  • Snel bestanden uitpakt
In principe heb ik niet echt een budget voor ogen maar zou ik het wel graag onder de 300 willen houden.
Elke tip is welkom :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
budget technisch..

PCI-E USB3.x controller er in prikken..
en de grafische kaart vervangen voor iets wat hardwarematige x264/265 versnelling heeft :-)

404 Signature not found

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Vraagje over je HDD, ga je daar die 4K films ook op opslaan?
Zou ja, dan is je 1000GB/1TB, snel vol.
Een beetje blu-ray rip is al gauw 8GB-12GB, laat staan 4K materiaal.

apollo13

• SMSfreakie
  • Niet online
apollo13 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:56:
Das wel een goed punt(je)!

persoonlijk heb ik alleen een SSD in de HTPC, de rest sleept die maar vanaf de NAS (PMS)

404 Signature not found

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GTX1050 en een USB3.0 controller en klaar.

Je zal trouwens wel Windows 10 moeten draaien voor bepaalde 4K functionaliteiten.

Sneller uitpakken kan je "even" vergeten; daarvoor zou ik je adviseren een andere CPU en meer RAM aan te schaffen en daardoor ga ik over je budget heen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Mits alles lekker draait ben ik van plan de HDD te upgraden, maar voor nu is de schijf leeg en kan ik even vooruit. Wel een goed punt!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:04:

Je zal trouwens wel Windows 10 moeten draaien voor bepaalde 4K functionaliteiten.

Sneller uitpakken kan je "even" vergeten; daarvoor zou ik je adviseren een andere CPU en meer RAM aan te schaffen en daardoor ga ik over je budget heen.
Goed om te weten van W10, ik wilde namelijk Ubuntu gaan draaien. Betekend een nieuwe CPU ook een nieuw moederbord? Wat voor een bedrag praat jij dan ongeveer over?

• TheJuul
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 15:43
Ik zou een Nvidia shield aanschaffen en je huidige setup zo laten en deze als NAS inzetten om erna toe te streamen.

Verwijderd

Topicstarter
TheJuul schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:23:
Ik zou een Nvidia shield aanschaffen en je huidige setup zo laten en deze als NAS inzetten om erna toe te streamen.
Ik snap de beredenering maar ik zou liever niet nog een apparaat erbij zetten :)

• MAX3400

MAX3400

Alternatief, zoek een goede 4K speler op GoT, zoals een Vero 4K; die kost je 130€ ofzo. Hou je 170 over voor een mooie USB-controller en nieuwe externe HDD.

Die Vero is zo klein; dat is "amper" een apparaat erbij.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 26-03-2018 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:55:
Alternatief, zoek een goede 4K speler op GoT, zoals een Vero 4K; die kost je 130€ ofzo. Hou je 170 over voor een mooie USB-controller en nieuwe externe HDD.

Die Vero is zo klein; dat is "amper" een apparaat erbij.

Toch ga ik liever voor een upgrade van de HTPC zelf. Voldoet de 2GB versie van de GTX1050? OF moet het de 4GB versie zijn?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:47:
[...]

[...]

Toch ga ik liever voor een upgrade van de HTPC zelf. Voldoet de 2GB versie van de GTX1050? OF moet het de 4GB versie zijn?
Tja, persoonlijk zou IK NU een 4GB aanschaffen maar sommige personen redden het ook met een 2GB uitvoering.

Dat gezegd, mijn eigen eisen/wensen liggen mogelijl iets anders waardoor ik liever overkill aanschaf maar er over een jaar of twee ook nog iets (anders) mee kan.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik denk overigens wel dat je Q6600 setup vrij hongerig gaat zijn naar stroom vergeleken met moderne CPU's. Ben je van plan de HTCP lang en vaak te gebruiken (en betaal je je eigen stroom), dan kan het misschien al uit om naar iets zuinigers te kijken.

• MAX3400

MAX3400

marcop23 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:52:
Ik denk overigens wel dat je Q6600 setup vrij hongerig gaat zijn naar stroom vergeleken met moderne CPU's. Ben je van plan de HTCP lang en vaak te gebruiken (en betaal je je eigen stroom), dan kan het misschien al uit om naar iets zuinigers te kijken.
Hoezo? Juist door codecs te offloaden naar een goede GPU, zal die CPU uit zijn neus eten, zeg maar. Relatief grote kans dat de 6600 naar minder dan 10% usage gaat; mijn eigen i5-4570 staat ook duimen te draaien als ik 4K HEVC over mijn GPU gooi.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ligt uiteraard aan de soort 4k content. Netflix en andere DRM = windows 10.

Met x265 kun je prima met linux uit de voeten.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52
MAX3400 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Hoezo? Juist door codecs te offloaden naar een goede GPU, zal die CPU uit zijn neus eten, zeg maar. Relatief grote kans dat de 6600 naar minder dan 10% usage gaat; mijn eigen i5-4570 staat ook duimen te draaien als ik 4K HEVC over mijn GPU gooi.
Omdat de wat oudere CPU's ook idle veel verbruiken. Ik vind het lastig om snel te zoeken wat ze precies verbruiken, maar ik vind bijvoorbeeld dit:
http://hexus.net/tech/rev...ore-2-quad-q6600/?page=15

100W idle voor het hele systeem. Daar bij in zit echter een ATI Radeon HD 3870. Ik heb meer van dit soort getallen van ~100W gezien met vergelijkbare GPU. Moderne processors kunnen praktisch alles wat niet gebruikt wordt uitzetten, maar de Core 2 generatie is inmiddels best oud.

Welk aandeel het moederbord+CPU heeft weet ik niet zo zeker, maar ik zou het zeker meten als OP zijnde.

• MAX3400

MAX3400

sugarlee89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Ligt uiteraard aan de soort 4k content. Netflix en andere DRM = windows 10.

Met x265 kun je prima met linux uit de voeten.
Ik was nog niet op de hoogte dat Linux "alle" 4K features kan afspelen zoals HDR en/of dat ook op 4:4:4 subsampling werkt. Ongetwijfeld heb je gelijk maar de markt aan players/support lijkt voornamelijk Windows & Android te zijn. Native Linux-kernels kom je niet vaak tegen maar toevallig doet de Vero het met een Debian-kernel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht vernomen te hebben dat er ook Intel CPU's beschikbaar zijn welke 4K aan kunnen. Zou dit betekenen dat een nieuw moederbordje met een nieuwe CPU en wat RAM ook een oplossing kan zijn? Met het stroomverbruik in het achterhoofd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de machine veel uren gaat draaien.

• SMSfreakie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:35:
Ik dacht vernomen te hebben dat er ook Intel CPU's beschikbaar zijn welke 4K aan kunnen. Zou dit betekenen dat een nieuw moederbordje met een nieuwe CPU en wat RAM ook een oplossing kan zijn? Met het stroomverbruik in het achterhoofd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de machine veel uren gaat draaien.
hier heb ik een Asrock J4205 met de Intel Pentium J4205 er op gebakken..
128GB SSD er in.. en de rest trekken we wel vanaf de NAS (welke immers toch ook al 24/7 up is.. ivm de PVR, downloads etc)

stroom verbruik is bijna niks en speelt probleemloos 400mbit 10bit h265 files :)

processor heeft een TDP van 10 watt...
edit: mn NAS zn octocore heeft een 25 watt TDP..

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 26-03-2018 22:44 ]

404 Signature not found

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd bijna alle 7xxx en 8xxx van Intel met IGP kunnen 4K decoden. Heb zelf ook een NUC7i5 staan en met VLC3.0 of MPC kan je ook alles afspelen. Zorg wel voor dual-channel geheugen; dat scheelt best qua performance.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:43:
@Verwijderd bijna alle 7xxx en 8xxx van Intel met IGP kunnen 4K decoden. Heb zelf ook een NUC7i5 staan en met VLC3.0 of MPC kan je ook alles afspelen. Zorg wel voor dual-channel geheugen; dat scheelt best qua performance.
Dat klinkt ook goed, wat voor een moederbord heb ik dan nodig? Of zijn dat kant en klare setjes?

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:39
Ik weet niet wat voor 4K bluray's jij kijkt, maar bij mij zijn ze rustig 60-80GB per stuk. Als je 2 uur 4K in 8GB wilt krijgen dan zit je waarschijnlijk op een bitrate te kijken dat een 8Gb 720P film er mooier uit ziet. :)

Edit: Excuus, ik zie nu pas het "laat staan 4K materiaal" :P

[ Voor 5% gewijzigd door Inverted_World op 27-03-2018 21:44 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:39:
[...]

Dat klinkt ook goed, wat voor een moederbord heb ik dan nodig? Of zijn dat kant en klare setjes?
De eerder genoemde setup van @SMSfreakie is kant&klaar met CPU te koop. Alternatief is (relatief kostbaar) een Intel i3-8xxx met bijbehorend moederbord uitzoeken (let op, dit is een 1151 v2 socket met de Z370 chipset).

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:03:
[...]

De eerder genoemde setup van @SMSfreakie is kant&klaar met CPU te koop. Alternatief is (relatief kostbaar) een Intel i3-8xxx met bijbehorend moederbord uitzoeken (let op, dit is een 1151 v2 socket met de Z370 chipset).
Ik vind het een erg mooi setje en ik denk dat dit hem dan ook gaat worden. Een dikke videokaart kan er in de toekomst dan altijd nog bij. Wel heb ik ruimte voor ATX in mijn caes en is deze natuurlijk een stuk kleiner. Ik ga nog even opzoek naar een grotere variant en anders ga ik deze binnenkort bestellen.

Ohja, nog een laatste vraag :+ hoeveel ram is er aan te raden? En welk type? Als ik voor de ASRock ga.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 22:45 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
welk type je moet staat wel in de specs :-)

https://www.asrock.com/mb...ndex.nl.asp#Specification is leuk als je geen ITX bordje iwl :-)

[ Voor 55% gewijzigd door SMSfreakie op 27-03-2018 22:55 ]

404 Signature not found

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-01 17:28
Ik weet niet welk merk OLED je hebt maar als het en LG is kun je altijd nog X-Play gebruiken.
Zelf heb ik ook in twijfel gezeten om een nieuwe HTPC/Mediaspeler aan te schaffen maar toch besloten om het eerst met de oude pc te proberen en tot nu toe erg tevreden.

Oude HTPC staat nu in de meterkast met alleen onboard video, 4GB ram en een stapeltje HDD's die na enkele minuten is slaapstand gaan behalve de SSD waar Radarr, Sonarr, Sabnzbd en plex media server op draaien.
Verbruik is ongeveer 15-20watt.

Voordeel hier van is dat je geen extra apparaat bij de tv hebt en alles wat je hoeft te doen is tv aanzetten, xplay klikken en je kunt alles kijken wat je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Idanue schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:16:
Ik weet niet welk merk OLED je hebt maar als het en LG is kun je altijd nog X-Play gebruiken.
Zelf heb ik ook in twijfel gezeten om een nieuwe HTPC/Mediaspeler aan te schaffen maar toch besloten om het eerst met de oude pc te proberen en tot nu toe erg tevreden.

Oude HTPC staat nu in de meterkast met alleen onboard video, 4GB ram en een stapeltje HDD's die na enkele minuten is slaapstand gaan behalve de SSD waar Radarr, Sonarr, Sabnzbd en plex media server op draaien.
Verbruik is ongeveer 15-20watt.

Voordeel hier van is dat je geen extra apparaat bij de tv hebt en alles wat je hoeft te doen is tv aanzetten, xplay klikken en je kunt alles kijken wat je hebt.
Op dit moment ben ik XPLAY aan het testen en het bevalt tot nu toe inderdaad erg goed! 4k bestanden haperen nog enorm maar 1080p werkt erg mooi. Bedankt voor de tip

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:13:
[...]

Ik was nog niet op de hoogte dat Linux "alle" 4K features kan afspelen zoals HDR en/of dat ook op 4:4:4 subsampling werkt. Ongetwijfeld heb je gelijk maar de markt aan players/support lijkt voornamelijk Windows & Android te zijn. Native Linux-kernels kom je niet vaak tegen maar toevallig doet de Vero het met een Debian-kernel.
Ik weet er het fijne niet van, maar wel dat DRM content je met Linux helaas niet uit de voeten kan. Daarom zie je buiten w10 geen DRM support voor 4k. Microsoft timmert alles steeds meer dicht waar netflix e.d. boeren op geilen

Verwijderd

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:50:
welk type je moet staat wel in de specs :-)

https://www.asrock.com/mb...ndex.nl.asp#Specification is leuk als je geen ITX bordje iwl :-)
Bovenstaand moederbord is inmiddels onderweg, bedankt voor de tip!

Ik heb nog wel 1 noob vraag, kan ik mijn huidige voeding (500 watt) zonder problemen blijven gebruiken?

• SMSfreakie
  • Niet online
beetje overkill denk ik.. efficiency zal omlaag kelderen denk ik :?

hier voed ik mn J4205 bordje met een 65W PicoPSU clone

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
SMSfreakie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:30:
beetje overkill denk ik.. efficiency zal omlaag kelderen denk ik :?

hier voed ik mn J4205 bordje met een 65W PicoPSU clone
De prestaties gaan hierdoor verslechteren? Zolang de boel niet extreem warm wordt of doorbrand vind ik het gauw goed :X

• SMSfreakie
  • Niet online
Merk er niks van iig... Wel even een beetje airflow over 't bord

404 Signature not found

Pagina: 1