Dimbare LED icm. KAKU CM-200 dimmer werkt niet als verwacht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Energetic Lighting Dimbare GU10 Spot icm. Klik-aan-klik-uit (KAKU, COCO) CM-200 dimmer

Ik heb een plafondlamp met 4 GU-10 fittingen. Deze is aangesloten op een Klik-aan-klik-uit (KAKU, COCO) CM-200 dimmer. In de lamp had ik 50W halogeen lampjes en dat werkte prima. Nu heb ik onlangs dimbare Energetic ledlampjes (deze, hier gekocht) voor deze lamp gekocht maar dit werkt niet echt lekker.

Wanneer ik met de afstandbediening het licht uit zet gaat 1 van de lampjes weer zachtjes branden. Pas wanneer ik met de muurschakelaar het licht uitzet gaat de boel helemaal uit. Maar dan onthoud de dimmer de laatste stand niet.
Zie:

Wanneer ik 1 van de led lampjes weer vervang door een halogeenlampje is dit probleem er niet, maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Zie:

Wat is hier aan de hand? En hoe kan ik het oplossen?

ps.
Zoals te zien in het eerste filmpje gaat het dimmen ook niet helemaal goed. Op sommige standen gaan de lampjes hevig knipperen. Dit is niet het geval wanneer ik 1 van de lampjes vervang door een halogeenlampje.

[ Voor 6% gewijzigd door sjirafje op 26-03-2018 16:04 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Beste antwoord (via sjirafje op 28-03-2018 20:46)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dimmers voor halogeen verlichting / gloeilampen hebben regelmatig een klein beetje lekstroom. Mijn oude handmatige dimmers hadden bijvoorbeeld ook een lampje in de dimmer die aan stond als de lamp uit staat, en dat wordt gewoon gedaan door een hele kleine stroom erdoorheen te laten lopen. Bij gloeilampen en halogeen lampen is dat te weinig om licht eruit te krijgen, bij LED lampen lukt dat (soms) wel.

Of dat het geval is durf ik niet met zekerheid te zeggen, want gebaseerd op je filmpje vind ik wel dat het best een hoop licht is wat eruit komt.

Misschien staat op de dimmer zelf een minimum belasting. Ik verwacht gezien dat hij ook al wat ouder is, dat je dimmer het probleem is. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen :).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Klinkt als typisch een geval dat de dimmer een te hoge minimum belasting heeft. Echter de ACD-200 zou wel met LEDs overweg moeten kunnen, een CM-200 kan ik nergens vinden van KAKU. Oftewel, heb je al gechecked wat de minimum belasting is van die dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
In de handleiding van de CM-200 inbouw dimmer staat niets vermeld over een minimum belasting alleen een maximum van 200W (250W max).

Het knipperen vind ik niet het grootste probleem, op de standen waarop de dimmer gebruikt wordt knipperen de lampjes niet. Over het knipperen staat vermeld dat de triac eerst moet opwarmen door de dimmer op de hoogste stand te zetten.

Het is al een wat oudere dimmer dus ik kan me goed voorstellen dat deze niet berekend is op een lagere belasting door ledlampjes. Kan die te hoge minimum belasting er voor zorgen dat een van de lampjes weer zachtjes gaat branden nadat hij is uitgezet?

De lampjes zijn 4,9W per stuk (4 x 4,9W)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dimmers voor halogeen verlichting / gloeilampen hebben regelmatig een klein beetje lekstroom. Mijn oude handmatige dimmers hadden bijvoorbeeld ook een lampje in de dimmer die aan stond als de lamp uit staat, en dat wordt gewoon gedaan door een hele kleine stroom erdoorheen te laten lopen. Bij gloeilampen en halogeen lampen is dat te weinig om licht eruit te krijgen, bij LED lampen lukt dat (soms) wel.

Of dat het geval is durf ik niet met zekerheid te zeggen, want gebaseerd op je filmpje vind ik wel dat het best een hoop licht is wat eruit komt.

Misschien staat op de dimmer zelf een minimum belasting. Ik verwacht gezien dat hij ook al wat ouder is, dat je dimmer het probleem is. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik heb inmiddels de dimmers vervangen door een Calex inbouw fase-afsnij dimmer (deze) en deze op stand 4 ingesteld en nu dimmen de lampen mooi, geen gezoem of geknipper en wanneer je ze uit zet dan blijven ze ook uit.