Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heeft 5ghz last van overvolle 2.4ghz in de avond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb onlangs de KPN wifi versterker (KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99) aangeschaft omdat ons 2.4ghz luchtruim propvol zit. Ik tel serieus >30 ssid's!
De 5gz is vrijwel leeg, 2 andere ssid's die daarop zitten.

Maar toch is er een ontzettend verschil in ping/stabiliteit van mijn 5ghz verbinding wanneer je het s'avonds of s'ochtends meet. s'Ochtends krijg je nette strakke ping waardes te zien (~20ms), maar in de avond schommelt het tussen de 100, 400 en timeouts.

De 2.4ghz heb ik uitgezet op dit KPN apparaat, dus hij schakelt niet terug naar de 2.4ghz (wat hoe dan ook een domme zet zou zijn ;))

Jammer, want zo is mijn wifi probleem dus nog niet opgelost :(

Heeft het 5ghz dan stiekem toch veel last van de overvolle 2.4ghz?

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Nee dat zou niet mogen.

Kan het zijn dat ie 's avonds van kanaal verspringt?
Zijn er 's avonds meer WiFi netwerken op 5Ghz?

Hoe is de WiFi Versterker verbonden met de rest van je netwerk?
Bestaat dit probleem ook op bedraad aangesloten apparaten op de KPN WiFi Versterker?

• Mir
  • Niet online
Ik heb het kanaal op auto gezet (zodat hij ook hogere frequenties gebruikt ivm radar-intererentie beveiliging) en fixed. Maakt geen verschil.

Ik zie s'avonds net zoveel netwerken op 5ghz als in de ochtend/overdag. Die ook nog op een ander kanaal zitten.

De versterker is bedraad verbonden aan de router. Als ik ping met de PC die via bedraad aan de versterker zit, krijg ik prima resultaten. Dus het is duidelijk de Wifi.

[ Voor 15% gewijzigd door Mir op 26-03-2018 11:09 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:28
Het is onmogelijk dat 2,4 GHz storing veroorzaakt op de 5 GHz band.

Stel eens een vast kanaal in op de 5GHz en kijk wat er gebeurd. Probeer dit dan op verschillende kanalen.
Misschien een verborgen SSiD actief op een bepaald kanaal?

Wat ik wel heb meegemaakt is dat een AP/router van een van de buren, met automatische kanaalkeuze ingesteld, zich steeds op hetzelfde kanaal instelde als mijn router. Dat was wel op de 2,4 GHz band.
Als ik op kanaal 1 ging zitten, dan sprong het andere AP binnen 10 minuten ook op 1. Ging ik naar 11 dan volgde het andere AP snel ook weer.
Oplossing was een praatje met de betrokken eigenaar, en instellen van ieder een vast kanaal.

• kingpaddock
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-10 21:29
Misschien een raar idee, maar wat als de 2,4GHz overvol zo zit gepropt (noem het maar even zo), dat de AP misschien prioriteit geeft aan de 5GHz, waardoor de verbinding met 5GHz minder wordt?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Begin eens met een vast kanaal. Controleer van te voren of er niet anders op dit kanaal zit (voor Apple gebruik ik iStumbler, daar is vast ook een Windows tegenhanger van).

Hoe staat je kanaalbreedte op dit moment ingesteld? Deze zou je als test ook nog lager in kunnen stellen, zeker als je merkt (lees: meet) dat er veel interferentie is.

2.4 GHz heeft geen invloed op je 5 GHz band. Je geeft aan de 2.4 radio uitgeschakeld te hebben, daar zou ik het dan ook niet zoeken. Wellicht je eigen modem/router die stoort?

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Even voor de duidelijkheid.

Je hebt de KPN WiFi Versterker DualBand aangesloten via een kabel aan het internet of gebruik je de 2.4 Ghz band van je KPN modem om verbinding mee te maken om vervolgens het signaal te versterker in een 2.4 en 5.0 ghz band? (Oke de 2,4 Ghz heb je uitgeschakeld) Anders heb je nog steeds last van de overvolle 2.4 Ghz band.

Maar ik ga ervan uit dat je hem bekabeld aangesloten hebt anders zit daar één van de oorzaken.

Woon je toevallig dicht bij een vliegveld (Radar) of luchtbasis (defensie) of grote schotels (antennes voor het afzoeken van het heelal of onderzoek) of aanvliegroutes van vliegtuigen (wellicht) Weer radars kunnen ook voor storingen zorgen.

De 5.0 Ghz band heeft ook nadelen net zoals de Magnetron in de keuken bij de 2.4 Ghz band storing veroorzaakt. (niet dat je het altijd hoeft te merken natuurlijk)

Die werken ook op de 5.0 Ghz band of verstoren het signaal.

Aandachtspunten bij gebruik van de 5 GHz kanalen:

De frequenties van de kanalen 52 t/m 140 zijn binnen bereik van gebruikte radar frequenties, mocht er radar gedetecteerd worden zal het AP naar een ander kanaal moeten uitwijken. Voordat er uitgeweken wordt naar een ander kanaal, wordt de 5 GHz radio eerst voor een bepaalde periode uit gezet (dit kan variëren tussen de 10 en 30 min, afhankelijk van de vendor). Het anticiperen op radar wordt gedaan door DFS (Dynamic Frequency Selection) en TPC (Transmit Power Control)

Als er DFS kanalen gebruikt worden en er worden radar signalen gedetecteerd zullen de 5Ghz radio’s van de AP’s tijdelijk worden uitgezet, daarna zal DFS zorgen dat er een ander kanaal gekozen wordt. Dit zorgt in ieder geval voor een (tijdelijke) onderbreking van de clients welke met deze radio verbonden waren. In gebieden waar radar (vliegveld, haven, leger, weer) voorkomt is het beter om geen gebruik te maken van de DFS kanalen.

Als een breder kanaal op de 5 GHz geconfigureerd wordt (bv 40 MHz), zal het bereik daarmee grofweg halveren, dus een hogere throughput resulteert in een kleiner bereik. Het toegestane uitgangsvermogen van het AP verandert niet als er met bredere kanalen gewerkt wordt, datzelfde vermogen moet nu verdeeld worden over b.v. 40 MHz kanalen (i.p.v. de standaard 20 MHz)

Niet alle clients ondersteunen 40 MHz kanalen. Bij tablets en smartphones zien we de laatste tijd bij de betere modellen ondersteuning voor de 5 GHz komen, maar ondersteunen veelal alleen 20 MHz kanalen.

Ondanks dat er op de 5 GHz iets meer vermogen gebruikt mag worden, is het bereik beduidend kleiner als de 2,4 GHz. Signaal sterkte van de hogere frequenties wordt sneller gedempt naarmate ze zich voortbewegen.

Als er bij de 802.11ac standaard gekozen wordt voor 80 MHz kanalen, zijn er nog maar 4 kanalen beschikbaar in het 5 GHz bereik. De aanwezige 802.11ac AP’s zullen dan een ‘4-channel re-use’ plan moeten gebruiken, dit verhoogt de kans op ‘Co-Channel Interference’ (CCI). 160 Mhz kanalen zullen in Enterprise omgevingen waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden, er zijn maar 2 160MHz kanalen beschikbaar waarmee nooit een fatsoenlijk channel re-use plan uitgerold kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door angerfist-yentl op 26-03-2018 23:45 ]

Vake bei te bange

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Mir even een vraag: Waar ping je naar? Kan je de testen ook eens doen met een ping naar het IP adres van je router. Zo test je daadwerkelijk je eigen WiFi verbinding, en niet de Internetverbinding.

offtopic:
@lier Sorry :>

[ Voor 10% gewijzigd door Equator op 27-03-2018 08:12 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:06

lier

MikroTik nerd

Hoe test je de latency? Meest zuivere is om deze te meten met je modem/router. Op welk kanaal zitten de andere 5G WiFi netwerken? Wat voor internet aansluiting heb je? xDSL of glas?

offtopic:
Potverdikkie, @Equator

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 27-03-2018 08:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mir
  • Niet online
Dank allen!

Ik probeer even alles te beantwoorden:

De KPN versterker zit bedraad verbonden met de router (xDSL). Bedraad een ping vanaf de KPN versterker levert een stabiele ping op.

Ik ping naar www.google.com. Een ping naar mijn router IP geeft hetzelfde slechte beeld.

Ik heb het kanaal op vast en auto gezet, maakt geen verschil. Ik woon wel in de buurt van een vliegveld, maar die vliegen ook in de ochtend/middag. Ik vermoed dat die niet alleen s'avonds hun radar aanzetten ;-)

Een verborgen SSID zou kunnen, maar dan zou ik verwachten dat ik op een ander kanaal wel (tijdelijk) betere resultaten krijg.

Verwijderd

Voor zover ik weet, geldt radar detectie alleen voor de DFS kanalen (alles boven kanaal 100) op de 5 GHz band. En dan nog, bij het aanzetten van de router, moet deze minimaal 60 seconden scannen naar radars in de buurt, en deze kanalen niet gebruiken. Maar nogmaals, alleen in de hogere DFS band.
Pagina: 1