Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Topicstarter
Dag Forum

Mijn vriendin en ik zitten met een probleem en vragen jullie raad. We zijn reeds samen sinds het 3de graad secundair onderwijs en zijn inmiddels 8 jaar samen. Sinds 9 maanden ben ik afgestudeerd en we wouden heel graag samenwonen om wat meer tijd samen te kunnen spenderen. Mijn vriendin kon niet bij mij komen wonen aangezien het huis van mijn familie niet groot genoeg was om nog iemand bij te nemen.Dus ben ik bij haar en haar familie ingetrokken. Na 8 maanden samen te wonen met haar familie willen we een plaatsje voor onszelf. (we hebben ook 3 jaar samen op kot gezeten)

We zouden graag een middelgrootte moderne woning kopen met toch wat tuin aan. Mijn vriendin moet nog een half jaar studeren voor ze kan beginnen werken. De huizen die ons aanspreken zijn vrij duur in onze regio. We zouden graag een huis kopen maar we willen ons ook niet blauw betalen aan een lening. Daarom hadden we enkele scenario's in ons hoofd.
  • We kopen nu een huis met de juiste grootte en verbouwen dit langzaam aan. We kunnen ook zelf wat verbouwen. We hebben wel wat familie die weet hoe je een huis moet verbouwen.
  • We wachten nog tot mijn vriendin afgestudeerd is en gaan dan opzoek naar een huis naar onze smaak. (De zoektocht kan dan wel nog enkele maanden duren.)
  • 3de optie komt later aanbod.
We hebben wel al flink wat geld gespaard. Ik start met een +-110 000 euro en heb een goede betaalde job.Zij start met een +-10 000 euro en zal ook een heel goed betaalde job hebben. We schatten dat we samen een inkomen gaan hebben van 4000 euro netto.
Het is niet dat we een kasteel willen maar we zouden graag een moderne woning willen met wat tuin aan en toch nog comfortabel kunnen leven zoals eens op skivakantie gaan of uit eten gaan. Met ook kinderen & trouwen ^) in de toekomst . (Wat ook een allemaal veel geld kost.)

Het scenario waar we onlangs mee in ons hoofd zaten was om nu een appartement te kopen. Dan enkele jaren te sparen, het appartement verkopen om vervolgens het geld te investeren in het huis dat we graag willen. Het geld dat we dan reeds betaald hebben voor de lening is deels spaargeld geworden (en deels rente afbetaald).

Nu vroegen we ons af wat we het beste doen? Is het wel een goed idee om dit appartement te kopen ? Of bijten we beter nog even op de tanden en wachten we op een huis dat ons aanspreekt? Kopen we beter een huis en verbouwen dit naar onze smaak?

Zelf bouwen van nul is geen optie. Dit was ons allereerste plan maar de bouwgronden zijn zo duur dat je wel een mooi huis kan bouwen maar dan niks van tuin meer hebt. Dus hier zijn we van afgestapt.

Indien er nog onduidelijkheden zijn laat het gerust weten dan verduidelijk ik de situatie nog een beetje. :D
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gezien je taalgebruik betreft dit waarschijnlijk België? Allereerst complimenten voor je spaarpot, dat is een hele mooie manier om te starten.

Wat slim is hangt heel erg van de woningmarkt in je omgeving af, zijn appartementen erg in trek en stijgen ze flink in waarde dan kun je dat doen, maar afhankelijk van de bijkomende kosten is dat ook geen garantie op 'winst' maken erop. En valt de huizenmarkt in elkaar dan is kans op verlies ook aanwezig.

Is huren geen optie? Zeker omdat je praat over een half jaar tot een jaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Met zo'n spaarpot zou ik eens kijken naar een huisje waar het een en ander aan moet gebeuren. En dan je eigen plekje er van maken. Met zo'n budget kun je van een ouder huisje een paleisje maken.

Ik zou nog even geduld hebben. Of zoals hier boven wordt gezegd eerst een tijdje huren en dan alsnog een mooi plekje zoeken. Maar dat is mijn mening. Ik vind een appartement maar verspilling van tijd en moeite. Kunt dat beter steken in een ander huisje.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Mijn tip is tijdelijk huren, of toch even op die tanden bijten. Met 2 inkomens is een veel grotere hypotheek te realiseren waardoor je waarschijnlijk wél naar een leuk huisje met tuin kunt kijken. Dit is puur vanuit financieel oogpunt beredeneerd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Wat ook een optie is voor jullie toekomst, en ik snap dat je dit liever niet wilt horen, is dat jullie in het 'volwassen' leven uit elkaar gaan groeien. Ik zou eerst eens een paar jaar gaan huren om dat samenwonen, werken en samen leven zonder anderen uit te testen. Ik heb het in mijn directe omgeving veel gezien, 'jonge' stellen die gelijk een huis kopen maar er na een paar jaar achter komen dat dat het toch niet is, inclusief bijkomend geruzie over financiën. Huur lekker onder je stand, ga leuke dingen doen en mooie reizen maken en spaar ondertussen voor je droomhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:33
Wijzelf (NL) zijn meteen voor een huis gegaan. Ikzelf een vast contract en zij werken en leren. Dus wel iets geld.
Heb er nog steeds geen spijt van.

Hetgeen me tegen zou staan is alles uitpakken in een huis en dan weer na een paar jaar in moeten pakken om dan te verhuizen. Maar dat ben ik.

Kopen om later te verkopen met winst of zonder verlies. Tja, dat ligt aan de huizenmarkt en kan weinig echt over gezegd worden. Dan eerder huren, maar daar krijg je ook niets voor terug.

Zelf zou ik dan gewoon wachten totdat het kan en vergis je niet, je kunt tzt alvast gaan kijken naar huizen.
Maar kijk je ook niet rijk op je vriendin die nog geen baan heeft. Voor hetzelfde geldt, komt die goede baan er nog niet. Ligt ook weer aan de banenmarkt zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:12:
Zelf zou ik dan gewoon wachten totdat het kan en vergis je niet, je kunt tzt alvast gaan kijken naar huizen.
Maar kijk je ook niet rijk op je vriendin die nog geen baan heeft. Voor hetzelfde geldt, komt die goede baan er nog niet. Ligt ook weer aan de banenmarkt zeg maar.
Wij zijn er 99% zeker van dat die baan komt. Omdat ze in het bedrijf stapt van haar familie waarin heel veel werkgelegenheid is.

Nu of we samen blijven is andere vraag maar daar gaan we wel vanuit natuurlijk. :p
We hebben 3 jaar samen op kot gezeten. Ik woon nu 9 maanden bij haar familie dus ik denk wel als je dit alles kunt zonder problemen dat samen met 2 wonen geen probleem kan zijn. (Er zijn maar weinig mensen die ik ken die bij hun partner hun familie zouden willen/kunnen wonen)
We hebben ook bijna over alles dezelfde visie en dat is denk ik heel belangrijk. Zeker financieel.

Huren zien we niet echt zitten. We vinden het weggesmeten geld. In België moet je al snel een contracttekenen voor 1 of 3 jaar. Het is ook niet dat we bij haar thuis niet meer welkom zijn of dat er problemen zijn. We willen gewoon graag iets van ons zelf. Ik denk dat geduld de beste optie zal zijn.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 120K hebt, dan moet t toch te doen zijn om iets leuks te kopen als je ook nog een hypotheek kunt krijgen. Of zijn de huizenprijzen nog belachelijker in België dan in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Opzich is huren niet onverstandig als je nog niet samen hebt gewoond. Als je dat ziet als weggegooid geld, moet je ook vooral niet op vakantie gaan, je huurt immers iets ergens anders ;)

Ik ken mensen die een huis hebben gekocht, maar nog nooit hebben samengewoond, vervolgens relatie stuk, geen van beide kan de hypotheek betalen, en de verbouwing was ook nog niet klaar.

Opzich om eerst 1 tot 3 jaar te huren is geen weggegooid geld. Het is gewoon kijken hoe het gaat, zonde enige financieel risico voor beide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Met zoveel spaargeld zou ik niet kiezen voor een opstap. Een 'basic' appartement ben je heel snel uitgegroeid en zodra er kinderen (of zelfs een huisdier) bij komen is het al snel te vol. Als je dan binnen 2-3 jaar moet verhuizen kost dat ook ontzettend veel geld (klussen, schilderen, verhuizen, belastingen). Huren is inderdaad zonde geld in dat geval.

Met jouw baan en € 100.000 spaargeld kun je toch prima een mooi huis uitzoeken met een tuin? Of woon je in een hele dure regio in België? Ik neem aan dat je (zelfs als je vriendin nog niet werkt) hiermee wel iets van € 250.000 kunt scoren? Hypotheek van € 150k en spaargeld van € 100k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:32:
Opzich is huren niet onverstandig als je nog niet samen hebt gewoond. Als je dat ziet als weggegooid geld, moet je ook vooral niet op vakantie gaan, je huurt immers iets ergens anders ;)
Dat is waar je krijgt er wel iets voor terug.
Ik ken mensen die een huis hebben gekocht, maar nog nooit hebben samengewoond, vervolgens relatie stuk, geen van beide kan de hypotheek betalen, en de verbouwing was ook nog niet klaar.
We hebben samen 3 jaar op kot gezeten, dit is natuurlijk verschillend als een huishouden. Maar het is toch ook een goede relatie test in mijn ogen. Samenwonen en elkaar toch voldoende vrijheid geven om van het studentenleven te kunnen genieten.

Ja je bent natuurlijk nooit 100% zeker dat het gaat werken, maar dat is een risico dat ik graag neem.
Omdat ik zoveel meer spaargeld heb wordt er ook sowieso een contract opgesteld dat ieder terug krijgt wat hij/zij geïnvesteerd heeft. Dat vonden wij samen ook het eerlijkst. We gaan er natuurlijk wel vanuit dat het goed verloopt maar je weet nooit in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Je woont in België en hebt 100k eigen inbreng beschikbaar voor een woning.

Koop lekker een vrijstaand huis voor 400k. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BFmango schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:44:
Je woont in België en hebt 100k eigen inbreng beschikbaar voor een woning.

Koop lekker een vrijstaand huis voor 400k. Probleem opgelost.
Dan heb je een lening van €1500 / maand.

Onze bedoeling is om een huis te hebben waarbij we bijvoorbeeld nog op reis kunnen en andere dingen te kunnen doen zonder financieel te moeten tellen.
Wanneer er een kind zou komen en je moet gaan werken. Moet het kind naar de crash, hiervoor betaal je al snel €300 tot €500 per maand voor. Dan zit je al aan 2000 euro / maand. En heb je nog niks om te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Anoniem: 483913
Als je een huis huurt krijg je daar en dak boven je hoofd voor, een toilet, een douche, een keuken. Iets wat een dakloze allemaal niet heeft. Ik ben het met je eens dat als je ergens 50 jaar huurt, je daar weg gaat, dat je geen vetpot hebt alsof het een koopwoning is.

Op kot samengewoond hebben is dan iets wat ook huur is natuurlijk. Maar ik geef je gelijk dat kopen als je toch al samengewoond hebt beter is dan huren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Onze bedoeling is om een huis te hebben waarbij we bijvoorbeeld nog op reis kunnen en andere dingen te kunnen doen zonder financieel te moeten tellen.
Maar moet 't gelijk zo'n duur huis zijn dan?
Het hangt natuurlijk helemaal van de regio af, maar het lijkt me dat je toch een heel eind moet komen als je een beetje realistisch kijkt. Als ik kijk op Funda dan zie ik vooral dure huizen omdat er zo'n belachelijke lap grond bijzit. Maar heb je echt 1000m2 perceel nodig?

Ik snap dat je geen 1500 euro per maand kwijt wilt zijn aan woonlasten, dat is gewoon heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
Koop een appartement dat je later snel kwijt geraakt.
Zoek iets instapklaar rond de 220-250k, dan betaal je net iets minder dan 1000€ per maand aan je lening.
Als je dan 3 slaapkamers hebt, dan kan je met 2 kinderen daar ook nog comfortabel wonen.

Ik zou ook alleen iets kopen als je bereid bent om daar minstens 7 jaar in te wonen, anders heb je te veel verlies met registratie, lening etc.

Nadien kan je zien hoe je spaarpot evolueert en overstappen naar een huis.
Je bent nog jong begrijp ik, ga niet overhaast te werk.

En huren is niet zo'n drama als jij het beschrijft. Zelfs als je een huis koopt blijf je met een pak kosten zitten die anders gedragen worden door de verhuurder. Laat het me zo stellen, in de 20 jaar dat ik in mijn woning zit, heb ik meer aan onderhoud herstellingen en renovatie uitgegeven dan dat ik mogelijk aan huur had betaald.
Volgende kostenpost is een nieuwe ketel: 5000€, daar huur je alweer een half jaar voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:59
WVB->PFSL ivm personal finance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar heb je echt 1000m2 perceel nodig?
We richten ons naar 200m2 - 250m2 bewoonbare oppervlakte.
De tuin moet niet super groot zijn, maar zou er toch later in willen voetballen met mijn kind(eren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Absoluut kopen.

Je hebt meer dan 1 ton eigen vermogen man! Ik moet helaas huren, omdat ik niet genoeg eigen vermogen had, en nu heb ik het gevoel een jaar lang gewoon geld te verbranden.

Een huis is een investering, en de hypotheekrente is belachelijk laag. Als huurder wordt je twee keer genaaid. Je mag én meer betalen per maand, én je houdt er niets aan over.

Zoek een leuk pand wat je nu kan betalen, en zet er als jij het ontgroeid bent ook wat huurders in (als dit mag). Gewoon een leuk passief inkomen heb je dan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:38
Naar mijn mening is je eigen vermogen op dit moment de grootste reden om zo snel mogelijk een huis te kopen. (Op je vermogen lever je nu zelfs in door vermogensbelasting en waardevermindering van het geld).
Rente is laag, dus ik zou meteen voor een goed huis gaan. Daar is een hypotheek van ongeveer 2 ton bij nodig. Genoeg woningen rond de 3 ton zijn in goede staat, groot genoeg en hebben genoeg tuin.
Je kunt de hypotheek versneld aflossen, bijvoorbeeld binnen 20 jaar. Met jullie salaris (wat nog zal groeien?) kun je dan makkelijk rondkomen en vrij luxe leven. Dan binnen twintig jaar is het huis van dik 3 ton van jullie, geen hypotheek meer en daarna kun je met gemak doorsparen naar een droomhuis, heel vroeg pensioen, wereldreis, enz.

Elke andere optie is trager, meer werk, minder efficiënt en houdt in dat je vaker gaat verhuizen. Alleen naar andere opties kijken als je graag wil klussen of je eigen vermogen anders wil investeren, zou ik zeggen.
Je zegt trouwens dat in de familie wel klussers zitten, maar daar zou ik niet aan beginnen. Je hebt dan geen keuze meer (in kwaliteit/tijdsplanning), kost alsnog geld en er is kans op problemen in de familie. Gezien je financiële situatie ook wel wat overdreven om 'goedkope' krachten te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:21:
[...]

De tuin moet niet super groot zijn, maar zou er toch later in willen voetballen met mijn kind(eren).
Dat is een best flink huis (voor Nederlandse begrippen in ieder geval). Dat ga je hier in NL alleen voor elkaar krijgen in uithoeken waar niemand wil wonen voor een schappelijk bedrag. Als dat in BE net zo is, dan zul je idd richting de 1500 euro gaan aan woonlasten. Maar dan heb je ook een gigantisch huis daarvoor terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 21:38
Als ik al je punten op een rijtje zet, zou ik gewoon die paar maanden nog wachten.
- Je vriendin heeft na haar studie al een zekerheid op een baan.
- Jullie hebben een mooie som aan spaargeld.

Wanneer jullie besluiten om eerst een appartement te kopen, zitten daar toch wel wat nadelen c.q. risico's aan vast:
- In die paar jaar die jullie in het appartement gaan wonen, ga je waarschijnlijk meer geld erin stoppen dan jullie lief is.
- Je weet nooit hoe makkelijk je het appartement kwijt komt, voor hetzelfde geld blijven jullie er mee in jullie maag zitten.
- Nu ken ik de regels niet in België, maar in NL betaal je ongeveer 10% meer bovenop de aankoopwaarde van het appartement (o.a. overdrachtsbelasting).
- Het verkopen van het appartement gaat ook werd geld kosten, zoals makelaarskosten, advertentiekosten etc.

Daarnaast zit je nog met allerlei praktische zaken:
- Inboedel je voor het appartement koopt, blijkt toch niet in het huis te passen.
- Twee keer het gedoe van verhuizen. Daarbij moet je tussendoor misschien weer bij je (schoon)ouders gaan wonen omdat het appartement al verkocht is maar nog niet in het huis kunnen.
- Wanneer jullie het appartement kopen, blijven jullie misschien wel langer daar wonen dan de bedoeling is. Zonder dat jullie je daar eigenlijk echt thuis voelen.

Weeg de voordelen en de nadelen eens tegen elkaar af, is het dan nog waard om niet die paar maanden langer te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik zou gewoon opteren eerst een tijdje te huren ...
Je hebt dan een gezamelijk huishouden en bent zeer flexibel in de tijd dat je een vaste baan zoekt (en hebt dus ook geen grote problemen als je een baan kunt accepteren waarvoor je qua locatie nu niet erg gunstig zou wonen.

OP het moment dat je gewoon een stabiele situatie hebt, dus een vaste baan en duidelijke toekomstplannen, ook je vriendin afgestudeerd en iig de eerste werkervaring (waarbij ik het zelf af te raden vind om na het afstuderen gewoon eerst wat werkervaring op te doen, mijn idee is dat de vrouwen die eerst erg lang gestudeerd hebben en dan eigenlijk vrijwel direkt na dat studeren 'aan kinderen beginnen' vervolgens in een carriere en soms ook persoonlijk gat vallen.

Ja, huren is vaak vergeleken met kopen iets duurder, maar bied je veel meer flexibiliteit en is juist ook erg geschikt als je situatie nog makkelijk enorm kan veranderen.

Als je zelf ook ervoor kiest te kopen op de 'langere termijn' en dan heel bewust iets te willen kopen dat gelijk al voldoet aan allerhande langetermijns toekomstplanen (kinderen, gezin opbouwen en grote tuin) lijkt het me erg aan te raden om eerst te wachten totat je situatie wat 'stabieler' geworden is..
Juist dan heeft huren ook een aantal grote voordelen en weinig risico.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Huizen waar wat aan moet gebeuren zijn relatief goedkoop, omdat verbouwingskosten niet goed mee te financieren zijn. Jij hebt het geld. Dat laatste speelt voor jou dus niet, dus is het misschien juist interessant een opknapper te kiezen.

Niet dat je zelf jarenlang moet gaan klussen. Je kunt het gewoon laten doen voordat je intrekt. Jarenlang klussen is soms wat slecht voor een relatie en je moet er sowieso ook maar zin in hebben. Belangrijk punt is wel om te bekijken of de woning wat betreft isolatie op een modern niveau te krijgen is zonder dat het extreem duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang er geen onzekerheid is over werklocaties zou ik gewoon kopen. Uiteraard zorgen dat het financieel gezien goed op papier staat, maar nu nog gaan huren als je al zo'n tijd samen bent, inclusief semi-samenwonen, zou ik niet doen. Vooral ook omdat je een hoop geld hebt.
Ik had ook een behoorlijk spaarpotje, en als ik realistische vergelijking maakte tussen huren en kopen, dan kostte het me minder dan 2 jaar om kopen goedkoper te laten zijn (geen waardestijging meegenomen, wel vanuitgaande dat spaargeld op een spaarrekening zou blijven, en geen beleggingen oid).
Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Wanneer er een kind zou komen en je moet gaan werken. Moet het kind naar de crash, hiervoor betaal je al snel €300 tot €500 per maand voor. Dan zit je al aan 2000 euro / maand. En heb je nog niks om te eten.
Nu ben ik (net als de meeste hier waarschijnlijk), niet precies op de hoogte van de Belgische situatie. Maar waarom zou je wachten tot je vriendin is afgestudeerd? Niet dat dat me nou zo'n groot probleem lijkt overigens, je kan nu al rustig wat gaan zoeken. Maar ik kom maar op twee redenen uit: Of het is om de vaste lasten nog wat uit te stellen (lijkt me wel meevallen), of omdat je inkomen van je vriendin nodig hebt om een voldoende hoge hypotheek te kunnen krijgen.
Maar in dat tweede geval kom je dus weer uit op hoge maandlasten.

Oftewel kom je niet aan genoeg hypotheek samen met je spaargeld als jij nu een maximale hypotheek neemt op jouw salaris, zodat als je vriendin gaat werken het probleemloos lukt om rond te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:52:

We hebben wel al flink wat geld gespaard. Ik start met een +-110 000 euro en heb een goede betaalde job.Zij start met een +-10 000 euro en zal ook een heel goed betaalde job hebben. We schatten dat we samen een inkomen gaan hebben van 4000 euro netto.
Het is niet dat we een kasteel willen maar we zouden graag een moderne woning willen met wat tuin aan en toch nog comfortabel kunnen leven zoals eens op skivakantie gaan of uit eten gaan. Met ook kinderen & trouwen ^) in de toekomst . (Wat ook een allemaal veel geld kost.)

...
Trouwen hoeft niet veel te kosten hoor. Wij zijn getrouwd voor nog geen 500 gulden. En dat is inclusief de ringen ...

Ik zou eerst even huren. Kijken of jullie het samen wel uithouden zo met zijn tweetjes . :P
Als je vriendin dan ook een baan heeft kunnen jullie een grotere hypotheek krijgen en meteen gaan voor jullie droomhuis.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 19:18
Kopen is altijd beter dan huren, ookal is dit voor een korte periode. Een koophuis los je af, en met huren kost het alleen maar geld. Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie in België precies is, maar ik betaal €500 p/maand voor de Hypotheek. Vrienden van mij betalen gauw €700 voor alleen de huur... En elke maand is een deel huis van mij, met huren heb je dat niet.

Maar 9 maanden afgestudeerd, en €110.000 op je rekening... Is het niet een typo? Want vind dat wel een ronduit belachelijk bedrag voor iemand die 9 maanden is afgestudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ook ik als nuchtere "Hollander" zou aanraden om eerst even te gaan huren. Samen op kot of inwonen is toch net andere koek dan zelfstandig samenwonen.

Daarnaast is kopen niet altijd goedkoper dan huren, zeker voor een kortere periode. Denk aan kosten koper en waardeschommelingen. Met een beetje pech sta je ineens 30k onder water. Ook is opzeggen van huur veel minder kopzorgen dan de verkoop van een appartement of huis.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:16:
Laat het me zo stellen, in de 20 jaar dat ik in mijn woning zit, heb ik meer aan onderhoud herstellingen en renovatie uitgegeven dan dat ik mogelijk aan huur had betaald.
Dan nog is kopen ook voor jou uiteindelijk voordeliger geweest, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 19:18
HarmoniousVibe schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:42:
Daarnaast is kopen niet altijd goedkoper dan huren, zeker voor een kortere periode. Denk aan kosten koper en waardeschommelingen. Met een beetje pech sta je ineens 30k onder water. Ook is opzeggen van huur veel minder kopzorgen dan de verkoop van een appartement of huis.
Ligt er echt aan wat je als huis wilt.
Kosten koper zijn een paar procentjes van de vraagprijs.
En je kan het ook andersom hebben. 2 jaar geleden een appartement gekocht, en die is nu €30.000 meer waard. En een gedeelte afgelost. Als ik nu zou verkopen, heb ik ineens €50.000 extra spaargeld.
Als ik had gehuurd en nu zou opzeggen had ik €0 extra spaargeld. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ik zeg toch ook niet dat huren altijd goedkoper is dan kopen? Jij brengt degene die met zo'n boude stelling op de proppen komt. Ik geef enkel aan dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-03-2018 16:04 . Reden: "Niet" vergeten :| ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:21:
[...]

200 - 250 m2 grond? Of 200 - 250 m2 'huis'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
G-Fox1990 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:37:
Maar 9 maanden afgestudeerd, en €110.000 op je rekening... Is het niet een typo? Want vind dat wel een ronduit belachelijk bedrag voor iemand die 9 maanden is afgestudeerd.
Het geld komt niet enkel uit die 9 maanden hoor. Ik heb altijd veel gewerkt tijdens mijn studiejaren. Al vanaf mijn 15 jaar gebruikte ik al mijn toegelaten vakantiedagen om te werken.
Mijn ouders hebben ook het geld dat ik kreeg voor bijvoorbeeld verjaardagen, kerstmis, etc. altijd op een aparte rekening voor me gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:56:
[...]

200 - 250 m2 grond? Of 200 - 250 m2 'huis'?
Bewoonbare oppervlakte. Dus de ruimte binnen het huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Bewoonbare oppervlakte. Dus de ruimte binnen het huis. :)
Dat is niet weinig. ;)
En hoeveel grond / perceel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:06:
[...]

Dat is niet weinig. ;)
En hoeveel grond / perceel?
In totaal willen we wel minsten 700m2 of 7 are. Meer mag maar hoeft niet persé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:48:
[...]

Dan nog is kopen ook voor jou uiteindelijk voordeliger geweest, toch?
Ik heb er geen spijt van, vooral omdat ik een stuk peace of mind wil. Geen zin om regelmatig te verhuizen of tegen een lelijke keuken aan te kijken die je niet mag of kan vervangen.

Maar puur financieel bekeken ben ik er zeker van dat je beter een huis kan huren dan kopen. Zeker als je koopprijs boven de 450k zit, dan is huren meestal goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:12:
Maar puur financieel bekeken ben ik er zeker van dat je beter een huis kan huren dan kopen. Zeker als je koopprijs boven de 450k zit, dan is huren meestal goedkoper.
Waarom denk je dat?
De verhuurder legt toch geen geld bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 18:10
Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:07:
[...]

In totaal willen we wel minsten 700m2 of 7 are. Meer mag maar hoeft niet persé.
250m2 woonoppervlak en 700m2 kavel .... het is maar goed dat je in België woont (en hopelijk ergens op t platteland), dat ga je in NL (dus op plekken waar je wél wilt wonen) niet zomaar redden voor onder de 1500/mnd aan hypotheeklasten _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Ik ken de huizenprijzen in BE niet maar kun je met 120K aan spaargeld niet een appartement kopen van +1 100K om zelf eerst even in te wonen om die daarna te verhuren? Dan kun je zodra vriendin een baan heeft een groot huis kopen waarvan een significant deel van de hypotheek door je huurder wordt betaald.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wederom een .nl-er (die verbaasd is over de hoeveelheid ruimte in .be), maar hier is kopen voor 1 jaar totaal zonde, zelfs al stijgt de markt de pan uit. Voor een basis-appartementje ben je rustig 10k kwijt aan kosten koper (overdrachtsbelasting 2%, hypotheek geregeld krijgen, notariskosten, etc), en daar komen dan de verbouwkosten nog bij. Een deel hiervan win je terug bij het verhuizen, maar de verf ga je niet meenemen.

Een opknappand moet je net leuk vinden, als je met een hamer in je hand geboren bent, prima, maar als je na 40+ uur werken terugkomt in een puinzooi waarbij je ook nog even de badkamer moet opknappen is dat een hele grote stressfactor. Er zijn voldoende relaties gebroken doordat (meestal) de man zei "dat knap ik nog wel op", en het daarna jaren duurde voordat er warm water uit de douche kwam (overdreven? Ja, maar helaas soms realiteit).

Het beste advies is denk ik nog even maximaal sparen nu, en blijven hangen waar je zit, om daarna in 1x een goed huis te kopen, op dubbel inkomen. Dan los je af wat je kunt, zodat je als het goed is (!) voordat er kinderen komen een redelijke loan to value overhoudt, en je aflossing omlaag gaat. Meestal kun je hier tot 10 of 20% extra aflossen per jaar, dat doet wonderen voor je maandbedrag ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kopen voor korte termijn (paar jaar) is puur speculeren op de huizenmarkt. Je hoopt dat de huizenprijzen stijgen maar zal bij gelijkblijvende of dalende prijzen altijd verlies maken vergeleken met huren. Koop dus enkel als je verwacht er langere tijd te gaan wonen.

Kan je nu dus wat vinden dat volledig naar wens is zie ik geen reden om het niet te kopen. Echter als je nu niet iets vind dat volledig naar wens is (of volledig naar wens te maken is) zou ik rustig verder kijken en ondertussen thuis blijven wonen en nog meer sparen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Wij hebben het wel zo gedaan en het was de beste investering dat we ooit deden.

Kochten zo rond 2007-2008 een nieuwbouw appartement à 180.000 euro, mooi, ruim, gelijkvloers, 2 badkamers, tuintje, terrasje... sowieso met de bedoeling om later te verkopen dus het was wel met dit in gedachten dat we gelijkvloers kochten, dat is nl. even interessant voor een jong "beginnend" koppel als voor oudere mensen die moeilijker te been zijn.

In 2015 hebben we datzelfde appartement verkocht voor 250.000 euro en hadden we er meer tijd en moeite in gestoken was 270.000 euro niet onhaalbaar geweest, dus ja, het was een goeie investering.

Met 70.000 euro winst hadden we meteen wat extra middelen om in onze bouw te investeren.

Kantnota: dit was in BE in een periode dat de rente op vastgoed heel erg voordelig was.

Op het platteland in een (toen) nieuwe woonverkaveling die heel populair was en nog steeds is, waar je én rustig lands in een mooie groene buurt woont én dichtbij alles (bakker, slager, bank, meerdere supermarkten,...) Ligging is heel belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 26-03-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FreezeXJ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:27:
Wederom een .nl-er (die verbaasd is over de hoeveelheid ruimte in .be), maar hier is kopen voor 1 jaar totaal zonde, zelfs al stijgt de markt de pan uit. Voor een basis-appartementje ben je rustig 10k kwijt aan kosten koper (overdrachtsbelasting 2%, hypotheek geregeld krijgen, notariskosten, etc), en daar komen dan de verbouwkosten nog bij. Een deel hiervan win je terug bij het verhuizen, maar de verf ga je niet meenemen.
De echte kosten koper komen uit op zo'n €7000-€8000 voor een woning van €200k. Als het duurder wordt kom je wel aan de €10k, maar dat noem ik geen basisappartement meer (nou ja, in Amsterdam misschien wel).

Dan hangt het ervan af wat je nog eraan moet doen. Bij mijn koop appartement viel het mee, al was dat ook één van de dingen waar ik het op uit had gezocht. Even los van de hele inrichting, wat altijd moet, kostte het een pot verf voor één muur die het wel echt nodig had, en voor een paar honderd Euro aan laminaat voor slaapkamers.

Soms ben je wel meer kwijt inderdaad, maar mijn probleem met huren, waar ik ook serieus naar had gekeken, daar was dat net zo goed het geval. Die waren eigenlijk allemaal zonder uitzondering dat alle muren verf nodig hadden. Of zonder vloer, of een vloer in zo'n staat dat enige optie is ook de complete vloer te vervangen (en dat waren allemaal appartementen van rond de €900 per maand). En dan krijg je natuurlijk iets van laminaat of vinyl, terwijl ik nu een veel mooiere tegelvloer heb.
Was dat het dan? Helaas niet. Want bij het merendeel bestond de keuken uit wat kastjes, een oven en een kookplaat. Dus geen koelkast, geen vaatwasser, geen magnetron. Natuurlijk kan je die allemaal van marktplaats kopen voor een paar tientjes. Maar als ik iets vergelijkbaars zou willen met wat ik nu heb, zou ik heel veel meer geld kwijt zijn.

Ik wil echt niet zeggen dat huren altijd een verkeerde keuze is. En kopen voor 1 jaar zou ik inderdaad ook niet doen. Maar ik zou ook serieus mezelf afvragen of je wil huren voor één jaar. Ja, als je geen keuze hebt. Maar je bent dan dus ook veel éénmalige kosten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Tsurany schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:35:
Kopen voor korte termijn (paar jaar) is puur speculeren op de huizenmarkt. Je hoopt dat de huizenprijzen stijgen maar zal bij gelijkblijvende of dalende prijzen altijd verlies maken vergeleken met huren. Koop dus enkel als je verwacht er langere tijd te gaan wonen.
Dit valt wel mee. Als je nu een klein huis koopt en omdat de markt instort verkoop je het met 10% verlies dan zal een groot huis ook in 10% gezakt zijn.

Stel kijkt nu naar een kleine woning van 100K en een grote woning van 300K. Je koopt nu de kleine woning voor 100K en de markt zakt met 20% in. Je verkoopt je woning met 10K verlies, maar je nieuwe woning is door de marktverzakking ook 10% goedkoper en is dus 30K goedkoper geworden dan nu.
Uiteindelijk ben je dan 280K kwijt voor je grote woning.

Stel je hebt je kleine woning gekocht dan betaal je rente en hypotheekaflossing. Aan rente (2.5%) betaal je in 3 jaar 15K. De aflossing laat ik buiten beschouwing, dat is immers enkel schuiven met geld, ipv geld betalen.
Stel, het kopen van een woning kost 10K per keer aan overheaskosten.

Scenario 1: je koopt nu een flat van 100K en over 3 jaar een woning van 300K De markt is 10% gezakt in 3 jaren tijd.
Je bent in totaal dan 315K kwijt (aankoop&verkoop kleine woning, aankoop grote woning, overheadkosten en rente)

Scenario 2: je koopt nu een flat van 100K en over 3 jaar een woning van 300K De markt is 10% gestegen in 3 jaren tijd.
Je betaalt dan 355K voor hetzelfde aan totale kosten in 3 jaren tijd. (je koopt voor 100K, verkoopt voor 110K, koopt voor 330K, je hebt 2x10K aan overheadkosten en 15K aan rente over de kleine woning)

Scenario 3: Nu huren voor 800 euro per maand, en over 3 jaren kopen voor 300K:
Dit kost je totaal 339K bij gelijkblijvende huizenmarkt; 309K als de markt 10% is gezakt en 369K als de markt is gestegen.

Dus totale woonkosten voor 3 jaren, inc aangaan hypotheek:
315K Flat kopen daarna huis kopen bij ingezakte huizenmarkt
339K eerst huren dan kopen bij gezakte huizenmarkt
355K flat kopen daarna huis kopen bij gestegen huizenmarkt
369K eerst huren dan kopen bij gestegen huizenmarkt

Ongeacht wat de markt doet (stijgen of zakken), kopen blijft voordeliger dan huren. En als je nu een flat koopt dan is het beter dat over 3 jaar de markt ingezakt is, dan is je grote woning goedkoper :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:17
@Anoniem: 483913 Je bent helemaal niet duidelijk. Aan de ene kant wil je 200 tot 250m2 woonoppervlakte op 700m2 grond, aan de andere kant twijfel je over een appartement én je bent niet bereid €1500,- per maand aan woonlasten te betalen ondanks dat jullie inkomen daar ruim voldoende voor is.

Mijn gevoel is dat je nu probeert voor een dubbeltje op de eerste rang te komen. Je wilt een (naar NL begrippen) bizar groot huis voor een starter (met dat oppervlakte praat je écht niet meer over een "middelgrootte woning met een tuintje"), maar je wilt er niet voor betalen (alhoewel ik de huizenmarkt in BE niet ken). De gouden driehoek van afweging bij het kopen van een huis is prijs vs locatie vs ruimte. Doorgaans moet je met een beperkt budget of een beperking wat je uit wilt geven op minimaal een van die drie concessies doen. Heb je écht duidelijk wat je wilt op welke plek? Dan accepteer je wat je daarvoor moet betalen of je stelt je eisen bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donleone83 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:58:
@Anoniem: 483913 Je bent helemaal niet duidelijk. Aan de ene kant wil je 200 tot 250m2 woonoppervlakte op 700m2 grond, aan de andere kant twijfel je over een appartement én je bent niet bereid €1500,- per maand aan woonlasten te betalen ondanks dat jullie inkomen daar ruim voldoende voor is.

Mijn gevoel is dat je nu probeert voor een dubbeltje op de eerste rang te komen. Je wilt een (naar NL begrippen) bizar groot huis voor een starter (met dat oppervlakte praat je écht niet meer over een "middelgrootte woning met een tuintje"), maar je wilt er niet voor betalen (alhoewel ik de huizenmarkt in BE niet ken). De gouden driehoek van afweging bij het kopen van een huis is prijs vs locatie vs ruimte. Doorgaans moet je met een beperkt budget of een beperking wat je uit wilt geven op minimaal een van die drie concessies doen. Heb je écht duidelijk wat je wilt op welke plek? Dan accepteer je wat je daarvoor moet betalen of je stelt je eisen bij :)
Nu iedereen zijn definitie voor klein / middelgroot / groot is een beetje anders. Maar in België is 200m2 bewoonbare oppervlakte en een grond van in totaal 700m2 niet overdreven. Zeker niet in de regio waar wij afkomstig van zijn. (Platteland)
Ik weet en ben er me ook van bewust dat de mens compacter moet gaan leven. Maar het is hier in België nog geen verplichting om compact te leven.

700m2 is best oke voor een starter maar zeker niet overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:57

DropjesLover

Dit dus ->

Een starterswoning met tuintje, zonder of met jonge kinderen, is (in NL) doorgaans 100 - 130 m2 woonoppervlak.

Een starterswoning is een starterswoning, nog niet het eindpaleis van 150 - 200 m2 met 500+m2 tuin. Wat zodra de kinderen het huis uit zijn ook weer erg groot/leeg en duur (verwarming, onderhoud) is voor 2 personen.

Ik zou zeker adviseren om een paar jaar een leuk, ruim appartement te kopen of te huren van 80-120m2 en eens te kijken hoe het gaat. Jullie zijn geen student meer en samen wonen is toch echt anders dan wanneer je bij ouders inwoont of gescheiden woont, plus je levens en interesses veranderen nu best fors.

Koop heb je er (in NL) binnen een paar jaar al uit, huur geeft wat meer flexibiliteit mocht bijv. je vriendin ergens anders een baan vinden. Men blijft doorgaans bij de eerste baan maar ~3 jaar.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:57

DropjesLover

Dit dus ->

Theo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:58:
[...]

Dit valt wel mee. Als je nu een klein huis koopt en omdat de markt instort verkoop je het met 10% verlies dan zal een groot huis ook in 10% gezakt zijn.

Stel kijkt nu naar een kleine woning van 100K en een grote woning van 300K. Je koopt nu de kleine woning voor 100K en de markt zakt met 20% in. Je verkoopt je woning met 10K verlies, maar je nieuwe woning is door de marktverzakking ook 10% goedkoper en is dus 30K goedkoper geworden dan nu.
Uiteindelijk ben je dan 280K kwijt voor je grote woning.

Stel je hebt je kleine woning gekocht dan betaal je rente en hypotheekaflossing. Aan rente (2.5%) betaal je in 3 jaar 15K. De aflossing laat ik buiten beschouwing, dat is immers enkel schuiven met geld, ipv geld betalen.
Stel, het kopen van een woning kost 10K per keer aan overheaskosten.

Scenario 1: je koopt nu een flat van 100K en over 3 jaar een woning van 300K De markt is 10% gezakt in 3 jaren tijd.
Je bent in totaal dan 315K kwijt (aankoop&verkoop kleine woning, aankoop grote woning, overheadkosten en rente)

Scenario 2: je koopt nu een flat van 100K en over 3 jaar een woning van 300K De markt is 10% gestegen in 3 jaren tijd.
Je betaalt dan 355K voor hetzelfde aan totale kosten in 3 jaren tijd. (je koopt voor 100K, verkoopt voor 110K, koopt voor 330K, je hebt 2x10K aan overheadkosten en 15K aan rente over de kleine woning)

Scenario 3: Nu huren voor 800 euro per maand, en over 3 jaren kopen voor 300K:
Dit kost je totaal 339K bij gelijkblijvende huizenmarkt; 309K als de markt 10% is gezakt en 369K als de markt is gestegen.

Dus totale woonkosten voor 3 jaren, inc aangaan hypotheek:
315K Flat kopen daarna huis kopen bij ingezakte huizenmarkt
339K eerst huren dan kopen bij gezakte huizenmarkt
355K flat kopen daarna huis kopen bij gestegen huizenmarkt
369K eerst huren dan kopen bij gestegen huizenmarkt

Ongeacht wat de markt doet (stijgen of zakken), kopen blijft voordeliger dan huren. En als je nu een flat koopt dan is het beter dat over 3 jaar de markt ingezakt is, dan is je grote woning goedkoper :)
Kleine woningen zakken fors minder (procentueel) dan grote woningen, omdat daar altijd vraag naar zal blijven. Daarnaast is een eventuele restschuld ook natuurlijk in absolute waarde een stuk lager.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
Heb je al bedacht wat je maximaal aan maandlasten kwijt wil zijn aan je woning? Dat kan je dan omrekenen naar een maximale hypotheek. Rekenvoorbeeld: je wil max 1000€ woonlasten. Dus zeg een netto hypotheek van ca. 750€. Daar zou je - schat ik - ca. 175.000 euro aan hypotheek voor kunnen krijgen, wat past bij een salaris van ongeveer 3500-4000 euro bruto. Beetje afhankelijk van de rente en wetgeving.

Wil je een iets duurder huis of moet je veel verbouwen, kan je dit doen met je spaargeld. Zo hou je je maandelijkse lasten beperkt.

Daarnaast: ik zou direct gaan voor koophuis waar je langere tijd in kan wonen. Dus als dat niet op één salaris kan; nog even afwachten dus. Als investering kopen is m.i. nu te risico-vol, met de hoge huizenprijzen. Jullie hebben blijkbaar al een tijdje een relatie en al samengewoond. Het ergste wat kan gebeuren is dat je over een paar jaar een andere woning moet zoeken (maar dat is ook als je samen huurt).

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Theo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:58:

Je maakt het veel te ingewikkeld door het tweede huis in de vergelijking mee te nemen. Dat tweede huis is volstrekt irrelevant en kan je uit de vergelijking weg laten.

Daarnaast maak je de vergelijking extra scheef door een appartement van 100k te vergelijken met een huur van 800 euro per maand. Dan zijn dat absoluut geen vergelijkbare huizen aangezien je voor 800 euro huur veel meer huis krijgt dan voor 100k euro.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dirickteur schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:30:
Heb je al bedacht wat je maximaal aan maandlasten kwijt wil zijn aan je woning? Dat kan je dan omrekenen naar een maximale hypotheek. Rekenvoorbeeld: je wil max 1000€ woonlasten. Dus zeg een netto hypotheek van ca. 750€. Daar zou je - schat ik - ca. 175.000 euro aan hypotheek voor kunnen krijgen, wat past bij een salaris van ongeveer 3500-4000 euro bruto. Beetje afhankelijk van de rente en wetgeving.
We willen een max. een afbetaling van 1200 euro / maand. Dat lijkt ons ook realistisch en haalbaar.
Als we voor een woning gaan, zouden we meteen ons vaste huis willen. Niet een starters woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Tsurany schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:31:
[...]

Je maakt het veel te ingewikkeld door het tweede huis in de vergelijking mee te nemen. Dat tweede huis is volstrekt irrelevant en kan je uit de vergelijking weg laten.

Daarnaast maak je de vergelijking extra scheef door een appartement van 100k te vergelijken met een huur van 800 euro per maand. Dan zijn dat absoluut geen vergelijkbare huizen aangezien je voor 800 euro huur veel meer huis krijgt dan voor 100k euro.
Alleen kost een huis van €100k je geen €800 per maand, maar rond de €400 (met HRA, ex. onderhoud).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Naar mijn idee is er momenteel geen reden om te kopen. Je weet nu al dat binnenkort je situatie gaat veranderen. Wacht gewoon nog even tot het moment daar is. Ondertussen spaar je lekker door, je krijgt nog meer ervaring in hoe het is om samen te wonen, allemaal positief. En als je beide die baan hebt koop je (deels met je spaargeld) dat fijne huis waar je vervolgens hopelijk lang samen van gaat genieten.

Laat je niet gek maken door dat "huren is weggegooid geld" wat je zo vaak hoort. Dat is hoofdzakelijk gebaseerd op een verwachting dat een huis altijd meer waard zal worden. En dat is helemaal niet altijd het geval. Het kan, maar kan ook best van niet. En dat ligt waarschijnlijk niet aan jou maar aan de beweging van de hele markt.

Dus mijn advies, koop een huis omdat je er zelf ook graag een tijd in wilt wonen. Dan maakt het niet uit of de markt hard stijgt of zelfs daalt - zolang je daar met plezier woont en niet verkoopt maakt dat allemaal niet uit. In tegenstelling tot een (te) klein huis wat je nu koopt en waar je binnen enkele jaren vanaf wilt. Dan kun je ook bedrogen uitkomen omdat je met verlies moet verkopen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Als je 110.000 euro kan sparen, dan moet 1500euro voor lasten toch ook geen issue zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Appartement gekocht in 2007, hypotheek van 147k....verkocht in 2016 voor 112k.

Had ik maar niet gedacht dat huren "weggegooid geld" is.

De markt kan elk moment wijzigen, staar je niet blind op succesverhalen!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:14:
[...]

Waarom denk je dat?
De verhuurder legt toch geen geld bij?
Er is amper aanbod, dat zegt ook wel iets hé.

Als je huurappartementen zoekt, dan is er (buiten Brussel) amoper iets boven de 1000€.
En dat lijkt me een correcte prijs voor een appartement van 300k aan een redelijk rendement voor de verhuurder.

Mijn vader woont in een appartement van ca 400k, en in dat gebouw zijn er een paar die verhuurd worden aan 1100€. Als verhuurder is dat toch geen goede zaak. Dat is een bruto rendement van amper 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:12:
Er is amper aanbod, dat zegt ook wel iets hé.
Aanbod van huurwoningen?
Mijn vader woont in een appartement van ca 400k, en in dat gebouw zijn er een paar die verhuurd worden aan 1100€. Als verhuurder is dat toch geen goede zaak. Dat is een bruto rendement van amper 3%.
Blijkbaar is er ook weinig vraag, maar dat is toch raar als huren zoveel minder zou kosten dan kopen?

[ Voor 208% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-03-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sniffels schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:50:
Als je 110.000 euro kan sparen, dan moet 1500euro voor lasten toch ook geen issue zijn?
Deze spaarpot heb ik opgebouwd op een termijn van 25 jaar dus als je dit omrekent is dit
een 4400 per jaar. Het is niet omdat ik goed gespaard heb in die periode dat 1500 euro voor mij 2 keer niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:17:
[...]

Deze spaarpot heb ik opgebouwd op een termijn van 25 jaar dus als je dit omrekent is dit
een 4400 per jaar. Het is niet omdat ik goed gespaard heb in die periode dat 1500 euro voor mij 2 keer niks is.
Bedenk wat je per maand wel wilt besteden. Bekijk dan even online tot de hoogte van de hypotheek die dan reeel is. Bedenk hoeveel van je spaargeld je wilt besteden.

Dan heb je in ieder geval een idee wat je budget voor een huis is en kun je dan krijgen wat je zou willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Olaf van der Spek schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Aanbod van huurwoningen?

[...]

Blijkbaar is er ook weinig vraag, maar dat is toch raar als huren zoveel minder zou kosten dan kopen?
In Begië zien de meeste mensen huren als weggegooid geld, dus mensen die een beetje geld hebben willen kopen (deze TS ook :) )
En dan geldt de redenering dat mensen liever 1200€ abetalen aan hun eigen huis dan dat ze huren voor 800€.

Het aanbod is blijkbaar gevolgd.

Uitzonderingen vind je vooral rond Brussel, daar vind je wel huurwoningen voor >2000e per maand, maar dan meestal aan expats. Ik kan je garanderen dat je als verhuurder een stevige kluif hebt aan die expat huurders. Een ingebouwde vaatwasser kan je om de 1-2 jaar vervangen, en bij het minste probleem moet je zorgen dat er direct een vakman staat, anders wordt de huur ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
En als je wil lenen, zeker eens bij Keytrade aanvragen. Je krijgt direct een goede interestvoet, dat heeft mijn zoon alvast gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Anoniem: 483913 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:17:
[...]

Vind het alsnog knap in de positieve zin. Tuurlijk spaar ik ook wel, maar gaanderweg gaat het toch op aan verbouwingen/auto/motor (grotere aankopen) waardoor er minimaal 5jaar sparen weer vanaf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zou een tijdje huren en paar jaar werken. Kun je rustig verder kijken en kopen wanneer het financieel wat beter haalbaar is.

Appartement zou ik alleen kopen als je op toplocatie zit wat je zonder moeite zo weer kwijt bent, anders kan t een blok aan je been zijn als je snel groter wilt gaan wonen bij komst van kleine oid.

Je moet ergens beginnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-02-2023
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:24:
[...]

In Begië zien de meeste mensen huren als weggegooid geld, dus mensen die een beetje geld hebben willen kopen (deze TS ook :) )
En dan geldt de redenering dat mensen liever 1200€ abetalen aan hun eigen huis dan dat ze huren voor 800€.

Het aanbod is blijkbaar gevolgd.

Uitzonderingen vind je vooral rond Brussel, daar vind je wel huurwoningen voor >2000e per maand, maar dan meestal aan expats. Ik kan je garanderen dat je als verhuurder een stevige kluif hebt aan die expat huurders. Een ingebouwde vaatwasser kan je om de 1-2 jaar vervangen, en bij het minste probleem moet je zorgen dat er direct een vakman staat, anders wordt de huur ingehouden.
Als de verschillen tussen BE en NL inderdaad dermate groot zijn dan adviseer ik TS om alle goedbedoelde adviezen hier in de wind te slaan en hetzelfde topic aan te maken op het lokale Belgische web sufferdje. Afweging huren/kopen is compleet anders dan in NL zo te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 14:19
Hier een beetje zelfde situatie als TS. Mijn vrouw en ik hebben een appartement gekocht in 2007 voor rond de 150k. Mijn vrouw had een spaarpot van 100k en ikzelf rond de 10k. Omdat we echter 50/50 wilden doen hebben we dan maar 130k geleend (zo'n 800€/maand). Eerste huis enzo, dus we wilden het goed doen. (ik had langer gestudeerd en begon net met werken).
Na 7 jaar verkocht, waarbij we zo'n 20k winst gemaakt hebben nadat we alle kosten afgetrokken hadden. Bovendien hadden we die 100k nog (intss getrouwd, dus nu was 50/50 van minder belang). Ook de lening was al voor een stukje afbetaald en nog een heel stuk gespaard, dus we konden beginnen zoeken naar een huis met een eigen budget van 200k.
Dat is dan uiteindelijk een nieuwbouw geworden van zo'n 450k waarbij we dus zo'n 250k hebben moeten lenen.
Nooit spijt van gehad.

Ook in BE trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Michielgb schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Als de verschillen tussen BE en NL inderdaad dermate groot zijn dan adviseer ik TS om alle goedbedoelde adviezen hier in de wind te slaan en hetzelfde topic aan te maken op het lokale Belgische web sufferdje. Afweging huren/kopen is compleet anders dan in NL zo te lezen.
In Nederland zien heel veel toch ook huren als weggegooid geld? De situatie met hoeveel LTV je kan lenen is wel anders in Belgie, maar daar heeft TS geen last van in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Het is eigenlijk niet heel relevant of het weggegooid geld is of niet. Genoeg redenen dat je niet kunt kopen of niet wilt. Of dat je eerst wilt kijken of je relatie wel goed gaat als je samen woont. En als starter is niks mis met huren. Zeker als ex student niet. Kun je beter even aan je carriere werken dat je goed/stabiel inkomen hebt en dan gezond een huis kopen. Dan zomaar lukraak een appartement kopen van 150k en die nooit verkocht krijgt als je groter wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:12

Just_I

What did you just say?

mddd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:54:
Laat je niet gek maken door dat "huren is weggegooid geld" wat je zo vaak hoort. Dat is hoofdzakelijk gebaseerd op een verwachting dat een huis altijd meer waard zal worden. En dat is helemaal niet altijd het geval. Het kan, maar kan ook best van niet. En dat ligt waarschijnlijk niet aan jou maar aan de beweging van de hele markt.
In mijn optiek is huren ‘weggegooid geld’ omdat het nooit van jou is, het is bruikleen. Een gekocht huis is een opbouwende kapitaal omdat je de hypotheek aflost en dus aan het einde van de rit wat over houd. Bij huren heb je dit niet, alles wat je betaald zie je niet meer terug.
Huren heeft wel andere voordelen, met name in onderhoud en lagere maandkosten (sociale huur).

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Aan anderkant kan je weer zeggen dat hypotheek rente, onderhoud, woz belasting, hypotheek advies, enz weggegooid geld is.

En als naast je huur mooi en goed kunt sparen dan bouw je op die manier weer iets mooi op.
Pagina: 1