Domotica: Touchscreen-gebaseerd systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een mooie zelfbouw domotica oplossing. Van alles bekeken, huis vol sensoren klaarliggen, WeMos bordjes, Raspberry zero's, camera's enzovoorts.

Probleem is alleen dat ik niet echt een software pakket kan vinden dat echt kan wat ik wil.

Wat ik het liefste zou willen is het volgende:
  • Een open-source systeem zonder cloud inlog
  • Touchscreen in elke kamer (met autodimming). Dit heb ik veel liever dan mobiele apps die je steeds moet openen.
  • Aanwezigheids detectie voor auto licht bediening
  • Temperatuur/vochtigheids sensoren, deursensoren, enz
  • Informatie uit verschillende externe bronnen, zoals weerbericht
  • Camera's die on demand aan kunnen (bijv. als iemand aanbelt)
  • Voorgeprogrammeerde lichtstanden zoals route van bed naar WC
  • Integratie met bestaande lichtknopjes/dimmers voor meerdere bedieningsmogelijkheden
  • Integratie met telefoon (als er iemand belt op mijn mobiel dat ik het overal in huis zie)
Ik zie wel wat oplossingen zoals Domoticz, homeassistant, Node-RED, waar je dingen in kan bouwen met flows die ongeveer doen wat ik wil. Maar de meeste web-panels zijn behoorlijk simpel en statisch. Altijd de knoppen op dezelfde plekken. Wat ik eigenlijk wil is dat de panels zich aanpassen aan wat ik op dat moment aan het doen ben:
Beetje cru getekend op de tablet, ik heb twee linkerhanden sorry :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hTX0emD1BGOkHtxuvTVL40PV/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/553Rik7JK6H07G5p32YVyy9W/full.png

En dat dit dus automatisch schakelt. En dat ook als bijv. de TV mode aan staat, dat het licht automatisch gedimd wordt.

Het is wel nogal toegespitst op mijn situatie (alleenwonend) en er zou ook een 'bezoek' mode in moeten zitten, waarin hij er niet vanuit gaat dat als ik in de woonkamer gezien ben, ik niet in de keuken kan zijn. En dat hij bijvoorbeeld de telefoontjes niet op de schermen laat zien.

Waar het me vooral om gaat is de panels, als belangrijkste interactie met het systeem. Ik wil het op de makkelijkste en slimste manier doen, zodat altijd de juiste opties voorhanden zijn. Door linksboven te drukken zou je eventueel een ander scherm op kunnen vragen maar dat zou maar zelden nodig moeten zijn.

Mijn vraag is: Bestaat er zoiets? En zoniet, dan ga ik het zelf wel maken (programmeren kan ik wel). Maar ik wil natuurlijk zo weinig mogelijk zelf maken, wat zou dan de beste basis zijn voor de interface naar de verschillende apparaten? Ik gebruik met name Zigbee spullen (Ikea lampen) en de rest (sensoren) zal gaan lopen via de ESP8266's (dus over WiFi, MQTT of zoiets). Ik denk nu aan Home Assistant, maar de tekstfile configuratie staat me een beetje tegen. En voor de flows gebruik ik veel liever node-red.

Als jullie hier gedachten over hebben dan hoor ik het heel graag. Ik zal ook dit topic gebruiken voor de voortgang van dit project zodat ik het kan laten zien als ik iets gebouwd heb.

Voor de sensormodules in elke kamer wil ik een custom PCB laten maken, met een PIR sensor, temperatuuur, vochtigheid, lichtsterkte en verschillende inputs voor mechanische sensoren. De schermpjes zou ik het liefst op een raspberry hebben maar naar de techniek moet ik nog even kijken want de standaard raspberry schermen zijn erg duur voor de slechte specificaties die ze hebben (vrij lowres enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:43
Kijk eens naar de Dashticz interface op het Domoticz forum. Het is een webgebaseerde interface die volledig doet wat je wil. Alles is te customizen en zelfs voor verschillende soorten (resolutie) schermen. De knoppen of welke info je ook wil kan je dmv een eenvoudige config zelf maken en er is ook een topic met voorbeelden daarvoor. Meerdere screens waar automatisch (of handmatig als je dat wil) naar gesprongen kan worden als er een waarde verandert, automatisch de voordeur in beeld krijgen als de deurbel wordt ingedrukt. Weer, verkeer, klok, afvalkalender, integratie met Sonos, Spotify, tvgids, you name it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:02
Voor OpenHAB is er HABPanel, wat volgens mij wel redelijk wat customization opties biedt. Ik weet alleen niet of deze context aware aan te passen is. Maar wellicht is het mogelijk, de standaard OpenHAB interface heeft de optie om zaken te hiden op basis van variabelen bijvoorbeeld.

Maar verder, mijn persoonlijke mening, is home automation vooral automation ;) . Als je een scherm nodig hebt dan doe je het in mijn geval bij voorbaat fout. Waarom zou ik willen opstaan om de verlichting aan te zetten? Dat doet mijn systeem automatisch. Waarom zou ik opstaan om een film te pauzeren met een tablet aan de wand? Zo'n scherm is een overblijfsel uit "hippe"sci-fy films, maar imho niet zo praktisch.

Probeer ook eens een paar dagen te leven met het idee dat je zo'n scherm zou hebben om na te denken of het wel praktisch is. Voor films heb ik een gewone afstandsbediening. Muziek regel ik toch wel via de telefoon of computerscherm bijvoorbeeld. Verlichting gaat 90-95% van de tijd volautomatisch in de kamer. Voor de WC is het een kleine moeite om zelf de schakelaar in te drukken (en intuitief ;) ).

De enige aanwinst die ik persoonlijk wel gebruik, maar dan wel cloud, is een Google Home om wat standaard commando's te geven. De domotica interface gebruik ik werkelijk zelden, waar dan ook, tablet, smarthone,PC of dus eventueel een scherm. Laatste punt is wellicht de thermostaat, waarvoor ik de schema's in mijn google agenda heb staan. Lekker praktisch om gelijk bij het aanmaken van afspraken het verwarmingsschema direct mee te veranderen, Idem voor mijn wekker + wakeup-light functie :)

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 26-03-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
@Ierlandfan Bedankt! Die ga ik proberen!

@GENETX Bedankt, dat geeft me goede ideeen. Maar, ik moet er wel wat kanttekeningen bij zetten:

De touchscreens komen niet per se aan de muur. Ik wou ze juist bij de bank maken, waar ik meestal zit,en bij het bed, eettafel enz. Misschien hier en daar ook een aan de muur, als ik ze goedkoop kan vinden, maar het is en/en, niet of/of :)

Ze zullen ook geen vervanging worden voor andere interfaces. De lichtknopjes blijven ook gewoon (al worden het waarschijnlijk geen harde aan/uit knoppen meer). Meer een manier om alle informatie op 1 plek te krijgen, en te laten zien wat ik op dat moment wil weten.

Waar ik tegenwoordig nogal een hekel aan heb zijn al die verschillende ecosystemen en bronnen van informatie. Bijvoorbeeld op mijn telefoon heb ik al een stuk of 8 chat-apps (Whatsapp, Telegram, FB Messenger, Hangouts, IRC, Slack (met 3 verschillende groepen waar ik actief ben), IRC van Tweakers en Freenode, Yammer en Teams van mijn werk en SMS natuurlijk). Ik ben druk bezig om die samen te voegen voor zover mogelijk tot een enkele interface via Bitlbee en Quasseldroid. Dit werkt deels al en scheelt al een hoop. Hierdoor heb ik dus niet zoveel apps nodig om steeds tussen te wisselen en die allemaal hun eigen aandacht vragen.

Voor thuis wil ik iets dergelijks doen met de informatie. Bijvoorbeeld 's avonds wil ik weten wat voor weer het 's morgens wordt, en hoe laat ik op moet staan ivm vergaderingen (Ik heb niet echt een vast ritme). 's nachts is dat WC knopje om het pad richting de WC niet al te fel te verlichten en daarna weer uit te doen. De mood lighting keuzen zijn om de verlichting aan te kunnen passen naar waar ik zin in heb.

Ook wil ik zorgen dat het alles checkt, als ik hem bijvoorbeeld in slaapstand zet, dat hij checkt of de voordeur wel op slot zit, de ramen dicht zijn en bijvoorbeeld het WC raampje wel open staat met het licht uit, zodat ik 's morgens niet in een enorm muggennest stap.

En verder wil ik een makkelijke manier hebben om mijn energietracker te bekijken. Ik had vroeger bijvoorbeeld eentje gemaakt die het in Euro's per uur aangaf, was erg handig om mijn vriendin destijds duidelijk te maken hoeveel het scheelde op welke tijden ze de wasmachine aan en uit zou zetten. Dat is ook weer zoiets waar informatie ingekapseld zit in een commercieel ecosysteem, dat probeer ik dus te doorbreken.

Spraakherkenning vind ik ook heel interessant maar vanwege privacy en beveiliging wil ik dat niet via Google, Amazon etc. Maar er zijn wel mooie oplossingen in aankomst, zoals Mozilla Deep Speech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:02
Ok, duidelijk ;) . Nogal een groot project, dus ik wens je veel succes er mee. Wel zou ik je aanraden om te kijken of er ook elegantere oplossingen zijn zonder scherm in sommige gevallen. Je voorbeeld met opstan ivm vergaderingen zou ik zelf direct in de agenda regelen. Kun je gelijk je wekker aanpassen als je een afspraak inplanned. Scheelt omkijken later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is een Zipatile niks voor je?

Afbeeldingslocatie: https://www.pahedomotica.nl/wp-content/uploads/zipatile-muur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
@FiXeR.nl Bedankt, die kende ik ook nog niet. Het is niet echt wat ik zoek omdat het maar 1 scherm heeft (ik wil er meerdere), en bovendien commercieel is dus niet zo makkelijk aan te passen. Maar qua opzet ziet het er wel uit als iets dat ik zoek, ja!

Maar niettemin zal ik het goed onderzoeken er er ideeen uit halen om na te maken.

Overigens bedacht ik me net dat de pi zero's geen DSI interface hebben dus schermen erop wordt sowieso lastig.. En de 'grote' pi's zijn weer zo duur en groot. Misschien toch maar iets zoeken dat meer als een soort standalone tablet is :) Maar de hardware vind ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GekkePrutser schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:44:
@FiXeR.nl Bedankt, die kende ik ook nog niet. Het is niet echt wat ik zoek omdat het maar 1 scherm heeft (ik wil er meerdere), en bovendien commercieel is dus niet zo makkelijk aan te passen. Maar qua opzet ziet het er wel uit als iets dat ik zoek, ja!

Maar niettemin zal ik het goed onderzoeken er er ideeen uit halen om na te maken.

Overigens bedacht ik me net dat de pi zero's geen DSI interface hebben dus schermen erop wordt sowieso lastig.. En de 'grote' pi's zijn weer zo duur en groot. Misschien toch maar iets zoeken dat meer als een soort standalone tablet is :) Maar de hardware vind ik wel.
Ben benieuwd of je een geschikte tablet kan vinden. Ik heb er ook een tijdje naar gezocht maar kon niet echt iets vinden..

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:35
Ik draai hier een nextion van itead (WIP), via serieel stuurt het scherm de data naar de esp die er mqtt van bakt. Kijk hier maar eens rond, dan zie je hem voorbij komen... ergens onder aan vind je nog wat heel oud werk van hst.

https://plus.google.com/u/0/+RobinFrantzen

Voor dingen die meer kant en klaar zijn kreeg ik laatst de tip : the home remote
http://thehomeremote.com/

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
r_255 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:03:
Ik draai hier een nextion van itead (WIP), via serieel stuurt het scherm de data naar de esp die er mqtt van bakt. Kijk hier maar eens rond, dan zie je hem voorbij komen... ergens onder aan vind je nog wat heel oud werk van hst.

https://plus.google.com/u/0/+RobinFrantzen

Voor dingen die meer kant en klaar zijn kreeg ik laatst de tip : the home remote
http://thehomeremote.com/
Interessant, die Nextion schermen! Bedankt voor de tip! Die ga ik uitgebreid bekijken.

Ik was zelf ook al iets dergelijks als een behuizing voor die PIR+ESP sensor aan het uittekenen om te 3D printen. Gaat er ongeveer hetzelfde uitzien. Al ben ik van plan een eigen printje te maken met wat andere interfaces uitgekoppeld. Dit ongeveer (alweer sorry voor mijn gebrek aan tekenkunsten, dit was bovendien niet echt bedoeld voor verspreiding :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9PSdjTZYgoUiXJMlQyUaJKVG/full.png

Maar dit is nog heel ruw natuurlijk. Wel heb ik een tijdje geleden al een PCB laten maken voor iets dergelijks, (ESPEasy bordje met WeMos, OLED display, Dallas temp. sensor, DHT sensor, en P1 smart meter interface). Alleen de P1 kant heeft nooit gewerkt hoewel mijn prototype het wel deed, en ik zit nu in Spanje waar ze heel andere meters hebben dus dat is nooit echt af gekomen :-( Wat ik daar ook van heb geleerd is dat je een flink muurtje moet maken tussen je ESP en de klimaatsensoren want zo'n ESP straalt toch wel behoorlijk wat warmte af als je de slaapstand niet gebruikt.

Deze kastjes kan ik maken voor een euro of 10-15 dus het idee is om die door het hele huis te gaan verspreiden, heb ik gelijk alle bewegingsdetectie en klimaatmonitoring geregeld. Deurcontacten gaan er ook op kunnen, en wat i2c of seriele accessoires.

[ Voor 40% gewijzigd door GekkePrutser op 27-03-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:43
Ik heb hier ook een Nextion draaien, dat loopt zelfs op een willekeurige esp8266. Die kan je ook helemaal customizen middels MQQT of Domoticz of welk HomeAutmation pakket met een API. Het enige waarom ik die niet noemde is omdat ik zag dat je ook je camera van de voordeur erop wilde hebben en vziw is dat niet mogelijk (Lees: te traag en niet praktisch) met de Nextion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Even een kleine update: Ik ben hier nog steeds mee bezig maar het heeft wat vertraging opgelopen.

Ik ben nog steeds van plan om in elke kamer een WiFi sensor te maken voor aanwezigheidsdetectie, temperatuurmeting enz. In plaats van off the shelf sensoren wil ik zelf iets (laten) maken op basis van ESP8266. Ik probeer het deze maand nog te ontwerpen ivm een aanbieding bij seeedstudio die kleine oplages PCB's kunnen maken. Die moet dan via MQTT gaan communiceren.

Voor de touchscreens heb ik nu een aantal Android apparaten verzameld. Sommigen ondersteunen postmarketos dat me een heel handige optie lijkt. Eigenlijk heb je dan een soort raspberry pi. Een andere optie is gewoon Android. Alleen een Android app maken is niet zo handig voor me, maar wellicht kan het ook in een webbrowser. Dat was ik met postmarketos ook al van plan. Sowieso vind ik webbased wel een groot voordeel omdat ik dan meerdere verschillende soorten apparaten voor een gelijke interface kan gebruiken.

Ik heb er uitgebreid over nagedacht trouwens en ik vind het sowieso niet zo handig om alles volautomatisch te doen. Domotica betekent voor mij juist extra controle, niet zozeer dat alles volautomatisch moet verlopen. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel factoren die bepalen of ik het licht aan wil hebben 's avonds: Of de ramen open staan (muggen/kakkerlakken - woon in Spanje), of de gordijnen open staan, wat ik aan heb :) Het zou op zich wel mogelijk zijn om dat te automatiseren als ik de deuren en ramen en gordijnen ook van sensoren voorzie maar dan nog is het niet volledig. Ik heb liever dat ik gewoon de verlichting on demand aan kan zetten maar dat deze flink dimt als ik niet in de ruimte aanwezig ben.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 13-11-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59

de Peer

under peer review

Moet je niet gewoon gaan beginnen? Ik heb het idee dat je de lat erg hoog legt en in de ontwikkelfase blijft hangen. Je zal nog genoeg obstakels tegenkomen waarschijnlijk, zoals dat de ESP8266 behoorlijk wat interferentie kan veroorzaken met o.a. pir sensoren.

Zelf gebruik ik Domoticz+dashticz naar volle tevredenheid en het kan volgens mij bijna alles wat jij wilt, maar eerlijk is eerlijk, je moet het wel behoorlijk customizen voordat het naar je zin is. Zoals eerder in dit topic genoemd zijn er wel veel voorbeelden te vinden en kun je veel copy-pasten.

Dus, waarom geen Domoticz+dashticz op een android-tablet met daarom de fully kiosk app geinstalleerd? Dit is een veelgebruikte combinatie waar men over het algemeen behoorlijk tevreden over is en waar je alle kanten mee op kunt, zeker als je zelf een beetje kunt programmeren en handig bent met CSS.

PIR-doosjes waar ook ESP8266 in past zijn ook wel kant en klaar te vinden via thingiverse e.d.

Je zou ook de scope van je project iets aan kunnen passen en gewoon eens beginnen met 1 halletje of de wc oid. Van daaruit uitbouwen als het werkt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nouja, het heeft ook helemaal geen haast natuurlijk. Het is voor mij meer een leuk hobbyproject dan iets dat perfect moet werken. Wat ik wel belangrijk vind is dat het precies werkt zoals ik wil. Ik heb nu al wat off the shelf dingetjes zoals Tradfri lampen en watersensoren maar waar je heel gauw in verzeilt is het gerommel met van die proprietaire spullen van verschillende merken. Zoals de Ikea hub die regelmatig vastloopt en externe clouddiensten.

Het stuk dat ik het interessantste vind is het hardware stuk, vandaar dat ik dit zelf wil doen. Ik heb ook al eerder boardjes laten maken met meerdere sensoren, en daarbij werkte alles behalve de P1 smart meter interface. Maar dat was meer omdat ik dat nooit heb kunnen testen (ik woon niet in Nederland en de smart meters hebben hier een heel andere interface). Dus ik had dat puur vanuit informatie op internet gebouwd.

Wat de module moet gaan doen is veel meer dan alleen PIR, er moet ook een aantal 'droge' inputs op komen, een temp/hum sensor, lichtsensor, en wellicht een klein schermpje (of anders RGB led). En ik denk er over om nu voor de ESP32 te gaan omdat ik dan ook BT4 bakens kan gebruiken (wellicht ook voor aanwezigheidsdetectie van telefoons).

Ik heb Domoticz wel gezien/gebruikt maar ik vind het niet zo geweldig, ik vind met name de UI erg verouderd. Een vriend van me had het vroeger (hij heeft nu Homey) en ik heb hem wel eens geholpen met dingen er tegenaan te laten praten en ook dat vond ik nogal onhandig werken allemaal. Je hebt bijvoorbeeld niet gewoon een database waar je zonder gedoe bij kunt. Ik denk dat ik eerst Home Assistant ga proberen.

Maar waar ik het topic vooral voor had geopend was een idee voor de tablet dashboards. Die fully kiosk app kende ik nog niet, bedankt! Het automatisch schakelen van de schermpjes tussen verschillende toestanden vind ik het belangrijkste en zo te zien kan dashticz dit niet. Maar ik dacht er toch al aan om zelf iets te maken.

Het is inderdaad een lange-termijn project maar dat is niet zo erg :) Ik werk er gewoon aan als ik er tijd voor heb.

Dat van die interferentie is een goed punt trouwens, ik zal opzoeken of dat voor 'mijn' sensor een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59

de Peer

under peer review

Ok prima. Ik dacht al wat perfectionisme te bespeuren en dat kans soms ook een reden zijn waardoor je niet verder komt. Maar zo lang je er lol in hebt is dat prima natuurlijk!

Klinkt indrukwekkend in ieder geval wat je van plan bent, dus blijf het topic bijhouden aub dan komt er vast ook meer interesse in je project.

Ik ben het met je eens dat UI van Domoticz verouderd is . Juist daarom gebruik ik Dashticz als UI.
Dashticz kan wél automatisch schakelen tussen schermpjes. je kunt meerdere 'desktops' met knoppen maken en er is gewoon een commando om van het ene naar het andere desktop/screen te gaan. Werkt prima. Je kunt eventueel ook swipen van sceen naar screen. Ik gebruik het vooral omdat al mijn knoppen niet op 1 scherm passen, maar je kan dus ook thema's maken zoals jij van plan bent.

Ik zit zelf nu met dat PIR-wifi interferentie probleem. Hoop dat ik het opgelost krijg. keuze van de PIR is erg belangrijk geloof ik. Ik probeer de boel nu te shielden met alu-folie maar met wisselend succes.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1