Aardlek vliegt er regelmatig uit bij inschakelen. Oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bij ons vliegt er regelmatig de aardlek er regelmatig uit bij het inschakelen van apparatuur. Zetten we de aardlekschakelaar (meterkast 1) weer terug om dan werkt alles gewoon. Ook het opnieuw inschakelen van dezelfde apparatuur vliegt de aardlek er niet uit. Tegenwoordig gebeurd heb enkele keren per week. Wat is er grof aangesloten:

1 Aardlekschakelaar 30mA voor 3 groepen. Dus niet meerdere aardlekschakelaars.

Permanent aangesloten:
- 10 tal LED TL (geen randaarde)
- Diepvries (randaarde)
- Wasmachine (randaarde)
- 3 pc's (randaarde)
- 3 monitoren (randaarde)
- 1 laserprinter (randaarde)
- 4 inkjet printers (geen randaarde)
- allerlei elektrische apparaten zoals satelliet ontvanger, 2 raspbarry pi's, allemaal niet geaard

Niet permanent aangesloten (Werkbank):
- scheidingstrafo (blijft uit na inschakelen werkbank, apart in te schakelen)
- scheidingstrafo is reeds gemodificeerd om piekstroom te verminderen, heeft al gedeeltelijk geholpen. Is nu zelfs standaard losgekoppeld van de werkbank.
- 1 monitor (geen randaarde)
- allerlei elektrische apparaten zoals versterker, meetapparatuur, soldeerbout, etc allemaal niet geaard

Niet permanent aangesloten (Home cinema systeem deel 1):
- Stuk of 10 apparaten (Blu-ray spelers, mediaspelers, kabel ontvanger, etc, allemaal niet geaard)
Niet permanent aangesloten (Home cinema systeem deel 2):
- TV (geaard)
Niet permanent aangesloten (Home cinema systeem deel 3):
- Subwoofer (geaard)

Wanneer vliegt de aardlek er regelmatig uit:
1. Home cinema systeem deel 1 + 2 + 3 staan uit en werkbank wordt ingeschakeld.
2. Home cinema systeem deel 1 + 2 + 3 staan ingeschakeld en werkbank wordt ingeschakeld.
3. Werkbank staat uitgeschakeld en Home cinema systeem deel 1 + 2 + 3 worden ingeschakeld. Deze variant komt het minst voor.

Mijn home cinema systeem wordt gefaseerd ingeschakeld. Eerst deel 1, 200ms later deel 2, en 200ms later deel 3. Soms vliegt deze er bij deel 1 uit, soms deel 2 en soms deel 3. Dit heb ik zo opgelost omdat voorheen de aardlek er heel vaak uitvloog toen ik alles in 1x inschakelde. Echter vandaag de dag vliegt 19 van de 20x de aardlek er uit bij het inschakelen van de werkbank.

We zijn redelijk technisch onderlegd, maar hebben even geen idee hoe de oorzaak te vinden. Als alles eenmaal is ingeschakeld dan vliegt de aardlek er nooit uit. Dus een structurele lek is denk ik uitgesloten, anders zou de aardlek er direct weer uit moeten vliegen na het omhalen van de schakelaar. Alle randaarde is logischerwijs wel verbonden ook al staat het niet permanent aangesloten, alleen fase wordt geschakeld. Wel merk ik dat de verlichting even knippert (dipje) bij het inschakelen van de home cinema opstelling.

Om het allemaal nog complexer te maken:
Wij hebben 2 huisnummers en (dus ook) 2 meterkasten. Tussen deze 2 meterkasten is er onderling wel connectie tussen de randaarde. Denk aan iets simpels als: op meterkast 2 zit de netwerkapparatuur en het gehele huishouden. Middels een netwerkkabel (met shielding) zit deze aangesloten op een pc die op meterkast 1 zit, die dus weer aan randaarde aangesloten is. Bij de tweede meterkast hebben we nooit aardlek problemen ook al wordt daar apparatuur op vergelijkbare wijze ingeschakeld.

Waar hebben we al aan gedacht:
- defecte aardlek (te gevoelig).
- verder hebben we al veel geprobeerd rondom de werkbank, maar nog geen permanente oplossing.
- load verschuiven naar meterkast 2, zo hebben we alle netwerkapparatuur + enkele nassen en pc's al op meterkast 2 aangesloten.
- werkbank gemodificeerd zodat de scheidingstrafo niet standaard mee ingeschakeld wordt.
- opknippen van de inschakelpiek door de homecinema opstelling gefaseerd in te laten schakelen.

Iemand een idee hoe tot een oplossing te komen?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Lijkt op kortsluiting ergens. Toevallig een stopcontact in (een) buiten(ruimte)? Anders een voor een de stoppen eruit en aardlekschakelaar omschakelen. Klapt ie er uit, dan weet je dat er iets mis gaat met die bepaalde groep.

Edit: 30mA aardlekschakelaar kan niet. Aardlekschakelaar klapt er (bijna) altijd uit bij 16A dacht ik. Dat kun je bijna niet halen tenzij er ergens veel apparaten aanstaan of er kortsluiting is.

[ Voor 30% gewijzigd door SteveWoz op 25-03-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Hmmm... Of er lekt ergens stroom weg, of je aardlekschakelaar is defect, dat zijn zo'n beetje alle smaken die er zijn. Je kunt rigoreus doen en de groepenkast gelijk vernieuwen (neem dan meteen aardlekautomaten) of eens een losse, nieuwe aardlekschakelaar proberen.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
Geen idee of mijn situatie vergelijkbaar was maar ik had dit probleem ook steeds.

Alleen bij mij was het niet alleen bij inschakelen maar ook vaak bij uitschakelen.

Van alles geprobeerd, maar niks hielp. (Tot en met aarlekschakelaar vervangen).

Uieindelijk bleek het een stekkerdoos met surge protection te zijn die niet meer goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Electricien bellen?

Het issue ontstaat, gezien de lap tekst, pas op bepaalde momenten als "lekspanning" te hoog is geworden. Wat mij betreft; niet alles wat jij geaard vindt/denkt, is ook goed aangesloten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Overigens vind ik het frappant dat je verlichting dipt bij het aanschakelen van je home cinema! Heb je een 3000W versterker ofzo?

Dat je verlichting dipt bij het aanschakelen van de stofzuiger, ok, maar bij een tv? Nee, dat is niet oké.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
SteveWoz schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:32:
Lijkt op kortsluiting ergens. Toevallig een stopcontact in (een) buiten(ruimte)? Anders een voor een de stoppen eruit en aardlekschakelaar omschakelen. Klapt ie er uit, dan weet je dat er iets mis gaat met die bepaalde groep.

Edit: 30mA aardlekschakelaar kan niet. Aardlekschakelaar klapt er (bijna) altijd uit bij 16A dacht ik. Dat kun je bijna niet halen tenzij er ergens veel apparaten aanstaan of er kortsluiting is.
Je haalt hier wat zaken door elkaar. Is het dan wel handig om advies te geven in een topic over elektra-zaken?

Een groep/zekering/automaat klapt er uit bij overbelasting of sluiting, hier zie je thuis vaak een waarde van 16A (of ongeveer 4000W per groep).

Een aardlekschakelaar klapt er uit bij een lekstroom van, bijvoorbeeld, meer dan 30mA. Dit is absoluut iets anders dan kortsluiting of overbelasting van een groep.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
S0epkip schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:40:
[...]

Je haalt hier wat zaken door elkaar. Is het dan wel handig om advies te geven in een topic over elektra-zaken?

Een groep/zekering/automaat klapt er uit bij overbelasting of sluiting, hier zie je thuis vaak een waarde van 16A (of ongeveer 4000W per groep).

Een aardlekschakelaar klapt er uit bij een lekstroom van, bijvoorbeeld, meer dan 30mA. Dit is absoluut iets anders dan kortsluiting of overbelasting van een groep.
Elk advies kan bijdragen aan een oplossing, jouw dubbelpost helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58

thijsco19

KTM 990 SMT

De aardlek springt er dus alleen uit als er best een aantal apparaten worden ingeschakeld?
Lijkt mij dat verschillende apparaten een lichte lekstroom hebben maar bij elkaar toch teveel. (geen lekspanning ;) )

De hoeveelheid lekstroom kan behoorlijk worden gevarieerd door de capaciteit van de ingangsfilters van diverse apparaten.
quote: bron: https://www.meetwinkel.nl/pagina/89/Basisprincipes_Lekstroommetingen.html
Wanneer er veel apparaten op een circuit zijn aangesloten, is het effect cumulatief; dat wil zeg- gen dat de lekstroom hoger zal zijn en zelfs in de orde van milliampères zou kunnen liggen. Het uitbreiden van het aantal apparaten aan een door een aardlek- schakelaar beveiligd circuit, zou ertoe kunnen leiden dat de aard- lekschakelaar aanspreekt. En omdat de hoeveelheid lekstroom afhankelijk van de werking van de apparatuur varieert, kan de aardlekschakelaar onregelmatig aanspreken. Dergelijke intermitterende problemen kunnen lastig te onderzoeken zijn.
Met andere woorden, je hebt gewoon teveel apparaten op 1 aardlek :9.

Oplossing is dus een 2e aardlekschakelaar en alles verdelen.
Zit er tussen de boosdoeners een wat ouder apparaat waarvan de isolatie al versleten kan zijn? Hierdoor kan er ook teveel lekstroom gaan lopen.

Dracula had het er al over, een stekkerdoos met surge protection. Net even snel gekeken en die zouden inderdaad ook een bepaalde lekstroom kunnen genereren. Goed punt om naar te kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door thijsco19 op 25-03-2018 21:56 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Mogelijk zit de gouden tip ertussen. Te term Surge protection is gevallen en inderdaad daarvan heb ik er 2 in het systeem zitten. De stekkerdozen zijn relatief eenvoudig te vervangen door een variant zonder overspanningsbeveiliging, dus dat ga ik als eerste testen een dezer dagen.

De stekkerdozen met overspanningsbeveiliging heb ik er destijds tussen gezet wegens indirecte blikseminslag jaren geleden. Echter hadden we toen ook regelmatig last van dit probleem zonder deze dozen. Situatie toen is anders dan nu, dus wie weet.

Er zit nog een 3e stekkerdoos met overspanningsbeveiliging indirect in het systeem. De derde zit aangesloten op de tweede meterkast waar alle netwerkapparatuur op aangesloten zit. Die is middels shielded netwerkkabels weer aangesloten op apparatuur van meterkast 1. Zou het kunnen dat die lekstroom ook bij meterkast 1 op de aardlek "leunt"? Net zoals (realiseer ik mij nu) dat niet geaarde apparaten ook lekstroom naar massa kunnen hebben en dus indirect via bv de hdmi kabel alsnog aan de randaarde hangen. Of zeg ik nu iets dat niet waar is?
thijsco19 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:51:
Zit er tussen de boosdoeners een wat ouder apparaat waarvan de isolatie al versleten kan zijn? Hierdoor kan er ook teveel lekstroom gaan lopen.
Wat bedoel je met slecht isolatie? Dat de aarddraad te dicht bij de 2 andere aders ligt?

[ Voor 13% gewijzigd door Twazerty op 25-03-2018 23:00 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Isolatie, van inderdaad bijvoorbeeld de aders, kan uitdrogen / ouder worden, hierdoor word de weerstand lager en kan er meer lekstroom gaan lopen.
Ook een vochtig apparaat kan teveel lekstroom laten lopen.

Ik heb eens een apparaat gekeurd (nen3140 keuring voor me werkgever) waarbij de lekstroom te hoog was. Dat kwam doordat een interne trafo wat vochtig was. Door het op te laten drogen, en uiteraard te zorgen dat de trafo niet meer vochtig kan worden, is het opgelost.

(Staat overigens uitgelegd in de bron die ik bij de quote gaf)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1