Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:12
Hallo allen,

Op een boerderij erf willen we het wifi bereik vergroten. Nu kwam ik de volgende omni-antenne tegen:
TP-LINK TL-ANT2415D
Deze lijkt te voldoen aan onze wensen (gelezen in test/reviews)
Met deze antenne zou je ong. 400m bereik kunnen krijgen.

In de datasheet raden ze de volgende accesspoint aan:
150Mbps Wireless N Access Point TL-WA701ND
Deze heeft één antenne.
Aangezien de antenne bovenop het dak wordt bevestigd ben ik benieuwd hoe de wifi dan in de stal is. Zelf heb ik twijfels bij het bereik dan 'recht eronder'

Daarom dacht ik een accespoint met 3 antennes te nemen:
450Mbps Wireless N Access Point TL-WA901ND

Waarvan ik er dan dus 1 aansluit met 10m kabel op de externe antenne.

Kan dit? Of krijg je dan onstabielheid in de router / antenne's omdat de externe 15dbi is en de standaard 5 dbi?

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via O_Tiby op 30-03-2018 16:11)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

O_Tiby schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:08:
De TP-link EAP255 lijkt mij een hele simpele en mooie oplossing. Die boven in de nok van de stal (waar het rode kruisje staat). Echter zoals in het filmpje twijfel ik over het 'standaard' bereik = +/- 100m max. 5 dBi antennetjes.. misschien dan vervangen door de TL-ANT5819MS? (Zie zo niet of deze compatibel zijn?)
Ik denk niet dat de TL-ANT5819MS een geschikte optie is. Hij zal er vast op werken, maar het is een antenne voor een point to point verbinding en niet heel geschikt voor dekking rondom, ook past de EAP225 outdoor qua mounting niet op deze antenne. (de antenne aansluiting zelf wel)
Ik denk dat je dan meer hebt aan goede omni directionele antennes zoals de TL-ANT2415D die je zelf al aangaf in je openingspost.

Edit: houd er alleen wel rekening mee dat hoe hoger de gain van de antenne is en hoe groter de antenne is hoe vlakker het signaal word. In plaats van een bol rond de antenne wordt het een pannenkoek en zou je zo'n high gain antenne bovenop een stal zetten dan heb je waarschijnlijk in de stal er onder geen bereik. Ik zou het dus eerst testen met een outdoor accespoint zonder extra antennes.

Ook ubiquiti airmax is niet echt een optie aangezien dat voor zover ik weet ook point to point is en niet omnidirectioneel, ik zou eerder naar de unify lijn kijken.

Het probleem is ook dat het apparaat dat met wifi verbind ook terug moet kunnen zenden en deze heeft lang niet zo'n krachtige zender, een enkele hotspot met veel zendkracht is niet altijd de beste optie.

Het zal een kwestie van proberen zijn, je weet pas hoe goed een product werkt als hij in jouw eigen situatie draait omdat er zo veel andere zaken als storing en obstakels van invloed zijn. Welk merk beter is vind ik moeilijk te zeggen, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en zowel tp-link als ubiquiti komen goed uit de tests dus ik denk dat je met geen van beide een miskoop doet.

[ Voor 11% gewijzigd door HKS-Skyline op 27-03-2018 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Omdat de antenne 15dbi is zal het bereik er recht onder waarschijnlijk bijna niets zijn. Als je richting een 15dbi of hoger omni antenne gaat krijg je meestal bereik in een soort "disc" om de antenne. Je hebt dus alleen bereik naast/op dezelfde hoogte van de antenne. Er boven, er onder en zelfs schuin onder kan je in veel gevallen wel vergeten.

Ik weet niet hoe de layout van de stal/erg is maar is het niet een idee om bijvoorbeeld met UniFi AC AP Mesh te gaan werken? Kost iets meer geld maar ik denk dat het beter zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan bete in dat geval richtantenne's gebruiken. Of nog beter (als je vrij zicht hebt), een point to point verbinding maken. Dit kan bv. met een 60 GHz setje van MIkrotik.

https://www.eurodk.com/en...routerboard-wireless-wire

Maar dit werkt dus alléén als je internet IN de stal wilt. Als je ook op het erf WiFi wilt, dan werkt niet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:23:
Je kan bete in dat geval richtantenne's gebruiken. Of nog beter (als je vrij zicht hebt), een point to point verbinding maken. Dit kan bv. met een 60 GHz setje van MIkrotik.

https://www.eurodk.com/en...routerboard-wireless-wire

Maar dit werkt dus alléén als je internet IN de stal wilt. Als je ook op het erf WiFi wilt, dan werkt niet niet.
Ik zou eerder voor 2x de CPE-210 van TP-Link kiezen, scheelt een flinke bak geld.

pricewatch: TP-Link Outdoor 2.4GHz 300Mbps High powerWiFi AP

Maar dat is enkel voor point to point, dus niet voor de stal er onder. Ik denk dat O_Tiby iets duidelijker zijn situatie moet uitleggen om zo een gepastere oplossing te kunnen bieden.
Als het internet vanuit het huis naar de stal moet en vervolgens de stal van wifi moet voorzien dan is 2x cpe210 en een los accesspoint voor de stal de beste optie, maar dan heb je tussen de stal en het huis verder weinig wi-fi dekking. Dus ik ben benieuwd wat de eisen precies zijn. Evt met een simpel plattegrondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Is goedkoper.

Echter:

1. Dit is een 2,4 GHz product. Dus "mogelijk" interferentie.
2. Traag t.o.v. andere technieken
3. 60 GHz band is vrij en schoon van stoorsignalen
4. Snelheid is veel beter (ook betrouwbaarder).

TP-Link vond ik nooit echt goed voor professionele toepassingen (maar dat is een persoonlijke mening).

Maar dat is een afweging die de TS zelf moet maken.

Beste optie: plastic gasbuis ingraven en daar glasvezel doorheen halen. Zal wel een stuk duurder zijn, maar van de andere kant, éénmaal gelegd, 10 jaar later werkt het nog steeds.
Als je het graafwerk zelf kan of wilt doen, dan ben je snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ja je kan ook voor de CPE510 gaan, die is een paar euro duurder, werkt op 5Ghz en is daarmee ook weer sneller dan de CPE210.

pricewatch: TP-Link Outdoor 5GHz 300Mbps High power Wireless

Maargoed hoeveel storing ga je hebben op een boerderij en hoe zwaar gaat het belast worden? Je kan altijd wel het beste van het beste ophangen, maar niet iedereen heeft daar budget voor. De boeren die ik ken zetten liever 1000 euro appart voor een nieuw landbouwvoertuig dan dat ze het investeren in wi-fi om de koeien naar spotify te kunnen laten luisteren. Aangezien O_Tiby zelf al vrij goedkope opties aandroeg lijkt het mij dat hij ook niet van plan is bakken met geld te investeren.

[ Voor 13% gewijzigd door HKS-Skyline op 26-03-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij vroeg TS niet om een point-to-point verbinding maar om algemeen "bereik te vergroten". Dan zit je wel aan een omni, of aan sectorantennes. Mischien even leuk om te schetsen waar je allemaal bereik wil hebben. En oh ja, hoe hoog ga je 'm ophangen? Meestal is het, hoe hoger hoe beter.

In principe maakt het een AP niet heel veel uit wat voor antenne erop zit. Dus als een 5dBi werkt zal een 15dBi ook wel werken. Maar of die truuk met een AP pakken met meerdere antennes gaat werken is niet zo gezegd. Vroeger wegens "diversity" en nu wegens beamforming. Om van dat laatste gebruik te maken heb je meerdere buitenantenes nodig.

Lange antennekabels kunnen wel, maar je bent wellicht beter af met een buitenapparaat (of een apparaat in een buitenkast) en netwerk+stroom daarheen, in plaats van apparaat binnen en lange antennekabel.

Hoe hoger de gain van een omni, hoe meer het afstraalgebied eruitziet als een pannekoek. Aan de andere kant, als je er recht onder zit, zit je er ook dichtbij. Dus je kan kijken of je ontvangst in de stal voldoende is. Heeft de stal een metalen dak, dan gaat dat feest niet door en moet je iets voor in de stal verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Je kunt wel een bereik van 400m willen hebben maar als jouw device niet terug kan lullen op de zelfde sterkte dan heb je er nog niks aan.

Je zult dus met meerdere accespoints moeten gaan werken dan. Bijvoorbeeld mesh indien kabel geen optie is.

Maar wat wil ts exact ? Als het gaat om meer bereik in bijvoorbeeld de schuur ? Dan met richtantenne een p2p verbinding opzetten op 5 ghz (60 ghz zou ik niet gebruiken tenzij je line of sight hebt met 0.0 obstakels!) en dan in de schuur/loods 1/2/3 enz accespoints neerzetten afhankelijk wat je precies wil.

Unifiy Ubiquiti heeft hier mooie en goed betaalbare oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-man schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:32:
Je kunt wel een bereik van 400m willen hebben maar als jouw device niet terug kan lullen op de zelfde sterkte dan heb je er nog niks aan.
Hoe denk je dat GSMs dat oplossen? 1dBi antenne in de handset en toch een bereik van 35 km? Juist ja, high gain sectorantennes (patroon "taartpunt"). Daar heb je dus een high gain antenne voor, dan werkt dat wel. "Harder schreeuwen" werkt maar een kant op, maar een betere antenne werkt voor zowel Tx als Rx. En dat hoeft niet per se aan beide kanten, maar kan dus ook in een toren/handset-configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Dank voor alle reacties.

Ik kan wel iets verduidelijken maar dacht inderdaad dat ik de situatie wel weergaf met dat ik het bereik op het erf wil vergroten, ik ben niet op zoek naar een point-to-point verbinding.

Dit is het erf:
Afbeeldingslocatie: https://fmmlzq.dm.files.1drv.com/y4m62_BJniqiEeK_oH2ll3qTLysiP6ssujdGA8yQaaNcvZuJNpueJP-F6GBowVBmOhFhjMbOMPOmG7cf9roseaeFLLf_43nGdRavHq1NKklqWvjkv7GGQuD6w-dmep145h9zucaOrszV22NnQCeiscr8DQvEn6UHiQn_yWSXerO-JwBXgqaArn4wWJMECAgOoXa6RCqG9OmuqldHtd6f8qzBw?width=670&height=535&cropmode=none

In het woonhuis en in de aangegeven stal is bedraad internet aanwezig (zelfde netwerk). Er ligt al een directe UTP kabel van het woonhuis naar die stal. De UTP kabel komt bij het streepje-met-cirkeltje de stal binnen.

Nu willen we op het gehele erf wifi verbinding. Dus we dachten we plaatsen een antenne op de stal met inet, en een SMA verlengkabel van 10m, router edit: bedoelde natuurlijk een accesspoint zoals in start post, in de stal; klaar.

Maar om in/op de grond onder de antenne ook een beetje bereik te hebben dacht ik, ik pak een router met 3 antenne's waarop ik dus de externe antenne aansluit. En de overige 2 standaard antennetjes voor in/op de grond werken.

[ Voor 22% gewijzigd door O_Tiby op 26-03-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:39:
[...]

Hoe denk je dat GSMs dat oplossen? 1dBi antenne in de handset en toch een bereik van 35 km? Juist ja, high gain sectorantennes (patroon "taartpunt"). Daar heb je dus een high gain antenne voor, dan werkt dat wel. "Harder schreeuwen" werkt maar een kant op, maar een betere antenne werkt voor zowel Tx als Rx. En dat hoeft niet per se aan beide kanten, maar kan dus ook in een toren/handset-configuratie.
Dan mag je wel eens verdiepen in GSM link budet.

En WiFi werkt effe HEEL anders dan GSM. Maar de link budget berekening is wel van toepassing voor WiFi.

En uiteraard, heb je twee richtantenne's nodig. Eentje voor op de schuur / stal, en eentje voor op de boerderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Dan mag je wel eens verdiepen in GSM link budet.

En WiFi werkt effe HEEL anders dan GSM. Maar de link budget berekening is wel van toepassing voor WiFi.

En uiteraard, heb je twee richtantenne's nodig. Eentje voor op de schuur / stal, en eentje voor op de boerderij.
Ik heb dus geen point-to-point nodig, idd. Ik wil mijn bereik vergroten op het erf. Vroeg niet om een verbinding naar de stal..

Ik heb verder wel wat ICT kennis en het verschil in antenne's. Weet alleen niet wat de performance/werking in de praktijk doen, die ervaring heb ik (nog) niet.
HKS-Skyline schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:39:
[...]
De boeren die ik ken zetten liever 1000 euro appart voor een nieuw landbouwvoertuig dan dat ze het investeren in wi-fi om de koeien naar spotify te kunnen laten luisteren. Aangezien O_Tiby zelf al vrij goedkope opties aandroeg lijkt het mij dat hij ook niet van plan is bakken met geld te investeren.
Budget is inderdaad niet ruim, het hoeft geen professionele oplossing te zijn maar als het kan een nette prima werkende wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet helemaal correct met die 3 antenne's. Normaliter werkt simpele 2,4 GHz met één antenne. De andere twee zijn voor 5 GHz voor MiMo toepassingen.

Dus er ligt al een UTP kabel. Mooi! Geen graafwerk dus.

Zet in de stal dan een Access Point (en ZEKER geen router!). Deze kán een outdoor model zijn, maar hoeft niet. Vergeet niet, dat die dunnen SMA kabeltjes (of zelfs RG58 / RG59) heel veel demping geven.

Je kan een Mikrotik kan en klare buiten apparaat ophangen:

https://www.eurodk.com/en/products/mt-groove

Wat zwaarder spul:

https://www.eurodk.com/en/products/mt-metal/metal-2s (deze wordt geleverd inclusief een antenne). Kan alléén 2,4 GHz aan.

Een sector antenne kan ook:

https://www.eurodk.com/en/products/mt-mant/mant-15s

Deze heeft twee aansluitingen. Dus deze kan niet op de bovenstaande AP's. En deze kan alleen 5 GHz aan.

Dus kijk of je met alléén 5 Ghz uit de voeten kan, anders kan je met 2,4 GHz ook wel ver komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
O_Tiby schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:42:
Dank voor alle reacties.

Ik kan wel iets verduidelijken maar dacht inderdaad dat ik de situatie wel weergaf met dat ik het bereik op het erf wil vergroten, ik ben niet op zoek naar een point-to-point verbinding.

Dit is het erf:
[afbeelding]

In het woonhuis en in de aangegeven stal is bedraad internet aanwezig (zelfde netwerk). Er ligt al een directe UTP kabel van het woonhuis naar die stal. De UTP kabel komt bij het streepje-met-cirkeltje de stal binnen.

Nu willen we op het gehele erf wifi verbinding. Dus we dachten we plaatsen een antenne op de stal met inet, en een SMA verlengkabel van 10m, router in de stal; klaar.
Dat zal helaas niet gaan werken ben ik bang. Voor dat soort afstanden heb je over het algemeen behalve een goeie antenne, ook line-of-sight nodig en gezien je satellietplaatje denk ik niet dat dat haalbaar is.
Ik zou eerder een aantal richtantennes nemen, waarvan je er één op de schuur zet, en een aantal anderen op tactische plaatsen op je erf, op een hoge mast of dak zodat ze in line-of-sight met de antenne op je schuur hangen. Een Nanostation Loco of zelfs zelfgebouwde bi-quad antennes zouden hier prima voor moeten volstaan. Vervolgens koppel je de nanostations aan een "normaal" accesspoint om lokaal dekking te bieden.
Maar om in/op de grond onder de antenne ook een beetje bereik te hebben dacht ik, ik pak een router met 3 antenne's waarop ik dus de externe antenne aansluit. En de overige 2 standaard antennetjes voor in/op de grond werken.
Dat is helaas ook niet helemaal hoe het werkt. Routers met meerdere antennes gebruiken die antennes over het algemeen voor MU-MIMO waarbij niet alle antennes dezelfde functionaliteit hebben. Zomaar één antenne aanpassen schiet je dus waarschijnlijk weinig mee op of het heeft een zéér beperkende invloed op de prestaties. Twee accesspoints koppelen waarvan één het lokale bereik dekt en één de lange-afstandsverbinding doet, is de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

O_Tiby schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:50:

[...]

Budget is inderdaad niet ruim, het hoeft geen professionele oplossing te zijn maar als het kan een nette prima werkende wifi.
Ik denk dat als je 2 goede outdoor accesspoints ophangt dat je een heel eind kan komen. Of dat echt voldoende dekking geeft weet ik niet, maar je kan er altijd nog een betere antenne opzetten.
Deze is in Belgie al te krijgen en in de pricewatch staat hij op verwacht, dus ik gok dat het niet lang zal duren voor hij in NL te krijgen is.

pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor

Van wat ik er van heb gezien is het best een prima oplossing voor het geld ~120 euro per stuk. En geschikt voor buiten gebruik.
YouTube: TP Link EAP225 Outdoor: Unboxing, firmware tour and range testing

Ik zou ze mits mogelijk op de onderstaande plaatsen ophangen omdat je dan naar mijn idee de beste dekking hebt. Je zal daar voor een kabel door de stal moeten trekken, maar de locatie zal beter zijn dan op het punt waar de kabel de stal in komt aangezien je zo ook in de andere stallen wifi zou moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J5YG0hr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O_Tiby schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:42:
Kortgezegd, zoek een mooi centraal punt, zet er een flinke paal neer, en hang daar bovenin een (buiten)AP met een redelijk hoge gain en een beetje downtilt. Hoe hoger hoe beter.

Dus wat is dat ronde ding, de giertank? Daar ongeveer, tenminste als de groene streep aangeeft waar je ongeveer bereik wil hebben. Maar mischien dat goed hoog bovenop de stal ook leuk werkt.

Maargoed, het gaat om vrij zwakke signalen, hoogfrequent bovendien, dus dan heb je idd vrij snel line of sight nodig. Oftewel, het werkt zolang je buiten bent en de antenne kan zien. Ben je binnen aan de rand van het erf of ergens binnen, ander verhaal.
Nu willen we op het gehele erf wifi verbinding. Dus we dachten we plaatsen een antenne op de stal met inet, en een SMA verlengkabel van 10m, router in de stal; klaar.
Probleem is dat als je een standaard dun coax kabeltje pakt dan verliest hij soms wel een dB per meter, dus dan hou je niet zo gek veel meer over. Je kan een 4 cm dikke low gain coax pakken, dan raak je 2.2 dB kwijt ofzo. 15-2.2 is nog steeds 12.8, dus best leuk. Maar als je een buitenAP pakt, of een AP in een buitenkast stopt, netwerkkabeltje met PoE erheen, dan kan je antennekabel veel korter zijn.
Op zich slim gedacht maar een beetje prematuur geoptimaliseerd. Je neemt ermee aan dat ze volledig onafhankelijk en identiek werken. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.

Je kan beter kijken of je zo al genoeg bereik hebt, en als nodig een APtje voor in de stal toevoegen, met vermogen ingeperkt tot alleen in de stal. Of zoals mcDavid zegt, op strategische plaatsen met deel-APs en richtantennes werken. Waarbij "richtantenne" ook telt voor bv. 180 graden antennes, daar is best veel keuze. En je kan ze inderdaad ook wel zelf maken.

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:44:
Maar de link budget berekening is wel van toepassing voor WiFi.
En dat is precies waar het over gaat. Antennegain telt voor Tx en Rx, Tx power niet.

Het is hier een beetje een meme dat "harder schreeuwen" (Tx ophogen) niet werkt maar dat is echt wat anders dan je antennegain ophogen. Dan krijg je Rx en Tx opgehoogd in een combinatieaanbieding.
Dat is niet eens gezegd. Het is een goed idee om twee richtingantenes te gebruiken als je een point-to-pointverbinding wil opzetten. Maar dat hoeft niet per se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:52:
Niet helemaal correct met die 3 antenne's. Normaliter werkt simpele 2,4 GHz met één antenne. De andere twee zijn voor 5 GHz voor MiMo toepassingen.
Eh, nee...

3 antennes zijn voor MIMO, wat los staat van frequentieband. Het idee is dat in dezelfde frequentie meerdere signalen uitgezonden worden met faseverschil. Als het lukt om die signalen weer met vergelijkbare faseverschil te ontvangen verdubbelt (/verdrievoudigt/verviervoudigt) dat de capaciteit zonder gebruik van extra spectrum.

MIMO heeft wel een paar beperkingen. Allereerst moeten beide kanten van een verbinding het ondersteunen. Zo niet zal de kant met minste antennes bepalen hoeveel signalen in dezelfde frequentie uitgezonden kunnen worden. Een mobiele telefoon heeft doorgaans maar een antenne, dus dan kunnen twee van de drie antennes in de MIMO-array van de AP niets uitzenden. Wel kunnen ze helpen bij ontvangst: door hetzelfde signaal drie keer te ontvangen met faseverschil en slim die signalen combineren (antenna diversity) kun je ruis wegdrukken en dus betere SNR krijgen. Meer antennes is dus altijd goed - maar dan moeten de antennes wel ongeveer hetzelfde signaal ontvangen. Als je de array splitst, door een van de uitgangen op een antenne die totaal ergens anders wijst aan te sluiten, help je MIMO en antenna diversity om zeep en kun je zelfs slechtere performance krijgen. Dan zou je vaak beter af zijn met twee of meer losse AP's met minder antennes.

Tweede beperking van MIMO is dat het alleen goed werkt waar reflecties aanwezig zijn. Dat is binnenhuis nagenoeg altijd het geval, maar buitenhuis zeker niet altijd, en met afstand neemt de meerwaarde af. Daarom dat richtantennes (voor lange afstanden) meestal solo zijn ipv in arrays van twee/drie/vier. Dat gezegd, het gaat hier om korte afstanden met veel bebouwing, dus dat speelt allemaal niet zo.

Als ik het verhaal lees denk ik dat die grote antenne voor buiten weliswaar ver zal reiken maar dat doet door dekking boven en onder te offeren. Ik zou die antenne (of iets vergelijkbaars) hoog monteren op een eenvoudige outdoor AP voor dekking buiten op grote afstanden, en los daarvan in de gebouwen waar dekking nodig is indroog AP('s) plaatsen voor daarbinnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ik zou sector antennes nemen met een best wel hoge uitstraling op de 5 ghz band.

je hebt van unifi antennes met wel 20 dbi, daarop prik je een ac rocket radio en je bent er.

De gewone unifi schotels de AC PRO werken ook erg goed. In open veld pak je best wel heel veel. De LR zou ik niet nemen als je er meerdere wil gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Ook even mijn duit in het zakje doen (gaat je te veel kosten, maar is wel een goede oplossing)

Plaats over het gehele terrein meerdere unify accespoints, ik ben dan nog een redelijk fan van de Lite versie, dat spul knoop je allemaal samen op ee cloudkey en gaan....

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Dank voor alle reacties!

Ik begrijp dat meerdere accesspoints beter is, maar of we moeten een mesh/repeaters netwerk maken, maar we hebben dus niet overal een netwerkkabel liggen. Door een stal heen is geen probleem, daar kunnen we wel een kabel trekken, maar naar een andere stal toe is niet echt een optie.

En ben erg blij met adviezen die de directe productlink in de tekst hebben :P Dat is natuurlijk makkelijk, maar ook voor mij een stukje duidelijker. Heb gekeken naar de unify rocket base en antenne's, maar welk type ik dan precies zou moeten nemen is voor mij nog een beetje onduidelijk (M5?)

De TP-link EAP255 lijkt mij een hele simpele en mooie oplossing. Die boven in de nok van de stal (waar het rode kruisje staat). Echter zoals in het filmpje twijfel ik over het 'standaard' bereik = +/- 100m max. 5 dBi antennetjes.. misschien dan vervangen door de TL-ANT5819MS? (Zie zo niet of deze compatibel zijn?)

Of dus de ubiquiti airmax spul; rocket + omni antenne (AMO-5G13).

Dan moet ik nog even naar de kosten kijken, moet ze nog berekenen. De TP-link is natuurlijk een stukje goedkoper maar ubiquiti beter?

moeilijk moeilijk moeilijk :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

O_Tiby schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:08:
Ik denk niet dat de TL-ANT5819MS een geschikte optie is. Hij zal er vast op werken, maar het is een antenne voor een point to point verbinding en niet heel geschikt voor dekking rondom, ook past de EAP225 outdoor qua mounting niet op deze antenne. (de antenne aansluiting zelf wel)
Ik denk dat je dan meer hebt aan goede omni directionele antennes zoals de TL-ANT2415D die je zelf al aangaf in je openingspost.

Edit: houd er alleen wel rekening mee dat hoe hoger de gain van de antenne is en hoe groter de antenne is hoe vlakker het signaal word. In plaats van een bol rond de antenne wordt het een pannenkoek en zou je zo'n high gain antenne bovenop een stal zetten dan heb je waarschijnlijk in de stal er onder geen bereik. Ik zou het dus eerst testen met een outdoor accespoint zonder extra antennes.

Ook ubiquiti airmax is niet echt een optie aangezien dat voor zover ik weet ook point to point is en niet omnidirectioneel, ik zou eerder naar de unify lijn kijken.

Het probleem is ook dat het apparaat dat met wifi verbind ook terug moet kunnen zenden en deze heeft lang niet zo'n krachtige zender, een enkele hotspot met veel zendkracht is niet altijd de beste optie.

Het zal een kwestie van proberen zijn, je weet pas hoe goed een product werkt als hij in jouw eigen situatie draait omdat er zo veel andere zaken als storing en obstakels van invloed zijn. Welk merk beter is vind ik moeilijk te zeggen, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en zowel tp-link als ubiquiti komen goed uit de tests dus ik denk dat je met geen van beide een miskoop doet.

[ Voor 11% gewijzigd door HKS-Skyline op 27-03-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O_Tiby
Even mijn feedback, heb afgelopen weekend de EAP225 outdoor getest en ben best positief.
Een webcam onder een dak, achter de schuur op ~40m heeft prima bereik en op die plek nog 20mb/s.

In de buitenlucht met direct zicht op het accesspoint is het bereik en de snelheid prima.

Mijn ervaring komt overeen met de volgende video:
YouTube: TP Link EAP225 Outdoor: Unboxing, firmware tour and range testing
Pagina: 1