[Linux] Variabele Bandbreedte per afdeling

Pagina: 1
Acties:

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Alloa,

Ff het volgende, op mijn werk ben ik bezig met een firewall/router/proxy voor de ADLS verbinding die we gaan krijgen (fast ADSL dus 1024/256Kbit) :P

Ik wil het volgende doen:
We hebben in het systeem 4 NIC's zitten:
eth0 Internet

eth1 Office level 1
eth2 Office level 2
eth3 Technische dienst

Ik wil de TD 512Kbit bandbreedte geven en ieder office level 256Kbit, wanneer de Office deze niet of deels gebruikt wordt deze toegewezen aan de TD.

Als het kan ook met de upstream

Ik heb al heel wat zoek queries achter de rug, misschien dat iemand een goed link naar een howto oid heeft.

Tevens hoop ik dat ik deze thread op het juiste forum heb geplaatst, zat te twijfelen tussen NT en deze. "?

We gebruiken RedHat 6.1 met een hele hoop patches/updates (meestal zelf door de compiler gepropt)

Thnx in any case :)

My weblog

Verwijderd

Als je je verkeer wil managen moet je op zoek gaan naar termen als traffic shaping. Hier zijn vaker threads over geweest op GOT. Bijvoorbeeld deze: [topic=135762]

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Thnx... wist ff de juiste keywords niet :'(

(Niet dat ik een newbie ben... maar een mens kan niet alles weten) :Z

My weblog

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Merk op dat het in beginsel onmogelijk is om je download 'op te splitsen'. Dit komt omdat je als computer zijnde geen woord te zeggen hebt over hoeveel data je krijgt; je kunt alleen de uitgaande data controleren.
Maar packets die binnenkomen worden (afaik) gezonden omdat de zendende kan daar requests voor heeft gekregen, en/of omdat de zendende kant (TCP) acknowledgements van vorige packets heeft ontvangen.
Als je op de ontvangende computer die requests en acknowledgments vertraagd stuurt, zal de zendende kant (als het goed is) langzamer zenden. Bij mijn weten is dit de enige manier om je download te beperken.
zie ook:
marcelm@something marcelm$ zcat /usr/doc/HOWTO/en-txt/Networking-Overview-HOWTO.txt.gz | head -888 | tail -11
8.6. Traffic Shaping

The traffic shaper is a virtual network device that makes it possible
to limit the rate of outgoing data flow over another network device.
This is especially useful in scenarios such as ISPs, where it is
desirable to control and enforce policies regarding how much bandwidth
is used by each client. Another alternative (for web services only)
may be certain Apache modules which restrict the number of IP
connections by client or the bandwidth used.

http://metalab.unc.edu/mdw/HOWTO/NET3-4-HOWTO-6.html#ss6.15

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zaterdag 14 juli 2001 23:06 schreef deadinspace het volgende:
Merk op dat het in beginsel onmogelijk is om je download 'op te splitsen'. Dit komt omdat je als computer zijnde geen woord te zeggen hebt over hoeveel data je krijgt; je kunt alleen de uitgaande data controleren.
Maar packets die binnenkomen worden (afaik) gezonden omdat de zendende kan daar requests voor heeft gekregen, en/of omdat de zendende kant (TCP) acknowledgements van vorige packets heeft ontvangen.
Als je op de ontvangende computer die requests en acknowledgments vertraagd stuurt, zal de zendende kant (als het goed is) langzamer zenden. Bij mijn weten is dit de enige manier om je download te beperken.
zie ook:
[..]
Download kun je ook wel beperken op een NIC voor het LAN (eth1) als je het inkomende verkeer van die NIC ziet als het uitgaande verkeer van eth0 (internet interface). Voila, uitgaand verkeer ...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 15 juli 2001 12:37 schreef wouzer het volgende:

[..]

Download kun je ook wel beperken op een NIC voor het LAN (eth1) als je het inkomende verkeer van die NIC ziet als het uitgaande verkeer van eth0 (internet interface). Voila, uitgaand verkeer ...
Zoals ik jou begrijp, wil jij het verkeer van de gateway naar het desbetreffende onderdeel van het netwerk beperken. Dit kan inderdaad, maar dan zit dus al wel je download (van je inet verbinding) vol. En dat was niet de bedoeling gok ik.
Pagina: 1