Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

ESTA Formulier tweede nationaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:34
Dames, Heren,

Ik zit met een vraag. Ik ben op dit moment een ESTA aan het aanvragen alleen zit ik met de volgende vraag;

Gedurende de aanvraag krijg je tweetal vragen namelijk:

Bent u momenteel een staatsburger of ingezetene van enig ander land?*
Bent u ooit staatsburger/ingezetene geweest van enig ander land?*

Ik heb een tweede nationaliteit maar heb daar geen paspoort van en/of ID. Dit heb ik gekregen door mijn ouders. Moet ik op beide vragen antwoorden met mijn tweede nationaliteit of hoe moet ik dat zien?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een "blonde kaaskop Nederlander uit Alkmaar" waarvan uit de afgelopen 20 generaties ook niemand Alkmaar is uit geweest, en geen paspoort, ID of rijbewijs heeft (maar wel in de GBA is ingeschreven), is gewoon Nederlands staatsburger. Bezit van een fysiek paspoort is niet waar het om gaat.
Khayma schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:08:
Ik heb een tweede nationaliteit maar heb daar geen paspoort van en/of ID. Dit heb ik gekregen door mijn ouders. Moet ik op beide vragen antwoorden met mijn tweede nationaliteit of hoe moet ik dat zien?
Nationaliteit is ambigu. Kan ook alleen betekenen dat je je er verbonden mee voelt omdat een voorouder er vandaan komt.

Sta je in de 'GBA' van dat andere land, zou paspoort aanvragen een kwestie zijn van naar een gemeentehuis stappen, dus: ben je er staatsburger? Dat is de (letterlijke) vraag ;) Dan wel.

Sowieso: liegen op je ESTA kan heel vervelend uitpakken, meteen weer terug moeten vliegen is ook zo zonde.

Edit: je had in je topicstart even willen aangeven wat een ESTA is. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ dus, voor de mensen die dat niet weten. ("Visum" voor de VS).

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 26-03-2018 10:22 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 13:40

EnnaN

Toys in the attic

F_J_K schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:21:
Nationaliteit is ambigu. Kan ook alleen betekenen dat je je er verbonden mee voelt omdat een voorouder er vandaan komt.
Het lijkt me dat in deze setting het woord nationaliteit gewoon "staatsburger" betekent, en niets anders

sig

• Khayma
F_J_K schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:21:
Een "blonde kaaskop Nederlander uit Alkmaar" waarvan uit de afgelopen 20 generaties ook niemand Alkmaar is uit geweest, en geen paspoort, ID of rijbewijs heeft (maar wel in de GBA is ingeschreven), is gewoon Nederlands staatsburger. Bezit van een fysiek paspoort is niet waar het om gaat.

[...]

Sta je in de 'GBA' van dat andere land, zou paspoort aanvragen een kwestie zijn van naar een gemeentehuis stappen, dus: ben je er staatsburger? Dat is de (letterlijke) vraag ;) Dan wel.

Sowieso: liegen op je ESTA kan heel vervelend uitpakken, meteen weer terug moeten vliegen is ook zo zonde.

Edit: je had in je topicstart even willen aangeven wat een ESTA is. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ dus, voor de mensen die dat niet weten. ("Visum" voor de VS).
Ik sta inderdaad ingeschreven en paspoort aanvragen is kwestie van naar de consulaat lopen en aanvragen. Ik wil sowieso niet liegen dus vandaar dat ik het hier eerst vraag.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 07:45
Dan kan je de eerste vraag dus met ja beantwoorden. De “bent u ... ooit geweest” hoeft naar mijn idee alleen met ja beantwoord te worden als afstand is gedaan van de tweede nationaliteit.

Even voor het gemak ook de originele Engelse versie van de vragen:
- Are you now, a citizen or national of any other country?
- Country of Citizenship / Nationality
- How did you acquire citizenship / nationality from this country?

- Have you ever been a citizen or national of any other country?
- Country of Citizenship / Nationality

Be yourself, no matter what they say ...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gewoon ja invullen dus (voor beide; nu en toen), IMHO.
EnnaN schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:26:
Het lijkt me dat in deze setting het woord nationaliteit gewoon "staatsburger" betekent, en niets anders
Als er geen ambiguïteit was, dan was er geen vraag nodig geweest. Vandaar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 26-03-2018 10:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Khayma
F_J_K schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:29:
Gewoon ja invullen dus (voor beide; nu en toen), IMHO.

[...]

Als er geen ambiguïteit was, dan was er geen vraag nodig geweest. Vandaar ;)
Better safe than sorry dus heb bij beide Ja ingevuld. Mochten ze er daar vragen over hebben dan kan ik die verklaren.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 16:56

Rannasha

Does not compute.

Gewoon invullen. Dubbele nationaliteit is niet zo ongebruikelijk. Ik vermoed dat dit veld voornamelijk bedoeld is om te voorkomen dat mensen met een tweede nationaliteit van een "eng land" (volgens de VS) deze niet op hoeven te geven.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1