Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peertje1010
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 10:05
Hallo!

Ik ben bezig met een project om een alarm te maken die dmv een magneet werkt. Ik heb hier voor op het internet een circuit gevonden. Nu kan ik deze natuurlijk wel na maken maar het is veel leuker om hem helemaal te begrijpen. Nu heb ik dus een aantal vraagjes en mocht er iemand zijn die het leuk lijkt mijn vragen te beantwoorden, heel graag! De IC1 is een hall sensor. Wanneer er een magneet in de buurt is gaat de sensor op low. Wat betekent dat de stroom niet langs het alarm gaat maar langs T1. Zodra de output hoog word zal de stroom niet meer langs de T1 gaan want dan is de base niet meer negatiever dan de elektrode. Dus moet de lage stroom (door de weerstand) wel naar de base van T2. Die vervolgens een verbinding gaat maken zodat er stroomkrig bij de zoemer ontstaat.

-Is het overigens niet zo dat er zoiezo stroom naar base van T2 gaat ook al is T1 open. Of activeert T2 pas als de stroom groter word doordat T1 sluit?

Ook snap ik niet helemaal wat het nut van de Diode is... Ook snap ik niet waarom er gebruik word gemaakt van een capacitor en dan ook niet het nut van R1... Voor mijn gevoel zou het circuit het ook zonder deze componenten het moeten doen. Als iemand de functie ziet hoor ik het graag.

Ik hoop dat jullie wat kunnen met mijn vragen, alvast bedankt. Als ik iets verkeerd door heb hoor ik dat ook graag.

Afbeeldingslocatie: https://electronicsforu.com/wp-contents/uploads/2016/04/827_C2D_Fig_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Drempelspanning is het toverwoord, de basis van T2 moet 0,6V boven de emitter zijn om opengestuurd te worden. (dat is de drempelspanning over de B-E diode-overgang in de transistor)
Als T1 dicht is heb je op dat punt iets van 0,1V oid, ruim onder de drempelspanning van T2 in ieder geval.

R1, C1 vormen een netfilter/ontkoppeling voor de voeding van IC1. Of het echt nodig is hier kun je je afvragen.
Dat zelfde geldt voor D1, die is er om tegen-emk van een relaisspoel op te vangen, maar er zit helemaal niets inductiefs in dit schema, dus het zou prima zonder kunnen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

R1/C1 vormen een lagdoorlaat filter.om voedingsrimpel uit de voeding weg te filteren. Of het nodig is is inderdaad de vraag maar als je gebruikt maakt van een simpele USB lader kan daar nogal wat herrie uit komen. Maar volgens de specsheet van de HALL sensor zou die intern ook nog een spanningsregulator hebben.
Dus ja, overbodig is het misschien wel maar het verhoogd zeker de stabiliteit van de HALL sensor.

D1 is nodig voor de gebruikte Piëzo buzzer, die geeft net als een inductie een spanning terug als die van de spanning ontkoppelt wordt. Deze spanning is negatief en zal dan door D1 kortgesloten worden.

De 100k basisweerstand op T2 geeft ook een extra drempel om T2 te openen. Hij veroorzaakt een lage stroom door de basis, net genog om de LED te laten branden en de buzzer te activeren. Als T1 door een halve sturing stroom van de basis van T2 weg trekt zal T2 ook niet helemaal open gestuurd worden en de LED en buzzer niet tot amper activeren.

Dus in de schakeling zit een schakelzekerheid weggewerkt om invloeden van buitenaf of voeding uit te filteren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die piezo buzzers met ingebouwde elektronica hebben geen kickback, dat blijft netjes aan de andere kant van de driver, niet dat D1 kwaad kan, maar nodig is ie zeker niet.

R3 is naar mijn mening zelfs aan de grote kant, de uitgang van die hall sensor is een open drain en er zit een schmitt-trigger in de uirgang dus die is hard aan of uit, voorzichtig schakelen is zinloos.

Waarom T2 daar als emittervolger nog tussen staat is me overigens een raadsel, ik denk dat je T1 compleet kunt weg laten. De hall sensor direct aan de basis van T2, naar R3 iets van 10 - 47k oid, T1 en R2 weg laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OxRzk4fAiCMBAXC2N6fK3tbm/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 27-03-2018 00:39 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sine schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:12:
Drempelspanning is het toverwoord, de basis van T2 moet 0,6V boven de emitter zijn om opengestuurd te worden. (dat is de drempelspanning over de B-E diode-overgang in de transistor)
Als T1 dicht is heb je op dat punt iets van 0,1V oid, ruim onder de drempelspanning van T2 in ieder geval.

R1, C1 vormen een netfilter/ontkoppeling voor de voeding van IC1. Of het echt nodig is hier kun je je afvragen.
Dat zelfde geldt voor D1, die is er om tegen-emk van een relaisspoel op te vangen, maar er zit helemaal niets inductiefs in dit schema, dus het zou prima zonder kunnen.
T1 is een PNP, er zal nooit 0.1V komen aan zijn uitgang gezien hij als emitter volger geschakeld is. Ik moet zeggen dat ik niet echt het doel daarvan begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat ik al aangaf dat R3 een aardige drempel geeft....
Misschien is er een optie om over de B-E van T2 een condensator te plaatsen voor een vertraging.

Maar ok, de source opgezocht:
https://electronicsforu.c...g-alarm-using-hall-sensor
Hall sensor MH183 is a magnet-operated solid-state sensor. When the magnet is brought near the sensor, its output goes low. This low output is amplified by pnp transistor T1. npn transistor T2 inverts the operation. When T1 conducts, T2 does not conduct, and vice-versa.

The magnet should be fitted on moving part of the door and the sensor at the door frame. When the door is closed, the magnet comes close to the sensor and the alarm is off. But when door is opened, the alarm makes a sound.

The buzzer can be replaced with a 5V relay to control a mains alarm.

When the door is closed, neither the buzzer sounds nor LED1 glows. But when the door is opened, the buzzer sounds and LED1 glows, too.
Dus hij gebruikt de 1e transistor als versterking, had ook idd voor iets anders kunnen kiezen zoals een FET.
En de diode is opgenomen om de buzzer eventueel voor een relais te vervangen.

En dan deze waar ik het niet helemaal mee eens ben,: http://www.talkingelectro...akes/SpotMistakesP24.html
When will Electronics For You Magazine stop publishing JUNK circuits?
If pin 3 is at 0v, the voltage on the base of the PNP transistor will be 0v. The emitter will be 0.6v. This 0.6v will be passed to the NPN transistor and it will be turned ON all the time.
The BC557 is an emitter-follower and the emitter is never less than 0.6v and the piezo will never turn OFF. This is simple, obvious, basic electronics. EFY doesn't have any technical staff to see this fault. And yet they are running an electronics magazine in India - a country that says they are up with the latest technology!!!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Extra versterking is ook niet nodig, die hall kan 50mA leveren. En versterken doet T2 al. Het zal inderdaad wel werken ... maar dan heb je ook alles gezegd ;)

Hoewel ....
The emitter will be 0.6v. This 0.6v will be passed to the NPN transistor and it will be turned ON all the time.
Daar heeft hij toch een punt, zou eens *net* fout kunnen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/POGSXzZrcP9v9fAbcJEjDUPv/full.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Sine op 27-03-2018 11:37 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1