Biertapinstallatie op 3de verdieping, fust begane grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben op zoek naar tips en ervaringen om een fust met bier te kunnen tappen op de derde verdieping (+/- 10 meter). Voor zover ik met eigen onderzoek heb ik kunnen vinden gebruikt men meestal het koolzuur om het bier uit een fust te krijgen en tevens om het te laten schuimen. Soms gebruikt men stikstofgas voor bieren die fijn moeten schuimen (Guinness). Nu spreekt men meestal over een tapdruk van ongeveer 0,1 bar per graad.

Echter, als ik het bier vanaf het fust 10 meter op wil voeren dan heb ik per meter nog eens 0,1 bar extra nodig? Kan ik dan gewoon de CO2 op bijvoorbeeld 3 bar instellen of ga ik problemen krijgen met teveel menging van de CO2 met het bier? Moet ik dan misschien een ander inert gas (helium?) in het fust pompen?

Een andere optie is om natuurlijk een mechanische pomp te gebruiken en het stikstof in de juiste verhouding te injecteren. Maar ook bij de pomp zal ik dan het fust moeten vullen met een inert gas omdat anders het bier snel zal verouderen / dood slaat.

De diameter van de leiding moet natuurljk zo klein mogelijk om zo weinig mogelijk bier te verspillen. Echter heb je bij een kleinere leiding natuurlijk ook weer een hogere druk nodig. Ik zat zelf te denken aan 6 tot 8 mm als uitgangspunt. Er komt ook een mogelijkheid om de leiding te spoelen met heet water (60 graden).

Denk ik te ingewikkeld of wat is wijsheid?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb geen sluitend antwoord maar volgens mij is het veeeeel efficienter als je een "klein reservoir" op je eigen etage weet te plaatsen. Hierdoor kan je dan op de bovenste etage met veel lagere druk werken en als dan je fust leeg is, heb je geen "schuim explosie" van 3 bar in je gezicht :) Ook kan je makkelijker het systeem schoonmaken, zeker als je "voor" en "na" het reservoir een afsluiter plaatst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

10mtr is geen probleem voor een gewone biertapinstallatie met koolzuur. Je moet je eerder druk maken over de temperatuur in de leidingen. Die loopt over die afstand snel op. Je zal dan ook iedere avond de leidingen moeten spoelen met water. En dat betekent dus iedere avond een x aantal ltr bier wegspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Als ik een leiding heb van 0,8 cm met een lengte van 10 meter zit er 0,700 L bier in de leiding. Bij 14mm ongeveer een liter. Dat is niet echt om heel erg zorgen van te maken? Ik denk dat je met elke tap wel de eerste 5 biertjes weg spoelt? (Ik zie vaak hele pitchers gaan?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je vergeet de lengte van de leiding in koeler. Naar wat ik zo lees is de lengte van die spiraal zo rond de 25mtr. Dan kom je dus grofweg uit op een meter of 37. Dat is dus iedere dag een ltr of 2,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
LauPro schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:27:
Als ik een leiding heb van 0,8 cm met een lengte van 10 meter zit er 0,700 L bier in de leiding. Bij 14mm ongeveer een liter. Dat is niet echt om heel erg zorgen van te maken? Ik denk dat je met elke tap wel de eerste 5 biertjes weg spoelt? (Ik zie vaak hele pitchers gaan?).
Het is lang geleden dat ik in de horeca rondliep, maar wij deden bij opstarten hoogstens één biertje door het riool
Alleen aftappen na een vat aanslaan is soms wat meer, maar dat is druk en hierdoor schuim tot er echt bier uitvloeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Normaal kan dat ook prima maar niet als je het door 10mtr. ongekoelde leiding laat gaan. Dat bederft gewoon.

Je zal je leidingen dan heel erg goed moeten gaan isoleren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
Fust omhoog tillen lijkt me de makkelijkste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

Reptile209

- gers -

Wij hadden twee 1000 liter tanks in een koecel in de kelder liggen, ook ongeveer 10m lager dan de taps. Voordeel daarbij was dat het bier (met koolzuur) in een kunststof zak zat (werd bij het vullen van de tank gewisseld). Tussen de tank en de zak werd met lucht voldoende druk gezet om het bier naar boven te krijgen. Leidingen waren volgens mij gekoeld en werden regelmatig door de tapwacht met rubberen balletjes gereinigd.

Heb je een contract met een vaste brouwerij? Vraag hen dan om er goede oplossing, zowel voor de kwaliteit van je bier als arbo-verantwoord en financieel haalbaar. Want fusten 3 etages omhoog sjouwen lijkt me inderdaad geen feest, hoewel misschien te doen met een steekwagen met trapwielen en 2 personen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36
Wat is doel van de tap in 1e instantie?

Is dit om elke avond lekker makkelijk een biertje of 2/3 te kunnen tappen, zonder elke week 3 kratten bier te moeten halen en de trap op sjouwen.

Of gaat het om een (semi-) serieuze installatie waar elke avond tientallen liters getapt gaan worden?

Als het puur eigen gebruik is zullen er genoeg "hobby-bob" oplossingen te bedenken zijn, maar zal het lekkerste pilsje toch gewoon uit de koelkast komen.

Als het voor het schenken aan gasten/horeca is mag het ook wat meer kosten en is het misschien het beste een bedrijf in de arm te nemen, vooral i.v.m. het oog op hygiene van de installatie.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:47:
Je vergeet de lengte van de leiding in koeler. Naar wat ik zo lees is de lengte van die spiraal zo rond de 25mtr. Dan kom je dus grofweg uit op een meter of 37. Dat is dus iedere dag een ltr of 2,5?
Ja maar die leiding is er ook al? Dus dan is er 33% meer bierverlies?
Anoniem: 93986 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:10:
Normaal kan dat ook prima maar niet als je het door 10mtr. ongekoelde leiding laat gaan. Dat bederft gewoon.
Je zal je leidingen dan heel erg goed moeten gaan isoleren.
CO2 laat het bier toch niet bederven? Er komt geen lucht bij?
kever678 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:14:
Fust omhoog tillen lijkt me de makkelijkste oplossing
Het is niet echt relax om 50 liter fusten omhoog te tillen, ik heb dat een paar gedaan en nee geen lift.

@Reptile209 Dit klinkt goed maar liefst werk ik met standaard fusten, en bier overladen in een ander vat lijkt mij lastig omdat er dan altijd lucht bij komt.

@MaD_co: Het is vooral voor vrijdagmiddag-borrels.

Het koelspiraal wil ik boven dus. Dus het bier ongekoeld door de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je doet net alsof het een luchtdicht systeem is maar dat is het natuurlijk niet. Of via de kraan of bij het aansluiten komt er altijd lucht bij het bier.
Ongekoeld bier in leidingen gaat altijd bederven. Een aangeslagen fust is ook maar een paar dagen houdbaar.

Persoonlijk zou ik gaan voor een fustkoeler model tap. 20 ltr fustjes erbij die je prima kan tillen en klaar. Minder derf, minder onderhoud, minder kosten.

Dit dus,

https://tapclean.nl/biertap/biertaps/biertap-koelkast/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 25-03-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het fust zal binnen 1-2 dagen leeg zijn, ik verwacht 1 per avond.

We willen geen zware dingen meer de trap op/af tillen (ook het afval...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:46
LauPro schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:56:
[...]
Ja maar die leiding is er ook al? Dus dan is er 33% meer bierverlies?
[...]
CO2 laat het bier toch niet bederven? Er komt geen lucht bij?
Die leiding is nooit steriel. Al het bier wat daarin terecht komt zal dus vroeg of laat bedreven. Als het gekoelde leidingen zijn zal dat wat langer zijn. Zo niet dan moet je ze echt iedere avond doorspoelen. Maar als je ze toch maar 1x per week gebruikt, zal dat geen punt zijn want dan moest je dat sowieso al doen.

Op zich zie ik niet zoveel problemen met je plan, behalve dat het gewoon heel veel bier gaat kosten (wat uit fust toch al erg duur is). Maar als dat niet zo'n punt is, gewoon doen. Misschien moet je af en toe naar beneden lopen om de druk bij te stellen maar dat lijkt me overkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

Reptile209

- gers -

Er bestaan trouwens ook kleinere fusten van 30 en misschien zelfs wel 10 20 liter. Dat is een stuk makkelijker te hanteren dan een grote!

[ Voor 20% gewijzigd door Reptile209 op 25-03-2018 23:17 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Als ik de leiding na het spoelen vul met CO2 dan kan er geen zuurstof in zitten toch? Alleen bij de koppeling iets maar dat lijkt mij met het spoelen van 2 tot 3 liter op te lossen?

Spoelen wil ik met 60 graden doen voor 10 minuten.

[ Voor 12% gewijzigd door LauPro op 25-03-2018 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LauPro schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:07:
Het fust zal binnen 1-2 dagen leeg zijn, ik verwacht 1 per avond.

We willen geen zware dingen meer de trap op/af tillen (ook het afval...).
Prima, als jij dus geen nadelen ziet verder dan moet je het zeker doen. Houd je rekening met het afhandelen van alle klachten als je leidingen niet goed schoon zijn?

De druk zou over die afstand geen probleem moeten zijn. Zeker geen kleine diameter leiding nemen! Dan krijg je hetzelfde effect als het dichtknijpen van een tuinslang. Liever een grotere diameter en meer druk. Gewoon koolzuur kan dat prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:21:
Prima, als jij dus geen nadelen ziet verder dan moet je het zeker doen. Houd je rekening met het afhandelen van alle klachten als je leidingen niet goed schoon zijn?
Als ik een food-grade leiding pak en die koel spoel en eventueel desinfecteer en dan weer afvul met inert gas dan kan er weinig vervuiling zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

LauPro schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:18:
Als ik de leiding na het spoelen vul met CO2 dan kan er geen zuurstof in zitten toch? Alleen bij de koppeling iets maar dat lijkt mij met het spoelen van 2 tot 3 liter op te lossen?

Spoelen wil ik met 60 graden doen voor 10 minuten.
Je laat niet blijken dat je er erg veel kaas van gegeten hebt, dus waarom laat je het niet gewoon reinigen door een professioneel bedrijf? Je kan zelf de interval een beetje uitstellen door iedere keer bij afsluiten water op de leiding te zetten, maar met dagelijks gebruik moet je al snel iedere anderhalve maand laten reinigen. En onderschat het niet hoeveel bier je kan vern**ken als je eenmaal een foute bacterie in je leiding hebt zitten, om nog maar niet van buikloop te spreken.

Die tien meter naar boven moet trouwens gewoon kunnen lukken met een standaard cilinder.

Edit, maar 10 meter plus overige meters is ongekoeld geen slim plan, met name in de zomer kans op lauw bier. En als je het laat reinigen door een pro dan doen ze er vaak ook een stukje onderhoud bij, je slangen, klemmen, rubbers, koppelingen, tapkraan.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippocampus op 26-03-2018 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31
zoek een biertje in keykeg ! Zijn fusten van kunststof , wegen echt veel en veel minder ! Ideetje ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Hippocampus schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:38:
[...]

Je laat niet blijken dat je er erg veel kaas van gegeten hebt, dus waarom laat je het niet gewoon reinigen door een professioneel bedrijf? Je kan zelf de interval een beetje uitstellen door iedere keer bij afsluiten water op de leiding te zetten, maar met dagelijks gebruik moet je al snel iedere anderhalve maand laten reinigen. En onderschat het niet hoeveel bier je kan vern**ken als je eenmaal een foute bacterie in je leiding hebt zitten, om nog maar niet van buikloop te spreken.

Die tien meter naar boven moet trouwens gewoon kunnen lukken met een standaard cilinder.

Edit, maar 10 meter plus overige meters is ongekoeld geen slim plan, met name in de zomer kans op lauw bier. En als je het laat reinigen door een pro dan doen ze er vaak ook een stukje ondehoud bij, je slangen, klemmen, rubbers, koppelingen, tapkraan.
Laat gaan. Hij komt er vanzelf wel achter wat bierslijm is en hoe fijn dat ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Anoniem: 93986 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:55:
[...]

Laat gaan. Hij komt er vanzelf wel achter wat bierslijm is en hoe fijn dat ruikt.
Ik vraag me af of hij dan een voor koel ruimte heeft voor zijn fusten als ie geen bierkoeler en python gaat gebruiken. Bij zo'n hobby bar zou ik alleen een biertje uit de fles nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Mijn horeca ervaring:

fust/tank met meer dan 10m+ leiding komt heel voor. je moet alleen wel de leiding goed isoleren.

* lage druk bij tap = CO2 verhogen bij fust.
* is je bier lauw = door tapen of koeling temp lager instellen.
* koolzuurfles vastzetten aan iets (verplicht)
* leiding spoelen = door spoelen tot je KOUD bier krijgt. (eens maand leiding door spoelen met water+... (ik weet het niet meer) )
* indien je paar dagen niet meer tap dan ontkoppeld je de fust en die in koele ruimte bewaren. (blijft maanden goed (feestdag>feestdag @horeca. als mensen komen klagen dan sluit je een newe aan :P))
* geen hobby(gamma) materialen gebruiken, kopen je spullen/leiding bij een erkende winkel ivm hoge druk!!

info:
http://www.tsn-tapservice.nl
http://www.buggybar.nl/im...ie%20t.b.v.%20huurder.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-02 11:34
Check bij de tapwacht, die helpen ook bij installatie en komen elke week je leiding spoelen (bij ons was het elke week door het hoge volume).

Met CO2 moet dit makkelijk kunnen, zorg inderdaad zoals hier boven vermeld dat de leiding geïsoleerd is. Dat scheelt je een hoop in derving.

Doortappen voor je het eerste biertje tapt! Altijd! En niet dus maar een biertje weg gooien maar alles wat in de leiding stil heeft gestaan. Afhankelijk van de lengte van je leiding is dit makkelijk een liter bier.

Ontkoppeld fust is NIET maanden houdbaar! Fust het liefst binnen 2 weken leeg tappen, sommige speciaal bieren zelfs binnen een week. Bij normaal pils max 4 weken.

Over de druk: bij onze bar was het van de kelder tot tap een meter of 12 leidingen. Pils stond op 2.5 a 3 bar, afhankelijk van temperatuur. Stel de druk gewoon zo in dat je comfortabel kan tappen. Met een beetje oefening kan je de druk steeds hoger zetten (hoe hoger de druk, hoe sneller je kan tappen). Pas op met plastic bekers trouwens, bij 3+ bar schieten die weleens met bier en al uit je hand :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Hou er ook rekening mee dat de benodigde CO2 druk veranderd met lengte van leiding, diameter en temperatuur. Als je dus zelf een lange (ongekoelde) leiding gaat leggen je best een volume er doorheen moet halen voordat dit constant wordt. Ga er van uit dat je een aardig verlies gaat krijgen bij je eerste biertjes.
Zie link onderaan met een aardig rekentooltje en moet zoekfunctie is nog meer handige info te vinden.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10402.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-04 19:42
Ik zou voor halve fusten gaan. Deze zijn makkelijker in gebruik en je haalt deel een winst eruit omdat je winder liters aanslaat per keer dus gaat er een weekje over dan bederft niks.
Spiraal koeler inderdaad belangrijk.
En wij probeerden vaak rekening te houden met het bier dat nog in de leiding zat (was helaas meer dan 10mtr) en als je bij ons een hele pitcher zag staan was dat vaak schuim inverband met nieuw vat of bier met zoals de Belgische collega zei kuiswater.
Dit spoelen is zeer belangrijk en haast een kunst op zich. Op het eind van de avond moet iemand dat doen of meteen in de ochtend. Kranen vrij maken (ook fruitvliegjes kunnen daar lustig op af komen), goed spoelen. Regelmatig onderhoud laten plegen aan de installatie, zorgen dat alles op druk is.

Zelf vond ik de fusten voor de speciaal bieren zeer makkelijk om mee te werken maar deze zullen je waarschijnlijk te klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Als het echt 10 meter vertikaal omhoog is, dan moet je druk met 1 Bar omhoog.
Bijkomend effect is dat je dan meer CO2 krijgt dat oplost in het bier, dus mogelijk moet je dat een beetje compenseren.

Als je om de 2 dagen een vat leeg krijgt, dan zie ik geen probleem buiten dat je na elk vat goed moet spoelen.

Onderhoud van je installatie is belangrijk, maar dat is hierboven al goed aan bod gekomen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
1 bar teveel op je fust krijg je niet gecompenseerd. Het fust wordt er wild van (CO2 trekt in het bier). Wat je wel kan doen is het bier pas op het laatste moment aansluiten en na het tappen het fust ontluchten. Je hebt dan kans dat het goed gaat.

Een dikkere leiding helpt ook iets tegen drukval (anders is je stroomsnelheid aan de tapkant heel laag). In mijn oude bar hadden we een bierleiding waar ongeveer 20 bier in zat (kelderbier en de bar aan de andere kant van het gebouw op 1 hoog). Dat waren bewust 10mm leidingen. Op de tank stond dan 3 bar. 1 grote maar: een tank bevat een tankzak en de druk wordt alleen gebruikt om het bier uit de zak te duwen.

Voor de leiding kan je het beste een python aanleggen (gekoelde bierleiding). Het bier zal dan niet bederven in de leiding en je hoeft niet elke avond te spoelen. Elke avond spoelen kan overigens prima, als je de leiding op tijd op water zet. Je drukt dan het laatste restje bier met water eruit en hebt dan nauwelijks verlies. Nadeel is wel: bier op is bier op, want dan komt er water uit :)

Bierleiding schoonmaken dient te gebeuren met een spoelapparaat en een schuimballetje plus reinigingsmiddel. Water alleen is niet voldoende. Tapwacht kan dit voor je doen, maar de apparaten zijn (tweedehands) niet zo heel duur en je kan het prima zelf. Het enige wat je nodig hebt is tijd aangezien je dat balletje plus reinigingsmiddel best wel wat tijd moeten laten stromen en daarna nog uitgebreid naspoelen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
Kijk eens naar een "traplopende steekwagen". Daarmee is je probleem volgens mij ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Filmpje ter inspiratie:

YouTube: Guy finds his house plumbed with beer

Complete versie incl. installatie:
YouTube: Guy finds his house plumbed with beer - full length version

:+

[ Voor 31% gewijzigd door 3dfx op 26-03-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 19:07
Ik heb zelf ruim 15 jaar in de horeca gewerkt. Die fusten zijn inderdaad amper te tillen als je dat elke week moet doen. Maar alleen naar boven! Een leeg fust is wel te doen.

Maar: Vergis je niet in ge hoeveel werk om je leidingen schoon te houden! Dit moet vaker dan je denkt, en daar ben je best elke keer nog wel even mee bezig. Je wint gemak door het niet te hoeven sjouwen, maar verliest dat weer aan tijd voor schoonmaken (en dan nog los van de hygiëne risico's welke al genoemd zijn). Los van dat dáar echt niemand zin in heeft om te doen (ja, mogelijk de eerste 2 keer omdat het ene principe-kwestie is).

Ik raad je echt aan de oplossing ergens anders te zoeken. Een fust-liftje? Zo'n steekkarretje met 3 wielen per kant die over een trap kunnen? Een paar kleinere fusten (voor bv een paar middagen vooruit ook, een open fust laat zich minder prettig bewaren). Op lang termijn dat je een prettiger resultaat geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn.C.V op 26-03-2018 14:44 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
Martijn.C.V schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:43:
Ik heb zelf ruim 15 jaar in de horeca gewerkt. Die fusten zijn inderdaad amper te tillen als je dat elke week moet doen. Maar alleen naar boven! Een leeg fust is wel te doen.

Maar: Vergis je niet in ge hoeveel werk om je leidingen schoon te houden! Dit moet vaker dan je denkt, en daar ben je best elke keer nog wel even mee bezig. Je wint gemak door het niet te hoeven sjouwen, maar verliest dat weer aan tijd voor schoonmaken (en dan nog los van de hygiëne risico's welke al genoemd zijn). Los van dat dáar echt niemand zin in heeft om te doen (ja, mogelijk de eerste 2 keer omdat het ene principe-kwestie is).

Ik raad je echt aan de oplossing ergens anders te zoeken. Een fust-liftje? Zo'n steekkarretje met 3 wielen per kant die over een trap kunnen? Een paar kleinere fusten (voor bv een paar middagen vooruit ook, een open fust laat zich minder prettig bewaren). Op lang termijn dat je een prettiger resultaat geven.
Dat karretje met drie wielen heet dus een "traplopende steekwagen". Die zijn ook te koop met een elektromotor en een accu. In de aanschaf kost het een hoop geld maar volgens mij ga je dat goed terugverdienen. Een lange bierleiding heeft veel onderhoud nodig en je verliest voor en na het doorspoelen echt een aanzienlijke hoeveelheid bier. Voor mijn gevoel is een lange leiding alleen rendabel wanneer je echt veel volume draait. In dit geval zal ik toch willen aanraden om de fusten de trap op de sjouwen. Je kunt bijvoorbeeld 25 liter fusten nemen in plaats van 50 L. Maar als je verwacht heel veel meer om te zetten dan zou een tank van 500 L bijvoorbeeld ook geen gek idee zijn. Zet die dan direct op de derde verdieping neer en hijs de leiding van de tankwagen omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Die leiding moet niet echt gekoeld zijn, dat gebeurt net voor de tap.
Wat een drama over een leiding die elke dag een beetje gespoeld moet worden. Dat is heel normaal bij een tapinstallatie, en leidingen van 10m zijn ook normaal.

Gewoon zorgen voor correct en regelmatig onderhoud.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:21:
Het moet niet maar er is een kans op lauw bier, zeker als je geen voorkoel ruimte hebt. Het is ook heel erg afhankelijk van welke koeler er staat en hoeveel bier daar per uur doorheen gaat.
Wat een drama over een leiding die elke dag een beetje gespoeld moet worden. Dat is heel normaal bij een tapinstallatie, en leidingen van 10m zijn ook normaal.
Geen drama toch? Een heel normale situatie die alleen wel bier kost. En hoe langer de leidingen hoe meer bier er in het putje gaat. Het een en ander is natuurlijk pas belangrijk als je een grootverbruiker bent met meerdere taps, maar er zijn juist voor de kleine verbruiker hele mooie systemen bedacht.
Ja, en dan lijkt me nog steeds het slimste om dit uit te besteden als je dus 50lt+ per dag gaat tappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:21:

Het is een *optie* om het net voor de tap te koelen. Met een koelbuffet/koelcel/koelkast en een gekoelde leiding heb je niet eens een snelkoeler bij de tap nodig. Afhankelijk van je ruimte is dat soms nog zelfs de beste optie ook.

Verder hoef je een gekoelde leiding dus niet elke avond te spoelen maar kan je hem gewoon op bier laten staan. Dat scheelt je enorm veel tapverlies wat met kleine volumes per avond best aan kan tikken. Zelf kom ik als bedrijfsleider bij een bar vandaan waar er op de drukste avond in het jaar 6000 liter bier doorheen gaat. Dan speelt het weer wat minder.

Er maakt niemand hier een drama, maar er hebben mensen wellicht wel iets meer ervaring of bredere ervaring met tapinstallaties en deze opties worden gewoon aangedragen. Kan de TS mooi zelf mee gaan kijken wat ie wil.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 26-03-2018 19:23 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Niks beters dan een oud leiding biertje of een biertje met uitgedrukte peuken. Wie heeft ze nu niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37

Bob Popcorn

Plop!

Oh man, zet alsjeblieft een ijskast met kratjes neer :') Niks zo kut om te onderhouden als een tapinstallatie. En je krijgt geheid te maken met bierslijm, niks zo ranzig als bierslijm :r

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1