Weerstand voor of na LED?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Ik had gisteren een leuke discussie met mijn zoon.

Mijn stelling: het maakt niet uit of je een weerstand voor of na een LED zet. Ze staan immers in serie, dus de stroom is in beide gevallen gelijk.
Zijn stelling: de weerstand MOET voor de LED, nooit erna. Dit omdat de weerstand dan ook de piekstroom kan opvangen die bij het inschakelen kan optreden. Ik denk dat in zo'n geval die piekstroom zo kort is dat de LED daar geen schade van kan ondervinden.

Maar hij was zo overtuigend dat ik toch begon te twijfelen. Wie geeft uitsluitsel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De elektronen gaan van min naar plus, dus in het geval van je zoon's redenatie moet de weerstand 'achter' de LED om de piek op te vangen ;)
Maar ik heb er nog nooit van gehoord en plaats ze zowel ervoor als erachter (wat makkelijker is :P ). En de stroom op het punt voor de LED en na de LED is exact hetzelfde (wet van Kirchoff), dus van daaruit geredeneerd zou het niet uit moeten maken.

Maar misschien zit hier een slimme kop die me kan overtuigen dat het anders is? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij een serieschakeling is de stroom overal gelij, dus ook een eventuele piekstroom. Maakt niet uit!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hoe gaat die weerstand de piekstroom 'opvangen'? De piekstroom gaat door de weerstand en daarna door de LED (of andersom als je ze andersom plaatst). Stroom door beide componenten is in beide gevallen exact gelijk. Er gaan niet opeens minder elektronen lopen of zo.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Bart ® schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:09:
Hoe gaat die weerstand de piekstroom 'opvangen'?
Dat heb ik hem ook gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

memphis schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:34:
Bij een serieschakeling is de stroom overal gelij, dus ook een eventuele piekstroom. Maakt niet uit!
Winnende antwoord.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik ga door voor de koelkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nooit twijfelen aan regel 1 van het ouderschap; Papa (en/of mama) heeft ALTIJD gelijk!
Dus zoals mijn voorgangers al schreven; het maakt niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TommyboyNL schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:37:
Nooit twijfelen aan regel 1 van het ouderschap; Papa (en/of mama) heeft ALTIJD gelijk!
Dus zoals mijn voorgangers al schreven; het maakt niks uit.
Zeker geen kinderen? ;o)
Mijn beide pubers vinden het prachtig om te bewijzen dat papa ongelijk heeft en ik stimuleer dat

@TS: tijd voor een experimentje. regel ergens een variabele voeding, sluit er twee ledjes op aan, eentje met de weerstand er voor en eentje met de weerstand erachter, voer de spanning op en kijk welke consequent het eerst doorbrandt. Kost je een paar ledjes (à 10 cent) en is fabeltastisch voor de vader-zoon binding

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourimeijden
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-11-2023
Goedenavond

Geld ditzelfde ook voor COB led chips met een vermogen van 3 of 5w? Kunnen hier standaard weerstanden voor gebruikt worden. Kan me voorstellen dat bij hogere vermogens kleine weerstanden te warm zullen worden en uiteindelijk geen stroom meer doorlaten.

Wat ik hierboven lees en het goed begrijp is het dus ook mogelijk om de weerstand aan de achterzijde van de led te plaatsen op de + en de -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:06
@Yourimeijden Wat zijn standaard weerstanden? Type weerstand moet je berekenen, met name het vermogen: spanningval over de weerstand maal stroom (P = U x I), weerstand moet dit met marge kunnen verstoken.
En wat bedoel je met weerstand op de + en -?? Die moet in serie, dus niet op + en - van de LED (dat is parallel). Daarnaast heeft zo'n COB LED graag een koelprofiel op de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourimeijden
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-11-2023
Dan hebben we het over hoeveel Ohm de weerstand moet zijn, de grootte maakt dan niet uit?

Daarnaast ging het mij of het uit maakt of de weerstand op plus of op min gezet wordt.

Graag wil ik led spots met 230v drivers ombouwen dat deze met een pwm dimmer gedimd kunnen worden via dmx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
Yourimeijden schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:41:
Geld ditzelfde ook voor COB led chips met een vermogen van 3 of 5w? Kunnen hier standaard weerstanden voor gebruikt worden. Kan me voorstellen dat bij hogere vermogens kleine weerstanden te warm zullen worden en uiteindelijk geen stroom meer doorlaten.
Vrijwel zeker niet. Zulk soort LED chips worden meestal aangestuurd met constant current drivers, omdat stroombegrenzende weerstanden veel te inefficiënt zijn. Een "standaard" weerstand kan vaak maximaal 1/4W of zelfs maar 1/8W hebben.

Maar e.e.a. is vrij eenvoudig te berekenen als je de spanning van je voeding en de forward voltage en forward current van je LEDs weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yourimeijden schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:59:
Dan hebben we het over hoeveel Ohm de weerstand moet zijn, de grootte maakt dan niet uit?

Daarnaast ging het mij of het uit maakt of de weerstand op plus of op min gezet wordt.

Graag wil ik led spots met 230v drivers ombouwen dat deze met een pwm dimmer gedimd kunnen worden via dmx.
De spanning dat over de weestand valt samen met de stroom dat er doorheen gaat is het vermogen dat de weerstand moet verwerken, je moet dus een weerstand hebben die minimaal die wattage heeft. En ja, een standaard 0,25w weerstand gaat zeker niet werken. En zeker als het erg veel voltage moet verwerken zal het ook een hoop vermogen weerstand moeten worden.

En nee, een weerstand kant geen polariteit en maakt het niet uit hoe en waar die in serie met de LED komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
memphis schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:06:
De spanning dat over de weestand valt samen met de stroom dat er doorheen gaat is het vermogen dat de weerstand moet verwerken, je moet dus een weerstand hebben die minimaal die wattage heeft. En ja, een standaard 0,25w weerstand gaat zeker niet werken. En zeker als het erg veel voltage moet verwerken zal het ook een hoop vermogen weerstand moeten worden.
Sorry maar die grootheden heten vermogen en spanning (zoals je verder wel goed gebruikt).

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 03-11-2019 22:31 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
@Juup Voltage en wattage staan beide in het woordenboek hoor, mensen corrigeren op dingen die niet fout zijn is een beetje zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Geen resultaat voor 'wattage'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.
https://www.vandale.nl/gr...erlands/betekenis/wattage

Oh ja? ;) Ik vind de correctie ook beetje jammer, maar zal de woorden zelf niet snel gebruiken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Yourimeijden schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:59:
Met "grootte" bedoel je waarschijnlijk de fysieke afmetingen, ik raad je aan om je goed te verdiepen in de technische achtergrond voordat je dit in de praktijk toepast, als je dit niet goed doet is de kans op oververhitting (en wellicht het afbranden van de woning) vrij groot. Nog beter: gebruik een geschikte LED driver en zorg dat je de LED's zelf ook volgens specificatie koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Voor de mierrenneukers onder ons:

Er is ook nog zoiets als verplaatsingsstroom

Voor een tamelijk zichtbaar effect hiervan:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/images.gearjunkie.com/uploads/2016/08/TFP_DSCN1417.jpg
Om maar even aan te tonen dat voor een stroom in niet stationaire toestand géén gesloten circuit nodig is 8)
Die heli hangt echt vrij in de lucht.

Maarja voor een simpele LED boeit het niet.

Afhankelijk van de capaciteit van de junctie van de diode en de weerstand zullen er toch kleine verschillen zijn in inschakelgedrag. Zoiets kan van belang zijn bij het ontwerp van bijvoorbeeld zeer gevoelige avalanche-breakdown achtige lichtsensoren. Just saying.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
@GemengdeDrop dit lijkt me inderdaad compleet irrelevant, het gesloten systeem geldt nog steeds als je alle EMC regels in acht neemt (met bijbehorende capaciteiten en inducties). We hebben het hier niet over hoogspanning of hoogfrequent.
Inschakelgedrag bij een LED met een weerstand in serie gaat prima, hogere inschakel stroompiek door de (zeer kleine) capaciteit van de LED is geen enkel probleem aangezien de LED bij inschakelen nog koud is.
Sommige soorten LED's zijn efficienter bij pulserende stroom als bij gelijkstroom overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:07

Santford

FP PowerMod
In principe maakt het niet uit of de weerstand voor of na de LED geplaatst wordt, maar:
Bij een (per ongeluke) sluiting naar aarde sluit je wel de voeding kort en regelt de weerstand niet meer de stroom door de LED. Gevoelsmatig zou ik ik daarom de weerstand voor de LED plaatsen, zeker als de LED zich niet in de nabijheid van de weerstand bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
Santford schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:06:
In principe maakt het niet uit of de weerstand voor of na de LED geplaatst wordt, maar:
Bij een (per ongeluke) sluiting naar aarde sluit je wel de voeding kort en regelt de weerstand niet meer de stroom door de LED. Gevoelsmatig zou ik ik daarom de weerstand voor de LED plaatsen, zeker als de LED zich niet in de nabijheid van de weerstand bevindt.
De uitgang van een LED-voeding is doorgaans überhaupt niet geaard dus dit maakt ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
GemengdeDrop schreef op maandag 4 november 2019 @ 00:21:
Voor de mierrenneukers onder ons:

Er is ook nog zoiets als verplaatsingsstroom

Voor een tamelijk zichtbaar effect hiervan:
[Afbeelding]
Om maar even aan te tonen dat voor een stroom in niet stationaire toestand géén gesloten circuit nodig is 8)
Die heli hangt echt vrij in de lucht.

Maarja voor een simpele LED boeit het niet.

Afhankelijk van de capaciteit van de junctie van de diode en de weerstand zullen er toch kleine verschillen zijn in inschakelgedrag. Zoiets kan van belang zijn bij het ontwerp van bijvoorbeeld zeer gevoelige avalanche-breakdown achtige lichtsensoren. Just saying.
Tjonge ik val om van verbazing, hoe verzint iemand zoiets in dit verband..

PS:
Ik bedoel dat het begrip wel bestaat, maar dat het totaal niets heeft te maken met het eenvoudige inmiddels ruimschoots beantwoorde vraagje. Dit is geen plaats om daar verder commentaar of uitleg op te geven. Evenmin als een discussie er over.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 09-11-2019 18:41 ]

Pagina: 1